Audiohobby.pl

Lampizacja .. wasze typy układów wyjsciowych CD

Cervantes

  • 398 / 6107
  • Zaawansowany użytkownik
11-05-2009, 00:42


.............................
no box is best box
.............................
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money

Gabriel

  • 1229 / 5901
  • Ekspert
11-05-2009, 00:54
Te pozostaw w spokoju.

lancaster

  • Gość
11-05-2009, 08:06
Gabriel widzialem rożne DAC i w niektorych rezystory miedzy odbiornikiem SPDIF a DAC sa a w innych nie ma.
Nawet w tych samych konfiguracjach(np. CS8412+tda1543).
Do czego słuzą te rezystory ???

moris

  • 83 / 6107
  • Użytkownik
11-05-2009, 09:57
Te rezystory służą do zmniejszenia stromości narastania zboczy przebiegów cyfrowych/ograniczenia wartość prądu w.cz, czyli ogólnie mówiąc zmniejszenia zakłóceń EMI...jak jest jakaś większa odległość pomiędzy odbiornikiem a daciem należy stosować;]

a_men

  • 746 / 6101
  • Ekspert
27-05-2009, 14:08
Czy jest sens wymieniać mostki prostownicze w zasilaniu Lampizatora na diody, np. Schottky?

Gabriel

  • 1229 / 5901
  • Ekspert
27-05-2009, 14:14
Pod warunkiem, że wlutujesz je w prawidłowej  polaryzacji :)

Gabriel

  • 1229 / 5901
  • Ekspert
27-05-2009, 14:19
Rozbuduj lepiej filtr zasilający lampy, dołóż z 2 kondensatory WN + rezystor w szereg, możesz zwiększyć nieco rezystancje, wstaw dławik a możesz nawet wstawić miniaturową neonówkę-stabilizator WN
Pozbędziesz się brumu z zasilacza WN.

almagra

  • 11519 / 5759
  • Ekspert
27-05-2009, 18:31
Dla pełnego wykorzystania potencjału lamp konieczny jest lampowy zasilacz z dławikami i kondensatorem PIO od strony wzmacniacza.

gqsoft

  • 4 / 5651
  • Nowy użytkownik
04-06-2009, 01:30
Wykonałem lampizatora na 6N1P z nominalnymi wartościami elementów, co zaskutkowało prądem anodowym lamp w okolicach 3,5mA przy napieciu zasilania całego układu bliskim 160V. Dźwięk jest niewątpliwie lepszy niż z oryginalnego CDP-590 (tani Sony z 2* PCM56), ale prawdę powiedziawszy nie powala na kolana ;->

Ponieważ masz doświadczenie w dobieraniu punktów pracy lamp - czy Twoim zdaniem zwiększenie prądu anodowego da znaczną poprawę brzmienia?

Podejrzewam, że dodatkowo słabe kondensatory na wyjściu (próbowałem MKP Mant, MKT Mant, polskie KMP - z grubsza to samo) mogą dawać swój wkład do lekko szorstkawego dzwięku? Dopóki nie przyjdą K40Y9, nie mam tego jak sprawdzić...

gqsoft

  • 4 / 5651
  • Nowy użytkownik
04-06-2009, 13:52
Uzupełnienie:
Moje pytanie odnosiło się zasadniczo do postu McGyver\'a sprzed około roku ("W analogówce do CD tanie sowieckie 6N1P z nastawionym prądem ok. 9mA dobrze grają.", ale każda opinia na temat punktu pracy 6N1P będzie mile widziana.

Gabriel

  • 1229 / 5901
  • Ekspert
04-06-2009, 14:46
>>ggsoftWiesz kiedy lampa gra dobrze?  Wtedy, gdy pracuje w optymalnych dla siebie warunkach, podanych zawsze przez producenta.Latanie z prądem w górę i w dół zahaczy w końcu o miejsce poza zakresem liniowej pracy lampy i wtedy będzie można usłyszeć zmiany w dźwięku, może też dojść do sytuacji, że komuś dźwięk będzie się podobał, ale lampa będzie przeciążona.Lampy, ich punkt pracy ustawia się tak, by zapewnić im optymalne warunki pracy. Dźwięk uzyskany z nich zależy od samego typu lampy i jej otoczenia (elementy) wpływającego na punkty pracy (np. charakterystyka częstotliwościowa, wzmocnienie, impedancje). W przypadku zbyt niskiego prądu, lampa może być wrażliwa na zakłócenia itp.Odbiór dźwięku - sprawa indywidualna. Zamiast pytać o opinie - spróbuj zmieniać prąd lampy (w bezpiecznych granicach), może znajdziesz swój dźwięk. Ilu jest konstruktorów - tyle dostaniesz opinii, każdy coś by chętnie poprawił (pod swoje upodobania, niekoniecznie dźwiękowe);)
 

gqsoft

  • 4 / 5651
  • Nowy użytkownik
04-06-2009, 17:13
Svetlana podaje tylko max= 20mA, ale w (być może bardziej adekwatnym do posiadanych lamp) rosyjskim opisie jest już podany zakres: 5,6.. 10,5mA.
Z tego wniosek, że należałoby celować w okolice 8mA...

Co do odbioru dźwięku - zgoda, sam jestem zwolennikiem eksperymentów, ale nie wierzę swoim uszom na tyle, żeby w odstępie choćby 10 minut (na zmiany w układzie) dokonać sensownego porównania dźwięku tego samego CD-playera. Ale to już problem z innej beczki...

gqsoft

  • 4 / 5651
  • Nowy użytkownik
20-06-2009, 02:35
Wyniki najnowszych eksperymentów: wstawienie rosyjskiego kondensatora PIO K40Y-9 na wyjściu nie dało zauważalnej zmiany.
Natomiast ustawienie prądu lampek 6N1P na 7,5mA (zasilanie lampizatora podniesione do ok. =225V, R1= 100) spowodowało słyszalną poprawę w zakresie "powietrza" i ciut wygładziło damskie wokale.
Poprawa jest jednak dość subtelna, podejrzewam, że nienajlepsza góra w kolumnach Dali 450 może utrudniać usłyszenie różnic, które powinny być słyszalne...
Zamierzam uzupełnić lampizatora o wzmacniaczyk słuchawkowy, żeby wyeliminować Dali z systemu. Upgrade kolumn, to kolejny pomysł - problem był poruszany na AS.

Cervantes

  • 398 / 6107
  • Zaawansowany użytkownik
29-06-2009, 00:07
Mam pytanko.

Zamierzam poznęcać się nad moją lampucerą aby wyciągnąć z niej max : )

Na odwrocie płytki jest jakiś element oznaczony jako U1. Z tego co wygrzebałem, jest to jakiś mixer wielokanałowy ?

Czemu to służy i czy figuruje to jakoś na schemacie ze strony Łukasza Fikusa ?

Drugie pytanie. Czy CS ma wbudowany zegar?
 

Dziękuje za odpowiedź i  pozdrawiam : )

.............................
no box is best box
.............................
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money

madly

  • 118 / 6070
  • Aktywny użytkownik
29-06-2009, 12:47
U1 - służy generalnie do wyciszania sygnału wyjściowego. Należy to pominąć. Przepis znajdziesz tutaj:
http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=315

Na załączonym schemacie masz również ten układ. Za ew. różnice względem płytki posiadanej nie odpowiadam :-)

CS bazuje na odtworzonym z sygnału SPDIF zegarze, na jego podstawie wytwarza do DAC\'a sygnał zegarowy.