Audiohobby.pl

OPEN BAFFLE

mychor

  • 1 / 4745
  • Nowy użytkownik
30-11-2011, 20:40
Czy waszym zdaniem ten głośnik MONACOR SPA-45PA nadaje się do OB do odtwarzania częstotliwości do około 250Hz.

Jego parametry:

Impedancja (Z) 8Ω
Częstotliwość rezonansowa (fs) 29Hz
Max pasmo przenoszenia f3-3 500Hz
Moc muzyczna 600WMAX
Moc znamionowa (P) 300WRMS
SPL (1W/1m) 98dB
Podatność mech. zawieszeń (Cms) 0.21mm/N
Masa ruchoma (Mms) 136g
Rezystancja mechaniczna (Rms) 6.78kg/s
Dobroć mechaniczna (Qms) 3.77
Dobroć elektryczna (Qes) 0.52
Dobroć całkowita (Qts) 0.46
Objętość ekwiwalentna (Vas) 440 l
Rezystancja cewki (Re) 5.8Ω
Indukcyjność cewki (Le) 1.0mH
Wychylenie liniowe (XMAX) ±2mm
Pow. czynna mem. (Sd) 1,225cm2
Współczynnik BxL 16.91Tm

http://fabrykadzwieku.pl/Naglosnienie/Glosniki/Glosniki-niskotonowe/18/MONACOR-SPA-45PA.html

cadam

  • 4401 / 6106
  • Ekspert
30-11-2011, 21:09
Ten parametr

Wychylenie liniowe (XMAX) +/-2mm

chyba go dyskwalifikuje.

meloV8

  • 1558 / 6073
  • Ekspert
02-12-2011, 16:09
A tak to sie robi u kangurow http://www.kyronaudio.com.au/Gaia.html

cadam

  • 4401 / 6106
  • Ekspert
03-03-2012, 22:19
John Kreskovsky pokazał zdjęcia najnowszych dipoli. Moim zdaniem najładniejsze z jego oferty.

mr_mol

  • 16 / 4539
  • Nowy użytkownik
02-05-2013, 01:56
Dzień dobry, wiem że ten wątek już się jakiś czas temu zakończył, ale chciałem poradzić się w sprawie open baffle i  nie bardzo wiem jak. Jestem nowym aktywnym użytkownikiem forum ale czytam już od dłuższego czasu. Jestem typowym "słuchającym" nie "budującym". Przynajmniej do czasu kiedy trafiłem na ten właśnie wątek. Poprzednio byłem zadowolonym właścicielem wielu głośników w tym Ancient Audio Holography i Infinity Renaissance 90. Wszystko się zmieniło od kiedy zacząłem słuchać głośników zbudowanych na szerokopasmowcu Hemp\'a z wysokotonowcem Ravena to był dla mnie przełom w brzmieniu. Ale niestety przeczytałem o odgrodach i z ciekawości postanowiłem je zrobić. Ponieważ dostępny był stosunkowo łatwy projekt Łukasza Fikusa - Endorphine P17, to nie zastanawiając się wiele zrobiłem takie głośniki (wysokotonowe i szerokopasmowe Saby Greencone oraz niskotonowy 17\'głośnik Magnovax alnico) z opisaną zwrotnicach. Napisałem niestety bo nie zdawałm sobie sprawy jaka może być różnica pomiędzy brzmieniem odgrody i wszystkich innych znanych mi konstrukcji. Słucham wyłącznie jazzu więc do tego nadają się one wybitnie. Ale lepsze jest wrogiem dobregoi zacząłem szukać. Na stronie miłośników Saby - niemieckiej - znalazłem informacje że jeszcze lepszym głośnikiem jest 26cm Koaxial Blackcone Saby. Kupiłem więc te głośniki i właśnie po tym przydługim wstępie mam pytanie. Czy wiecie Panowie jak najlepiej "zaaplikować" taki głośnik. Czy do odgrody czy może jakoś inaczej. Jedyne co udało mi się znaleźć to taka konstrukcji:(http://www.bixteam.de/ebay/radio/blackcones_2_6.jpg). Byłbym bardzo wdzięczny za jakąś podpowiedź. Z góry dziękuję.

mr_mol

  • 16 / 4539
  • Nowy użytkownik
02-05-2013, 11:26
Jeszcze tylko zdjęcia Endorphine w moim wykonaniu.

mr_mol

  • 16 / 4539
  • Nowy użytkownik
02-05-2013, 11:28
coś się poprzednio zdjęcia nie dodały

Cervantes

  • 398 / 6107
  • Zaawansowany użytkownik
05-05-2013, 18:44
>> mr_mol, 2013-05-02 11:28:53

Dipole masz super.

Miałem Saby greencony w dipolu z basami Audaxa i było wyśmienicie. Coaxiali nie słyszałem ale wiem czego można się spodziewać : )

Podłącz je tak samo jak w P19 (ten na sabach) Fikusa. To że szerokopasmówa jest większa nie powinno nic zmienić, bo filtr i tak jest projektowany pod możliwości tweetera.

A jeżeli masz duszę experymentatora to cała zabawa dopiero przed tobą : )

Tak poza tym to super że odkryłeś "prawdziwe głośniki". Kolejna osoba po odpowiedniej stronie barykady, to szansa na prawdziwy dźwięk u coraz większej ilości miłośników muzyki.

A to że wydałeś też trochę pieniędzy "na sprzęt" jest najplepszym dowodem na to że cena i gwiazdki w rankingach nie mają większego znaczenia.

Pozdrawiam i życzę super udanych odsłuchów.

Jesteś może z Poznania?  

.............................
no box is best box
.............................
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money

mr_mol

  • 16 / 4539
  • Nowy użytkownik
06-05-2013, 00:31
Dzięki za radę. Te coaxiale mają orginalne kondensatory przed tweeterem i prawdę mówiąc myślałem o podłączeniu ich bez żadnej filtracji.
Co do "sprzętu" to we wszystkich poprzednich głośnikach brakowało zawsze czegoś na dużą skalę. Teraz mogę tylko szukać różnic w detalach, więc wybór był prosty i oczywisty.
Jestem z Krakowa!
Jeszcze raz dziękuję za radę, dam znać jak wyszło. A co myślisz o tej konstrukcji Saba Cello? (http://methe-family.de/sabacello.htm)

Cervantes

  • 398 / 6107
  • Zaawansowany użytkownik
06-05-2013, 07:35
Sabacello trzeba by posłuchać. Choć widzę, że obudowa to cienka sklejka ala Rehdeko więc koncepcyjnie powinno być ok.
Ja jednak uważam, że magia dipola, a w szczególności jego przestrzeni jest nie do zastąpienia. Z doświadczenia też wiem, że dodanie basowca do szerokopasmówki to nie grzech. Z tweeterem nie zawsze tak jest, ale można zrobić tak że jest lepiej niż gorzej, a coaxial na 100% w tym nie przeszkodzi.

Jeżeli chodzi o filtrację, to nie jestem jej zbyt dużym fanem, tak więc jeżeli masz już kondensator przy tweeterze, to spróbuj bez filrtacji. Zresztą napisałeś że więcej słuchasz, niż dłubiesz, choć obstawiam, że nawet drobne manipulacje, spowodują że przez najbiższe X lat nie wymienisz żadnego kabla ani innych gadżetów, a raczej będziesz eksperymentował, z pojemością kondensatora, dipolem, ewentualną zwrotnicą etc.


Mój ostatni dipol na modyfikowanym B200 i 15 calowych monacorach SP-38-300Neo nie miał żadnej zwrotnicy i był podłączony w Bi-ampingu. Było świetnie. Trzeba tylko wybierać basowce z 4 warstwową cewką, tak aby same się filtrowały.

Aha widzę, że prażysz je lampą. Ja do swoich SAB miałem T-ampa na Ta2024 i polecam ekspertymenty z tym wzacniaczem. Za 100 -150 zł można mieć rewelacyjny wzmacniacz, a przy sabaach i oldskoolowych basowcach można poeksperymentować w tri-amping za 300- 400 zł.

Ps.

Po ile można teraz chodzą takie Blackcony?

.............................
no box is best box
.............................
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money

lancaster

  • Gość
06-05-2013, 08:16
mr mol, coaxy w obudowie cello wygladaja bardzo sensownie. Jesli komus zalezy na zmniejszeniu rozmoarów kolumn pomysl jest uwazam jeszcze lepszy :-)
O zaletach coaxów pisano trochę tu i ówdzie. Najbardziej ujawniaja sie one przy odsłuchu z nieduzych odległości, ale taz w dalszym polu piekne ch-ki kierunkowe żadnemu zestawowi nie szkodzą.

Parametry T-S coaxa by sie przydały, moznaby powiedziec cos wiecej o aplikacji.

mr_mol

  • 16 / 4539
  • Nowy użytkownik
06-05-2013, 17:54
Muszę przyznać że dźwięk dipoli jest zupełnie niesłychany, ale niestety mają one niską wartość WAF (wife acceptance factor) i boję się że następne dipole mogłyby doprowadzić do rozwodu. Dlatego zdecydowałem się na Cello. Zastanawiam się czy nie wzmocnić (pogrubić) ścianek bocznych tak do 9mm. Powiększyłem wymiary proporcjonalnie do głośnika 26cm, czy myślicie że to dobrze? Powiększyłem też wymiar płyty czołowej. Czy do wnętrza powinno wkejać się jakieś wytłumienia?
Rzeczywiści mam kilka wzmacniaczy lampowych (SE na 2A3, pp na EL34, SE na EL84, SE na 6V6 i jeden SE na EL34). Narazie zupełnie niesamowicie zagrał zestaw ppEL34+odgroda+Ancient Audio Lector V na zawsze tym samym okablowaniu Tara Labs. W takim zestawie dźwięk jest niezwykle wyrazisty ze znakomitym basem, wręcz nieraz zbyt obfitym jak na mój gust i fenomenalną szczegółowością - a ja słucham jazzu i to jest ważne.
Nigdy jeszcze nie podłączałem ani odgrody ani moich głośników labiryntowych do tranzystora, a mam w domu jeszcze zestaw Rega Brio3+Rega Apollo+Infinity Kappa 8.2i.
Czytałem na forum o T-ampach ale sam nie wiem. Chciałem raczej coaxiala przeznaczyć na całkowity analogowy zestaw z gramofonem, którego jeszcze nie kupiłem ale rozglądam się za jakimś Thorensem albo CEC. Może mielibyście jakieś sugestie?

Cervantes

  • 398 / 6107
  • Zaawansowany użytkownik
06-05-2013, 18:26
Rzeczywiście, t-ampy to trochę profanacja, ale z kolei pozwalają się tanio przekonać ile daje bi i triamping : )

Najważniejsza jest satysfakcja ze słuchania muzyki, a tą i tak na sto procent mieć będziesz czy to w dipolu czy to w cello.

Jeżeli nie będziesz uzupełniał basami tylko będziesz robił 2way coaxial, to grubości ścianek bym nie zwiększał.

Generalnie jest tendencja do grubych ścianek, ale moje doświadczenie jest takie, że po pierwsze sklejka, po drugie zawsze miałem lepszy dźwięk przy cienkich dipolech raz nawet 5-6 mm tak że aż tworzył się łuk od ciężaru szerokopasmowca i odchylały się do tyłu jak żagiel : )

Cieńsze ścianki = więcej basu tak więc tutaj jak najbardziej na miejscu. Na początku olej wytłumienie. Jak będzie grać coś nie tak to wtedy dorzucaj, najlepiej w jeden kanał i porównaj. Wytłumienie to przy tak cienkich ściankach i grającej obudowie może i prawdopodobnie zabije całe życie w dźwięku.  

T-ampa sobie kup jak ogarnie cię ochota na eksperymenty. Z dobrą lampą nie ma większych szans, choć akurat TA2024 to jak dla mnie najwybitniejszy Tamp. Jak się zgra to się zgra, a jak nie, to zawsze mamy zapasowy wzmacniacz za 100 zł : )

Generalnie pomysł na system masz bardzo słuszny. CDki Waszczyszyna są w miarę uczciwe, odgroda na Sabciach ( cello zapewne też )  to klasa sama da siebie, a wzmaki lampowe na EL34 no cóż wiadomo - miód się aż leje  : )

A jak byś ogólnie określił dźwięk z samego Hempa? Nigdy nie miałem okazji słuchać tych fullrangów, a membrana z Cannabis Sativa L : ) czego chcieć więcej przynajmniej na/w papierze : )
 
.............................
no box is best box
.............................
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money

lancaster

  • Gość
06-05-2013, 18:48
Odnośnie t-ampa uwazam ze w temacie barwy i "mięcha" ustępuje (raczej zdecydowanie) dobrej lampie. Moze sie wydawac ciut detaliczniejszy - moze (idac w kierunku osuszenia dxwieku). Majac pod ręką lampy nie myslałbym o t-ampie, jest za to znakomita propozycja dla osob chcacych odłożyc zakup wzmacniacza na później. Da sie z nim życ i nie jest to życie jakąś udręką ;-)

Co do konstrukcji cello, byc moze autor projektu celowo zastosował takie a nie inne średnice scianek. Niektóre koncepcje obudów bazuja na założeniu ze drgania scianek sa czescia reprodukcji samego zestawu. Jakkolwiek śmiesznie nie brzmiało to dla mnie kilka lat temu, po obecnych doświadczeniach moge tylko powiedziec : czemu nie ?
...tym bardziej ze wiele konstrukcji których obudowa jest pancerna skorupa na wzrór bunkra przeciwatomowego a jej opukiwanie skutkuje dźwiękiem "budzącym zaufanie" oferuje brzmienie zwyczajnie nudne (w opinii wielu "niepodbarwione"...tyle, ze muzyka na żywo brzmi zupełnie inaczej...pewnie podbarwiona :-))))
W kazdym razie robiąc cello zrobiłbym projekt 1:1 z ewentualna opcja testu wytlumienia scianek warstwą lub kilkoma maty bitumicznej.
Odnośnie czy to dobrze ze powiekszyles wymiary powiem tak...nie martw sie, jesli robisz projekt od podstaw calosc i tak bedziesz dopieszczal pod własne upodobania/system. Szersza scianka pomaga dołowi pasma, w bajki z mchu i paproci o tym ze wąska ścianka poprawia przestrzen mozna włożyc na półkę z innymi gusłami i zabobonami (ew. marketingiem). Stawialem kilka razy takie waskie kolumny "słynace" z przestrzeni obok ...zdarzało sie też coaxa w szerokiej obudowie.
Nikt kto miał okazje zrobic tego typu porównania nie martwi sie o szerokosć scianki w kontekście przestrzeni ;-)

 

mr_mol

  • 16 / 4539
  • Nowy użytkownik
06-05-2013, 19:44
Tak, macie rację zacząłem sprawdzać i rzeczywiście o to właśnie chodzi - o rezonans scianek w przypadku cello, więc i wytłumienie spowoduje efekt przeciwny. A co z gramofonem? Który lepszy Thorens czy CEC np. DB3200?