Audiohobby.pl

Tuning Modyfikacja Marantz CD56 CDM2/29 TDA1541 - prośba o pomoc

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
14-06-2009, 14:46
Próba pierwsza opisana powyżej to
- pot 1K ustawiony na 170R i pot 22K ustawiony na 5,2K i 17K

Próba druga to:
- pot 1K ustawiony na 220R i pot 22K ustawiony na 2 razy po ok. 10K
Reakcja była taka że było więcej stukania a wartości mierzone na rezystorze 4K7 wyskakiwały na ponad 200mV. Raz talerz obrócił płytą na koniec w drugą stronę.
Pomiar na FElag wychodzi ok 350 mV.
Wniosek jak na razie taki, że zwiększając opór na pot 1K zwiększam prąd na 4k7

Badam dalej...

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
14-06-2009, 20:08
Już wcześniej coś mi nie pasowało ale dopiero teraz wiem co to jest:
Odczyt oporu na potencjometrach daje różne rezultaty. Gdy mam wszystko podpięte to opory są niższe niż przed podpięciem płytki do pcb.
I tak w pot 22k to co przedtem widniało jako opór 10k jak pisałem po podpięciu kabla z zasilaniem spada do wartości 6k.
Opór na pot 1K ustawiłem na 220R ale po podpięciu taśmy zmalał do 72R.

Czy to źle - dobrze albo nie ma to znaczenia ?

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
14-06-2009, 21:49
Przeprowadziłem z 8 prób na różnych ustawieniach. Tyle że nic sie nie zgadza. Mimo małego oporu na pot 1K wyskakiwały mi wartości po 300mV na rezystorze 4K7. Wszystko wydaje się być zależne od pot 22K. Nawet nie mogę teraz wrócić do pierwszych ustawień bo prądy juz nie są takie jak na początku - na pinie 27 zdarzały się i 1500mV.

Zauważyłem również jakąś kropkę - wybałuszenie na TDA5708. Na zdjęciu wykonanym przed zmianami a po usterce lasera też coś było widać. Czemu wcześniej tego nie widziałem nie wiem.
Jest między pinami 1 - DEC (decoupling bias-current HF part) a 2 - Vbb czyli minusowym napięciem.


Czy to oznacza koniec tego TDA ?
Co mogło być przyczyną ?

Arek_50

  • 1130 / 6106
  • Ekspert
15-06-2009, 13:03
Przeczytalem teraz dopiero o awarii.Ja tez rozbieralem calkowicie CD60 i pamietam ze tez wystapily podobne objawy po zlozeniu tzn mechanizm przyjmoawal plyte,chwile krecil ,potem slychac bylo podwojny trzask ,plyta krecila sie w przeciwnym kierunku i ...cisza.Problem ustapil po ponownym zlozeniu napedu,nie znalazlem konkretnej przyczyny ale mysle ze to wina docisku.Odlacz cala plytke sterowania,zaloz na plyte tylko kolo docisku bez plytki i proboj wystartowac tylko samym wlacznikiem pradu.

Bardzo wazne jest ustwienie tych napedow CDM 4 w poziomie,maja duza bezwladnosc i mocno sie to przeklada na dzwiek.

Do tej pory uzywam CD 60 ...BEZ OBUDOWY i bez panelu sterowania ..plyte odpalam wlacznikiem pradu.

Taki hard-core ale ...gra muzyka.Na polce stoi drugi CD 60 kompletny bez ingerencji ale ..nie ma muzyki.

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
26-06-2009, 18:03
Witam po przerwie.

A więc Zdzislav jak powiedział tak zrobił - oddał charytatywnie laser ;) Dziś dostałem paczuszkę. Jeszcze raz wielkie dzięki i pozdrawiam serdecznie !!!

Niestety okazało się że są inne podstawki i laser wraz z serwem musiałem przeszczepić do mojej podstawki.

Po wsadzeniu od razu różnica w pomiarach na potencjometrach. W zepsutym laserze nie dało się ustawić wartości przy włożonej tasiemce a tu od razu poszło i miernik wskazuje tyle ile powinien.
Dorwałem service manual CDM-2, ale się tylko bardziej pogubiłem. W zasadzie każdy opis regulacji jest inny. A ten z CDM-2 nie uwzględnia pot. 22k - bo go i tam na płytce nie ma. Opis z CDM-4 na za to zamiast pot. 1K pot. 4,7k. I w sumie nie wiem już od czego zacząć.

No ale nie wytrzymałem i wsadziłem laser. Pot. ustawione w połowie - obydwa. Po włączeniu jakieś piski (może łożyska się docierają ?) i jest pierwszy utwór. Gra (na razie na sucho bez wzmaka). Nie piszczy. Nie stuka.
Odczyt na rezystorze 4k7 ok 30mV
Odczyt na punkcie kontrolnym 27 ponad 750mV

Według przepisu z manuala CDM-4 ustawiamy najpierw pot. 4k7 (u mnie 1K) tak by wyszło 50mV w punktach 1-2 a potem dopiero kręcimy pot. 22K do 400mV na punkcie kontrolnym 27-GND.
W manualu CDM-2 piszą, żeby ustawić pot. 1K w środku i w Service position 1 (nie doszedłem jak to uruchomić) ma sie pojawić zamiast 0 jeden jak nie to kręcić aż sie pojawi a potem dostosować napięcie do tych 50mV.

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
26-06-2009, 20:54
No więc ustawiam.

Ustawiłem tak by na pierwszym utworze były napięcia
- na 4k7 48mV (potem w z każdym utworem rośnie do 49-50 a jak szuka utworu to skacze do 53)
- punkt 27-GND 300mV i potem rośnie do ponad 400mV

Wcześniej miałem wyższe ustawienia, ale jak zaczynam od 400mV to kończę z płytą na ok 500-550mV. może jeszcze ustawie coś pomiędzy.

Gra to znowu pięknie !!!! Oderwać się nie mogłem. ;)

Ale serwo mi piszczy. Raz piszczy raz jest cisza. Głównie piszczenie wzrasta w górę utworów. Zmienia się również przy zmianie obrotów. Zależy od płyty i utworów. Troche to denerwuje. O co może chodzić ??

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
27-06-2009, 14:48
Ha ha !!! Wiem co piszczy !!!

Wymieniłem serwa, ale to nic nie dało. Dałem po pół kropelce smaru pod łożyska talerzyka i też nic.
Piszczy docisk płyty i wystarczy że to poruszam i już nie piszczy. Musze tylko dojść gdzie tam jakieś łożysko jest i będzie cichutko, już tylko muzyka... ;)

Zapowiada się upgrade ciąg dalszy...

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
04-07-2009, 19:57
1. Sprawa z piszczeniem się rozwiązała, ale dopiero po odczyszczeniu soczewki izopropanolem w sprayu. Wszelkiego typu smarowanie przynosiło minimalne rezultaty. Nie wiem czy to laser piszczał czy silnik go poruszający, ale czyszczenie pomogło.

2. Zrobiłem decoupling TDA1541. Wywaliłem SMD 220nF i tam dałem WIMA 220nF.  W sumie 14 sztuk. Cztery na dole płytki reszta przeniesiona na górę (wierciłem).

Rezultat: Góra może bardziej klarowna, ale znów mam wrażenie że jest to "suche". Zmiana jak na moje ucho kosmetyczna. Nie ma fajerwerków.

3. Wymieniłem kondensatory w zasilaniu:
- 47uF za stabilizatorami na 100uF Panasonic FC (nie wiem czy nie za dużo - wyjaśnię potem)
- 330uF i 220uF na 1000uF (dwa razy Panasonic FC i raz Nippon - ten brązowy)
- 150uF na 680uF Rubycon
- 1000uF na 1500uF Panasonic FC
- 6800uF na 6800uF Rubycon

Moje zdziwienie gdy pierwszy raz to odsłuchiwałem. Basik może momentami bardziej klarowny i szybszy, ale mam wrażenie że stracił trochę"mięska". Jest go chyba mniej niż więcej, a na pewno nie więcej.

No i nie wiem czy mam dać temu się wygrzać czy jakieś pojemności nie pasują. Gdzieś wyczytałem żeby nie zmieniać pojemności za stabilizatorami, zostawić 47uF ?? Mam jeszcze Panasonici 47uF 63V ale nie są jak te 100uF na 25V.

Mam jeszcze kond. Samsunga 10.000uF, ale jest on z kolei na 50V a nie na 16V jak oryginalne czy 35V jak Rubycon, którego teraz tam wsadziłem.
Ten Rubycon mi się nie zmieścił więc jest na nóżkach ze sztywnego drutu z miedzi ok 1mm2. Zresztą Samsung jest trzy razy taki i stad przede wszystkim wybrałem Rubycona...


mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
04-07-2009, 20:13
Zdjęcia

Molibden

  • 1906 / 6106
  • Ekspert
04-07-2009, 21:40
A te trzy elektrolity 47uF przy DACu wymieniłeś lub bypassowałeś foliowymi?
Masz już stopień I/V na OPA604/2604 z samym tylko rezytiorem konwersji w NFB (beż żadnego kondensatora równolegle do niego, również na PCB)?
Jeśli to nie pomoże to chyba trzebaby sprawdzić inny DAC.
_________________________________
Było to na posiedzeniu Biura Politycznego. Tow. Gierek miał powiedzieć:
"Towarzyszu Szydlak przestańcie pitolić i nas oszukiwać! Chleba wczoraj po południu w Warszawie nie było. Chleb towarzysze to jest rzecz święta. Chleb musi być!"Imperialistyczny wróg kusi cię Coca-Colą!

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
04-07-2009, 22:25
Teraz dopiero wymieniłem te 47uF przy DACu na 47uF OSCON 25V. O wrażeniach napisze jutro, nie moge teraz już hałasować ;) Ale tak cichutko słucham i mam wrazenie że więcej szczegółów jest... Napisze jutro.

Molibden

  • 1906 / 6106
  • Ekspert
04-07-2009, 22:41
OK, a jak wygląda u Ciebie stopień konwersji bo widzę na druku LM833?
_________________________________
Było to na posiedzeniu Biura Politycznego. Tow. Gierek miał powiedzieć:
"Towarzyszu Szydlak przestańcie pitolić i nas oszukiwać! Chleba wczoraj po południu w Warszawie nie było. Chleb towarzysze to jest rzecz święta. Chleb musi być!"Imperialistyczny wróg kusi cię Coca-Colą!

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
04-07-2009, 23:09
Jeszcze nie wygląda, ale to następna rzecz do zrobienia. Czasu nie było.
Tak na marginesie to mam drugi CD na części i tam czekają wszystkie kostki plus trafo. W zasadzie kompletny cd bez lasera. Tak sobie myślę czy nie zrobić osobnego zasilania - tylko jak jeszcze nie wiem.

Molibden

  • 1906 / 6106
  • Ekspert
04-07-2009, 23:38
A to bez tego nie zagra. Na początek wywal kondensatory 2nF z NFB (na schemacie CD650 jest to 2354 i 2355)
_________________________________
Było to na posiedzeniu Biura Politycznego. Tow. Gierek miał powiedzieć:
"Towarzyszu Szydlak przestańcie pitolić i nas oszukiwać! Chleba wczoraj po południu w Warszawie nie było. Chleb towarzysze to jest rzecz święta. Chleb musi być!"Imperialistyczny wróg kusi cię Coca-Colą!

mag2211

  • 280 / 5654
  • Zaawansowany użytkownik
05-07-2009, 11:12
Wystarczy wywalić czy trzeba zamienić na "coś" ?? Tak dla pewności: chodzi o kond. podpięty razem z rezystorem 1k8 ?

Może jakieś inne pomysły Wam do głowy przychodzą odnośnie wymiany kondów ?? Widziałem że ktoś wymienił tego niebieskiego paskuda obok SAA7220 (pytam bo mam jeszcze jednego OSCONA 47u). Tylko patrzę teraz w schemat cd650 i widzę że 47uF to 2323 czyli nie to niebieskie a ten obok. Może jest tu zamieniona kolejność, bo manual z cd650 nie pokrywa się w 100% z moją płytką, co wychodzi w detalach. Ale generalnie chodzi o kond. 47u, który wychodzi z nóżki 24 SAA7220 i idzie do GND razem z tym drugim kond. 2322 22n. Minus (kolor czarny paska na schemacie) kondensatora 47u idzie chyba do masy.