Audiohobby.pl

Nakamichi LX-5

siwy

  • 661 / 2819
  • Ekspert
30-05-2021, 00:23
Opaski też muszę kupić, bo mam za szerokie :-(
Analogowa Grupa Wywrotowa. Zdzisław

JaKub92

  • 1942 / 5692
  • Ekspert
31-05-2021, 09:48
Zdzichu, gratuluję zakupu, widać ostatnio robi się u nas moda na LX-5 hehe ;)
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

AUDIOTONE

  • 9891 / 6045
  • Moderator Globalny
31-05-2021, 12:02
Zdzichu, gratuluję zakupu, widać ostatnio robi się u nas moda na LX-5 hehe ;)
Może nie moda, ale to kolejny sensowny i racjonalny krok po BX-300 lub Tadziu 340. Zamiast wydawania kasy na ZX-7 mamy choć jego część (tor odczytu) za 1/3 jego ceny ;) Ale obecnie ceny za LX-5 poszybowały do góry i robi się krucho z dobrymi zakupami.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

siwy

  • 661 / 2819
  • Ekspert
01-06-2021, 12:16
Rezystor wymieniony, opaski założone, żarówka świeci.
Zrobiłem regulację obrotów i na razie sprawdzam jego możliwości.
Jestem bardzo pozytywnie zadowolony, to jest bardzo dobrze grający magnetofon. Trochę ponagrywam na różnych kasetach, żeby sprawdzić co potrafi.
Zamówię także nowe pomarańczki, któregoś dnia trzeba będzie je także wymienić.
Kupiłem też w razie jakby coś scalak z którym miał kłopot Wojtek.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Zdzisław

AUDIOTONE

  • 9891 / 6045
  • Moderator Globalny
01-06-2021, 19:25
Jestem bardzo pozytywnie zadowolony, to jest bardzo dobrze grający magnetofon.
Mówiłem :)

Cieszę się Zdzisławie że padalec się podoba.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1692 / 1809
  • Ekspert
27-06-2021, 12:13
Niestety nastąpił cd telenoweli z moim felernym egzemplarzem.
Przedwczoraj postanowiłem trochę pogrzebać. Zmieniłem olej na osiach capstanów na 5W40 i sprawdziłem jak zachowuje się W&F po zmianie kierunku paska i wywróceniu go na drugą stronę (zmiana oleju i kierunku wpływu nie miała ale wywrócenie na drugą stronę już tak).

Potem sprawdziłem ponownie kalibrację od początku.
Wszystko bylo mniej więcej ok ale zostawiłem na następny dzień, bo odkryłem, że:
- pokrętła regulacji azymutu obu głowic są b. b. czułe - przesunięcie o jeden ząbek daje sporą zmianę sygnału
- nie idzie ustawić (dla danej kasety) azymutu głowicy nagrywającej tak samo dla obu stron kasety, ten różni się pomiędzy stronami. Czy to normalne? W sumie ANT wybiera "lepszą" stronę danego egzemplarza jak nagrywa kasetę testową.

Chciałem się jeszcze pobawić ustawieniami a tu niespodzianka: przestało mi nagrywać kasety żelazowe, oba kanały. Tzn. coś tam nagrywa ale przy 20kHz poziom jest b. b. niski, poza skalą wyświetlacza, i zniekształcony. 400Hz jeszcze nagra ale dalej poziomy już tylko maleją i przy 10kHz i 20kHz jest kupa.  Cr i Me nagrywa normalnie. Odtwarza Fe bez problemu i b. ładnie. 
Co mogło się stać? Elektronika gdzieś padła?
« Ostatnia zmiana: 27-06-2021, 12:21 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

PhantomLord

  • 420 / 2484
  • Zaawansowany użytkownik
28-06-2021, 07:59
Niestety nastąpił cd telenoweli z moim felernym egzemplarzem.
...
- nie idzie ustawić (dla danej kasety) azymutu głowicy nagrywającej tak samo dla obu stron kasety, ten różni się pomiędzy stronami. Czy to normalne? W sumie ANT wybiera "lepszą" stronę danego egzemplarza jak nagrywa kasetę testową.
...
Przykro słyszeć Pawle.
Mogę odnieść się do powyższego i odpowiedź brzmi "tak, to normalne". Jeżeli ustawiasz azymut głowicy nagrywającej na 15 kHz jak podaje to serwisówka, to ciężko będzie trafić kasety, których azymut w tych warunkach dla głowicy nagrywającej będzie idealnie taki sam na obu stronach. Zdarzało mi się kilka razy (TDK AD, któraś Sony UX-S - z pamięci, ale było i więcej), ale generalnie regułą jest to, że różnica jest.

Swoją drogą rozmawiałem o tym z Wojtkiem jakiś czas temu i zadał mi pytanie "a jak myślisz dlaczego ZX-7 do ustawiania azymutu używa 400 Hz?" Przyznam, że byłem przekonany, że ZX-7 używa 15 kHz, a tu proszę...
Także ustaw ten azymut nagrywającej na 15 kHz do jakiejś dobrej kasety i zostaw. Ja ustawiłem go jako uśrednienie dla obu stron ;), ale to pewnie większego sensu nie ma. Dla ciekawości możesz sobie sprawdzić jakby wyglądała "różnica" azymutu między stronami na 400 Hz - jak to w ZX-7 się dzieje... ja sprawdziłem i różnic ni-ma.

Co do reszty, to bladego pojęcia nie mam. Podobny efekt miałem, gdy wysokość głowic miałem zdrowo pochrzanioną - wtedy jeden z kanałów nie dawał rady nagrać nic wyżej niż 10 kHz i -20 dB. Tylko, że to dotyczyło wszystkich rodzajów kaset oczywiście, a powód był banalnie prosty - jeden kanał miał "za mało taśmy". Także myślę, że u Ciebie jest co innego.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

chorazy3

  • 1692 / 1809
  • Ekspert
28-06-2021, 08:51
Dzięki za odpowiedź Mateuszu.
Nakamichi o tym problemie wiedziało i dlatego wymyślili automatyczne ustawienie azymutu głowicy nagrywającej w deckach takich jak np. 682zx.
Jak sami podają w ulotce:
Niezgodność 0.1 stopnia przy 22kHz daje spadek sygnał ok. 4dB a przy 15 kHz oba kanały nie są już w fazie.

Paweł

AUDIOTONE

  • 9891 / 6045
  • Moderator Globalny
29-06-2021, 21:46
Swoją drogą rozmawiałem o tym z Wojtkiem jakiś czas temu i zadał mi pytanie "a jak myślisz dlaczego ZX-7 do ustawiania azymutu używa 400 Hz?" Przyznam, że byłem przekonany, że ZX-7 używa 15 kHz, a tu proszę...
Dokładnie.
Problem leży tutaj w jakości samych kaset i ich obudów. I jeśli chcemy by kalibracja była w miarę szybka i przyjemna to niema co szaleć z ustawieniem poprawnego skosu głowicy nagrywającej na 8kHz... bo za cholerę nie ustawimy azymutu dla niej. Będzie to kłopotliwe okrutnie, Ci z kolegów co ustawiają azymut głowic na oscyloskopach to wiedzą ile stopni trzeba przekręcić śrubą by osiągnąć z pięknej poprawnej prostej krechy do kompletnego chaosu.... przy 8kHz ułameczek....
A dla 400Hz tolerancja już jest większa i to kręcenie azymutem w ZX-7 coś daje.  Gdyby dali tam 8kHz to życzę powodzenia... żadnej kasety byśmy nie skalibrowali w pełni takim sposobem.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1692 / 1809
  • Ekspert
01-07-2021, 21:31
Myślę, że chyba uda mi się dojść do ładu z moim LX-5.
Podmieniłem obie głowice na te z mojego 482z i tak na szybko sprawdziłem dla każdego rodzaju taśmy i wygląda, że uda się bias przy 20kHz poprawnie ustawić. Ale dopiero po pełnej kalibracji od początku będę wiedział na pewno.

Przy okazji mając oba zestawy głowic wyjęte z decków już gołym okiem widziałem duuużo większe zużycie tych z LX-5 a szczególnie odtwarzającej.

Na fotkach widać jak ładnie na płasko jest zeszlifowane czoło glowicy PB.

Paweł

artekk

  • 1699 / 6092
  • Ekspert
02-07-2021, 00:18
To by było rozwiązanie twoich problemów Pawle. Zużyte głowice są własnie przyczyną dziwnych zachowań decków przy kalibracji, nierównomierności wysokich tonów między kanałami etc. Mikro rowek w głowicy i juz taśma tańczy, nie wiadomo jak sie ułoży i cuda się dzieją.

Też przerobiłem to na własnej skórze w Sony TC-K777ES. Głowica odczytująca bez zarzutu, a zapisująca do niczego. Kalibracja działała zupełnie losowo, podejrzewałem już problemy z elektroniką magnetofonu. Walczyłem z prowadzeniem taśmy, naciągiem etc. na jednej taśmie było lepiej, na innej gorzej, co mąci w głowie dodatkowo. W końcu podmiana głowicy od dawcy i po kłopocie, od razu wszystko sie znalazło.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

AUDIOTONE

  • 9891 / 6045
  • Moderator Globalny
03-07-2021, 16:18
Ten 482Z widocznie był w lepszym stanie i mniej "katowany", skoro da się przeskoczyć ten proces 20kHz.
Czekam Pawle na wieści jak poszła sprawa "przeszczepu" głowic.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1692 / 1809
  • Ekspert
07-07-2021, 21:41
Z braku czasu dopiero dziś wziąłem się za  kalibrację tej piekielnej maszyny.
Przeszedłem całą od początku punkt po punkcie.
Tym razem bez problemu udało się wszystko ustawić jak należy.
Potem testowe nagrania dla każdego rodzaju taśmy i odsłuch na słuchawkach source/ tape.
Końcowy odsłuch już na kolumnach w salonie z Dolby C na Aiwie XK-009 i jest bosko!

Czyli od początku była winna głowica, nie wiem konkretnie która ale raczej PB. Albo i obie. Szkoda, że musiał polec 482Z...

Także głowice w Nakamichi Classic nie dość, że mogą mieć "otwarte" cewki to jeszcze być zużyte fizycznie, co niekoniecznie widać gołym okiem dzięki tym brzeżnym nacięciom, bo nie ma tu uskoku który można by wyczuć pod paznokciem.
 
Ale i tak wypada docenić inżynierów Nakamichi za patent z tymi nacięciami bo mimo zużycia deck odtwarzał i nagrywał ładnie.
« Ostatnia zmiana: 07-07-2021, 22:33 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

AUDIOTONE

  • 9891 / 6045
  • Moderator Globalny
07-07-2021, 22:20
Pawle z jednej strony ciesze się że uporałeś się z tym "złomkiem" LX-5 ;) A z drugiej strony smucę się że 482Z musiał zostać pozbawiony głowic. Ale coś kosztem czegoś. Teraz tylko szukać jakiegoś złomka na głowice by dać życie z powrotem 482-ce.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1692 / 1809
  • Ekspert
07-07-2021, 22:39
Z dostaniem głowicy PB lub całego decka jako dawcy będzie raczej ciężko.
Spróbuję trochę wygładzić powierzchnię tej co mam, może poprawi to kontakt z taśmą i będzie lepiej. W sumie nie mam nic do stracenia. Ale z tego co czytałem na TH te głowice niezbyt idą na szlifowanie.

Ale tak to chyba już będzie z naszymi deckami, nowych głowic nie ma więc zostaje kanibalizm.
"There can be only one" :)
Paweł