Audiohobby.pl

AKAI GX-75mkII

karol.kudra

  • 13 / 612
  • Nowy użytkownik
24-03-2023, 13:49
Właśnie widziałem ze są dwa paski ale sprzedawca od którego brałem paski miał tylko 1 i bieżnie. Zobaczymy. A jaki smar użyłeś?

artekk

  • 1699 / 6091
  • Ekspert
24-03-2023, 17:04
Zapomniałem o jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy. Jeśli magnet ma problem z wystartowaniem na play, możesz mieć zapieczone ramiona rolek na trzpieniach. To też jedna  z przypadłości tych mechanizmów. Nie ściągać na siłę, bo można ukruszyć ramię, ładnie to chodzi po podgrzaniu np. grotem lutownicy. Trzeba zmyć stary smar i nasmarować od nowa.  Konieczne będzie ustawienie wysokości lewej rolki.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

karol.kudra

  • 13 / 612
  • Nowy użytkownik
26-03-2023, 00:09
No więc tak. Zabrałem się za rozbiórkę aby zobaczyć co tam w trawie piszczy w moim GX-75. Oto kilka spostrzeżeń:

Na plus+
1. Raczej nikt nie kopał po nim. Elementy płyt wyglądają na nietykane. Nie odwracałem ich jeszcze aby zobaczyć czy nie ma niefabrycznych lutów. 
2. Śrubki głowicy wyglądają na zalakowane - brak oznak kręcenia śrubkami regulacyjnymi głowicą. Na razie nie mam w planach ich ruszania.

Problemy:
1. Ciężko kalibruje się kasety type I a dla chromów wręcz niemożliwe.
2. Play czasami nie zaskakuje. Uruchamia się, buczy i wyłącza. Dzisiaj zauważyłem, że mi kasetę pomięło (widoczne na filmiku).



Co mi się rzuciło w oko po otworzeniu obudowy:
1. Ktoś wymieniał kabel zasilający. Widoczne luty, niezbyt zgrabne :)


2. Zmiany w dwóch miejscach przy kablach i taśmie. Oksydacja???? Jedno z nich na płytce OSC PCB (czy to może być problem braku kalibracji kasety???).



3. Brak zaślepki lewej rolki. Ktoś zablokował ją kawałkiem izolacji z kabla miedzianego.

4. Prawy capstan matowy (widoczne na filmiku).


5. Czy to jest wylany kondensator czy sklejony celowo? Nie zauważyłem aby jakiekolwiek kondensatory były wypukłe.


W najbliższym czasie plan jest wymienić bieżnię i pasek silnika. Potem zobaczę co dalej.

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
26-03-2023, 07:50
Ponoć te kleje są "niebezpieczne "
Te przy taśmach i kablach obowiązkowo wyczyść na błysk i przelutuj na nowo.
Kondensatory mogą mieć upływność bez widocznych zew objawów.
« Ostatnia zmiana: 26-03-2023, 07:52 wysłana przez Hammer »

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
26-03-2023, 13:09
Tak jak pisze kolega Hammer, klej to najgorsza zaraza. Potrafi pod wpływem czasu zacząć wyżreć laminat i ścieżki. A kolejną sprawą jest to że po jakimś czasie zaczyna przewodzić i powodować zwarcia. Musowo do wyczyszczenia.
Ten biały przy kondach to jest ten sam klej, ale jeszcze nie zczerniał. Także oczyścić. Przykleja się duże kondensatory by swoją wagą nie powodowały uszkodzeń lutów na pinach (zimne luty, itp.).
Zaś co do problemów z kalibracją, to normalne w 75/95. Przełącznik od włączenia generatorów do czyszczenia (wyczyścić wszystkie). Pisał o tym Artek kilka postów wcześniej. Mechanika jest zastana i wymaga czyszczenia smarowania. Trochę pracy i będzie śmigał. ;-)
« Ostatnia zmiana: 26-03-2023, 14:02 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

karol.kudra

  • 13 / 612
  • Nowy użytkownik
27-03-2023, 22:38
No to wziąłem się za mojego Akai dzisiaj :). Postanowiłem wymienić paski i sprawdzić jaki to przyniesie efekt. Przy okazji odkryłem coś co mnie zaskoczyło. Oto foto relacja i podsumowanie:

1. Wymieniłem pasek biegu jałowego. Stary zdecydowanie uciągnięty.
2. Wymieniłem bieżnię idlera. Stara ewidentnie mniejsza, cieńsza.
3. NIE wymieniłem paska CAM MOTOR bo nie było w zakupionym zestawie. Poszukuję takowego.
4. Wypolerowałem prawy capstan. Zgadnijcie czym :P ??? Pasta polerska do docierania zaworów, ziarno nr 1 i na koniec woskowanie :P
5. Wyczyściłem koła zamachowe. Były do nich przyklejone kawałki gumy no i były brudne.
6. No i największe zaskoczenie - kieszeń i prawa prowadnica. Metalowe oczko zupełnie było "wypadnięte" i nie trzymało bolca przez co bolec poruszał się w prowadnicy swobodnie. Było tam pełno piachu. Tylko szurało przy próbie zamknięcia kieszeni. Na szczęście nic nie było popękane. Części umyłem i nasmarowałem. Teraz chodzi gładko i prawdopodobnie rozwiązało to problem niedomykającej się kieszeni.
7. Smarowanie kilku miejsc, na razie prowizorka. Muszę kupić smar Molykote.
8. Gdy miałem wyciągnięty CAM MOTOR to jak nim obracałem w palcach to czuć było jakby obroty "przeskakiwały". Obracał się silnik jakby skokami. Zastanawiam się czy to normalne z racji budowy silnika i magnesów w środku?

Problem ze startem kasety (PLAY) jednak pozostał. Nie tak często ale jednak jest. Zauważyłem, że gdy to się dzieje to pasek po CAM MOTOR się ślizga. Obraca się rolka CAM MOTOR a pasek nie nadąża za nią więc koniecznie muszę wymienić pasek i problem powinien zostać rozwiązany - tak myślę.

Zaczynam rozbiórkę


Paski biegu jałowego


Bieżnia idlera



Prawy capstan przed polerką


Po polerce


Prawy capstan przed czyszczeniem. Nie chciał skubaniec wyjść ale delikatnie raz po raz i wyciągnąłem go.


Po czyszczeniu


Capstan lewy przed czyszczeniem


Po czyszczeniu


Stan ścierki :P



Chciałbym zrobić jeszcze regulację domyku i otwierania kieszeni ale nie wszystko rozumiem z serwisówki. Chodzi o punkt 6c. Co to jest przełącznik IPLS???. Dalsza część trochę też niezrozumiała tj. pkt. 6d. Co to jest tryb STOP?

artekk

  • 1699 / 6091
  • Ekspert
27-03-2023, 22:59
No ładnie, ale z tym prawym capstanem przedobrzyłeś, bo on fabrycznie jest matowy i taki winien pozostać.
Kół pasowych też nie polerujemy, mają być matowe, rośnie W&F gdy są spolerowane.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

karol.kudra

  • 13 / 612
  • Nowy użytkownik
27-03-2023, 23:46
No to dałem ciała

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
28-03-2023, 08:27
No ładnie, ale z tym prawym capstanem przedobrzyłeś, bo on fabrycznie jest matowy i taki winien pozostać.
Kół pasowych też nie polerujemy, mają być matowe, rośnie W&F gdy są spolerowane.

No i teraz komu wierzyć? w innym temacie ktoś mi napisał ze koła zamachowe muszą być wypolerowane, chyba Pień ...... bo ja czyściłem owszem ale matowiłem ponownie aby nie występował poślizg na wypolerowanych, tak samo matowię, a przynajmniej próbuje to robić na osi silnika kółeczko pasowe.
W nowych kaseciakach nie widziałem błyszczących tylko matowe właśnie.
Tylko teraz czasem trzeba oczyścić koła zamachowe ze starych śladów mocniej ale jak zmatowić dobrze na powrót ?

karol.kudra

  • 13 / 612
  • Nowy użytkownik
28-03-2023, 08:57
No właśnie, czytam na innym forum, że inni polerują koła zamachowe. Samo wyczyszczenie z gumy, która pozostała na nich już im nadaje lekki połysk a czyściłem IPA. Co do capstana to sam nie wiem. W moim drugim Akai GX-R35 oba są w połysku a u syna w Pioneer CT-737 mkII jest tylko jeden i jest matowy.

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
28-03-2023, 10:38
Zmatowiony capstan to cecha droższych modeli - ale z tego co gdzieś czytałem, to nie jest zwyczajnie zmatowienie jakie uzyskalibyśmy np. papierem ściernym. Tylko to są jakieś metody na bazie diamentowego proszku.
Stąd koszt zmatowienia nie jest niski i nie było to często stosowane.

Ale zaznaczam - mogłem coś pokręcić w kwestii metody wykonania zmatowienia, ponieważ nie umiem sobie przypomnieć źródła tych informacji.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

artekk

  • 1699 / 6091
  • Ekspert
28-03-2023, 11:47
No i teraz komu wierzyć?

To już pozostawiam indywidualnej ocenie, Mojej opinii nie wziąłem jej z sufitu, a powstała w wyniku pomiarów W&F na tych samych mechanizmach. Kiedyś ktoś, nie wiem kto wprowadził modę na "zabielanie" kół podczas serwisu mechanizmów i tak zostało. Przyznaję, że też tak robiłem dopóki, nie zmierzyłem W&F przed i po tym zabiegu w mechanizmach Sankyo i Sony TCM-200D. Od tej pory tego nie robię i wspominałem gdzieś o tym na forum.
Poza tym jak wspomniał Hammer, nie spotkamy błyszczących i polerowanych kół w fabrycznych mechanizmach, to chyba o czymś świadczy.

W moim drugim Akai GX-R35 oba są w połysku a u syna w Pioneer CT-737 mkII jest tylko jeden i jest matowy.

I tak ma być, producent nie zrobił tego przypadkowo. Bywało, że na etapie produkcji danego modelu producenci wprowadzali zmiany, jak np. Tandberg w 3014, gdzie  mieliśmy capstany polerowane i matowe.
« Ostatnia zmiana: 28-03-2023, 12:02 wysłana przez artekk »
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
28-03-2023, 12:02
No to teraz jak spolerować nierówności i zmatowić koło żeby było piknie? i nie bujało ?

nano

  • 9079 / 5197
  • Ekspert
11-04-2023, 11:52
kiedys bawilem sie w matowanie
kurcze  moj szkic az sie dzis usmialem

http://audiohobby.pl/index.php?topic=115.msg402637#msg402637

papa balum

  • 6 / 163
  • Nowy użytkownik
11-10-2024, 09:49
Dzień dobry,
odświeżę stary watek pytaniem...

Moj GX75 mkII po latach nienagannej współpracy zbuntował się totalnie - wczoraj otworzył jak zwykle kieszeń a potem ja od razu zamknął ....
Obraził się zupełnie bo od tej pory co go otworze i chciałbym kasetę włożyć na miejsce to ten typ odrazu sie  zamyka i figa z makiem....
Mostek z głowicami ani drgnie...

Komplet ogumienia w bardzo dobym stanie, mechanizm przesmarowany i serwisowany około 1,5 roku temu...

Padł Cam motor, albo bardziej elektronika nim sterująca..?????

Poradźcie, proszę od czego zacząć leczenie..

Dzięki !