Audiohobby.pl

Projekt 2way Seas ER18RNX + 27TBFC/G

mordensiur

  • 934 / 6023
  • Ekspert
24-06-2008, 14:12
A czemu jeśli można zapytać - chodzi mi tą 18stę?

Krs47

  • 1037 / 6105
  • Ekspert
24-06-2008, 15:26
marko3T domyślam się, że w kwestii rozmiaru głośnika średniotonowego chodzi Ci o tzw. "wypelnienie" średnicy.
Jednak w wypadku zastosowania kopółki na środku całą niższą średnicę będzie odtwarzał duży, 26cm woofer. Planowany podział na 500Hz to na tyle wysoko, że 50mm kopółka powinna dać radę (obecnie gwizdek w moich monitorach bez najmniejszego problemu radzi sobie z podziałem 1.5kHz) i na tyle nisko, że tłokowy do 2kHz L26RFX powinien sprawować się bardzo dobrze.

Kopółka na średnicy chodzi mi po głowie jeszcze z kilku powodów, ma znakomite charakterystyki kierunkowe, bardzo niskie znieksztalcenia wyższego środka oraz umożliwia skonstruowanie mniejszej gabarytowo kolumny niż w wypadku uzycia klasycznego 18cm lub nawet 15cm średniaka, który poza miejscem na przedniej ściance potrzebuje jeszcze sporej komory wewnątrz obudowy (nadal chodzi mi po głowie koncepcja dużych monitorów w stylu vintage a tam o miejsce będzie ciężko).

Mimo wszystko kopółka na środku to tak jak już napisałem tylko jeden z 3 na chwilę obecną wariantów i na żaden jeszcze nie jestem zdecydowany. Tak samo kwestia obudowy nadal jest w fazie wstępnych rozważań, nie wykluczam zbudowania większych podłogowych skrzynek lub nawet dyskretnych modułowców...

Krs47

  • 1037 / 6105
  • Ekspert
24-06-2008, 15:33
H.P. kombinacja L26RFX/P; AL130; 27TBFC/G z technicznego punktu widzenia wygląda znakomicie. Jest to kandydat na bardzo neutralną kolumnę o niskich znieksztalceniach jednak nie każdy lubi taki typ prezentacji ;)

Krs47

  • 1037 / 6105
  • Ekspert
24-06-2008, 15:39
Btw. marko3t nigdy nie mówiłem, że się nie znasz i wiem, iż słyszałeś wielokrotnie więcej kolumn niż ja ;) W rozmowie z Tobą powołuję się na znajome mi argumenty z technicznego punktu widzenia, gdyż jako osoba stosunkowo mało doświadzona w kwestii audio wolę się opierać na teorii niż opiniach innych oraz własnych subiektywnych wrażeniach. W pierwszym poważniejszym projekcie na ER18RNX/27TBFCG takie podejście mnie nie zawiodło, gdyż z sonicznego efektu prac jestem BARDZO zadowolony, więc nadal się go trzymam ;)

Pozdrawiam

marko3T

  • 421 / 6108
  • Zaawansowany użytkownik
24-06-2008, 15:44
mordensiur, 2008-06-24 14:12:52
>A czemu jeśli można zapytać - chodzi mi tą 18stę?

Dla mnie z kilku (subiektywnych ) powodów , ale jeden z ważniejszych to sposób prezentacji wielu dynamicznych instrumentów które lokują swoje prace w środku pasma , odbieram to jako swobode prezentacji.  Wiele mozna pisać i dywagować  , ale fakt jest taki że najbardziej skupiamy sie na środku często nie zdając sobie sprawy.
Zniekształcenia nie są dla mnie argumentem w doborze głosników zwłaszcza ,że nowoczesne tweetery można nisko ciąc więc problem "piku" nie jest problemem:-) Ja to mówią strach ma wielkie oczy.



__________
insomnia.lab
__________________
Tylko V2!

marko3T

  • 421 / 6108
  • Zaawansowany użytkownik
24-06-2008, 15:50
O jednym jeszcze trzeba pamiętać.  Przesuwanie podziałów pasma rzutuje na efekt brzmieniowy naszej konstrukcji. Z kopułka na środku pojawia sie problem przesuwania podziału w dół , a to gdzie łączymy bas ze środkiem wpłynie na to co usłyszymy.

__________
insomnia.lab
__________________
Tylko V2!

mordensiur

  • 934 / 6023
  • Ekspert
24-06-2008, 15:53
H.P. : "Dziękuje za odpowiedż, a pytałem dlatego o taką kombinacje gdyż chcialem uniknąć stosowania dużego średniotonowca-18cm, max 15-16cm.Rozumiem że kombinacja Seas L26RFX/P; Visaton AL130; Seas 27TBFC/G jest bardziej prawidłowa."

Chodziło mi o tą wypowiedź z tą 18stką, ale podpisuję się obiema rękami pod tym co napisał marko3T:)

marko3T

  • 421 / 6108
  • Zaawansowany użytkownik
24-06-2008, 15:55
Krs

Jeszcze jedno i kończe mój monolog. Kiedyś podchodziłem podobnie technicznie jak Ty , obecnie nawet nie przeliczam skrzynek czy portów BR działam na podstawie tego co już zbudowałem tak dla siebie jak i na zamówienie i dzięki temu miałem okazje posłuchać sporo diyowskich kolumn.

Odinstalowałem bass-box i x-overa nie używam.

Wywrotowo to brzmi i stawiam mnie w złym świetle:-)

__________
insomnia.lab
__________________
Tylko V2!

Arek_50

  • 1130 / 6108
  • Ekspert
24-06-2008, 16:02
I to jest chyba wlasciwa droga....

Krs47

  • 1037 / 6105
  • Ekspert
24-06-2008, 17:25
Widzisz Marko, miałeś okazję przerobić ogrom materiału w praktyce i jeśli dzięki temu jesteś teraz w stanie zbudować "na ucho" kolumny, które odpowiadają Ci brzmieniowo nie widzę w tym nic złego.

Osobiście podchodzę do tematu inaczej ale jak sam wiesz ilu ludzi tyle opinii, pogladów i sposobów na osiągnięcie tego samego celu;)

Btw. zawsze mogę pójśc na skróty, dokupić TIW300 (ewentualnie w wersji budżetowej CA26RFX), zrobić same skrzynki dla basowców i postawić tego "cholernego modułowca" z ER18RNX/27BFCG, ktore już u mnie grają a ich brzmienie poprostu uwielbiam :)

EMiL

  • 531 / 6092
  • Ekspert
27-06-2008, 19:33
Marko,
przeciez Ty jestes zwolennikiem nie za duzych obudow BR (jak na dany glosnik) i nisko strojonych a to jest zgodne z teoria:)

Krs,
jakos nie moge sobie wyobrazic kopolki, ktora bedzie dobrze grala od 500Hz. W pomiarach to moze miec sens, ale pomiary to nie wszystko;)
Najciekawiej, moim zdaniem, wyglada pomysl L26+AL130M+27TBFC. Wesja "M" pewnie wymagalaby podzialu w okolicach 500Hz, dodatkowym plusem jest, ze mozna posluachac harpii na tych glosnikach.

Pozdrawiam!

EMiL

  • 531 / 6092
  • Ekspert
27-06-2008, 19:56
http://www.harpia.pl/polski/dobermannnew.html

25kzl, warto sie pomeczyc i zbudowac samemu cos na tych glosnikach;)

Krs47

  • 1037 / 6105
  • Ekspert
27-06-2008, 23:11
Decyzja zapdła, po dłuuugich  przemyśleniach wybieram następującą kombinację na kolejny projekt:

Seas L26RFX/P, Visaton AL130. Seas27TBFC/G

Monitory na Seasach zostają, więc projekt będzie długofalowy. Muszę najpierw zebrać fundusze i opracować wszystko od podstaw. Mam już kilka koncepcji odnośnie podziału oraz obudowy, po ich wstępnym przesortowaniu założę nowy wątek, gdzie wszystko zostanie udokumentowane i udostępnione.

Na chwilę obecną szacuję budżet projektu na około 4-5k pln (w zależności od stopnia skomplikowania obudowy), więc najpierw trzeba ruszyć tyłek i to zarobić ;)

P.S. po ukończeniu projektu odsłuch porównawczy z Harpią za 25k pln obowiązkowy, zrobię wszystko co w mojej mocy by obronić honor DiY ;D

Pozdrawiam

marko3T

  • 421 / 6108
  • Zaawansowany użytkownik
27-06-2008, 23:18
eMILu można by powiedzieć , że teoria potwierdza praktykę.

 Czytając testy kolumn( autorstwa Kisiela) można wyłuskać naprawdę sporo przydatnej wiedzy, zależności jakie zachodzą w zespołach głośnikowych.   Ja czytam zawsze z zainteresowaniem i wyciągami wnioski z tego co sam zbudowałem , i co usłyszałem. Odrzucam jednocześnie marketingową nagonkę , ze np. najlepsze sa głośniki z ....

__________________
insomnia.lab      ( wystawiam faktury VAT)
__________________
Tylko V2!

misiomor

  • 2094 / 6107
  • Ekspert
27-06-2008, 23:29
>> Krs47, 2008-06-27 23:11

Rzekłbym że skoro chcesz konkurować brzmieniowo z Harpią - bez pójścia w stronę modułowca, z optymalizacją skrzynek pod przetwarzane pasma, może być trudno.

No i oczywiście bez pomiarówki trudno będzie dobrze zrobić podziały a zwłaszcza kompensację rezonansów średniaka - podstawowego na dole i break-up na górze (Visaton nie robi membran tak solidnie jak Seas). Zgranie faz górnego podziału też będzie łatwiejsze z użyciem pomiarów.