Audiohobby.pl

Znieksztalcenia modulacyjne i ich wpływ na odbiór muzyki w warunkach domowych

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 03:44
Zapraszam do dyskusji

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 03:46
Pozwoliłem sobie przekopiować wpis Melo ktory jest mysle dobrym wstępem do dyskusji, jesli chcialbys Melo przekopiowac cos jeszcze co uwazasz za istotne dorzuc prosze :


meloV8
1125 / 3092
 
Ekspert
Wyślij PW
Dzisiaj o 02:30   
Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:03
Melo, spokojnie, nie musisz nic nagrywac, nie slucham tak jak Ty z dokladanymi sygnałami "wysokoobjetosciowymi" tylko normalnej muzyki :-)  robie ciszej, glosniej z duzym basem i słysze tylko że fajnie gra :-)

Nie wiem co to jest sygnal wysokoobietosciowy. Wyjasnij moze.


Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:03
PS. mierzyles dapolito ? Zmierz sobie te idealne ch-ki kierunkowe niby lepsze od coaxa. np. na godzinie 11-ej i 13-ej i to samo symetrycznie w dół, szkoda sie rozpisywac, po prostu zmierz. coax promieniuje jak naturalny instrument, full różnie bywa ale bywa tez ze tak, dapolito nie, tuby prostokatne tez sa robione m.in po to by ograniczyc odbicia od sufitu i podlogi po czym moim zdaniem brzmia słabiej od okrągłych dapolito jest naturalnie lepsze kierunkowo jako calosc od ukladu TM ale full czy coax po prostu pod kazdym katem sa perfekt.

Nie no, przeciez nigdy niczego nie mierzylem, niczego nie zbudowalem :) Musisz czytac bardziej ze zrozumieniem, poniewaz ja nie pisalem nic o idealnym pasmie, tylko o pasmie, ktore dzieki dobrze zaprojektowanemu systemowi MTM, umozliwia skupienie energii w osi pionowej o okreslonej szerokosci dyspersji, podobnie jak to ma miejsce  systemach CD. Powtorze wiec, ja nie uwazam, ze w pomieszczeniu glosnik musi rozpraszac dzwiek dokladnie tak samo pod kazdym katem. Ty uwazasz, ze musi, bo tak graja instrumenty, co niestety jest nieprawda, bo kazdy instrument akustyczny, generuje dzwiek w nieco inny sposob. Poza tym dochodzi do tego sposob jego nagrywania, pomieszczenia i tak dalej. Twoja teoria o konieczne korelacji rozchodzenia dzwieku z jakiegos tam instrumentu, w wiekszosci nagran nie ma kompletnie zadnego znaczenia. Prostym przykladem moze byc nagranie symfoniki, ktore jest tak przemielone w studio, ze to jak poszczegolny instrument brzmi w rzeczywistosci, nie ma zadnego odzwierciedlenia w systemie audio. Ty chyba musialbys sobie nagrac trojkat, i to jeden, a nastepnie pusicic go w mono. Wtedy moglbys sie jarac wiernoscia odtwarzania. Szkoda tylko, ze zadna muzyka nie jest tak nagrywana i realizowana, dlatego trzymanie sie kurczowo charakterystyk glosnikow szerokopasmowych i coaxow jest bez sensu. To wlasnie systemy pozwalajace skupic energie w okreslonym kierunku sa wlasciwym kierunku. Tutaj mozna przywolac np Beolab90.
Zdecydowanie wazniejszym parametrem jest przystosowanie akustyczne pokoju odsluchowego, niz skrajne charakterystyki katowe. Jak siedze przed kolumnami, to chce miec dzwiek z kolumn na wprost, a nie odbite fragmenty od scian, podlogi i sufitu z filtrem grzebieniowym. Jak uwazasz, ze odbicia i charki katowe sa takie wazne, to powinienes sluchac muzyki w pokoju z golymi scianami. Wtedy trojkat zabrzmi jak zywy.


Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:03
3 drogi wlasciwie uwolnione od modulacji ? no chyba jaja sobie robisz. Podziały przykladowe np. 500/3KHz czy naprawde nie slyszysz jak jest modulowane 400Hz 50-ma Hzami ? Albo jak paskudnie zgrzta 2,5KHz na nośnej 700Hz ? No bo chyba slyszysz bez problemu ten koszmar kiedy na sinus 3KHz nakłąda sie 10KHz ??? :-))))

Radzilbym nie pisac takich rzeczy, bo to obnaża Twoja niewiedze w temacie i istote problemu.

 
Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:03
no i na koniec pamietaj o błonie bębenkowej która Ci moduluje co byś nie robił. Twoja błona bębenkowa jest o zgrozo szerokopasmowa, ale naturalnie mozna dolozyc tweeter - powinna byc lepsza góra ;-)

Pamietaj, ze piszemy o odtwarzaniu dzwieku, a nie jego "rejestracji". To dwa rozne swiaty.

Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:25
swoja drogą matka natura wyposazajac narządy sluchu czlowieka i zwierzakow w szerokopasmowe membrany rejestrujące dxwiek wraz z modulacjami miala wiecej czasu na zastanowienie sie jak to zrobić niz cala historia audio.

Kiedy zrozumiesz, ze modulacja w przypadku rejestracji, jest marginalna? Skup sie i nie powielaj glupot.

Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:25
Co ciekawe jak sugnal modulowany puscic na mikrofon to mikrofon przez swoja budowe dodatkowo go zmoduluje a mimo to dxwiek jest OK, czyli zarejestrowany sygnał bedzie sygnalem modulowany bliskim oryginalnemu.
O czym świadczy chocby propozycje melo.

Mikrofon jest w stanie bez problemu te modulacje wychwycic. Najprostszy test : odtwarzasz sinus 1khz i modulujesz generatorem np 20hz. Zamiast ciaglego sinusa, otrzymasz wibrujacy dzwiek. Podobnym przykladem moze byc dzwiek glosnika Leslie, gdzie dzwiek poddawany jest ekstremalnej modulacji.

Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:25
Melo jak masz wene na nagrania to nagraj lepiej kilak kawalkow muzycznych i wrzuc do posluchania charakteru grania, jesli mozna miec koncert życzeń :
Chyba zupelnie oszalales. Chcesz oceniac brzmienie zestawu, ktory nagram przez mikrofon? No blagam, nie zachowuj sie jak jakis lamer :)

Cytat: lancaster w Dzisiaj o 00:08
melo, oczywiscie wiesz jak jest natura dxwieku w naturze ?


masz tu pomiary Dynaudio C2. tam jest dodatkowo drugi tweeter. Zmiennosc charakterystyk pion/poziom widac juz od 200Hz. Przy czym poziom cisnienia podobny wiec odbic od sufitu i podlogi bedzie tyle samo.
Na samej gorze powyzej 8KHz w pionie mamy 4dB mniej niz  w poziomie, przy pojedynczym tweeterze roznica bedzie prawdopodobnie żadna (tweeter dla f które promieniuje jest fullrange)

http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/77-c2


tutaj masz projekt troelsa, obejrzyj kierunkowe w pionie i poziomie i porownaj
http://www.troelsgravesen.dk/C17mk4.htm
mniejsze odbicia od sufitu i podlogi ? nie fantazjuj. chyba raczej dziury w  pasmie w pionie pod wiekszym katem w najwazniejszym pasmie gdzie najwiecej w muzyce sie dzieje czyli na średnicy.
Ani fulle ani coaxy takich "atrakcji" nie serwują. Poprawnie ulozona zwrotnica czy pasmo we fullu daje rownomierna odpowiedx pod kazdym katem, dodam ze mi prywatie udaje sie ulozyc psmo dapolito lepiej niz w c17  ale i tak do coaxa sie nie zbliza nawet.

ty piszesz te swoje historie z taka niezmacona pewnosci jakbys sprawdzal rzeczy o ktorych piszesz a juz z powyzszego wynika ze co prawda sam powinienes miec chec, zeby to sprawdzic, ale moze strach przed nowym doznaniem i nauka niektorych paralizuje :) - ze zacytuje klasyka :-))))

Rozwiazan systemow MTM jest bez liku, roznice moga byc miedzy soba ogromne. Wrzucasz dwa przyklady i czego to ma dowodzic? Powtorze Ci jeszcze raz. Uwazam, ze glosniki domowe, nie musza trzymac doskonalych charakterystyk pod katami wiekszymi niz 30%. Dla mnie wazniejsze jest skupienie energi na osi, niz jej rozpraszanie. Nie jestem zwolennikiem generowania dzwiekow, ktorych w rzeczywistosci nie bylo w procesie nagrania. Dlatego nie uwazam charakterystyk katowych szerokopasmowcow za doskonale. Ba, mozna przytoczyc nie jeden przyklad takich, ktore pod katami zachowuja sie tragicznie, gorzej niz przecietny system dwudrozny.


Cytat: lancaster w Dzisiaj o 00:25
pisze dokladnie o tym co trzeba melo, filtr subsonic to cos zupelnie innego a jego zalczenie nie sprawia ze wkladka gramofonowa nie czyta sygnalu z plyty wraz z modulacją.
Modulacja bez riaa jest mniejsza nie tylko dlatego ze sygnal na plycie jest zapisany czy odtworzonu jako niemodulowany np. dzialaniem mikrofonu tylko dlatego ze przy zapisie zastosowano krzywa umozliwiajaca spłycenie rowka.skok igly to skok napiecia jesli niskie zakresy beda przeskalowane a w przypadku riaa sa to igla nie musi robic centymetrów ruchu tylko wystarcza to co widzisz w rowku plyty. Poxniej riaa doklada co trzeba a dokladniej odejmuje gore i wzmacnia i poziom modulacji wraca wraz z ta skala do "normy".

Modulacje czasami wystepujace w gramofonach nie pochodza bezpsrednio od nagrania z rowka, tylko moga byc rezonansami np ramienia, wkladki, calego gramofonu. Te drgania sa przenoszone przez wkladke do preampu, a korekcja RIAA jeszcze to wzmocni i jesli nie posiadamy filtra dolnozaporowego. Mozna w ten sposob uszkodzic mechanicznie glosniki, nie mowiac o modulacji jaka moze powstac na okreslonych czestotliwosciach dzwieku.

Cytat: lancaster w Dzisiaj o 00:25
Mikrofon moduluje, wkladka moduluje, membrany glosnikow moduluja, blona bębenkowa moduluje.
Jesteś osaczony modulacjami, są one naturą dxwieku, zapisu dxwieku, odtwarzania oraz słysznia i probujesz je niwelowac "niemal do zera" jak piszesz ukladem 3 way ? ....ktory oczywiscie rowniez moduluje :-)

Nie jestem osaczony, tylko jestem swiadom, ze taki problem moze wystapic w glosnikach szerokopasmowych. Modulacja jest slyszana najbardziej kiedy czestotliwosci modulacji sa bardzo niskie, dlatego  w systemach trojdroznych to zjawisko jest mocno wyeliminowane. Glosnik sredniotonowy, czy midbasowy ( 3 way z niskim podzialem ) nie jest modulowany tymi niskimi czestotliwosciami, bo pracuje za filtrem gornoprzepustowym.  Sila modulacji jest bezposrednio zwiazana z wycheleniem membrany i czestotliwosciami jakie sa modulowane. Prosciej piszac, trudno zmodulowac czestotliwosci np 100-200hz, bo fala tej czestotliwosci jest zbyt dluga. Co innego wyzsze czestotliwosci z zakresu wysokiej srednicy i wysokich tonow, ktore znacznym wychyleniem membrany, do ktorej doklejony jest stozek wysokotonowy, moga zostac bez problemu zmodulowane, co objawia sie plywajacym, wibrujacym dzwiekiem. Bardzo dobrze slyszalne przy np jakis chorach, wokalach.

Cytat: lancaster w Dzisiaj o 00:33
Melo, zlituj sie nad sobą. Glosnik sie wychyla bardziej - idą wieksze thd. Nie ma takiego zawieszenia ani konstrukcji napedu ktre sprawia ze poziom thd nie zmienia sie przy zmianie poziomu glosnosci.

Oczywiscie jesli wexmiemy dopracowany przetwornik i powiedzmy wczesnoprototypowy to roznice są, ale umowmy sie ze pisalem o dopracowanych, faktycznie mogles pomyslec ze mialem na mysli dopasionego fulla i midbas no name z nienamagnesowanym magnesem i uszkodzonymi zawieszeniami albo nawet spalona cewką bo napisalem zbyt ogólnie.
W tym momencie uscislam raz jeszcze dla pewnosci - pisze o dopracowanych i sprawnych glosnikach.

No widzisz, wiec zanim cos napiszesz, to sie zastanow. Mialem na mysli, to ze majac dwa glosniki o takim samym x-max, lecz o zupelnie innej budowie, to jeden z nich moze miec duzo mniejsze znieksztalcenia od tego gorszego konstrukcyjne drivera, mimo uzyskania tego samego wychylenia. Oczywista oczywistosc.
Jesli mamy dwa takie same dopiszczone glosniki, to jasna sprawa jest, ze ten ktory bedzie pracowac mocniej, bedzie generowal wieksze znieksztalcenia.

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 03:56
"No widzisz, wiec zanim cos napiszesz, to sie zastanow. Mialem na mysli, to ze majac dwa glosniki o takim samym x-max, lecz o zupelnie innej budowie, to jeden z nich moze miec duzo mniejsze znieksztalcenia od tego gorszego konstrukcyjne drivera, mimo uzyskania tego samego wychylenia. Oczywista oczywistosc.
Jesli mamy dwa takie same dopiszczone glosniki, to jasna sprawa jest, ze ten ktory bedzie pracowac mocniej, bedzie generowal wieksze znieksztalcenia."

Melo, no to miales na mysli to co jak Tobie napisałem :-) Czyli jeden glosnik wyraxnie lepszy od drugiego. W takim razie jaki Twoim zdaniem jest sens ich porównania ? Audi RS ma wiecej koni od wersji podstawowej i nikt nad tym nie dyskutuje, nie porownuje na torze ani nie wymądrza sie ze RS ma wiecej koni bo sprawdził.
Natomiast porownanie RS-a do auta innej firmy o podobnych osiagach ma sens i  wlasnie o takim porowaniu mowie.

Ja mialem na mysli dwa głośniki z ktorych oba są na podobnie wysokim poziomie i oba sa przedstawicielami klasy top w ramach technologii. Tak sie sklada ze wiekszosc top midbasów nie jest ani 5 ani 8 tylko 7 cali a większosc top fulli nie jest 5 ani 7 tylko 8 cali.
xmax nie maja takiego samego i sd tez, xmax na korzysc midbasu, sd na korzysc fulla.
Bo jak chciales zapytac czy glosnik z mniejszym xmax ma mniejszy xmax to ma :-)


lancaster

  • Gość
25-09-2016, 04:05
"Nie jestem osaczony, tylko jestem swiadom, ze taki problem moze wystapic w glosnikach szerokopasmowych. Modulacja jest slyszana najbardziej kiedy czestotliwosci modulacji sa bardzo niskie, dlatego  w systemach trojdroznych to zjawisko jest mocno wyeliminowane. Glosnik sredniotonowy, czy midbasowy ( 3 way z niskim podzialem ) nie jest modulowany tymi niskimi czestotliwosciami, bo pracuje za filtrem gornoprzepustowym.  Sila modulacji jest bezposrednio zwiazana z wycheleniem membrany i czestotliwosciami jakie sa modulowane. Prosciej piszac, trudno zmodulowac czestotliwosci np 100-200hz, bo fala tej czestotliwosci jest zbyt dluga. Co innego wyzsze czestotliwosci z zakresu wysokiej srednicy i wysokich tonow, ktore znacznym wychyleniem membrany, do ktorej doklejony jest stozek wysokotonowy, moga zostac bez problemu zmodulowane, co objawia sie plywajacym, wibrujacym dzwiekiem. Bardzo dobrze slyszalne przy np jakis chorach, wokalach."

Melo OK, wokale, plywajacy dxwiek, podaj przyklad utworu muzycznego an ktorym to slyszysz.
Konkretnie..
Zrozumiale ze w kazdym i na kazdych kolumnach bo błona bębenkowa tak u ciebie działą, ale w ktoruch bardziej.

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 04:22
"Nie no, przeciez nigdy niczego nie mierzylem, niczego nie zbudowalem :) "

Melo nikt nie rozmawiał o to ani ile tego zrobiłes tylko konkretnie o dapolito o ktorym napisałes :

"W systemach wielodroznych, mozna wybrac rozwiaznie d'appolito, ktore osiaga cos, czego zaden Coax nie potrafi. To znaczy, ma bardzo dobre charakterystyki poziomie, ale w pionie promieniuje wezszym pasmem i to jest przewaga nad Coaxem"

na co Ci wskazałem konkretne pomiary troelsa czy Dynek C2 gdzie widac ze poziom cisnienia w pionie nizszy maja tylko wyposazone w 2 tweetery Dynaudio (ze wzgledu na uzycie 2 tweeterow a nie ze wzgledu na symetryczny calosciowo uklad - roznice dotycza pasma powyzej 8KHz). Wskazalem Tobie ze róznice w charakterystykach keirunkowych w takich ukladach są juz od 200Hz podczas gdy coax nie ma z tym żadnego problemu do samej góry.


Uwazam ze lepiej ze wzgledu na wlasciwosci przestrzenne jest kiedy dxwiek jest rozpraszany tak jak w naturze, to prawda. ty uwazasz ze nie ? Wskaz przyklad takiej kolumny. Kolega Lutek sie ucieszy, uzywa Tannoy SRM od at i pomimo odsluchów bardzo zaawansowanych konstrukcji pod wieloma wzgleami nie znalazł nic lepszego w temacie lokalizacja i scena a szuka z kolei czegos z wiekszym basem. Niemniej sa priorytety, przykladowo taki Avalon Eidolon mial podczas odsluchu na którym wspolnie byliśmy lepszy bas ale reszty juz niestety niekoniecznie.
Kolumny bez wzgledu na cene graja fcetowi plamami, jedyny glosnik ktory na nim ostatnio zrobił wrazenie to był Lowther w obudowie Audiovector podczas odsluchow kilka miesiecy temu. Kiedy po tym odsluchu rozmawialismy Lutek mowil ze pierwszy raz po powrocie do domu mu troche muliło :-)
Nie bylo doniesien o falujacych wokalach itd stad pytanie o konkretne nagrania, wybiore z nich takie ktorych slucham bo jesli temat dotyczy kilku nagran albo jest pomijalny to spoko przyznam ze ma miejsce a Ty sam ocenisz jakie to ma znaczenie.

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 04:38
"Zdecydowanie wazniejszym parametrem jest przystosowanie akustyczne pokoju odsluchowego, niz skrajne charakterystyki katowe. Jak siedze przed kolumnami, to chce miec dzwiek z kolumn na wprost, a nie odbite fragmenty od scian, podlogi i sufitu z filtrem grzebieniowym. Jak uwazasz, ze odbicia i charki katowe sa takie wazne, to powinienes sluchac muzyki w pokoju z golymi scianami. Wtedy trojkat zabrzmi jak zywy."

koncowe dwa zdania rozwin prosze bo zupelnie nie wiem o czym piszesz. Moze sluchales i brzmial jak zywy, a jak reszta ci sie podobała ?

No i bardzo dobrze ze chcesz miec wiekszosc dxwieku na wprost z kolumn, ale zdajesz sobie sprawe z tego ze wplyw pomieszczenia masz zawsze mniejszy albo wiekszy ? Twoj postulat realizuje odsluch w polu mozliwie bliskim z zestawami tak bardzo oddalonymi od scian jak to tylko mozliwe. A mimo to jak zrobisz z pokoju komore bezechowa to dxwiek nie bedzie ciekawy. Sam wiec ocen na ile jestes w stanie wyeliminowac wplyw kierunkowych nawet kiedy zrobisz wszystko by go zredukowac mozlwie do zera (nierealne, chyab ze faktycznie komora bezechowa gdzie sluchanie nawet osoby z ktora w niej przebywasz jest kiepskie)
Podałem Tobie konkretny przyklad Troelsa czy Dynaudio, masz inne śmialo wrzucaj. Dunaudio uwazam za konstrukcje lepiej dopracowana ze wzgledu na kierunkowe a kierunkowe Melo to nie cos czego wplyw likwidujesz siadajac w polu bliskim i zmniejszajac odbicia (zgadzam sie ze jest klika kluczowych miejsc gdzie sa szczegolnie upierdliwe, po ich neutralizacji dxwiek jest lepszy, aczkolwiek jeszcze sie nei spotkalem z sytuacja gdzie w normalnym pokoju nie daloby sie zoptymalizowac akustyki, no moze z wyjatkiem takich pokoi w ktorych weszli akustycy i zrobili z nich komory bezechowe i elementami pułapki basowej :-))

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 04:50
"Modulacje czasami wystepujace w gramofonach nie pochodza bezpsrednio od nagrania z rowka, tylko moga byc rezonansami np ramienia, wkladki, calego gramofonu. Te drgania sa przenoszone przez wkladke do preampu, a korekcja RIAA jeszcze to wzmocni i jesli nie posiadamy filtra dolnozaporowego. Mozna w ten sposob uszkodzic mechanicznie glosniki, nie mowiac o modulacji jaka moze powstac na okreslonych czestotliwosciach dzwieku."


Mnie interesuje modulacja w rowku ktora wystepuje zawsze z natury a nie poprzez bledy techniczne z ktorymi mozna a nawet powinno sie powalczyc.
Igla porusza sie gora dół, najwieksze amplitudy ma odtwarzajac bas, w tym samym czasie odtwarza wyzsze zakresy. robi to szerokopasmowo, nie ma osobnych igiel na kazdy podzakres, wyzsze czestotliwosci sa modulowane nizszymi zawsze - z zasady dzialania. Teraz jak mysle to moj blad z tekstem ze po RIAA modulacja wraca do stanu jakby nie bylo riaa. Nie wraca, robi sie tylko glosniej wstepnie zmodulowany sygnal a nie ma ta modulacja wartosci jaka by miala bez riaa. Niemniej występuje - z zasady dzialania wkladki gramofonowej. Mi ona zupelnie nie rpzeszkadza, nawet w wersji extremalnej - na błonie bębenkowej więc co tam gramofon :-)

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 04:58
"Rozwiazan systemow MTM jest bez liku, roznice moga byc miedzy soba ogromne. Wrzucasz dwa przyklady i czego to ma dowodzic? Powtorze Ci jeszcze raz. Uwazam, ze glosniki domowe, nie musza trzymac doskonalych charakterystyk pod katami wiekszymi niz 30%. Dla mnie wazniejsze jest skupienie energi na osi, niz jej rozpraszanie. Nie jestem zwolennikiem generowania dzwiekow, ktorych w rzeczywistosci nie bylo w procesie nagrania. Dlatego nie uwazam charakterystyk katowych szerokopasmowcow za doskonale. Ba, mozna przytoczyc nie jeden przyklad takich, ktore pod katami zachowuja sie tragicznie, gorzej niz przecietny system dwudrozny."

Melo, Ty nie wrzucasz zadnego przykladu i czego to dowodzi. Skoro mozna przytoczyc jak piszesz nie jeden taki przyklad to go po peostu przytocz, wrzuc pomiary itd. Bedzie o czym rozmawiac.
Oczywiscie ze w rzeczywistosci dxwieki jakie byly nagrywane na plucie mialy naturalne kierunkowe bez sieki fazowej poza osią bo byly to instrumenty czy wokale, mix mogl rozne rzeczy spierniczyc ale nie mogl kierunkowych melo, bo niby jak ?
A slyszysz czy sie to Tobie podoba czy nie moc wypromieniowana a nie spl na osi i pod kątem jaki masz w sweetspot.
Posluchaj kiedys w komorze bezechowej to sie wyleczysz z fragmentu swoich wyobrażen dotyczacego tego czy i jak slyszysz tylko dxwiek bezposredni z kolumn.

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 05:12
"Mikrofon jest w stanie bez problemu te modulacje wychwycic. Najprostszy test : odtwarzasz sinus 1khz i modulujesz generatorem np 20hz. Zamiast ciaglego sinusa, otrzymasz wibrujacy dzwiek. Podobnym przykladem moze byc dzwiek glosnika Leslie, gdzie dzwiek poddawany jest ekstremalnej modulacji."

Kurde melo, polozyłes tym sposobem wszystkie midbasy i fulle za jednym zamachem.
Czy rzeczywiscie 20Hz jest popularną czestotliwoscia w sygnale muzycznym ?
Czy anwet wielkie multiway z 12 calowcami na dole odtwarzaja az tak nisko ?
Wiekszosc nie, tzn sladowa ilosc nagran (organy + moze jakas syntetyka a kolumn jeszcze mneij w tym zero fulli i 7 calowych midbasów :-))

Wexmy zatem f 45-50Hz ktora jest a przynajmniej powinna byc dobrze obslugiwana przez 2 way z 6-7 calowym midbasem i 8 cali fullem i wtedy ma to sens.
Przypuszczam ze oba niestety zmodulują i midbasowi nic nie pomoze ze nie ejst niedobrym fullem :-)
Powiem więcej dla osiagniecia tego samego spl midbas (pisalem wczesniej dlaczego 7 cali midbas i 8 cali full, poiewaz topowe midbasy nie sa 5 czy 8 calowe tylko wlasnie 6-7-io, a topowe fulle nie są 5 czy 7 calowe tylko wlasnie 8-io a interesuja nas rozwiazania na podobnym poziomie a nie o podobnej wielkosci, przynajmniej ja tak to widze), w kazdym razie do soiagniecia tego samego spl midbas bedzie musial sie wychylic bardziej bo ma mniejsze sd. A wieksze wychylenie to większa modulacja....no i wzrost thd, ale to jakby przy okazji.
Czy jako np. 2 way midbas zagra slabiej trudno powiedziec, a juz zupelnie sie nie podejmuje wrózyc co sie komu bedzie podobac w kazdym razie mniejszy midbas bedzie bardziej jak Leslie :-) ...a topowy preciez.

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 05:14
"Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:03
3 drogi wlasciwie uwolnione od modulacji ? no chyba jaja sobie robisz. Podziały przykladowe np. 500/3KHz czy naprawde nie slyszysz jak jest modulowane 400Hz 50-ma Hzami ? Albo jak paskudnie zgrzta 2,5KHz na nośnej 700Hz ? No bo chyba slyszysz bez problemu ten koszmar kiedy na sinus 3KHz nakłąda sie 10KHz ??? :-))))

Radzilbym nie pisac takich rzeczy, bo to obnaża Twoja niewiedze w temacie i istote problemu."

Przeciez jako zart to napisałem, Ty tak mocno słyszysz te modulacje ze słyszysz juz chyba wszystkie łacznie z tymi naturalnymi we własnym uchu, świat jak na koncercie z uzyciem Leslie :-)

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 05:19
"Twoja teoria o konieczne korelacji rozchodzenia dzwieku z jakiegos tam instrumentu, w wiekszosci nagran nie ma kompletnie zadnego znaczenia. Prostym przykladem moze byc nagranie symfoniki, ktore jest tak przemielone w studio, ze to jak poszczegolny instrument brzmi w rzeczywistosci, nie ma zadnego odzwierciedlenia w systemie audio.'

az dziw melo ze w ogole poznajesz ze to symfonika. ciekawe po czym ?
ale jak u Ciebie instrumenty nie maja odzwierciedlenia w systemie to calosc zaczyna mi sie lepiej układać.
Pisze to troche z przekasem, ale zaczynam sie zastanawiac jak to wszystko skladamw  calosc  i chyba jednak bede nalegal na próbki nagran.
Wiem nagranie mikrofonem i te sprawy, nic nie slychac na takim nagraniu itd, ale wrzuc prosze. 4 probki nagań wrzucilem we watku o coaxie, odtwarzane z normalnie z netu, spoko nie idzie to źle, p 30 sekund wystarczy.

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 05:26
http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1924&Itemid=30

"- Istnieją dane mówiące o tym, że muzyk może pracować 8 godzin bez skutków ubocznych przy natężeniu dźwięku do 82 dB, jeżeli natężenie dźwięku wynosi 91 dB, to tylko godzinę, a jeśli 100 - 105 dB - tylko kilka minut...

- To nie takie proste. Chodzi o to, że wartość dopuszczalna hałasu wynosi 85 dB i dlatego można w takim hałasie pracować 8 godzin. Jeżeli natężenie dźwięku zwiększa się do 88 dB, to czas ekspozycji na hałas skraca się do 4 godzin dziennie, przy 91 dB - do 2 godzin. Te dane nie świadczą zatem o możliwości utraty słuchu, ale o przekroczeniu wartości dopuszczalnej natężenia dźwięku i możliwościach wystąpienia utraty słuchu po kilku latach takiej ekspozycji.

- Czy po przebywaniu przez kilka godzin w hałasie pojawiają się jakieś dolegliwości lub inne choroby, które nie są ubytkiem słuchu?

- Tak, częściej niż ubytki słuchu występują takie dolegliwości jak szumy uszne i nadwrażliwość słuchowa polegająca na tym, że muzyk ma dość muzyki, dźwięku - jak słyszy dźwięk to źle się czuje. Te dwie choroby są częstsze niż ubytki słuchu.
"


wazne info uwazam, proponuje wziac je do rozwazan na temat testowych poziomow glosnosci, wtedy wychylenia membran nie ekstremalne i modulacja nizsza i thd nizsze i czlowiek zdrowszy i sąsiedzi nie dzwonią po municypalną :-)

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 05:41
"Cytat: lancaster w 24-09-2016, 23:03
Melo, spokojnie, nie musisz nic nagrywac, nie slucham tak jak Ty z dokladanymi sygnałami "wysokoobjetosciowymi" tylko normalnej muzyki :-)  robie ciszej, glosniej z duzym basem i słysze tylko że fajnie gra :-)

Nie wiem co to jest sygnal wysokoobietosciowy. Wyjasnij moze."

Melo, czytałes swoj wpis ktorego moja odpowiedź dotyczyła ?

"meloV8
1125 / 3092
 
Ekspert
Wyślij PW
24-09-2016, 20:29 
Jak jestescie otwarci na nieznane i nowe rzeczy, to Wam chetnie nagram mikrofonem dzwiek z glosnika, ktory zostaje zmodulowany duzym wychyleniem objetosciowym."

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 09:29
Melo odnosnie materiału do testu poprosze tylko i wylącznie próbki muzyczne jednak bo odbiegniemy od sensu uzytkowego.
Kiedys pisałem ze multiway ze zwrotnica kiepsko sobie radzi z sygnalem prostokątnym na co stwierdziles ze nikt takich przebiegow nie slucha.
Byłaby ciekawa rozmowa ale w sumie masz racje - nikt przeciez takich przebiegów nie słucha :-)

Znalazlem stara dyskusje na DIYaudio.com, gdzie m.in Thorsten Loesch (obecnie chyba firma moodwright)ciekawe rzeczy pisze.  Dyskusja z konkretami, nie zbędnych "nie znasz sie" "trzeba być głuchym" itd.

http://www.diyaudio.com/forums/lounge/200865-sound-quality-vs-measurements-249.html

"ThorstenL is offline ThorstenL  Germany
Previously: Kuei Yang Wang
 
Join Date: Nov 2002
Hi,

Quote:
Originally Posted by TheShaman  View Post
I'm not referring to Thorsten's gear but "source" components like Zanden and "loudspeakers" like Rehdeko come to mind...
I would add one thing here.

The Rehdeko measurements are IN ROOM, ROOM AVERAGED, not pseudo anechoic MLSSA. So be careful what you compare them to. I would not consider Rehdeko entirely my cup of tea, however they are rather enjoyable and will surprise you if you listen. It will (again) make you question the validity and usefulness of the measurements we usually employ.

One thing I remember, 'dek's had nearly as good squarewave performance as my Tannoy Red's and both are not miles off a Quad ESL. If you ever seen the square wave from most "HiFi" Speakers you would feel rather disturbed. I suspect that is why we commonly see square wave measurements of Amplifiers but practically never of speakers...

Ciao T"

Podobnie nikt nie slucha sygnału składajacego sie z 2 tonów. To juz na pewno (bo odtworzenie prostokata prawidłowe ma wpływ na kilka rzeczy uwazam, ale OK solo nikt nie słucha :-)). Nie widze innego zastosowania odtowrzenia 2 tonów niz obrazowanie zjawiska modulacji słuchaczom technikum.

skupmy sie zatem na realnych warunkach w których eksploatowane są zestawy. Czyli myzyka, sygnały złożone i na konkretnych zjawiskach podczas sluchania muzyki i ich korelacji z pomiarami.

Poslucham dzis wokali, sprawdze czy faluja jak piszesz, czy w ogóle efekt wystepuje (wzesniej go nei szukalem, moglo umknąć, falujacy wokal nie wydaje mi sie niczym nienaturalnym jest to efekt ktory czeto wywolywany jest naturalnie, ale ez nie wiem jakie falowanie masz na mysli. dlatego prosilem o probki gdzie to słyszałes - konkretne materiały), mam pod ręką 2 multiway i fulla, sprawdzac sceny i poukladania instrumentów nie musze bo pod tym kątem sluchalem już nie raz i z lepszymi multiway niz te ktore mam obecnie w domu, przynajmniej cenowo lepszymi :-)

lancaster

  • Gość
25-09-2016, 10:12
Melo daj te probki muzyczne jednak bo nic mi nie faluje, no za cholere :-)