Audiohobby.pl

Obróbka sklejki

lancaster

  • Gość
28-09-2009, 17:52
Czym to ruszyc ?:)
Wiele slyszaem o dobrych dźwiekowych wlasciwosciach tego amteriau, niestety sama obrobka to ostra walka....na koniec i tak będę całosć fornirowa, ale jakich narzedzi, jakie techniki polecacie do obrobki samej sklejki ?
Mam teraz w domu komplet glosników stx i nic innego jak monitor nie mam zamiaru z nich robić, a jak juz obudowa ma byc kompaktowa to dobra okazja o wykonania jej z 2 rodzajów materiału i porownania obu.

Krs47

  • 1037 / 6103
  • Ekspert
28-09-2009, 18:24
Najważniejsza rzecz to z mojego doświadczenia posiadanie dobrych i bardzo ostrych narzedzi. Przede wszystkim wszelkiego rodzaju cięcie i frezowanie tego wymaga.

lancaster

  • Gość
28-09-2009, 18:35
a samo szlifowanie ? ...a raczej heblowanie :)

Krs47

  • 1037 / 6103
  • Ekspert
28-09-2009, 20:29
Szlifowanie raczej standardowe, można na początek oscylatrorem, potem papierem na klocku, a wykończenie ręcznie. Nie heblowałem sklejki bo nie musiałem, zwykle mają przecież stosunkowo gładką powierzchnię.

Krs47

  • 1037 / 6103
  • Ekspert
28-09-2009, 20:32
Pod fornir zwykle wystarczy przeszlifować, gorzej z lakierowaniem bezbarwnym bo zostają pory i trzeba je najpierw wypełniać. Sam tego nie zrobiłem w poprzednich kolumnach i mimo, iż wydawało mi się, że mam gładką powierzchnie lakier wyszedł tragicznie i musiałem poprawiać.

  • Gość
28-09-2009, 23:09
Oklejanie jest zbędne. Ciąć to mała piłą tarczową na stole, można próbować frezem zębatkowym. Czymś co jest twarde solidne nie wygina się do swojej osi. Ręcznie to mi się kiedyś dobrze cięło sklejkę piłka do metalu, drobne zęby.
Zamiast heblowania raczej konieczna frezarka najlepiej stołowa do wyprofilowania krawędzi. Najlepiej u stolarza.
Mam taka budkę, boki i góra sklejka front i tył z MDF. Po wyszlifowaniu kantów sklejka wygląda ładnie a lico na prawej stronie tylko wygładzić drobnym papierem i lekko polakierować.
Podczas lakierowania / bejcowania  krawędzie nasączyć, woda lub pociągnąć lakierem żeby po nałożeniu koloru nie piły więcej niż reszta i nie ciemniały bardziej, no chyba ze robimy barwienie na ciemny kolor to nie ma takiego znaczenia.

Yogi

  • 493 / 6106
  • Zaawansowany użytkownik
29-09-2009, 08:03
Sklejka ma właściwości dźwiękowe i owszem, ale do dupy. Niestety, wiele razy nabrałem się na "magię sklejki" i w skrzynkach i w OB. Sklejka rezonuje, gra jak dzwon. Oczywiście można by pokusić się o wykorzystanie tego zjawista. Można by też pokusić się o zrobienie DIY skrzypiec ;-). A co do obróbki to - należy traktować ją jak "inny" materiał czyli nie mdf i nie drewno, a więc niskie obroty i maksymalnie dwupiórowe frezy, dokładnie odsysać wiór. Dla ferzarki bez możliwości ustawiania obrotów - frez jednopiórowy. Inaczej idzie po chwili siwy dym.

Rafaell

  • 5033 / 6100
  • Ekspert
29-09-2009, 08:30
Nie koniecznie złe własciwości, po prostu jej dobra aplikacja jest droga i dla tego taniej i wygodniej stosować MDF                

Krs47

  • 1037 / 6103
  • Ekspert
29-09-2009, 10:06
"Sklejka ma właściwości dźwiękowe i owszem, ale do dupy"

Nie zgadzam się z powyższym twierdzeniem. Sklejki są zwykle tak robione, że poszczególne ich warstwy mają odwrócone słoje względem siebie. Dźwięk ma zupełnie inną prędkość rozchodzenia wzdłuż i wpoprzek słojów, więc taki zabieg wpływa na rozproszenie rezonansów. Do tego jest jeszcze przekładka z masy drewnopochodnej między poszczególnymi warstwami, więc sklejka sama w sobie jest już materiałem o konstrukcji i charkterystyce sandwich.

Dodatkowo świetnie sprawdza się w połączeniu z innymi materiałami, miałem duże monitory z 12mm płyty wiórowej i 12mm sklejki, nie byłem w stanie wyczuć żadnych rezonansów, choć wiem, że bez pomiarów akcelerometrem nie powinno się jednoznacznie wnioskować o ich braku. Teraz będę łączył sklejkę z MDF.

  • Gość
29-09-2009, 11:16
@Yogi moze i owszem jeśli stosowaeś sklejkę modelarską ;-) Mam obudowy ze sklejki i MDF. Ściana ze sklejki przy opukiwaniu daje wyraźnie krótszy odgłos niż ścianka z MDF. Podobnie sprawa wygląda z płytą wiórową gęstą, nie taką meblową laminowaną. MDF żeby nie "grał" musi być wyrażnie grubszy od sklejki.

Krs47

  • 1037 / 6103
  • Ekspert
29-09-2009, 11:34
"MDF żeby nie "grał" musi być wyrażnie grubszy od sklejki."

Tu nie tylko o to chodzi, grubość MDFu nie jest w stanie zapobiec jego głównym reonansom w zakresie 200-600Hz. Zwiększająć grubość zmniejszamy częstotliwość drgań ale zwiększamy ich amplitudę i czas wygaszania. Po to stosuje się różne materiały, żeby wzajemnie rozpraszały swoje rezonanse. Poza łączeniem materiałów sporo daje odpowiednio zaprojektowana kratownica, która spina wszystkie ścianki ze sobą.

  • Gość
29-09-2009, 11:55
>> lancaster, 2009-09-28 17:52:08
Czym to ruszyc ?:)
Wiele slyszaem o dobrych dźwiekowych wlasciwosciach tego amteriau, niestety sama obrobka to ostra walka....na koniec i tak będę całosć fornirowa, ale jakich narzedzi, jakie techniki polecacie do obrobki samej sklejki ?
Mam teraz w domu komplet glosników stx i nic innego jak monitor nie mam zamiaru z nich robić, a jak juz obudowa ma byc kompaktowa to dobra okazja o wykonania jej z 2 rodzajów materiału i porownania obu.

Formatki ze sklejki zamów w stolarni - niech oni się martwią. Potem jak najszybciej włóż głośniki i PORÓWNAJ obie obudowy. To będzie bardzo ciekawe (jeżeli podzielisz się rezultatami). Teroretyczne dyskusje daleko nie zaprowadzą.

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.

Majale

  • 2 / 5578
  • Nowy użytkownik
29-09-2009, 19:07
Yogi byc może robiłes paczki ze sklejki iglastej? A sklejki iglaste zawierają żywice. Ja swoje paczki robiłem ze sklejki liściastej i żadnych rezonansów nie stwierdziłem.

Lancaster
Frezarka ręczna napewno się przyda, do tego komplet dobrych frezów, papier ścierny i pilnik do drewna o zębach łukowych (nadaje się również do miękkich metali). Bardzo dobrze obrabia się nim boki sklejki, klasyczna "raszpla" jest zbyt chamska ;)

bonaventura

  • 34 / 5978
  • Użytkownik
29-09-2009, 22:30
Jeśli nie przytnie się sklejki od razu dobrze, to nic już potem nie pomoże. Bedą trudności w obróbce i ładnym wykończeniu. Najlepiej przyciąć tak, jak radzą tu Koledzy w stolarni na pile z podcięciem. Brzegi (sztorce) sklejki nigdy nie wygladają dobrze. Można zrobić skrzynki "zacięte" pod kątem 45 stopni. Niefornirowana sklejka dobrze wygląda tylko na kadłubie łodzi. Do jej wyrobu używa się materiału o niższej jakości niż forniry ozdobne. Oczywiście niezłym rozwiązaniem może być zastosowanie sklejki z drewna egzotycznego. Sklejka ma niezłe właściwości akustyczne gdyż oprócz warstw forniru położonych poprzecznie względem siebie, zawiera też klej do ich scalenia. Nie jest więc materiałem jednorodnym. Dość "wredna" w obróbce. Żadnego materiału "drewnianego"nie wolno moczyć przed malowaniem wodą. Szczególnie sklejki suchotrwałej! Cóż to za rady!

  • Gość
29-09-2009, 23:05
Sklejki bywają też ładne. Trzeba iść do sklepu i wybrać z kawałków o jednakowym usłojeniu. Mają strony prawe i lewe. Prawa to ta z ładniejszą warstwą o widocznych słojach.
Ciecie pod katem 45 stopni jak najbardziej. Ale trzeba mieć solidny i precyzyjny sprzęt bo każde zafalowanie cięcia jest widoczne po złożeniu. Z tym może być kłopot nawet w stolarniach.
Krawędź sklejki należy lekko zmoczyć przed bejcowaniem bejcą wodną bo pije mocniej niż powierzchnia. Ewentualnie jeśli nie można wodną, to krawędź najpierw cienko pomalować rozcięnczoną lakierobejcą a po przeschnięciu lakierować całość i dopiero szlifować krawędzie. To rady stolarza który zajmuje się miedzy innymi renowacją mebli.