Audiohobby.pl

Forumowe kolumny - decydujące stracie :-)

tetejro

  • 2745 / 2977
  • Ekspert
16-03-2018, 10:22
apropos 1 rzedow, Uwazam do dzis ze maja cos w sobie choc ich praktycznie nie uzywam :-) JEst wieksza łątwosc grania jak dla mnie subiektywnie, ale tez sabiej sie kolumne uklada najczesciej (kwestia wyboru glosnikow)
 Jedne z kolumn ktore pamietam do dzis to Reference 3A Da capo. Mam na mysli 1 wersje z  tweeterm tekstylnym bo nowa gra juz "sztywno"/technicznie. W konstrukcji 20cm midbas szedl bez filtra. NA tweeterze pojedynczy kondensator i chyba opór.

Ale to jakieś specjalne głosniki pod takie rozwiazanie? Bo wydaje mi sie że ostatnio jest moda drogi głośnik drogi kondensator i jest hi-end

tetejro

  • 2745 / 2977
  • Ekspert
16-03-2018, 21:00
Z pomiaru widac że niskotonowy idzie bardzo wysoko i jest nierówny
Kopułkowy w tych Reference 3M MM to 27mm Dynavox. Czyli chińszczyna w taniej postaci.

Brzmienie "doprawione" przy 800hz i 10kHz.

Podobną konstrukcją był dawno temu Epos ES 14. Mnie się nie podobał. Cos w jego brzmieniu mi nie podchodziło. Dawno to było więc nie będe teraz wymyslał co mi konkretnie nie podeszło.

Wracając do jednego konda i jednego kondensatora, zazwyczaj z tego nie wychodzi filtr akustycznie I rzędu, bo wiadomo głosnik nie daje idealnego przebiegu rezystancyjnego.
Z czysto teoretycznych rozważań filtr z 1 kondensatorem i 1 cewką powinien dać naobciażeniu rezystancyjnym lekko podniesiony przebiegspl w okolicach czestotliwości podziału. Możemy załozyc ze od 1 do 3 k Hz możemy uzyskać łagodne eksponowanie zakresu. Czyli lepszą obecność, bezpośredniość. Jeżeli głosniki sa dobre czyli graja szerokim zakresem z małymi podbarwieniami własnymi to efekt może być przyjemny.

PS. moze sie skusze na klona Pulse, tylko z lepsza kopułką :-D musiałby wybrac jakąś niedrogą mającą szeroki i płaski przebieg.
« Ostatnia zmiana: 17-03-2018, 17:05 wysłana przez tetejro »

meloV8

  • 1552 / 5855
  • Ekspert
17-03-2018, 01:21
Możesz podać dla przykładu kilka takich płyt?

Chociazby wszedzie tluczony Waters i jego Amused to death. Eric Truffaz - The Mask, plytki Gregory Porter, Chris Botti etc...

Ciekawe jest także dlaczego nie klonowano takich n aprzykład Opera Duetto - w przynajmniej dwóch wersjach je widziałem - z klasycznym GDN13/40/2 i z jego wersją na okragłym koszu produkowanym tez jako GTC dla niemieckiego dystrybutora. A na górze była 19mm kopułka Seasa. Pomijając nawet konkretny model wysokotonowego, to uzycie innej techniki pozwalało przypuszczac ze Opera powinna grac wyrażnie poprawniej od Totema.

Problem ze Staff byl taki, ze to juz byla wieksza obudowa, zwrotnica bardziej skomplikowana ( o ile 2 rzad mozna nazwac skomplikowanym ), a na wysokich tonach dalej byl koszmarny glosnik, tylko jeszcze drozszy. Klonowalo sie Mite, bo to byly takie urocze, male kolumienki, z tanimi glosnikami i prosta zwrotnica.
Oczywiscie ma sens zbudowanie czegos na wzor Mite czy Staff z lepsza kopulka, bo da sie zrobic na tym dobre Hi fi.

meloV8

  • 1552 / 5855
  • Ekspert
17-03-2018, 01:24
Ale to jakieś specjalne głosniki pod takie rozwiazanie? Bo wydaje mi sie że ostatnio jest moda drogi głośnik drogi kondensator i jest hi-end

Wez pod uwage fakt, ze bylo kilka Sonusow z bardzo prosta zwrotnica 1 rzedu, wlasnie na 2-3 elementach. Do dzis nawet klepia takie monitory. Bowers od pewnego czasu stosuje tylko 1 rzad i ultra prosta zwrotnice, oczywiscie w tych tanszych konstrukcjach. Tak cos im sie ostatnio porobilo, ale glosniki jakie maja na to pozwalaja.

O klonach Pulse tez co jakis czas mysle, ale w nieco innej koncepcji. Bez pochylania, ale z dobra kopulka ponizej woofera no i oczywiscie TL. Moze kiedys...

tetejro

  • 2745 / 2977
  • Ekspert
17-03-2018, 17:11
Ta, bo Sonus Faber nie potrafił zrobic zwrotnicy. Nie podzielam zachwytów tymi głosnikami. Wzystkie graja przyzwoicie ale jak sie płaci 30tys. za parę to mozna wymagac więcej. Za mniejszą cene mozna dostać bardziej szczegółowe i bardziej energetyczne brzmienie.

meloV8

  • 1552 / 5855
  • Ekspert
17-03-2018, 18:17
No nie do konca. Franco w wywiadzie przyznal, ze byl taki czas, kiedy nie znal sie dobrze na zwrotnicach i kopiowal takie proste rozwiazania. Nie mozna jednak powiedziec, ze ostatnie monitory, jakie wyszly spod jego rak mialy nieprzemyslana zwrotnice, bo przeciez byly tam tylko dwa elementy.

http://www.avtest.pl/zestawy-glosnikowe/item/602-franco-serblin-accordo?start=3

Jak dla mnie to nie tylko pieknie wykonane monitory, ale rowniez swietne brzmiace.

tetejro

  • 2745 / 2977
  • Ekspert
17-03-2018, 20:52
Nadal tylko ładna stolarka plus egzotyczne kształty. Albo tez materiały.

Zacznę robic obudowy z pancerza tekstolitowego złomowanych czołgów. Będzie jeszcze bardziej egzotycznie.

Zachwyt nad jednym kondem i jedna cewką sprowadza się u recenzentów do natchnienia o "dopracowanych głosnikach które to umozliwiaja"... Taaa zwłaszcza ze Sonus Faber nie robi własnych głosników. Ich zestawy zawsze brzmiały nijak.
Tajemnica głośników do zwrotnicy z jedną cewka i jednym kondem jest od dawna odkryta, sprowadza sie do tego ze głosniki powinny mieć maksymalnie wyrównany -  wygładzony przebieg spl i jak najwyżej rozciagnięty. Wtedy taka zwrotnica będzie dobrze działać.


Co do głośnika z Tonsil Pulse podobnio ma on własnie bardzo rozciagnięte pasmo.
Mój pomysł na ten głosnik sprowadzał sie do dołozenia niższego magnesu w odwrotnej polaryzacji oraz doklejenia  oringu 25mm średnicy wokół krawędzi karkasu cewki - centralnie w stożku membrany. Pełniłby funkcję dociążenia membrany oraz być może - co by wymagało precyzyjnych pomiarów - miał wpływ na akustyke na najwyższym skraju pasma. Ten głosnik jest trochę drogi do takich  eksperymentów, a jego karta katalogowa wydaje się mało wiarygodna.
« Ostatnia zmiana: 17-03-2018, 20:55 wysłana przez tetejro »

meloV8

  • 1552 / 5855
  • Ekspert
17-03-2018, 23:38
Jak sie kupuje Ferrari, to nie placi sie tylko za osiagi, tylko wlasnie za wykonczenie, styl, marke etc. Podobnie jest z kolumnami. Nie zawsze najwazniejszy jest wysrubowany dzwiek. Jak chcesz super osiagi i za mozliwie dobra cene, to sie kupuje Nissana GTR, a nie egzotyke.

Ja juz dawno wyleczylem sie z jedynie slusznych zwrotnic i nie ma dla mnie znaczenia czy to bedzie 1 rzad czy 4. Jak projekt jest dobrze pomyslany, to zagra dobrze bez wzgledu na rodzaj filtrowania.

tetejro

  • 2745 / 2977
  • Ekspert
18-03-2018, 00:40
Jak chcesz najwyższe osiagi - czyli wycisnięcie nalepszej jakosci w danym budżecie z tej wielkosci obudowy, to kupujesz aktywne monitory ze zwrotnicami 24db/okt.
Wszystko inne w pasywnej filtracji, to większy kompromis. A jeden kondensator i jedna cewka też oczywiście mieści sie w tym kompromisie o ile zastosowane głosniki na to pozwalają.

Co nie zmienia faktu ze Sonus Fabery są mocno przereklamowane i grają nijak w swojej cenie - bez względu na rodzaj zwrotnicy pasywnej, bo nie wszystkie mają jeden kondensator i jedną cewkę. Taki model brzmienia.
Zestawy głosnikowe to nie samochody, gdyby oceniac tylko obudowę bez brzmienia, to można by je porównywać do zepsutego samochodu, który ładnie wygląda ale nie jeździ.

meloV8

  • 1552 / 5855
  • Ekspert
18-03-2018, 03:28
Tak, w teorii wszystko dziala doskonale, ale w praktyce juz nie. Dlatego w teorii aktywne monitory ze zwrotnicami 24db tak idealnie dzialaja...

Co do Sonusa, to nie uwazam, ze sa przereklamowane. Dla mnie to piekna stolarka i bardzo poprawne brzmienie, z pewnoscia nie gorsze od konkurencji. Jest to jakas szkola dzwieku i tyle. Kolumny idealne nie istnieja i nigdy nie powstana.

tetejro

  • 2745 / 2977
  • Ekspert
18-03-2018, 09:59
Moze i jest to jakaś szkoła dżwięku, ale za pół ceny tej szkoły mozna mieć urządzenia wyglądajace i brzmiace lepiej w dodatku także bardziej zaawansowane technologicznie.
Na przyład porównanie Sonus Faber Elipsa z Triangle Magellan Cello. Ale nawet tańszy Triangle Lyrr miał ciekawsze brzmienie za te 16tys. w porównaniu z SF za 60tys.

Jednak i tak w zrózwnoważeniu przekazu nie dosięgaja do wiekszych monitorów aktywnych bliskiego pola w rodzaju Behringera Truth czy droższych od nich KRK lub Genelecków.

meloV8

  • 1552 / 5855
  • Ekspert
18-03-2018, 13:37
No tak, teraz to juz wszystko jasne. Dzwiek kolumn Triangle przy Sonusie to kompletnie inna planeta. Jak ktos lubi swidrujace wysokie tony z tubki, przypominajace starego Altusa to czemu nie. Zawsze kiedy mialem okazje sluchac Triangle, to ten sprzet byl dla mnie zupelnie nieakceptowalny.

Mowisz, ze tani plastik Behringera zagra lepiej od Scanow, ktore siedza w Sonusach? To bardzo ciekawe. Tak sie sklada, ze mialem kiedys monitory Behringera b2031a i faktycznie cos moge o nich powiedziec, szczegolnie to ze lubia sie w nich wpsuc stabilizatory napiecia, ktore musialem sam wymieniac. Dzwiek? Jak na chinski plastik da sie przezyc, ale porownywanie tego do topowych Sonusow? Bez jaj :)

lancaster

  • Gość
18-03-2018, 17:19
znajomy mial Trangle wcale nie jakies drogie, podpiete do wzmacniacza lampowego i elektroniki cec i jak dla mnie ladnie gralo, dynamika spoko, klimat łacznie ze starymi polskimi nagraniami spoko, Kari Bremnes musiala byc spoko bo facet lubil :-) Tak z egraly wszystko, chyba najladniejsza konfiguracja Triangla jaka slyszalem. Jak ktos lubi dxwiek tekstylnych tweetrow moze szukalby dalej ale Altus to to nie byl :-)

Zreszta jako ciekawostka mialem obok siebie perszinga z Tonsila i Focala 90-ke. Focal szrsze pasmo w  dol ale ogolnie wrazenie ze przy Altusie mu sie grac nie chcialo (a uwazam anemik to nie jest) Do 2 drog na pewno focal w kazdym razie :-)

A jak chodzi o Sonusy to do dzis pamietam pierwsze Guarnieri z JAdis i do dzis nie slyszalem zadnego malego monitora ktory zrobilby na mnie takie wrazenie. Dynamika i rpzestrzen super, basu niewiele ale ogolnie rewela jak dla mnie. Żadne poxniej sluchane monitory Sonusa czy jakiegokolwiek innego producenta nie zrobily na mnie az tak dobrego wrazenia (Extremy dla mnie osobiscie 3+ ). Z duzych Sonusów Stradivari bdb. Nowsze wypusty nie maja tego czegos, jakbym byl audiopoeta to bym powiedzial ze nie ma tego kurzu z desek filharmonii :-)

Za to Ktemy zarowno male monitorki jak duze "powyginane" zapamietalem bardzo pozytywnie, moze nie bylo tam tego "trzasku" Guarnieri ani skali i sceny Stradivari (podobnie jak chodzi o scene budowaly ja ze suchanych rpzeze mnie kolumn Rehdeko RK175 choc graly calosciowo bardziej surowo). Ktemy z JAdis bo tylko w warunkach wystawy tych kolumn sluchalem to duza doza urokliwosci, koronowej finezji, ładna przestrzen i barwy. Do pelni szczescia  wtakim przekazie brakuje mi KM pod machą :-) Niewiele ale na tyle ze adrenalinka mi przynajmniej sie neistety nie podnosi. Tu rozne sa potrzeby wiec nawet sie nie czepiam ogólnie tylko sobniczo ;-) Maestrie dxwieku i kawal znakomitej roboty stolarza doceniam i zero uwag.

tetejro

  • 2745 / 2977
  • Ekspert
18-03-2018, 17:45
No tak, teraz to juz wszystko jasne. Dzwiek kolumn Triangle przy Sonusie to kompletnie inna planeta. Jak ktos lubi swidrujace wysokie tony z tubki, przypominajace starego Altusa to czemu nie. Zawsze kiedy mialem okazje sluchac Triangle, to ten sprzet byl dla mnie zupelnie nieakceptowalny.

Mowisz, ze tani plastik Behringera zagra lepiej od Scanow, ktore siedza w Sonusach? To bardzo ciekawe. Tak sie sklada, ze mialem kiedys monitory Behringera b2031a i faktycznie cos moge o nich powiedziec, szczegolnie to ze lubia sie w nich wpsuc stabilizatory napiecia, ktore musialem sam wymieniac. Dzwiek? Jak na chinski plastik da sie przezyc, ale porownywanie tego do topowych Sonusow? Bez jaj :)

teraz to już wymyslasz. Na pewno głosnik z Traingle jest  podobny do Tubki z Altusów. Chyba dla ślepego i głuchego :-)
Triangle grają żywo i  szczegółami - przeciwnie do mułowatych SF itakie mi się bardziej podobaja bo więcej pokazują, zwłaszcza na wzmacniaczach wysokiej klasy. Choć ja aż takich wymagań nie mam.

W starym berhringerze było wadliwe chłodzenie, ale dawno to poprawili. Reszta to są bajki - temu sie popsuł wzmacniacz, tamtemu sie urywała membrana, a ogólnie to śmierdział chińskim plastikiem.
Też się kiedyś opinii naczytałem i potem wąchałem kolumny w sklepie jak jakiś upośledzony :-D

Oczywiście że nawet takie Behringery zagraja poprawniej od zabawek audiofilskich. Nie mówiąc już o poważniejszych monitorach bliskiego pola. Na pewno nie będą tak ekscytujaco grały jak Triangle, choć akurat Behringer Truth na wysokich nie były zbyt gładkie.
« Ostatnia zmiana: 18-03-2018, 17:49 wysłana przez tetejro »