Mordensiur:
"Bardzo chętnie posłucham, a inni pewnie też. Sprawa wygląda jednak diametralnie inacej w zależności od tego co wrzucimy na górę:)"
Zacznę od początku i będę się opierał na uogólnieniach, bo inaczej byłoby ciężko wszystko ogarnąć :) Im większy glośnik tym mniejsza zdolność przetwrzania wysokich częstotliwości. Wraz ze wzrostem częstotliwości wzrasta impedancja głośnika, ten wzrost zaczyna się tym wcześniej, im większa jest średnica membrany. Wzraz z impedancją w kierunku wysokich częstotliwości wzrasta również rezyzstancja promieniowania oraz spada moc akustyczna.
Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę linowość Le(x), czyli zależność induktancji od położenia cewki w szczeline, w przetwornikach o prostej konstrukcji napędu wraz ze zmianą położenia cewki znacznie zmienia się induktancja. To jak linowe jest Le(x) ma duży wpływ na zniekształcenia intermodulacyjne i amplitudowe.
Pierścienie faradaya w napędzie redukują zarówno wzrost impedancji wraz z częstotliwością, jak i minimalizują efekty modulacji indukcyjności, jednak pozostaje jeszcze kwestia rezonansów membrany i zawieszeń.
Wniosek z tego taki, że jak już robić 2way na dużych głośnikach, to tylko przy użyciu przetworników z pełnym faradayem, a i tak jest niewielka szansa, że poradzą sobie lepiej niż ich tańsze i prostsze konstrukcyjnie odpowiedniki w konfiguracji 3way. Dla przykładu CA22RNY+MCA15RCY wychodzi taniej od W22NY.
Jeśli nadal masz ochotę na oversized może to Ci się spodoba :)
http://wduk.worldomain.net/acatalog/info_WD25A.htmlQubric, rozumiem już o co Ci chodzi. W kwestii BSC ilu ludzi tyle opinii, w swojej ostatniej konstrukcji miałem ok 5dB i w niedużym pokoju było dobrze, jednak po przeniesieniu do większego pomieszczenia zrobiło się trochę "chudo". Kompensacja BSc powinna być również zależna od profilu znieksztalceń nieliniowych konkretnego przetwornika. Ton zniekształcony jest odbierany jako głośniejszy, więc głośnik o większych znieksztalceniach na basie powinien być kompensowany w mniejszym stopniu. Akurat Seas ER18RNX, o którym wspomniałem wyżej ma bardzo niskie znieksztalcenia na basie i niskim środku, przez co wymaga mocnej kompensacji dla zachowania dobrej równowagi tonalnej.