Audiohobby.pl

Napięcia wyjściowe na układach Dolby.

AUDIOTONE

  • 9391 / 5833
  • Ekspert
23-11-2022, 15:32
Było by prościej , jak by do tego układu był dostępny jakiś pdf , nie trzeba by było zgadywać. Nie zmienia to faktu ,że na wyjściu ,czyli pinie 18 jest to samo, co na line out .
Owszem było by prościej. Ale pin 18 to nie jest punkt pomiaru napięcia referencyjnego. Wiec pomiar na nim mija się z celem. Sprawdz proszę to o co prosiłem jesli to możliwe, czyli pin 3. Dziękuję.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Rosomak19

  • 71 / 531
  • Użytkownik
23-11-2022, 16:47
Nie jest to też pin 3 ,ani żaden po tej stronie z tego, co widzę na mierniku , po drugiej nie mierzyłem bo trudniejszy dostęp ,a nie chcę żeby mi się sonda omskła i narobiła ambarasu .

AUDIOTONE

  • 9391 / 5833
  • Ekspert
23-11-2022, 17:05
Nie jest to też pin 3 ,ani żaden po tej stronie z tego, co widzę na mierniku , po drugiej nie mierzyłem bo trudniejszy dostęp ,a nie chcę żeby mi się sonda omskła i narobiła ambarasu .
Ok. Niema problemu. Trzeba będzie kiedyś to zweryfikować. Dziękuję za chęci.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 4685 / 2293
  • Ekspert
28-12-2022, 22:19
Wracamy do scalaka 0665 i pomiarów.
Masa miernika na mase cinchy, puściłem kasete 315/160 nwb i pomiar na nodze 7 to ok 280mv.
Na wyjściu ok 380 powiedzmy.
Wiec za radą kręcę podkówkami i ustawiam 387 mV na nogach 7 scalaka  i się dziwie że tak dużo trza kręcić.
Mierze na wyjściu i .... o zgrozo prawie 580 mV.....eeee coś za dużo/
Więc na wyjściu ustawiam te serwisowe 400 mV i jest fajnie pokrywa sie z zerem na wskaźniku.
Na nogach 7 mierze i jest ok 285 mV.
Masa scalaka to 14
Z nogi 6 ma wychodzić sygnał z zapisu i odczytu do wyjścia
No to co ? coś jest nie tak Audiotone.
Mierzone miernikiem cyfrowym i pomijam że tam pisali ze rezystor 4,7 kl równolegle, ale to raczej nie takie różnice, bo zazwyczaj jak mierze to do kaseciaka są podłączone kable do wzmacniacza co daje opór realny.

kaseciak to rs-b40 a schemat za darmoche
https://elektrotanya.com/technics_rs-b40.pdf/download.html

update !
Doczytałem się w serwisówce w tej chwili że ..........puszczając kasete testowa pomiary wykonujemy na pinach serwisowych TP3 i TP4 i standardowo powinno tam być ok 280 mv co ma dawać na wyjsciu ok 400 mV jest to na stronie 6 jak byk !
Więc nie 387 mV tylko 280 mv i może to być dla tego scalaka napięcie pomiarowe.

Także prosze o potwierdzenie tego

Yesther proszony także o sprawdzenie u siebie.
« Ostatnia zmiana: 28-12-2022, 23:01 wysłana przez Hammer »

RetroTape

  • 454 / 804
  • Zaawansowany użytkownik
29-12-2022, 01:19
280 mV na nodze scalaka i 400 mV na wyjściu masz dla kasety QZZCFM z sygnałem 315 Hz i strumieniem 160 nWb/m

387 mV i jakieś 560 mV na wyjściu będzie jak sądzę przy kasecie Dolby z sygnałem 400 Hz i strumieniem 200 nWb/m

Hammer

  • 4685 / 2293
  • Ekspert
29-12-2022, 09:19
pomiary realne Technics RS-B40 scalak dolby TEA0665
Kaseciak ustawiony na 315/160, wyjście ok 402 mV, scalak ok 287 mV

400/200 - wyjście 567mV, scalak 408 mV

1khz/250 - wyjście 605 mV, scalak 434 mV

wartości uśrednione kanałami

Sugerowałbym jednakże stosowania kaset serwisowych  tak jak podaje serwisówka

Hammer

  • 4685 / 2293
  • Ekspert
22-02-2023, 10:28
Audiotone , powiedz mi ....albo ktoś doświadczony zarówno...
Mierzymy napięcia na scalakach .. ok, choćby dlatego ze nie mamy instrukcji, ale w instrukcji są podane nap wyjściowe na cinchach, a czasem dodatkowo w pkt pomiarowych na scalakach także.

Tylko jak już przerobiłem tych kaseciaków wagon, to czasami pomimo ustawień na scalaku równo w miare - błędy kasety czasem pare mV to na wyjsciu jest nierówno, bo pomiar na pkt pomiarowych nie uwzględnia nierówności na pozostałych częściach do wyjścia.
Stąd pytanie czy parametr pomiaru wyjścia w końcowym ustawieniu nie powinien być wiążący i priorytetem.
Często jest tak ze np wskaźnik bierze sygnały prawie spod końca toru też i te rozbieżności są także na nim widoczne, a on nie ma możliwości regulacji.
Ja wiem ze kaseciaki to bagno bez dna i można wymienić części w nieskończoność..... ale czasem rozbieżności sięgają nie 10, czy 20, są nawet większe 30-40 mV wyjście w stosunku do pinów na scalakach.
Żeby było zrozumiane, np. na scalakach jest równo 388 mV zgodnie z tabelą, a na wyjściu zamiast 560mV jest 530mV.
Czy priorytetem jest sacalak ? albo to olać bo to tylko kaseciak .
dalszy przykład  jak na wyjściu ustawie 400 mv równo to poziom nap na scalaku nie osiaga tabelowego 280 mV tylko np ok 250 mV, no to czy praca Dolby będzie prawidłowa.....

A może musimy mieć priorytet pomiaru na scalaku dolby aby praca tego systemu była prawidłowa i tyle ?

AUDIOTONE

  • 9391 / 5833
  • Ekspert
22-02-2023, 14:19
Też się kiedyś nad tym zastanawiałem i wniosek jest taki że  różnica pomiędzy poprawnymi wskazaniami na nogach scalaka dolby a wyjsciem jest spowodowana dodatkowymi elementami aktywnymi i biernymi w torze przed gniazdem wyjsciowym. Po prostu mogą być rozbieżne wartosci nawet do kilkunastu mV na np. 775mV. Owszem bylo by lepiej gdyby wszystko się pokrywało ale tak jest raz na sto razy. Chyba że wymienimy wszystkie elementy za układem Dolby i w jego okolicy. Takze trzeba wybrać kompromis, i dopuścić pewną tolerancję na wyjsciu z małymi oczywiście rozbieżnościamu pomiedzy kanałami. Ja to tak widzę.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

ArturP

  • 1303 / 2791
  • Ekspert
22-02-2023, 14:46
Pytanie w prawdzie do Wojciecha, ale że się zgadzam z jego odpowiedzią to dodam coś od siebie.
Magnetofony ani domowe ani studyjne nie są urządzeniami pomiarowymi. Owszem były też i takie, ale te z którymi mamy do czynienia na codzień, takimi nie są i nie można przesadzać z ich regulacją. Powód jest dość oczywisty, SKS. Jak wystroisz jedno, to rozpiepsza się coś innego i tak w kółko. Oczywistym jest, że trzeba dążyć do ideału, ale nie wszelkimi środkami. 20% nie jest jakimś wielkim kanionem i w zastosowaniach typowych nam w zupełności wystarcza. Sprzęt z taką dokładnością kanałów trzeba uznać za sprawny, a jeśli jest większa to niestety do fachowca.

Hammer

  • 4685 / 2293
  • Ekspert
22-02-2023, 15:12
No to jestem fachowcem ...... heheheh
Czyli co, priorytetem jest napięcie poprawne na nogach scalaka - jak pisałem  czyli zapewnienie mu prawidłowych wartości pracy układu Dolby wg specyfikacji producenta czy napięcie wyjściowe, czy powiedzmy wypośrodkowane  i kompromis.
Jak mi brakuje na wyjściu ok 30 mV to można zwiększyć napięcie pomiarowe na scalaku powiedzmy ok 10-20 mV?
Ciekaw jestem o ile mniejsze może być na na scalaku aby pracował system dB poprawnie.
Artur... 20% od napięcia na wyjściu 400 mV jak np w Technixie to sporo i jest nie do przyjęcia taka tolerancja.

Temat może się wydawać śmieszny, błachy, ale jak sie naprawdę człowiek przyłoży do wyregulowania sprzętu i będzie to dokładne, to kaseciak odwdzięczy się bardzo ładnym stereo i pasmem

Krzysztof_M

  • 1471 / 5286
  • Ekspert
22-02-2023, 15:50
Np. w Naku CR-2 implementacja CX20188 różni się od tej z dokumentacji SONY.
Dlatego ustawianie tego magnetofonu pod sztywne zalecenia z danych katalogowych scalaka nie musi być dobrym rozwiązaniem.
Chyba, że uważamy inżynierów z Naka za idiotów, którzy pozmieniali sobie przypadkowo elementy wokół scalaka, zmienili jego charakterystykę pracy zupełnie bez powodu i potem błędnie napisali instrukcję serwisową ...

Tabelka z tego wątku jest fajna, jeśli nie dysponujemy wiarygodną serwisówką do naprawianego magnetofonu ale poprawnie rozpoznaliśmy scalaki na płytce drukowanej.
Wtedy podczas kalibracji rzeczywiście pozostaje nam ustawienie scalaka pod dane jego producenta z tej tabelki.

W innych wypadku ja ustawiam według instrukcji serwisowej magnetofonu - zakładając, że mam pełne zaufanie do jej autorów i nie wypisali tam jakiś herezji bądź mam podejrzenie błędów w druku.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

Hammer

  • 4685 / 2293
  • Ekspert
22-02-2023, 16:06
Dzięki bo zapomniałem to też poruszyć , temat aplikacji to szeroka rzeka a ujednolicanie do tego samego parametru ? Może twórca tabeli napięć na scalaku kierował sie dobrem w przypadku jak nie mamy dojścia do serwisówki np Kenwooda i taki pomiar nie będzie większym czy mniejszym błędem.

Np w przypadku Technixa rs-b40 robiłem ustawienia wg scalaka, a potem wyjścia, oczywiście występowało zróżnicowanie poziomów rzędu ok 20 mV, ale w koniec końców ustawiłem wg nap wyjściowych, jakoś tak mi lepiej i wygodniej było, a co do tego czy były słyszalne różnice ? tak na szybko raczej nie .. ale temat zostaje otwarty.

ArturP

  • 1303 / 2791
  • Ekspert
22-02-2023, 16:08
Tak Piotrze, jestem.
Krzychu inżynierów nie, ale już księgowych całkiem możliwe, że tak.
Moim zdaniem zawsze powinno się stosować zalecenia producenta urządzenia (jako całości), a nie elementu. Zalecenia prod. elem. są zwykle ogólne, nie definitywne, chyba, że jest to przyrząd specjalizowany.

Krzysztof_M

  • 1471 / 5286
  • Ekspert
22-02-2023, 16:24
Odniosę się znowu do CR-2 - zmianie uległy oporniki regulujące sprzężenie zwrotne wewnętrznego wzmacniacza operacyjnego w CX20188.
To nie dzieło księgowych akurat ale inżynierów w tym wypadku - jakie powody stały za tym tego nie wiem.
Aplikacja scalaka w dokumentacji SONY jest tylko propozycją, przykładem zastosowania.
Zakładając, że inżynier w Naku wiedział co robi wybór zmiany aplikacji musiał być czymś podyktowany.
W końcu ten scalak to tylko jeden z elementów toru magnetofonu. Zatem inżynier widząc całość obrazu powinien najlepiej wiedzieć co jak powinno być ustawione.

Całkowicie hipotetycznie - jeśli odkryłbym, że po ustawieniu według serwisówki Naka ten magnetofon wadliwie działa w trybach Dolby to wtedy z pewnością rozpocząłbym od prób z ustawieniami producenta scalaka.
Ale taka okoliczność nie nastąpiła - magnetofon gra idealnie według ustawień Naka.

To trochę filozoficzne rozważania, bo jeśli ktoś nie respektuje SM i upiera się przy ustawianiu każdego magnetofonu według producenta scalaka to jesteśmy coś jakby na wojnie religijnej.
Jak już ktoś wierzy, że to jest lepsze rozwiązanie to nic z tym się zrobić nie da.
Argumentowanie na bank nie ma sensu, bo logika tutaj nie działa ani zrozumienie tematu od strony elektronicznej.

Dlatego ograniczam się jedynie do przedstawienia swojej opinii w tym temacie.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

chorazy3

  • 1483 / 1597
  • Ekspert
22-02-2023, 19:40
Moje doświadczenie i zdobyta wiedza magnetofonowa są zbieżne w zupełności z tym co napisał Wojtek.
Ustawiam zawsze na scalaku (lub TP, które zwykle odpowiadają odpowiednim pinom scalaka).

Dlatego że to właśnie scalak Dolby odpowiada za kodowanie/dekodowanie i dlatego, że można to zrobić jedną i tą samą kasetą testową, co dodatkowo zwiększa kompatybilność.

Jak na razie nie było z tym problemu, moje magnetofony są ze sobą kompatybilne. Nagrane oryginalne kasety z Dolby odtwarzane są poprawnie.
Paweł