Audiohobby.pl

Silniki - rodzaje i zastosowanie.

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
06-10-2020, 20:45
Pomyślałem sobie by zrobić taki temat, w którym będziemy umieszczali śliniki które są używane w magnetofonach.
Dotyczy to samego zdjęcia silnika jak i opisu w jakim magnetofonie ma zastosowanie. Dodatkowo czy dało by rade podłożyć zamiennik i jaki oczywiście. Widzę to jako bazę silników i ich "zamienników".
Oczywiście proszę o sugestie lub propozycje jak to byście widzieli. Tak jak poniżej czy inaczej?



1. Mabuchi EG-530AD-2B silnik zasilany z 12V 2400obr. wersja CCW (Counter ClockWise)  - czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Z własnym stabilizatorem obrotów. Taki silnik można zastosować w większości polskich konstrukcji jak magnetofony ZRK i inne także zagraniczne. Obecnie jest tylko dostępna Chińska imitacja Japońskiego oryginału MABUCHI. Poniżej zdjęcie i dane techniczne.
« Ostatnia zmiana: 16-02-2022, 22:20 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
06-10-2020, 21:11
Mabuchi RF-500TB 12560 zasilany z 12V, bez stabilizatora obrotów.
Główne zastosowanie to silniki pomocnicze od przewijania w mechanizmach magnetofonowych (Sankyo) i nie tylko.
Trzeba zwrócić uwagę na długość ośki, lepiej kupić z długa ośką (20mm) i ja obciąć w razie potrzeby niż krótką. Która może w 90% okazać się zbyt krótka. Poniżej dwa rodzaje długości osiek i parametry techniczne.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
21-11-2020, 19:52
Kolejny motorek.


Mabuchi RF-310T-11400 z długą ośką. Zasilanie 6V, główne zastosowanie: zamiennik silnika od tzw. "pozytywki" w mechanizmach SANKYO i nie tylko. Poniżej model z długa ośką czyli 18.9mm, są także z krótką ośką ale one nie pasują oś jest zbyt krótka 5-8mm. Poniżej także dane techniczne.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

nano

  • 9079 / 4984
  • Ekspert
23-11-2020, 12:08
audiotone
dopisz moze  ze trzeba przy tyhc silniczach  przewijania   sprawdzic   kierunek obrotow    silniczka zastepczego
i odp  podmienic kabelki


nie jestem pewien ale cos mi swita  ze  tam cos sie nie zgadzalo  w sankyo mechaniolach

PhantomLord

  • 420 / 2269
  • Zaawansowany użytkownik
23-11-2020, 17:59
Tak jest, moje ostatnie Mabuchi RF-500TB 12560 kręciły w kierunku przeciwnym do oczekiwanego jeśli je podłączyć z taką samą polaryzacją jak w oryginale. Przynajmniej w Kenwood KX-9010 tak było, w którym ostatnio wymieniałem silnik dowijania. Kompletnie nie pamiętam jak to wychodziło przy poprzednich, które robiłem (1100HX i 880HX).
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
23-11-2020, 19:22
Owszem w chińskich "zamiennikach" trzeba przeprowadzać testy, ale to już najmniejszy problem. Dlatego pominąłem tą informacje. Ktoś kto się decyduje na wymianę silnika to już na pewno da sobie radę z i przelutowaniem dwóch kabelków :)
« Ostatnia zmiana: 23-11-2020, 19:29 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 4685 / 2291
  • Ekspert
24-11-2020, 21:31
Pomyślałem sobie by zrobić taki temat, w którym będziemy umieszczali śliniki które są używane w magnetofonach.
Dotyczy to samego zdjęcia silnika jak i opisu w jakim magnetofonie ma zastosowanie. Dodatkowo czy dało by rade podłożyć zamiennik i jaki oczywiście. Widzę to jako bazę silników i ich "zamienników".
Oczywiście proszę o sugestie lub propozycje jak to byście widzieli. Tak jak poniżej czy inaczej?



1. Mabuchi EG-530AD-2B silnik zasilany z 12V 2400obr. wersja CCW (Counter ClockWise)  - czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Z własnym stabilizatorem obrotów. Taki silnik można zastosować w większości polskich konstrukcji jak magnetofony ZRK i inne także zagraniczne. Poniżej zdjęcie i dane techniczne.

Jeśli piszemy o nowych silnikach trzeba mieć na uwadze ze minus jest połączony z obudową .
Starsze np. Technicsy czy Sony można przez to uwalić elegancko.
Najpierw należy sprawdzić czy minus starego silnika jest połączony z "masą " mechanizmu, bo jeśli nie to nowy silnik trzeba trochę rozebrać i przeciąć połączenie minusa i obudowy jego.
Zazwyczaj jest to połączenie ząbka obudowy z płytką drukowaną regulatora obrotów.

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
25-11-2020, 08:47
Jeśli piszemy o nowych silnikach trzeba mieć na uwadze ze minus jest połączony z obudową .
Starsze np. Technicsy czy Sony można przez to uwalić elegancko.
To już w zależności od magnetofonu. Zawsze trzeba zwracać uwagę na to co się robi. A nie bezmyślnie wymienić i liczyć że bedzie dobrze. W takich wymianach doświadczenie jest oczywiście mile widziane.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

tomek05

  • 176 / 1646
  • Aktywny użytkownik
19-12-2020, 13:58
Owszem w chińskich "zamiennikach" trzeba przeprowadzać testy, ale to już najmniejszy problem. Dlatego pominąłem tą informacje. Ktoś kto się decyduje na wymianę silnika to już na pewno da sobie radę z i przelutowaniem dwóch kabelków :)
Nie do końca tak bezkarnie można sobie zamienić polaryzację. Nie bez przyczyny silniki są CCW/CW.
Z punktu widzenia działania elektrycznego takiego silnika zamiana biegunów nie ma znaczenia ale diabeł tkwi w szczegółach. Ten szczegół to konstrukcja mechaniczna, chodzi o szczotki a właściwie w tych motorkach ich nie ma tylko są sprężyste blaszki ew. druciki pełniące rolę szczotek. Różnica polega na kierunku mocowania tych właśnie niby szczotek. Muszą pracować "z włosem" a nie "po włos"  Nie wiem czy jasno to opisałem.

W silnikach (silniczkach) niskich napięć i mocy właściwie nie spotyka się szczotek węglowych jak to popularnie się je nazywa. Są to szczotki GRAFITOWE.
Grafitowe są używane w silnikach wysoko napięciowych dużych mocy.
W silnikach nisko napięciowych stosuje się szczotki miedzio-grafitowe ew. srebro-grafitowe.
Podyktowane to jest niską rezystancją takich kompozytów rzędu μΩ oraz dużą gęstością prądu.
Grafit w takich kompozytach pełni rolę zmniejszającą zużycie komutatora (mniejsze tarcie),
z tego powodu nie stosuje się szczotek z czystych metali.
Te silniczki w magnetofonach nie należą do wyszukanych drogich konstrukcji, dlatego mają dziadowskie pseudo szczotki. W mocno zużytych silniczkach wystarczy obejrzeć komutator mający wyorane rowki na polach, jak i przetarte blaszki.
W swoim życiu spotkałem się z silniczkami posiadającymi szczotki (wymienne !!!! dostępne od zewnątrz) oraz posiadające łożyska kulkowe, ale to silniki producentów Faulhaber, Maschima, itp.

Ale się rozpisałem, ale może coś to trochę naświetli temat motorków deckowych.
Jak ktoś ma jakieś pytania to chętnie odpowiem.

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
19-12-2020, 18:45
Nie bez przyczyny silniki są CCW/CW.
Te silniki o których jest tutaj mowa (silniki idler-a) nie mają oznaczeń CWW lub CW.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

tomek05

  • 176 / 1646
  • Aktywny użytkownik
19-12-2020, 20:24
Nie bez przyczyny silniki są CCW/CW.
Te silniki o których jest tutaj mowa (silniki idler-a) nie mają oznaczeń CWW lub CW.
No to popatrz na kartę katalogową, strzałka i direction of rotation  :-)

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
19-12-2020, 20:35
Nie bez przyczyny silniki są CCW/CW.
Te silniki o których jest tutaj mowa (silniki idler-a) nie mają oznaczeń CWW lub CW.
No to popatrz na kartę katalogową, strzałka i direction of rotation  :-)
Wiem, widziałem to już na początku ;)
Ale jak to się ma do tego że silnik pracuje w urządzeniu w dwóch kierunkach?
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

tomek05

  • 176 / 1646
  • Aktywny użytkownik
19-12-2020, 21:16
Nie bez przyczyny silniki są CCW/CW.
Te silniki o których jest tutaj mowa (silniki idler-a) nie mają oznaczeń CWW lub CW.
No to popatrz na kartę katalogową, strzałka i direction of rotation  :-)
Wiem, widziałem to już na początku ;)
Ale jak to się ma do tego że silnik pracuje w urządzeniu w dwóch kierunkach?

Każdy prądu stałego będzie pracował w dwie strony, tyle że nie każdy jest do tego przystosowany konstrukcyjnie.
Te idlera to pewnie wtykają takie żeby kierunek był zgodny z dowijaniem czyli z 90% czasu pracy takowego. te 10% czasu to przewijanie w lewo. Jak dasz odwrotny to trwałość drastycznie spadnie bo te procenty się zmienią.

tomek05

  • 176 / 1646
  • Aktywny użytkownik
19-12-2020, 21:26
Na zdjęciu (akurat takie miałem pod ręką) jako przykład  silniki a właściwie część silnika z TEAC x-1000 i 1000R  (to R to reverse oznacza)
Po lewej CW a po prawej CW/CCW  Cała reszta silników identyczna. Kumasz już w czym rzecz?

AUDIOTONE

  • 9389 / 5831
  • Ekspert
19-12-2020, 21:49
Każdy prądu stałego będzie pracował w dwie strony, tyle że nie każdy jest do tego przystosowany konstrukcyjnie.

Dokładnie.

Tomku wszystko jasne jest jak słońce, wiem że chodzi o wykorzystany sposób zamocowania szczotek względem komutatora :) Ten tok rozumowania, czyli praca 90% jako dowijanie i 10% jako przewijanie "od początku" pokrywało by się z budową tych silników. To co napisałeś wcześniej "z włosem i pod włos" jest oczywistym faktem, ale nie ukrywam że nigdy nie widziałem tak zamocowanych szczotek jak pokazałeś w zdjęciu powyżej ten z prawej strony. Wiem mało widziałem.... hahahah :)


nie wiem tylko czemu Twoje słowa Tomku :

"Każdy prądu stałego będzie pracował w dwie strony, tyle że nie każdy jest do tego przystosowany konstrukcyjnie."

Przypisało jako moje... :(
« Ostatnia zmiana: 19-12-2020, 21:51 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.