Audiohobby.pl

Czy zna ktoś gotowe 2W które nie szumią i nie brumią? Do odgrody na średnicę...

janek2A3

  • 114 / 4549
  • Aktywny użytkownik
17-03-2015, 21:58
Koledzy, może ta informacja Wam się przyda przy okazji budowy tego wzmacniacza.

Otóż niedawno udało mi się spalić typowe trafo wyjściowe od pana Ogonowskiego dedykowane do lampy EL84. Przez nieuwagę wlazł mi kabelek od wtórnego pod nóżkę trafa i przy przykręcaniu trafa zrobiłem zwarcie do masy :(
No ale nie w tym rzecz. Napisałem do pana Leszka czy by nie naprawił i przy okazji zapytałem jaką moc może przenieść to trafo, bo chciałbym w przyszłości przerobić sobie wzmacniacz na tryb "Boosted Triode", który daje prawie 10W mocy. Odpisał, że powinno maksymalnie wytrzymać 20W.

Tak więc jest zapas mocy ale nie wiem czy w tak bezkompromisowym projekcie do jakiego zmierza ten wątek, takie trafo będzie odpowiednie. Przypominam sobie, że w którymś miejscu Kolega Almagra pisał o 100W trafie wyjściowym.

almagra

  • 11514 / 5520
  • Ekspert
18-03-2015, 17:39
Oczywiście plus na siatkę drugą,a minus do anody przy jednoczesnym zwiększeniu ujemnej polaryzacji siatki pierwszej,aby skompensować wzrost prądu anodowego wynikający ze zwiększenia plusa na siatce drugiej.
Ten prąd nie jest duży i nie wymaga dużych dławików,od biedy można zrobić filtr RC.Od strony lampy wystarczy pojemność rzędu 10mikro koniecznie PIO.Od strony prostownika może być najgorszy elektrolit świata.

Synthax

  • 2323 / 4084
  • Ekspert
18-03-2015, 19:10
Słuchajcie, jakby się zdecydował na ten ezmak na ecc81 i el84 to od czego zacząć zakupowo? LRC? bo tam chyba jest 20h cewka, to ma być z rdzeniem? jaka grubośc drutu? I co kupić jeszcze na początek. Grubości przewodów? czy drut z cewki 0.8mm może być? I pewnie deseczka?

ManieX

  • 83 / 5497
  • Użytkownik
18-03-2015, 21:10
Dodam jeszcze od siebie co doskonale zadziałało in plus w moim RH84:

1. dławik w anodzie lampy sterującej, mam z telto 100H 2,1k - w porównaniu z opornikiem poprawa praktycznie w każdym aspekcie

2. dławik w siatce do masy lampy EL84 telto 500H - baaardzo pozytywna zmiana, więcej dynamiki, bardziej kontrolowany bas

3. lampa sterująca - pentoda EF186 w układzie triody - nie mam porównania do ECC81 bo od razu zastosowałem EF, tyle dobrego się naczytałem że nie czułem potrzeby porównywać

Co się nie sprawdziło:
- dławik w siatce do masy lampy sterującej 1000H - lepsza separacja instrumentów ale bas gdzieś uciekł, ale..., nie mam konda wejściowego, a za przedwzmacniacz robi JC2 (jakoś tak) który nie ma konda na wyjściu, więc może dławik był zbyt wielkim obciążeniem stopnia wyjsciowego JC2

reszta konfiguracji:
- kondy w zasilaniu to ruski olejak oraz polipropylen Manty, dławik 22H, ruska duodioda
- kond międzystopniowy to simens MKV

z sabą Cello gra to wybornie:)


 

almagra

  • 11514 / 5520
  • Ekspert
19-03-2015, 09:10
Pamiętajcie,że taka integra,to musi mieć z 600 mikro pojemność widzianą od strony lamp mocy z kondensatorów foliowych np.3 po 200 mikro.

ManieX

  • 83 / 5497
  • Użytkownik
19-03-2015, 10:50
no to jestem w czarnej d.... z pojemnością bo na monoblok mam tylko 100uf a planowałem za tym dać kolejny dławik i olejaki 60uf,

czym objawia się pojemność niższa niż ta którą sugerujesz?

almagra

  • 11514 / 5520
  • Ekspert
19-03-2015, 14:58
Gorszym basem.Tu nie chodzi o przydźwięk,tylko o impedancję zasilacza dla basów.W klasie A jest to szczególnie ważne,bo cała moc akustyczna zamyka się przez zasilacz.

janek2A3

  • 114 / 4549
  • Aktywny użytkownik
19-03-2015, 22:08
Słuchajcie, jakby się zdecydował na ten ezmak na ecc81 i el84 to od czego zacząć zakupowo? LRC? bo tam chyba jest 20h cewka, to ma być z rdzeniem? jaka grubośc drutu? I co kupić jeszcze na początek. Grubości przewodów? czy drut z cewki 0.8mm może być? I pewnie deseczka?
Koledzy, jest nas trochę tych co mają taki wzmacniacz (ECC83 + EL84) albo chcieli by taki mieć. Wersja podstawowa, bardzo dobrze opisana, z rysunkami i schematem jest w sieci i nie ma najmniejszego problemu aby taki wzmacniaczyk sobie na początek zrobić. Ale myślę, że warto było by zebrać wszystkie "złote" myśli, które krążą po różnych wątkach i zrobić do tego schemat naprawdę wypasionego wzmacniacza.

Ja część rzeczy już u siebie przetestowałem i mogę potwierdzić, że warto. Części natomiast nawet nie ruszałem, bo z opisu nie byłem w stanie tego w bezpieczny sposób zrobić.
Tak sobie pomyślałem, że zebrał bym w jednym miejscu te wszystkie Wasze porady odnośnie tego układu i spróbował zrobić schemat, który byłby pomocny szczególnie dla początkujących.
Nie czuję się na siłach merytorycznie całości ugryźć ale mogę robić jako rysownik (mam AutoCAD'a) i na bieżąco wprowadzać Wasze uwagi i propozycje.

Dajcie mi tylko troszkę czasu bo generalnie jestem bardzo zajęty i cały ten projekt będzie pewnie z tego powodu szedł powoli.

ManieX

  • 83 / 5497
  • Użytkownik
20-03-2015, 19:22
Bardzo dobry pomysł ze schematem w CAD, załączam swoją wersję ze wszystkimi udoskonaleniami o których pisałem i które aktualnie świetnie grają + pomysł z drugim zasilaczem i zasilaniem siatki drugiej. Co do zasady to projekt opiera się na pomyśle RH84 z dodatnim sprzężeniem zwrotnym, warunek konieczny to bardzo dobre trafo wyjściowe, bez niego nie warto nawet zaczynać zabawy z tym schematem.
Nie rysowałem żarzenia lamp oprócz lamp prostowniczych. Nie wiem jaką powinien mieć wartość rezystor katodowy EL84 obecnie mam 190ohm, ale przy zasilaniu siatki drugiej dodatkowym nap. musi mieć inną wartość, jakieś pomysły?

Synthax

  • 2323 / 4084
  • Ekspert
20-03-2015, 19:28
Świetna robota, sam schemat nawet kumam :)
może Almagra coś uzupełni? :)

Może zaznaczyć kolorkami które połączenie jaką grubością przewodów, ile AWG i czy w ekranie czy bez... i czy solid core.
« Ostatnia zmiana: 20-03-2015, 20:34 wysłana przez Synthax »

janek2A3

  • 114 / 4549
  • Aktywny użytkownik
20-03-2015, 21:41
...które połączenie jaką grubością przewodów, ile AWG i czy w ekranie czy bez... i czy solid core.
Swego czasu naczytałem się po różnych forach o kabelkach i ostatecznie przekonałem się do rekomendowanego przez wielu okablowania wewnętrznego w postaci drutu (solid core). Na sygnał średnica 0,4-0,5mm powinna być OK. Izolacje najpraktyczniej zrobić z teflonu a najlepiej IMHO z bawełny. U siebie w przedwzmacniaczu mam drut miedziany posrebrzany 0,35mm + izolacja teflonowa a masę z drutu fi ok. 1,5mm-2mm. Dłuższe przewody sygnałowe mam puszczone w miedzianej plecionce (jeden koniec do masy).
Trochę dobrych porad odnośnie kabelków możesz znaleźć tutaj: http://www.dhtrob.com/zelfbouw/guide_sound_qual.php
Podeślę Tobie zdjęcia na priva jak to u mnie wygląda.

janek2A3

  • 114 / 4549
  • Aktywny użytkownik
20-03-2015, 22:00
Panowie, tak jak obiecałem zamieszczam wszystkie warte przytoczenia informacje, które można by spróbować zaimplementować do powstającego projektu. Większość z nich jest autorstwa Kolegi Almagry. Gdyby ktoś miał jeszcze jakieś propozycje, to proszę dopisywać kolejne numery, tak abyśmy mogli łatwo się w tym gąszczu propozycji odnaleźć.

1.   „Najprostszą rzeczą,która otworzy wzmacniacz jest zmaiana sprzężenia zwrotnego. Np.dodatnim sprzężeniem zwrotnym można skorygować ograniczenie pasma z powodu efektu Millera. Pojemności mogą być rzędu 30pF,a efekt brzmieniowy kolosalny.”
2.   „Oczywistą oczywistością jest zastąpienie WSZYSTKICH kondensatorów elektrolitycznych niepolarnymi”
3.   „…prostowanie koniecznie na lampie…”
4.   „Można pomyśleć również o galwanicznym sterowaniu między lampami,czyli wyrzuceniu kondensatora sprzęgającego,a można to osiągnąć przez zwiększanie oporu katodowego tak,aby odkładało się na nim napięcie rzędu 100-150V,wówczas można tak dobrać napięcie zasilania drivera,aby wymagana polaryzacja siatki lampy końcowej była taka jak wymagane napięcie na anodzie drivera. Niestety wymagane jest zwiększenie napięcia zasilania o spadek napięcia na rezystorze katodowym,albo zasilanie napieciami symetrycznymi”
5.   "Uzwojenie głośnikowe ma być nie połączone galwanicznie z masą,gdyż zwiększa to bezsensownie pasożytniczą pojemność.Można dla bezpieczeństwa jeden koniec połączyć z masą dużą opornością dla odprowadzenia statyki z kabla"
6.   „Drugi sposób poprawy odtwarzania przede wszystkim basu jest niezwykle prosty.Należy dokonać niewielkiego sprzężenia katod drivera i lampy końcowej przez wspólny rezystor do masy-najlepiej drutowy peerek rzedu 20 omów.Powstaje dodatnie prądowe sprzężenie zwrotne,którym można zjechać do zera z opornością wyjściową.Jak przesadzi się ze sprzężeniem to układ wzbudzi się na kilku Hertzach,ale jak ustawić odpowiednio to i bas będzie i wszystko jak należy. Podczas zwiększania oporności tego peerka nie tylko poprawia się bas,ale również dynamika i szczegółowość.Występuje wyraźny punkt optymalnego ustawienia powyżej którego spada rozdzielczość,a po dalszym zwiększeniu sprzężenia układ wpada w oscylacje infradźwiękową.Oznacza,to że ma już ujemną oporność wyjściową!”
7.   Żadne sprzężenie obejmujące trafo głośnikowe nie sprawdza się.Głośnik powinien być dołączony do uzwojenia głośnikowego i jeden biegun do masy dużą opornością odprowadzającą elektrostatykę do masy,a nie bezpośrednio bo dołączamy pasożytniczą pojemność międzyzwojową do masy-tak jakby kilkaset pF z anody do masy na chama.Rdzeń też nie powinien być na masie z tego samego powodu.Stosujcie gumki dystansowe przelotowe dla śrub mocujących
8.   Zastosuj podwajacz napięcia Delona na dwóch lampach prostowniczych. Wykorzystaj + i -. Zero niepodłaczone. Podwajacz jest korzystniejszy od klasycznego prostownika z odczepem na wtórnym uzwojeniu ponieważ wymaga połowy ilości zwojów,gdyż uzwojenie wykorzystane jest dla obu połówek prostowanych.W związku z tym można zarówno wtórne,jak i pierwotne nawinąć grubszym drutem,bo więcej miedzi wejdzie.
9.    Pamiętajcie,że wszystkie te pentodowe striodowane słabiaczki można bardzo,bardzo zabgrejdować poprzez wprowadzenie dodatkowego zasilania pomiędzy anodą a siatką drugą rzędu 100V.Problem polega na tym,że potrzebne są dwa niezależne dodatkowe zasilaczyki z prostownikami lampowymi,dławikami i kondensatorami foliowymi do obu kanałów,ale gra warta świeczki.Prądy małe,rzędu 10mA. Dzięki temu rozwiązaniu możemy zachować szczegółówość typową dla małej lampy EL84,poprawić jej liniowość,dzięki czemu wzrośnie subiektywnie postrzegana dynamika i zwiększy się kop basowy ze względu na wzrost mocy maksymalnej.
Oczywiście plus na siatkę drugą,a minus do anody przy jednoczesnym zwiększeniu ujemnej polaryzacji siatki pierwszej,aby skompensować wzrost prądu anodowego wynikający ze zwiększenia plusa na siatce drugiej.
Ten prąd nie jest duży i nie wymaga dużych dławików,od biedy można zrobić filtr RC.Od strony lampy wystarczy pojemność rzędu 10mikro koniecznie PIO.Od strony prostownika może być najgorszy elektrolit świata.
10.   dławik w anodzie lampy sterującej, mam z telto 100H 2,1k - w porównaniu z opornikiem poprawa praktycznie w każdym aspekcie
11.   dławik w siatce do masy lampy EL84 telto 500H - baaardzo pozytywna zmiana, więcej dynamiki, bardziej kontrolowany bas
12.   Pamiętajcie,że taka integra,to musi mieć z 600 mikro pojemność widzianą od strony lamp mocy z kondensatorów foliowych np.3 po 200 mikro.

ManieX

  • 83 / 5497
  • Użytkownik
21-03-2015, 06:34
Ad.8. - niestety na duodiodzie chyba niewykonalne, muszą być 2 oddzielne diody np. EY88 ale na samo żarzenie idzie 2x1,55A, co prawda to zblizony wynik do 5Ц3С ale 5Ц4С to tylko 2A, do tego pozostaje kwestia kapturków a anody..., chyba, że zastosować inną pojedynczą diodę, jeśli dobrze zrozumiałem, to chodzi finalnie o mniej uzwojeń grubszego drutu co wpływa na impedancję trafa, ale jak pisał almagar to kondy końcowe o tym decydują, bo jak po drodze mamy diody lampwe z większą rezystancją niż trafo a dalej  dławik to faktycznie kluczem są kondy wyjściowe, ale może mi się tylko wydaje i trzeba by to przetestować.

Ad.6. - dodatnie sprzężenie zwrotne to świetny pomysł, w zamieszczonym powyżej schemacie trzeba by usunąć aktualne sprzężenie  (rezystor Rfb) i dopiero wtedy połączyć katody, dwa dodatnie sprzężenia zwrotne to za dużo szczęścia i wzbudza się na ok. 2-3Hz, sprawdzałem

Ad.4. - wydaje mi się, że tracimy wtedy możliwość stosowania dławika w siatce lampy, ale może to faktycznie lepsze rozwiązanie, niestety w długim okresie czasu parametry lamp się rozjeżdżają i będzie problem z takim połączeniem, do tego dużo czytałem, że galwaniczne połączenie nie jest lekiem na wszystko i wielokrotnie było odrzucane jako rozwiązanie gorsze od konda.


Dodał bym jeszcze jedno rozwiazanie, które znam tylko z teorii, a mianowicie trafo międzystopniowe, tylko trzeba by znaleźć dobrego i taniego dostawcę, czy lepsze jest to od konda, nie wiem, ale Japończycy to uwielbiają:)   
« Ostatnia zmiana: 21-03-2015, 06:36 wysłana przez ManieX »

janek2A3

  • 114 / 4549
  • Aktywny użytkownik
21-03-2015, 23:53
Kolego Maniex, dziękuję za odpowiedź.

Moje wyobrażenie o tym projekcie jest takie, że postaramy się możliwie prostymi rozwiązaniami osiągnąć poziom bliski maksimum jaki można wycisnąć z konfiguracji triody w stopniu wejściowym i striodowanej pentody w stopniu końcowym. Niech punktem wyjścia będzie właśnie zachwalany schemat RH84.

Co myślicie o lampie napięciowej. Oryginalnie była tam ECC81, w moim wzmacniaczyku prawie takim samym była ECC83, teraz jest ruska 6N1P, a kolega Maniex ma striodowaną EF186.

Ad.8 Co do podwajacza Delona, to nie mam pojęcia jak można by to zrobić. Jedno jest pewne, potrzeba dwóch lamp prostowniczych i specjalnego trafa robionego na zamówienie. Temat zostawił bym otwarty, może ktoś podrzuci schemacik dotyczący tego punktu?

Ad.6 Tak, zrobienie tego myku z dodatnim sprzężeniem jest proste więc zaaplikujemy je.

Ad.4 Galwaniczne sterowanie między lampami. Jest tam mowa o zwiększeniu napięcia zasilania o spadek napięcia na rezystorze katodowym. Mam w związku z tym pytanie czy podnosząc dodatkowo to napięcie nie będziemy musieli stosować kondów na 600V?
Jeżeli dalibyśmy B+ równe np. 300V, to mamy do wyboru dużo kondensatorów na 400V w tym miedzy innymi te rozruchowe od AGD. A jak podniesiemy napięcie o te 100V, to sprawa komplikuje się bo już ich nie wykorzystamy. A ich zaleta jest najlepszy stosunek pojemności do ceny. Chyba dobrze kombinuję?

O trafie międzystopniowym czytałem pochlebne opinie na zacnej stronie:http://www.nutshellhifi.com/triode4.html
Piszą tam m.in. "Design circuits that optimize the linearity of the active device. For triodes, this means active, choke, or transformer loads. RC-coupling, although essential for the extended HF bandwidth required by feedback circuits (like the Williamson, Dynaco, or Marantz), degrades the distortion of triodes anywhere from 2 to 4 times relative to active, choke, or transformer loads.
An additional advantage of no RC coupling between the driver and output tubes is instant recovery from overload. RC coupling usually requires hundreds of milliseconds to recover the correct bias point for the output tubes. This is great for guitar amps, not so good for hifi applications, where immediate recovery is much more desirable."

Ale przypuszczam, że cena dobrych trafek może być dość znaczna. To co znalazłem w sieci: para trafek Tamura 600EUR; para trafek Lundahl 150EUR.
Może warto by było na początku dać kondy a później po odsłuchach dopiero spróbować zaaplikować trafo międzystopniowe i porównać czy warto. Co o tym myślicie?

ManieX

  • 83 / 5497
  • Użytkownik
22-03-2015, 00:09

Ale przypuszczam, że cena dobrych trafek może być dość znaczna.

dobre trafka wyjściowe w dobrej cenie robi pietro4, pytanie, czy z naszą pomocą zrobił by międzystopniowe