4m- dyskusja z Pastwą to jak dyskusja z Wałęsą i jego kodowsko- żydokomunistycznymi obrońcami z kręgu michnikowszczyzny, o jego współpracy z SB-pomimo oczywistych dowodów na jego denuncjacje, to wszystko to fałszywki, a przecież to on obalił komunę...szkoda czasu.
Ja jednak chciałem napisać coś o muzyce, a ściślej o muzyce elektronicznej i jej wariantach i w opozycji do kolegi Maxa wskazać, że jej bezdyskusyjny wkład w rozwój całej muzyki XX wieku.
Max wielokrotnie pisał o swojej niechęci wobec muzyki na taśmę, konkretnej, elektronicznej etc.- dość znamienny był jeden z jego ostatnich wpisów, w którym muzykę na taśmę Bruno Maderny określił ją jako nieinteresujący eksperyment, (wcześniej stwierdził-wpis z 14-02-2015r- że jest to awangardowe zgłupienie,.muzyczna kpina, dźwiękowa papka przeciwstawiając ją utworowi Ausstrahlung, który według niego nawet przykuwa uwagę. Cóż, jest to kolejny dowód na to jak zabobon, uprzedzenie i brak właściwego zestrojenia mózgu powodują kreowanie zupełnie fałszywych tez, udowadniających po raz kolejny, że kolega Max, przekładając instynkt nad rozumiem sztuki, powierzchowny jej odbiór ponad chęć wniknięcia w jej głębie po raz kolejny udowadnia, że niewiele rozumie z tego, co działo się z muzyce XX wieku.
Otóż Bruno Maderna jako współzałożyciel wraz z Luciano Berio Studio di Folologia Musicale swoje doświadczenie przy komponowaniu utworów na taśmę bardzo często przenosił na utwory tworzone na klasyczny skład orkiestrowy. Przykładem niech będzie kompozycja Serenata III,
https://youtu.be/PDCRfEm1H_8,
w której niektóre fakturalne pomysły są wyraźnie słyszalne w późniejszym Quadrivium
https://youtu.be/YLV5DUu1zqw.
Wspomniane wcześniej Ausstrahlung również zawiera pewne pomysły z kompozycji na flet i taśmę Musica su due dimensioni
https://youtu.be/T28rO9kcNqY.
Co ciekawe pewne rozwiązania wokalne zawarte w Aussthrahlung są zapożyczone z kompozycji Beria, Thema z 1958 roku
https://youtu.be/jV_76OZSsqo.
Wspomniany już Berio jest kolejnym kompozytorem, który swoje pomysły zawarte w utworach elektronicznych przetwarzał później w kompozycjach orkiestrowych. Najlepszym przykładem niech będzie Perspectives z !957,
https://youtu.be/HpcEu1hgRjw,
którego wyraźny wpływ słychać w jednym z ostatnich utworów tego kompozytora- Ekphrasis
https://youtu.be/lTtkgEnBVuk.
Równie Krzysztof Penderecki, nigdy nie ukrywał, że doświadczenie wyniesione ze współpracy z E.Rudnikiem w S.E.P.R, w bardzo dużej mierze przyczyniły się to brzmieniowego kształtu jego sonorystycznych kompozycji orkiestrowych – weźmy np. Psalmus na taśmę
http://ninateka.pl/filmy?SearchQuery=penderecki+psalmus i porównajmy z De natura sonoris 2
http://ninateka.pl/filmy?SearchQuery=penderecki+de+natura+sonoris+2.
Zresztą więcej przykładów znajdziemy na ostatnio wydanej płycie z muzyka na taśmę Pendereckiego, wydanej przez Bołt Records.
Również Lutosławski, pomimo tego, że sam nigdy nie komponował muzyki elektronicznej, to jednak przyznawał, że miała ona pewien wpływ na jego spojrzenie na nowe możliwości fakturalno- brzmieniowe orkiestry. Duża w tym z pewnością zasługa wybitnego norweskiego kompozytora Arne Nordheima, z którym łączyła Lutosławskiego wieloletnia przyjaźń.
Porównajmy trzy postludia Lutosławskiego ukończone w 1963 roku
http://ninateka.pl/audio/3-postludia-na-orkiestre i utwór Nordheima Hovering, skomponowany w S.E.P.R w 1960 roku.
https://youtu.be/iur_xn9tYhc Wyraźnie słychać, że pewne fakturalne pomysły u Lutosławskiego są rozwinięciem nordheimowskich brzmień perlisto-dzwonowatych.
Czy też Mi-Party
https://youtu.be/laFCR96RPO4z nordheimowskim, o dziesięć lat młodszym Response, zwłaszcza z partiami perkusyjnymi, którymi w Mi Party Lutosławski bez wątpienia się inspirował.
https://youtu.be/kx5_nvoVbegCo ciekawe, zakończenie IV symfonii Lutosa brzmi prawie jak zakończenie genialnego Les ailes Kotońskiego.
To życzę konstruktywnych przemyśleń...ja udaje się na spotkanie z wielka muzyką Pierre'a Henry.
Właśnie wczoraj dotarła do mnie zamówiona Messe Pour Le Temps Present.