Audiohobby.pl

Guitar & Horn - zestawy głośnikowe Audiohobby.pl

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
29-04-2018, 12:53
Miałem problem z tytułem tego wątku, bo przy pomyśle zestawu z głośników Tonsil - GDN 30/60/1 (powstałego kilkadziesiąt lat temu jako rozwinięcie gitarowego GD 30/30) oraz tuby GDWT 12-19/150FP (APT 150 Eminence) - trudno jest zachować powagę.

Ale jako się rzekło : Guitar & Horn by „Lancaster” AH –w skrócie GH Audiohobby

Zaczeło się od tego:

http://audiohobby.pl/index.php?topic=12054.810

w temacie Tonsila jakbym miał się za coś brać do takiej roboty  to 30/60/1 z ew. dodatkowym magnesem w budzie zamkniętej.... Variovent do sprawdzenia, jak się dobrze popieści to w 60-70l do 40Hz -6dB do zrobienia

kupiłem 30/60/1, kupiłem też tubę z „Zeusa” do moich „perszingow”, tyle na tę chwilę.

krotki odsłuch GDN 30/60/1, głośnik jak na 30cm ma środek b.ładny uważam,:


Doszło do ustalenia ogólnych założeń konstrukcji:

co do wymiarów to poszedłbym w golden ratio :-)

https://www.omnicalculator.com/math/golden-ratio

duży monitor i dużo „vintydżu”,

"taką skrzynkę tez można machnąć będzie wyglądała" ...400x625x265 :-)

(nadal twierdzę że męskie kolumny są duże - bo fizyki się nie oszuka) :p

przyjechały Varioventy od Melo, będą testowane + kombinowane zamienniki DIY jeśli się sprawdza.


Następnie były wstępne pomiary, włożenie w jakiekolwiek obudowy z jakaś pierwszą zwrotnicą i odsłuchy porównawcze silnej grupy z Tannoyami smr:

z koncertowym Milesem Davisem z YT można jechać na wystawę, nie będzie Złotej Maliny :-)  pisze to zupełnie serio.

dziś porównaliśmy z Tannoy (obecnie głośniki tam zainstalowane można kupić jako nowe w kolumnach za 60Kzł) i zapewniam ze jest OK :-)
Kolumna w bezpośrednim porównaniu jest... zacznę od negatywów Tonsili :

- słabsza przestrzeń niż w Tannoy. Nie jest zła ale w koncentryku Tannoya dźwięk rozchodzi się swobodniej
- w Tannoy niższy bas (obudowa 45 l w Tonsilach vs ok 100-150 w Tannoy)
- najczęściej (nie zawsze) lepsze wokale damskie
- na niektórych płytach nieco mniejsza skala dźwięku
- niższa efektywność Tonsila

neutrale :
- podobna dynamika

i pozytywy Tonsili :
- pełniejsze, gęstsze brzmienie i jednocześnie co najmniej taka jak w Tannoy artykulacja
- najczęściej (nie zawsze) lepsze wokale męskie
- lepiej wyartykułowany kickbass

Pasmo w Tannoy jest tak ułożone ze ma nieco więcej górnego środka przez co dźwięk mamy nieco bardziej z przodu w wyższych rejestrach ale tez jest on lżejszy niż w Tonsilach.

wygląda na to, że zwrotnica docelowa jest. Kolejny ruch to para stereo w 66l i testy Varioventow.


W dwóch zdaniach

Tannoy - lepsza separacja, więcej szczegółów oraz ich zróżnicowana, lepiej kontrolowany, konturowany bas, więcej subtelnych smaczków.
Formowe DIY - większe kopnięcie, nie mniej namacalne niektóre wokale niż w Tannoy, Więcej "mięsa".

Wrażenie dynamiki - zbliżone
Przyjemność słuchania Tannoy - 5, forumowe DIY 4 (co przy cenie samych głośników do DIY jest wynikiem bardzo dobrym)


Jako, że u mnie odbywało się to trochę nieszczęsne porównanie - nieszczęsne, bo kto to widział porównywać ze sobą dwie pojedyncze kolumny, gdzie jedna podpięta pod lewy, a druga pod prawy kanał, które to kanały - jak wiadomo - charakteryzują się "innymi składowymi dźwięku" :-) No ale co do charakteru dźwięku można było się zorientować. W większości zgadzam się z Kolegami..., może - wg mnie - wokale były jednak lepsze z Tannoy-i, choć w jednym przypadku wokal męski również podobał mi się bardziej z forumowych. Wokale - szczególnie żeńskie oceniam jako bardziej bezpośrednie, obecne, namacalne, jaśniejsze z Tannoy-i. Ogólnie z Tannoy-i jaśniej, natomiast bas barwowo również bardziej odpowiadał mi z Tannoy-i.
Podsumowując..., trzeba powiedzieć, że szykują się nieźle brzmiące formowe kolumny. Już wstępnie umówiliśmy się na "uczciwsze" porównanie jak już będzie parka tych kolumn, gdzie będzie można łatwiej dostrzec różnice w rożnych aspektach brzmienia.


Poniżej w tym wątku  – mam nadzieję, jeżeli projekt wypali i okaże się zadowalający brzmieniowo - znajdą się pomiary, schematy zwrotnic i opisy Lancastera dotyczące  kwestii technicznych. Oraz rysunki przydatne ewentualnym naśladowcom, którzy chcieliby zbudować ten zestaw jako pierwsze swoje DIY, by nie katować uszu jakimiś Altusami 140 z czasów junty generała Jaruzelskiego, kupionymi na OLX-ie czy innym bazarze „sprzedajemy.pl” za kilka stówek.
« Ostatnia zmiana: 29-04-2018, 20:10 wysłana przez tetejro »

lancaster

  • Gość
29-04-2018, 13:39
Prosba o wklejenie ryzunku obudow

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
29-04-2018, 19:10
Rysunek techniczny proponowanej obudowy.

Wersja prosta. O wymiarach zewnętrznych:
Wysokość=660 mm x
Szerokość=436 mm x
Głębokość=325 mm.

Rysunek uwzględnia budowę z płyt grubości 18mm ciętych pod kątem prostym - najtaniej z płyty wiórowej.
Wewnątrz obudowy wzmocnienia w postaci desek spinających przeciwległe ściany oraz listew o przekroju 20x20 mm, wzmacniających krawędzie obudowy od wewnątrz (najlepiej z twardego drewna lub odcinanych ze sklejki).

Obudowa powinna być sklejana w całości. Montaż odbywa się przez otwory w obudowie. Należy zwrócić uwagę na zachowanie szczelności. oraz na takie ustawianie wzmocnień by były one ciasno spasowane międzu  ścianami ale nie powodowały ich odkształcania.

Zwrotnicę można zmontować na terminalach głośnikowych lub lepiej na desce, którą przykręcimy do tylnej ściany na wysokości terminala zacisków. Takie rozwiązanie przy okazji pozwala łatwo uzyskać szczelność i sztywność. Można tę deskę przykręcić nawet długimi śrubami lub wkrętami od zewnątrz – tymi samymi, którymi przykręcamy terminal do tylnej ściany.
Mozna tez zastosować gniazdo centryczne Speakon, które ułatwia zachowanie szczelności jak i samo wykonanie otworu montażowego.

Można pomyśleć także nad wykonaniem podpory dla obwodu magnesu głośnika tubowego ponieważ wisi on na długim ramieniu plastikowej tuby. Kawałek płyty z wyciętym półokręgiem na krawędzi i wsunięty pomiędzy magnes a płytę górnego wzmocnienia obudowy, powinien wystarczyć, ale musi być to wykonane precyzyjnie by nie tworzyło naprężeń - mozna tez prosciej - z czterech listew trzymających magnes - to kwestia do rozstrzygnięcia na etapie budowy.

Przednia ściana jest zagłębiona pomiędzy ściany boczne na 5mm poniżej ich krawędzi. W ten sposób można zrezygnować z wykonywania podfrezowań do zagłębienia głośników w przedniej ścianie obudowy.

Powierzchnię przedniej ściany można okleić miękkim materiałem grubości 5mm - filcem technicznym, korkiem nielakierowanym, gumą neoprenową itp. A następnie wyciąć w tym materiale nożem tapicerskim obrysy głośników - tworząc w taki sposób cos w rodzaju podfrezowania, w które będą wpuszczone głosniki (przed cięciem korka należy go zalać lakierem nitro - najtaniej Capon do parkietów lub szpachla Capon, żeby się nie strzępił podczas cięcia).
« Ostatnia zmiana: 29-04-2018, 20:19 wysłana przez tetejro »

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
29-04-2018, 19:10
Na oklejenie ściany przedniej Można tez użyć twardych materiałów albo nawet wykonać ich łączenie – na przykład krawędzie przy bokach uzupełnić paskami płyty pilśniowej lub sklejki grubości 5mm i szerokości 30mm i następnie zaszpachlować i fornirować lub pomalować na taki sam kolor jak ściany obudowy, zwęzić w ten sposób pas miękkiego materiału na przedniej ścianie ( w poście poniżej szkic wyglądu zewnętrznego takiego wykonania ).

Krawędzie płyt i łączenia można szlifować lub planować frezarką a następnie zalać szpachla nitro Capon z pyłem drzewnym. Capon szybko schnie bardzo dobrze się szlifuje i jest szansa na uzyskanie w ten sposób podkładu pod dowolny lakier, a być może nawet nie wyjdzie nam efekt klawiszowania jeżeli zastosujemy lakiery matowe lub strukturalne.
Dobrze byłoby także pomalować wnętrze obudowy ponieważ materiały stratne  do jej wypełniania są zazwyczaj higroskopijne i w pewnych warunkach mogą chłonąc wodę z otoczenia.

Przy wykończeniu obudowy można stosować kolory kontrastowe np. obudowa czarna to okładzina ściany przedniej jasnoszary filc lub naturalny korek. Do Caponu można stosować pył drzewny barwiony – taka szpachla zalana na porowaty korek może dać ciekawy efekt podkreślenia struktury.
« Ostatnia zmiana: 29-04-2018, 20:17 wysłana przez tetejro »

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
29-04-2018, 19:42

Szkic wyglądu zewnętrznego.

Obudowa z podstawką pochylającą ją o 7 st. od pionu. Taka podstawka jest tania w wykonaniu i lekka można ja złożyć z czterech desek., można w nią wkręcać kolce.
Dawno temu  w Radioelektroniku był opisany taki „patent” na podobną podstawkę, w której były przegrody na cztery piłki tenisowe pełniące rolę amortyzujących podkładek.

Można również wykonać podstawkę w postaci ramy z czterech płyt o wysokości wewnętrznej 33 cm. Dzięki temu znajdzie się w niej miejsce na przykład na płyty długogrające LP’s .

A do szybkiego odsłuchu da się postawić kolumnę na każdym krześle bowiem pasuje wysokością do typowej pozycji siedzącej słuchacza na kanapie ;-)

« Ostatnia zmiana: 29-04-2018, 20:15 wysłana przez tetejro »

lancaster

  • Gość
28-05-2018, 09:25
Podoba mi sie patent z pilkami tenisowymi, zamowilem deski na docelowe obudowy 2 szt.
Podstawki zostawiam na poxniej, na razie jako podstawka sluzyla mi rolka audiofilskiej pakowej taśmy klejącej :-)

lancaster

  • Gość
28-05-2018, 09:29
a, i wzialem 22mm mdf bez wzmocnien na razie, mdf bo latwiej bedzie ludziom obrobic, a wzmocnien nie dawalem, posluchamy co z basem.

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
28-05-2018, 18:52
MDF jest już drogi. Wykorzystuje się jeżeli chcemy robić jakieś dziwniejsze kształty obudowy, albo w charakterze elementów pogrubiających ściany.

Przyzwoite obudowy zawsze robiono ze sklejki - zwłaszcza duże, taką można zamawiać razem z usługą CNC np. w Elmuzie. No i jest odporniejsza na zmianę wilgotności powietrza niż MDF.

Wiórówka z kolei najtańsza ale ciężko znaleźć usługę cięcia. Wiórówka przycinana w Castoramie jest tak precyzyjna jak gościu który akurat pilę obsługuje. Czasem wyjdzie idealnie a czasem należałoby po nim jeszcze sformatować frezarką. Wykańczanie jest upierdliwe. Można okleić 5mm sklejka lub 3mm HDF jednak wtedy koszt robi się nieco wyższy a przede wszystkim znacznie większa jest pracochłonność.

Mimo wszystko obstaję przy wirówce. Na drugim miejscu sklejka -jeżeli ma być na bogato i precyzyjnie na CNC.

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
29-05-2018, 23:30
Myślę że zwiekszenie objetości z 66 do ok.77 litrów nie powinno bardzo wpłynąc na wytrzymałość, a może troche wygładzic bas. Mam więc także pomysł na obudowę stojaca - tym razem wąską - troche trudniejsza do wykonania bo tuba ma byc montowana przy samej krawędzi obudowy więc płytę 18mm trzeba będzie w tym miejscu ściać pod odpowiednim kątem. W wolnej chwili zrobie rysunki techniczne takiej obudowy.

Uwazam tez ze element stratny jest jakimś półsrodkiem z powodu nieliniowości tłumienia. Pik impedancji mozna zlikwidowac obwodem zobla (rlc) dostrojonym na czestotliwość Fc (głosnika w obudowie zamkniętej). Może nawet bez wpływu na przebieg charakterystyki spl w zakresie basu.

lancaster

  • Gość
30-05-2018, 10:44
tego sienie podejmuje, przy zmianie objetosci byc moze przyda sie kosmetyka przy zwrotnicy, wzialem na testy mdf, bez przeady drogi nie jest za 2 szt pewnie nawet 200zł nie wyjdzie z pocięciem, kazdy material ma swoje plusy dodatnie i ujemne. Akurat w tym projekcie sklejki bym nie bral, im wieksza zmulerka tym bardziej warto pomyslec, mysle ze jak ktos zrobi z wiora 66l w tych samych gabarytach roznic wikszych nie stwierdzi. gorzej przy zmianie litrazu.

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
31-05-2018, 11:26
Lekka zamiana objetości nie powinna niczego zmienić w okolicach podziału pasma. Ale dlaczego napisałes "zmulerka"?

lancaster

  • Gość
31-05-2018, 12:09
po prostu tonsilacze oceniam jako nie-zmulone a sklejka vs mdf to zaleznosci idace w takich kierunkach.

jeszcze nie odebralem mdf docelowego, wczoraj dzwonilem z przeprosinami ze nie dam rady do firmy ktora wykonuje usluge. Cena 130zl  z pocieciem za pare obudow z mdf 22mm bez przegrod. Mysle ze cena typowo budzetowa, z wiora mialbys moze 50zł taniej a słabiej sie obrabia.

tetejro

  • 2745 / 2978
  • Ekspert
02-07-2018, 19:57
Ale to cena bez frezowania oczywiście?

I jak tam postępy, czy coś się ruszyło?

lancaster

  • Gość
02-07-2018, 22:28
cena bez frezowania tylko formatki z docieciem na wymiar
na razie nic sie w temacie nie rusza, obudowy wg Twoich rysunkow stoja i czekaja

lancaster

  • Gość
13-07-2018, 21:46
info dla tych ktorzy stracili juz wszelka nadzieje :-)

Prawdopodobnie tak jak ponizej albo z niewielka korekta bedzie wygladal final. woofer filtrowany 3 rzad elektryczny, tweeter pojedynczy kondensator + rlc na gorny srodek. Probowalem wyzszych rzedow dla tweetera, poczatkowo byl nawet 3-ci ale tak ajkw  tej chwili akurat w tej konfiguracji podoba mi sie najbardziej. 3 rzad dla woofera wymuszony koniecznoscia ksztaltowania charakterystyki 800-2KHz

Pomiar na osi, pod katem ok 45stopni w bok i takim samym w gore