Tak sie sklada ze wiekszosc top midbasów nie jest ani 5 ani 8 tylko 7 cali a większosc top fulli nie jest 5 ani 7 tylko 8 cali.
xmax nie maja takiego samego i sd tez, xmax na korzysc midbasu, sd na korzysc fulla.
Bo jak chciales zapytac czy glosnik z mniejszym xmax ma mniejszy xmax to ma :-)
Tak sie sklada, ze topowe midbasy osiagaja mniejsze znieksztalcenia od szerokopasmowca, jak rowniez pracuja tlokowo w wiekszym zakresie, oraz maja bardziej wyrownane pasmo czestotliwosci w zakresie swojej pracy. Dla mnie te rzeczy maja wiekszy wplyw na ogolna jakosc brzmienia.
Melo OK, wokale, plywajacy dxwiek, podaj przyklad utworu muzycznego an ktorym to slyszysz.
Konkretnie..
Np Preisner's Voice's - Noc. Zmodulowany niskimi czestotliwosciami slychac plywanie chorow w tle oraz fortepianu.
na co Ci wskazałem konkretne pomiary troelsa czy Dynek C2 gdzie widac ze poziom cisnienia w pionie nizszy maja tylko wyposazone w 2 tweetery Dynaudio (ze wzgledu na uzycie 2 tweeterow a nie ze wzgledu na symetryczny calosciowo uklad - roznice dotycza pasma powyzej 8KHz). Wskazalem Tobie ze róznice w charakterystykach keirunkowych w takich ukladach są juz od 200Hz podczas gdy coax nie ma z tym żadnego problemu do samej góry.
To jakie charakterystyki z pionie beda mialy uklady MTM zalezy glownie od rodzaju zastosowanej zwrotnicy. Dopiero znajac zmiar konstruktora, mozna podjac sie oceny jego pracy i jak mu to wyszlo. Gdybys nie wiedzial, to przypomne, ze zupelnie inne charakterystyki beda przy filtrze LR 24db i inne przy 18db Butterwortha. Dlatego jedne MTM na osi pionowej trzymaja rowne pasmo, a inne moga miec duze zapladlosci, ktore konstruktor chcial zawrzec celowo, dla zminimalizowania odbic od sufitu i podlogi.
Uwazam ze lepiej ze wzgledu na wlasciwosci przestrzenne jest kiedy dxwiek jest rozpraszany tak jak w naturze, to prawda. ty uwazasz ze nie ? Wskaz przyklad takiej kolumny. Kolega Lutek sie ucieszy, uzywa Tannoy SRM od at i pomimo odsluchów bardzo zaawansowanych konstrukcji pod wieloma wzgleami nie znalazł nic lepszego w temacie lokalizacja i scena a szuka z kolei czegos z wiekszym basem. Niemniej sa priorytety, przykladowo taki Avalon Eidolon mial podczas odsluchu na którym wspolnie byliśmy lepszy bas ale reszty juz niestety niekoniecznie.
Kolumny bez wzgledu na cene graja fcetowi plamami, jedyny glosnik ktory na nim ostatnio zrobił wrazenie to był Lowther w obudowie Audiovector podczas odsluchow kilka miesiecy temu. Kiedy po tym odsluchu rozmawialismy Lutek mowil ze pierwszy raz po powrocie do domu mu troche muliło :-)
Nie bylo doniesien o falujacych wokalach itd stad pytanie o konkretne nagrania, wybiore z nich takie ktorych slucham bo jesli temat dotyczy kilku nagran albo jest pomijalny to spoko przyznam ze ma miejsce a Ty sam ocenisz jakie to ma znaczenie.
Niebardzo mnie interesuje kto jaka ma audionirvane. Jak ja juz znalazl, to tylko sie cieszyc.
No i bardzo dobrze ze chcesz miec wiekszosc dxwieku na wprost z kolumn, ale zdajesz sobie sprawe z tego ze wplyw pomieszczenia masz zawsze mniejszy albo wiekszy ? Twoj postulat realizuje odsluch w polu mozliwie bliskim z zestawami tak bardzo oddalonymi od scian jak to tylko mozliwe. A mimo to jak zrobisz z pokoju komore bezechowa to dxwiek nie bedzie ciekawy. Sam wiec ocen na ile jestes w stanie wyeliminowac wplyw kierunkowych nawet kiedy zrobisz wszystko by go zredukowac mozlwie do zera (nierealne, chyab ze faktycznie komora bezechowa gdzie sluchanie nawet osoby z ktora w niej przebywasz jest kiepskie)
Podałem Tobie konkretny przyklad Troelsa czy Dynaudio, masz inne śmialo wrzucaj. Dunaudio uwazam za konstrukcje lepiej dopracowana ze wzgledu na kierunkowe a kierunkowe Melo to nie cos czego wplyw likwidujesz siadajac w polu bliskim i zmniejszajac odbicia (zgadzam sie ze jest klika kluczowych miejsc gdzie sa szczegolnie upierdliwe, po ich neutralizacji dxwiek jest lepszy, aczkolwiek jeszcze sie nei spotkalem z sytuacja gdzie w normalnym pokoju nie daloby sie zoptymalizowac akustyki, no moze z wyjatkiem takich pokoi w ktorych weszli akustycy i zrobili z nich komory bezechowe i elementami pułapki basowej :-))
Dla mnie liczy sie dzwiek bezposredni, a odbity jest tylko szczatkami, ktore nie wplywaja ogolnie pojeta jakosc dzwieku. Nie oznacza to, ze mam zamiar sluchac w komorze bezechowej.
Przecietny uklad MTM czy nawet TM, potrafi trzymac bardzo dobre charakterystyki do 30stopni. Czy wiesz jaki to jest kat rozpraszania siedzac powiedzmy z 2-3 metrow od kolumn? Jesli nie wiesz, to sobie zrob mala lekcje geometrii i zobaczysz, ze dobrze zaprojektowana kolumna wielodrozna, bez problemu pokrywa pole odsluchu, w jakim zwykle siedzi na kanapie jakis audiofil i to z duzym zapasem. To zwykle glosniki szerokopasmowe maja problemy z wyzsza oktawa i trzeba je niezmiernie precyzyjnie ustawic, bo niewielkie zmiany miejsca odsluchu zmieniaja obraz brzmienia glosnikow.
Przyklady? Nie trzeba daleko szukac
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/2648-monitor-audio-platinum-pl500-ii ja tu nie widze problemow z charakterystykami poza osia, ani pionowo ani poziomo.
Kurde melo, polozyłes tym sposobem wszystkie midbasy i fulle za jednym zamachem.
Czy rzeczywiscie 20Hz jest popularną czestotliwoscia w sygnale muzycznym ?
Czy anwet wielkie multiway z 12 calowcami na dole odtwarzaja az tak nisko ?
Wiekszosc nie, tzn sladowa ilosc nagran (organy + moze jakas syntetyka a kolumn jeszcze mneij w tym zero fulli i 7 calowych midbasów :-))
I sam sobie odpowiedziales na pytanie. Sa jednak takie nagrania, ktore moga zmodulowac reszte pasma. Ale dodam raz jeszcze, dla mnie uklad 2way jest mocno kompromisowy i dopiero 3 drogi rozwiazuja znaczaco problem modulacji.
az dziw melo ze w ogole poznajesz ze to symfonika. ciekawe po czym ?
ale jak u Ciebie instrumenty nie maja odzwierciedlenia w systemie to calosc zaczyna mi sie lepiej układać.
Pisze to troche z przekasem, ale zaczynam sie zastanawiac jak to wszystko skladamw calosc i chyba jednak bede nalegal na próbki nagran.
Wiem nagranie mikrofonem i te sprawy, nic nie slychac na takim nagraniu itd, ale wrzuc prosze. 4 probki nagań wrzucilem we watku o coaxie, odtwarzane z normalnie z netu, spoko nie idzie to źle, p 30 sekund wystarczy.
Nici z probek, jestes skazany sam na siebie. Niestety tego fenomenu juz nie slychac jak go nagrasz, mimo ze mikrofon rejestruje bez problemu duza amplitute niskich czestotliwosci, ktore w realnym odsluchu moduluja dzwiek.
http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1924&Itemid=30
"- Istnieją dane mówiące o tym, że muzyk może pracować 8 godzin bez skutków ubocznych przy natężeniu dźwięku do 82 dB, jeżeli natężenie dźwięku wynosi 91 dB, to tylko godzinę, a jeśli 100 - 105 dB - tylko kilka minut...
- To nie takie proste. Chodzi o to, że wartość dopuszczalna hałasu wynosi 85 dB i dlatego można w takim hałasie pracować 8 godzin. Jeżeli natężenie dźwięku zwiększa się do 88 dB, to czas ekspozycji na hałas skraca się do 4 godzin dziennie, przy 91 dB - do 2 godzin. Te dane nie świadczą zatem o możliwości utraty słuchu, ale o przekroczeniu wartości dopuszczalnej natężenia dźwięku i możliwościach wystąpienia utraty słuchu po kilku latach takiej ekspozycji.
- Czy po przebywaniu przez kilka godzin w hałasie pojawiają się jakieś dolegliwości lub inne choroby, które nie są ubytkiem słuchu?
- Tak, częściej niż ubytki słuchu występują takie dolegliwości jak szumy uszne i nadwrażliwość słuchowa polegająca na tym, że muzyk ma dość muzyki, dźwięku - jak słyszy dźwięk to źle się czuje. Te dwie choroby są częstsze niż ubytki słuchu.
"
wazne info uwazam, proponuje wziac je do rozwazan na temat testowych poziomow glosnosci, wtedy wychylenia membran nie ekstremalne i modulacja nizsza i thd nizsze i czlowiek zdrowszy i sąsiedzi nie dzwonią po municypalną :-)
Widze ze lubisz przyklady samochodow, wiec napisze to bardzo prosto. Jak sobie kupuje auto, ktore potrafi jechac 330km/h, to nie znaczy ze bez przerwy bede jezdzil z taka predkoscia. Jak mam kaprys poczuc sie jak na koncercie, to sobie zapodaje taki SPL jaki mam zyczenie, a przy tym sluchania znieksztalcen z fullrange nie ma zamiaru.
"Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:03
Melo, spokojnie, nie musisz nic nagrywac, nie slucham tak jak Ty z dokladanymi sygnałami "wysokoobjetosciowymi" tylko normalnej muzyki :-) robie ciszej, glosniej z duzym basem i słysze tylko że fajnie gra :-)
Nie wiem co to jest sygnal wysokoobietosciowy. Wyjasnij moze."
Melo, czytałes swoj wpis ktorego moja odpowiedź dotyczyła ?
"meloV8
1125 / 3092
Ekspert
Wyślij PW
24-09-2016, 20:29
Jak jestescie otwarci na nieznane i nowe rzeczy, to Wam chetnie nagram mikrofonem dzwiek z glosnika, ktory zostaje zmodulowany duzym wychyleniem objetosciowym."
No i z czym masz problem? Napisalem Ci, ze moge nagrac dzwiek z glosnika, ktory bedzie odtwarzal dzwiek muzyki, plus modulacja generatorem, na duzym wychyleniu objetosciowym glosnika. Mowiac prosciej - musi sie zdrowo wychylac, pomopowac litry. Bez tego trudno o modulacje.
Melo odnosnie materiału do testu poprosze tylko i wylącznie próbki muzyczne jednak bo odbiegniemy od sensu uzytkowego.
Kiedys pisałem ze multiway ze zwrotnica kiepsko sobie radzi z sygnalem prostokątnym na co stwierdziles ze nikt takich przebiegow nie slucha.
Byłaby ciekawa rozmowa ale w sumie masz racje - nikt przeciez takich przebiegów nie słucha :-)
Znalazlem stara dyskusje na DIYaudio.com, gdzie m.in Thorsten Loesch (obecnie chyba firma moodwright)ciekawe rzeczy pisze. Dyskusja z konkretami, nie zbędnych "nie znasz sie" "trzeba być głuchym" itd.
http://www.diyaudio.com/forums/lounge/200865-sound-quality-vs-measurements-249.html
"ThorstenL is offline ThorstenL Germany
Previously: Kuei Yang Wang
Join Date: Nov 2002
Hi,
Quote:
Originally Posted by TheShaman View Post
I'm not referring to Thorsten's gear but "source" components like Zanden and "loudspeakers" like Rehdeko come to mind...
I would add one thing here.
The Rehdeko measurements are IN ROOM, ROOM AVERAGED, not pseudo anechoic MLSSA. So be careful what you compare them to. I would not consider Rehdeko entirely my cup of tea, however they are rather enjoyable and will surprise you if you listen. It will (again) make you question the validity and usefulness of the measurements we usually employ.
One thing I remember, 'dek's had nearly as good squarewave performance as my Tannoy Red's and both are not miles off a Quad ESL. If you ever seen the square wave from most "HiFi" Speakers you would feel rather disturbed. I suspect that is why we commonly see square wave measurements of Amplifiers but practically never of speakers...
Ciao T"
Podobnie nikt nie slucha sygnału składajacego sie z 2 tonów. To juz na pewno (bo odtworzenie prostokata prawidłowe ma wpływ na kilka rzeczy uwazam, ale OK solo nikt nie słucha :-)). Nie widze innego zastosowania odtowrzenia 2 tonów niz obrazowanie zjawiska modulacji słuchaczom technikum.
skupmy sie zatem na realnych warunkach w których eksploatowane są zestawy. Czyli myzyka, sygnały złożone i na konkretnych zjawiskach podczas sluchania muzyki i ich korelacji z pomiarami.
Poslucham dzis wokali, sprawdze czy faluja jak piszesz, czy w ogóle efekt wystepuje (wzesniej go nei szukalem, moglo umknąć, falujacy wokal nie wydaje mi sie niczym nienaturalnym jest to efekt ktory czeto wywolywany jest naturalnie, ale ez nie wiem jakie falowanie masz na mysli. dlatego prosilem o probki gdzie to słyszałes - konkretne materiały), mam pod ręką 2 multiway i fulla, sprawdzac sceny i poukladania instrumentów nie musze bo pod tym kątem sluchalem już nie raz i z lepszymi multiway niz te ktore mam obecnie w domu, przynajmniej cenowo lepszymi :-)
Podaj mi jeden instrument akustyczny, ktory generuje przebiegi kwadratowe? Jesli takiego nie ma, to po co kolumna ma go odtwarzac? Nawet jesli beda to dzwieki harmoniczne, to nie beda to kwadraty jak z generatora. Chyba, ze chcesz sie spierac na jakich kolumnach prawdziwiej brzmi fuzz do gitary, albo organy hammonda?
Problem z modulacja istnieje ale najczesciej jest on marginalny, nie mozna jednak pisac, ze tego problemu w ogole nie ma. Jest on szczegolnie slyszalny, na instrumentach ktore odgrywaja niewiele harmonicznych, tylko czyste noty. Rowniez na wokalach moze byc on slyszalny.
Doskonalym przykladem moze byc nagranie oboju, ktore bez problemu moduluje sie czestotliwosciami od 10 do nawet 50hz.
http://www.filedropper.com/oboj To samo bedzie z klarnetem, saksofonem, trabka choc oczywiscie nie zawsze tak mocno slyszalne.