Audiohobby.pl

Tuning Modyfikacja Marantz CD56 CDM2/29 TDA1541 - prośba o pomoc

mag2211

  • 280 / 5655
  • Zaawansowany użytkownik
22-07-2009, 22:38
Ja też.

1. Dostałem BF245A
Ale nie ma tych pozostałych potrzebnych do FET Dietmara. Można je jakoś zastąpić ? BS170 i BD651.

2. Robię teraz płytkę pod FET Fikusa i jestem w martwym punkcie. Na pierwszym schemacie dla wyjścia DAC pod jeden kanał opornik 92R wchodzi w nóżkę środkową BF245A, natomiast w wersji na dwa kanały zrobionej na podstawce DIL8 widać że wchodzi w nóżkę boczną ?

Czyli gdzie ma wchodzić sygnał z DACa po przejściu przez rezystor 92R ? I w takim razie, która nóżka idzie do wyjścia RCA ?

PIN SYMBOL DESCRIPTION BF245
1 d drain
2 s source
3 g gate  

3. Czy nie ma różnicy, że będzie to zasilana z 15V - na schematach jest 12V ?

Mam już zamówione prawie wszystkie elementy ;)

marivs

  • 220 / 5937
  • Aktywny użytkownik
23-07-2009, 09:07
ad.2
wejście z DAC wędruje do G (gate)

aby nie zrobić pomyłki przy montażu to warto spojrzeć w dokumentację i rozpiskę tych nóżek: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/siemens/BF245C.pdf

ad.3
nie ma znaczenia bo ten układ teoretycznie działa poprawnie jednak w odsłuchu sam zobaczysz, że nirwana to żadna

PS.
Natchniony twoimi poczynaniami jeszcze raz chciałem się przekonać do zmian zachodzących w CD  (Philips CD820) i tak:

1. przeróbka w tryb NOS - absolutnie gorzej i to drastycznie bo prócz rozluźnionego i mało kontrolowanego dźwięku dochodził jeszcze jakiś dziwny szum. Nie wiem czym to było spowodowane ale zamiast otrzymać czystą muzykę to dodatkowo otrzymałem "śmieci"
2. usunąłem w toru układ skonstruowany przez mojego znajomego, gra to b. fajnie i dobrze ale zupełnie nie trafiło w mój gust gdy porównuję z innym CD. Fakt, brzmienie ze wszech miar analogowe i do "plumkania" się nadaje ale już do szybszej i ostrzejszej muzyki niestety nie - brak wypełnienia i zadziorności.
3. na oryginalnych LM833 jest po prostu dobrze ale... podmieniłem je na 2x NE5534 i tutaj dopiero jest życie i "power" w muzyce aczkolwiek chętnie coś bym wprowadził/zmienił w filtrze DP aby go jeszcze delikatnie odetkać... gdyż:
w porównaniu do NAD\'a 540 to wciąż słaby CD jest.. nie wiem co oni zrobili w tym Nadzie, może po prostu poprawnie i z głową zrobili tor wyjściowy bo przebić go brzmieniowo nie mogą ani CA 540C v2 ani Marantz CD63KI. Gdyby tylko ten cieniutki laser Sanyo lepiej dawal sobie radę z korekcją błędów to byłoby po protu miodzio a tak to "gmeram" w tym Philku aby chociaż zbliżyć się do Nada.
pozdr.

mag2211

  • 280 / 5655
  • Zaawansowany użytkownik
23-07-2009, 13:39
Hmm. NOS. Od dawna go nie ruszałem. Może zrobie przełącznik na NOS i OS to pogadamy.
LM833 nie gra źle. Ale chętnie poszukał bym czegoś cieplejszego i żywszego. OPA2604 też jakoś nie powala z nóg.

Wracam do tego tranzystora.
Wejście na Gate.

A wyjście ? ? ?

Muszę znać przynajmniej dwie z trzech niewiadomych :/
Co jeszcze, w drugim schemacie Fikusa nawet te boczne nóżki są zamienione na rysunku. Tak ma być, bo nie sądzę ?

marivs

  • 220 / 5937
  • Aktywny użytkownik
23-07-2009, 13:58
wyjście to D (drain) i ona nie leci bezpośrednio do RCA tylko poprzez BS170;

Fikus na swoim schemacie jedną stronę zrobił poprawnie a w drugiej zamienił G (gate) z D (drain) - źle obrysowal trana :)

Gabriel

  • 1229 / 5901
  • Ekspert
23-07-2009, 14:07
Fikus nadal mylnie oznacza polaryzację kondensatorów elektrolitycznych, pomimo uwag, schematy wiszące na jego stronie wciąż nie zostały poprawione.Podobnie tutaj:http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/FETISHIZATOR/fetishizator.html~~~~~~~~~~~~Tak ma wyglądać rozmieszczenie nóżek feta:

marivs

  • 220 / 5937
  • Aktywny użytkownik
23-07-2009, 14:14
dokładnie tak

mag2211

  • 280 / 5655
  • Zaawansowany użytkownik
23-07-2009, 14:41
Z tym kondensatorem bym się nie domyślił.

Dzięki za pomoc.

marivs

  • 220 / 5937
  • Aktywny użytkownik
23-07-2009, 15:16
pierwszy lepszy fragment schematu z polaryzacją elektrolitów

Gabriel

  • 1229 / 5901
  • Ekspert
23-07-2009, 15:40
C2671 ze schematu powyżej jest od strony "-"  zasilania symetrycznego, co może niektórych wprowadzić w błąd.Dodatkowy pogląd na jeden ze schematów Diory + oznaczenia ogólnie przyjęte:http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolytic_capacitor

mag2211

  • 280 / 5655
  • Zaawansowany użytkownik
23-07-2009, 18:32
Ups.
Tak sobie mierze linijką i jest nie za dobrze. Zrobiłem kilka płytek. Długość płytki do DACa, zasilania i FET Dietmara mają po 95mm. I za "hiny lódowe" nie zmieszcze wszystkiego na długość w CDku. Maksymalnie wejdą dwie, czyli DAC i FET Dietmar lub coś innego.
Czy ja mogę jakąś płytkę położyć - zawiesić nad - płytką główną ?? Najbardziej by pasowało zasilanie :/  
A może zasilanie wywalić ekstremalnie na zewnątrz, tylko jak to będzie wyglądało ? Osobne pudło przyklejone gdzie ? Nie pasuje mi to.
Ciaśniej płytek już nie zrobię, bo w szerokość nie mogę iść.

??

mag2211

  • 280 / 5655
  • Zaawansowany użytkownik
24-07-2009, 15:48
Dostałem trafo 2x13V na naklejce. Miernikiem wychodzi 16,6V ?? Trafo toroidalne choć niewielkie 70 na 35mm.

majkel

  • 7477 / 6104
  • Ekspert
24-07-2009, 15:51
Obciąż je mocą znamionową i zobacz wtedy. Jałowo zawsze jest więcej. Poza tym - ile masz napięcia w sieci teraz?

mag2211

  • 280 / 5655
  • Zaawansowany użytkownik
24-07-2009, 17:00
Nie wiem i sie nie dowiem, mój miernik nie chce nic wskazać na sieci. Może jest walnięty.
Ale generalnie nie ma się czym martwić ? Bo na diodach chyba trochę napięcia zejdzie. Są jeszcze w zasilaczu te dodatkowe diody zabezpieczające. Te łączące WE i WY na stabach i te łączące wyjście każdego staba z masą.

Co dziwne trafo to ma tylko trzy kable na wyjściu. Takiego jeszcze nie widziałem. Jeden łączy najpewniej dwa uzwojenia gdzieś w środku.

Chciałbym ponowić pytanie dotyczące tych zabezpieczeń w zasilaniu

1. Czy konieczne mi będo obydwa zabezpieczenia na staba na diodach czy wystarczy jedno, a jeśli jedno to pewnie to na wyjściu z łączące diodę z masą ??
2. Zrobiłem teraz miejsce na cztery bezpieczniki półprzewodnikowe. Do każdego staba po jednym. Wyjście na bezpieczniki idzie zza ostatniego kondensatora - tego nieelektrolita. Wcześniej ktoś mi napisał żeby wziąć napięcie z pomiędzy tych kondensatorów. Czy to ma jakiekolwiek znaczenie ?  
3. Ktoś wspomniał żeby nie dawać zaraz za stabem kondensatora - zbyt blisko i może się coś dziać. Czy 1,5cm ścieżko to wystarczająco daleko ? A może nie o to chodziło ?

Udało mi się pokurczyć płytki i może uda się to wszystko zmieścić na długość ;)

Gabriel

  • 1229 / 5901
  • Ekspert
24-07-2009, 17:27
16,6-13=3,63,6*1,41=~5VNa 1 diodzie spadek napięcia to 0,6-0,7VJeżeli napięcie z mostka prostowniczego nie przekroczy (i jeszcze ma zapas) max we. nap. stabilizatorów, to nic sie nie stanie, chyba że pobór prądu z stabilizatora jest spory ~0,5A, a nap. wejściowe jestsporo wyższe od napięcia stabilizacji np. we to 30V, stabilizator na 5V, wówczas powstanie wiecej strat na ciepło. Lepiej by we na stabilizator 5V miało 15V niż 30V."Jeden łączy najpewniej dwa uzwojenia gdzieś w środku."
Zgadza się, jeżeli producent podaje takie oznaczenie, jak naszkicowałem ponizej.
"1. Czy konieczne mi będo obydwa zabezpieczenia na staba na diodach..."Jeżeli wstawiasz te diody, to wstaw na każdy stabilizator, jeżeli tylko chcesz wstawić na 1, to... może wogóle nie wstawiaj.Te diody NIE ZABEZPIECZAJĄ stabilizatora przed przepaleniem. One są dla bezpieczeństwa układu. Możesz je pominąć, chyba że planujesz tyle razy przelutowywać układ, że istnieje ryzyko pomylenia "+" z "-".
"2. Zrobiłem teraz miejsce na cztery bezpieczniki półprzewodnikowe..."Tak jak pisałem wcześniej - prowadzenie mas ma olbrzymie znaczenie dla stabilności układu i uniknięcia dodatkowych zakłóceń. To co opisałem to
przykładprowadzenia masy w "gwiazdę". Wszystkie masy z tego samego punktu, bądź napięcia zasilające z tego samego punktu. Te kilka cm. ścieżki ma znaczenie i może się później "pokazać".
"3. Ktoś wspomniał żeby nie dawać zaraz za stabem kondensatora - zbyt blisko i może się coś dziać. Czy 1,5cm ścieżko to wystarczająco daleko ? A może nie o to chodziło ?"
Tak jak pisałem, nie wpinaj kondensatora wprost na nożki wyjsciowe staba, kilka cm będzie (raczej) ok. Może nie być stabilny. Kiedyś u mnie wlutowanie kondensatora (!) wprost na nóżkę wyjsciową staba podniosło napięcie wyjściowe o ponad 1,5V...Płytki staraj sie odciągnąć możliwie daleko od kabli 230V i trafa ;)

mag2211

  • 280 / 5655
  • Zaawansowany użytkownik
24-07-2009, 18:58
Może pokaże.
Zrobiłem te diody  tak jak w schematach lm117 i lm137.

Czy tak jest dobrze ?? Proszę zwrócić uwagę na polaryzacje wszystkiego, bo nie jestem pewien czy to jest OK.

A może te ostanie diody powinny być jeszcze przed kondensatorami na wyjściu stabów ?? Bo są przy wyjściu ?

Jeśli nadal jest coś źle to proszę o uwagi. Pierwszy raz w życiu coś takiego robie i nie chcę "spalić" sobie dobrego humoru po włączeniu prądu ;)