Audiohobby.pl

JVC KD-A7

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
26-05-2021, 21:53
Proces kalibracji przy użyciu wyłącznie jednej kasety (albo kilku kaset tego samego producenta, np. TDK) mija się z celem (pewnie ameryki nie odkryłem).
Dlatego ja w większości kalibruję żelazo do TDK D (AE), chrom TDK SA, Metal do FUJI JP-Metal. Kasety te maja w miarę płaską charakterystykę i sprawują się poprawnie. A znalezienie złotego środka jest w większości przypadków nierealne. Bo albo będzie za mało o 0.5dB albo za dużo o 3dB.... hahahah :)) I zawsze kasety kalibracyjne używane są w miarę "płaskie".
Ale Twoja metoda jest ciekawa ale okrutnie pracochłonna i niezbyt tania :))
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

PhantomLord

  • 420 / 2483
  • Zaawansowany użytkownik
26-05-2021, 22:04
Przyznam, że w ogóle redukcje szumów dla mnie mogłyby nie istnieć, bo z nich nie korzystam, ale tak jak sam zauważyłeś - należałoby ustawić pod jeden rocznik/model taśmy i już tylko na takich nagrywać, żeby redukcja szumów dawała sensownie radę. W przeciwnym wypadku zawsze będzie jakaś rozbieżność o "ileś tam" dB w czułości i Dolby czy ANRS będzie szalał.

Może się mylę, ale szkoda trochę zachodu w zabawę w nagrywanie z redukcją szumów na decku, który nie ma pełnej kalibracji zewnętrznej :).
W każdym razie miło widzieć, że się zawziąłeś i znalazłeś jakiś "kompromis"...i choć bardzo pracochłonny to obawiam się tylko, czy to nie będzie taki "kompromis", że wszystkim będzie trochę źle, a nikomu dobrze :D.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

0prawca

  • 51 / 1352
  • Użytkownik
26-05-2021, 22:49
(...) Ale Twoja metoda jest ciekawa ale okrutnie pracochłonna i niezbyt tania :))

Ale można nabyć ciekawego doświadczenia, a to bezcenne :)

Przyznam, że w ogóle redukcje szumów dla mnie mogłyby nie istnieć, bo z nich nie korzystam

Tak, tak. Ja jak najbardziej to popieram. Jednak od zarania dziejów szumy mnie drażnią. I o ile głośniejsze fragmenty utworów (odtwarzane z poziomem 0 dB) ''kamuflują'' szum taśmy o tyle w cichszych partiach szumy dla mnie są juz dokuczliwe. Przecież są fragmenty utworów nagrane z poziomem nawet poniżej -20 dB (muzykę słychać a wskaźniki martwe) i wtedy dobrze skalibrowany system redukcji szumu robi robotę. Przy dobrze skalibrowanym systemie zapis/odczyt róznicę w odsłuchu z Dolby czy bez usłyszeć można (czyt: ja słyszę) tylko przełączając na żywo źródła. A poza tym jak coś jest (czyt: Dolby), to niech działa tak jak ma działać :):):)

A czy wiecie, że taśma nowa nie nagrywana i nie kasowana ma szumy dużo niższe niż taśma potraktowana już głowicą kasującą?

Nagrałem nową taśmę z odłączoną głowicą kasującą (oczywiście ona tam fizycznie była, ale przewody od niej odłączone) i o dziwo na dokładnie tej samej taśmie (to był TDK D90), też nowej tylko z podłączoną głowicą kasującą nagrane to samo nagranie i na tym drugim nagraniu szumy były dużo wyższe?

Testowałem to początkiem utworu METALLICA "Nothing else matters" (pierwsza minuta utworu) z bardzo dobrej jakości płyty. Poziom zapisu celowo ustawiony na -3 dB.

Bez głowicy kasującej szumy dużo niższe. Trudno mi to wyrazić w dB, bo nawet nie wiem jak to zmierzyć, ale szumy wyraźnie mniej słyszalne.

Nagranie bez redukcji szumu. Magnetofon SABA CD-362. Oczywiście głowica kasująca była podłączona do przewodów, bo musi być dla poprawnej pracy generatora prądu podkładu, ale była całkowicie poza mechanizmem.

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
26-05-2021, 23:35
A czy wiecie, że taśma nowa nie nagrywana i nie kasowana ma szumy dużo niższe niż taśma potraktowana już głowicą kasującą?
To akurat normalne ;)
Przykładowo AIWA XK-S7000/9000 mają taki klawisz jak "B-REC", czyli zapis bez użycia głowicy kasującej dla kaset fabrycznie nowych lub wykasowanych na specjalnych "kasowalnicach" (duże elektromagnesy, lub mocne magnesy stałe).
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

0prawca

  • 51 / 1352
  • Użytkownik
26-05-2021, 23:36
To akurat normalne ;)

Czy ja tu z niczym nie zabłysnę?

Napisałem wcześniej:
Co do SABY CD362 (już o tym wspomniałem w tym wątku). Mechanika jest identyczna jak ta z KD-A7 wszystko to samo. Zapinać złączki i działa. Pozwolę sobie w wątku o SABIE napisać kilka rzeczy przede wszystkim o systemie HIGH COM.

Czy może mi ktoś podać link do działu z magnetofonami kasetowymi tego producenta? Chodzi o SABĘ.
Trochę się nakombinowałem z tym systemem HIGH-COM Telefunkena. I może to komuś się przydać. Jak ktoś ma tego rupiecia i chce sobie na nim zrobić kopię płyt analogowych, to naprawdę warto.
« Ostatnia zmiana: 26-05-2021, 23:51 wysłana przez 0prawca »

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
26-05-2021, 23:48
To akurat normalne ;)

Czy ja tu z niczym nie zabłysnę?
Czytam Twoje wpisy i bardzo ciekawie opisujesz to co robisz. A nie wszystkie tajniki tego co piszesz są znane dla ogółu. Już podkreślałem że cenię Twoją pracę. Każdy chyba lubi coś poczytać ciekawego i dowiedzieć się czegoś nowego.
Po za tym nikt z nas nie urodził się odrazu wszechwiedzący... każdy z nas uczy się całe życie :)
Ja także nie znam na każde pytanie odpowiedzi, i podejrzewam że na większość. hahahah:)))

Czy może mi ktoś podać link do działu z magnetofonami kasetowymi tego producenta?
Trochę się nakombinowałem z tym systemem HIGH-COM Telefunkena. I może to komuś się przydać. Jak ktoś ma tego rupiecia i chce sobie na nim zrobić kopię płyt analogowych, to naprawdę warto.

Jako takiego działu Telefunken-a lub SABY nie mamy.Ale magnetofony które nie pasują do konkretnych działów lądują tutaj (jako pozostałe magnetofony) :
http://audiohobby.pl/index.php?board=102.0
« Ostatnia zmiana: 26-05-2021, 23:51 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

0prawca

  • 51 / 1352
  • Użytkownik
26-05-2021, 23:50
To akurat normalne ;)

Czy ja tu z niczym nie zabłysnę?
Czytam Twoje wpisy i bardzo ciekawie opisujesz to co robisz. A nie wszystkie tajniki tego co piszesz są znane dla ogółu. Już podkreślałem że cenię Twoją pracę. Każdy chyba lubi coś poczytać ciekawego i dowiedzieć się czegoś nowego.
Po za tym nikt z nas nie urodził się odrazu wszechwiedzący... każdy z nas uczy się całe życie :)
Ja także nie znam na każde pytanie odpowiedzi, i podejrzewam że na większość. hahahah:)))

Ja tak żarcikiem sobie tylko rzuciłem :)

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
26-05-2021, 23:53
Niema sprawy :))

W tym dziale co podałem powyżej, tam można umieścić inne magnetofony z poza listy. Lub próbne tematy do poprawek lub modyfikacji.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

0prawca

  • 51 / 1352
  • Użytkownik
27-05-2021, 00:17
W tym dziale co podałem powyżej, tam można umieścić inne magnetofony z poza listy. Lub próbne tematy do poprawek lub modyfikacji.

Serdeczne dzięki.
O SABIE trochę napiszę w najbliższych dniach. A widzę, że jest dział DENONA, bo mam też trochę do napisania na temat DENONA DR-320.

Hammer

  • 4867 / 2505
  • Ekspert
27-05-2021, 07:34
A czy wiecie, że taśma nowa nie nagrywana i nie kasowana ma szumy dużo niższe niż taśma potraktowana już głowicą kasującą?
To akurat normalne ;)
Przykładowo AIWA XK-S7000/9000 mają taki klawisz jak "B-REC", czyli zapis bez użycia głowicy kasującej dla kaset fabrycznie nowych lub wykasowanych na specjalnych "kasowalnicach" (duże elektromagnesy, lub mocne magnesy stałe).

A czy w studiach nagrań też się to stosowało/stosuje? wynikałoby że materiał pierwszy byłby jeszcze lepszy.

0prawca

  • 51 / 1352
  • Użytkownik
27-05-2021, 08:56
A czy w studiach nagrań też się to stosowało/stosuje? wynikałoby że materiał pierwszy byłby jeszcze lepszy.

W ogóle w studiach pierwsze materiały chyba tworzono na studyjnych magnetofonach szpulowych, gdzie prędkości przesuwu taśmy były nawet ponad 7 x wyższe niż prędkość przesuwu taśmy w magnetofonie kasetowym. To już wymusza stosowanie innej korekcji przy zapisie i odczycie, co już zwiększa stosunek sygnału do szumu. Poza tym gdzieś mi się obiło o uszy, że taśma w magnetofonie szpulowym (nie chce teraz walnąć bzdury) nagrywana jest z poziomem namagnesowania ponad 320 nWb dla 0 dB i nawet 510 nWb dla +4 dB co nawet przy bardzo cichym nagraniu i poziomie na przykład 100 nWb zapewnia już taki odstęp sygnału od szumu jak w magnetofonie kasetowym przy wyższym poziomie zapisu. Dlatego pewnie reduktor szumu w magnetofonie szpulowym nie miałby wiele roboty. Były kiedyś w pierwszych magnetofonach studyjnych Dolby A, ale niewiele o tym wiem. Nie miałem żadnej styczności.

artekk

  • 1699 / 6091
  • Ekspert
27-05-2021, 11:08
Z tego co kojarzę w amatorskich szpulakach używano Dolby B i dbx, a w profi maszynach Dolby A i SR.
Na pewno więcej na ten temat powiedzą doświadczeni w tych tematach koledzy ArturP i Marek MAG.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
27-05-2021, 11:59
Na pewno więcej na ten temat powiedzą doświadczeni w tych tematach koledzy ArturP i Marek MAG.

Tak jak napisał Arturo, koledzy są bardziej obeznani w tym temacie. A ja nie chce wypisywać głupot skoro nie wiem ;)
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

JaKub92

  • 1941 / 5691
  • Ekspert
29-12-2021, 16:12
Mój KD-A7 w końcu dostał nowy idler. Nie udało mi się nic dobrać u nas, więc Wojtek mnie poratował po raz kolejny. Stary idler już prawie wcale nie ciągnął, a podczas zdejmowania rozpadł się na kawałki.
Nowy śmiga jak złoto :)
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

Hammer

  • 4867 / 2505
  • Ekspert
29-12-2021, 17:51
ppodaj wymiary to się zrobi , zamówi.