Audiohobby.pl

Projekt tubowy Audiohobby

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
07-11-2013, 13:08
Jesli jeszcze bardziej ograniczyć zakres i przyjąć założenie stałokierunkowości tylko do np. 30 stopni, to już też by się chyba mogło udać i z większą tubą w 2way.

lancaster

  • Gość
07-11-2013, 14:10
fakamada,

">>lancaster
....za to pomiar z 15 cali wooferem ktory zamiesciles mnie zastanawia. Jaki tam jest podzial ?

ok. 1khz
"

Te wyniki to jakaś bieda w takim razie, przy 1KHz -5 dB dla 40stopni, podczas gdy normalnie woofer ma -2 dla 45...co zjadlo 3dB ?

kolumny ustawiam tak by miec ciaglosc sceny, i dobra głębię. Nie ma sztywnych regul. Generalnie zaczynasz od waskiego rozstawienia i rozsuwasz na boki az sie scena nie rwie. Nastepnie krecisz katem az dostaniesz dobry zoom/glebie.
W takim ustawieniu mam przestrzen nawet siedzac lekko z boku...nawet przy 1 kolumnie dxwiek mozna nazwac przestrzennym. Mma ustwienie w ktorym kolumny nie sa skrecone 45 stopni, na oko moze z 30, krzyzuja sie lekko za glowa, a wiec zupelnie nie jak w pdf.
Kilka razy z roznymi paczkami mialem tez mocne dogiecie bo podobalo mi sie bardziej, tak jak pisze nie trzymam sie linijki i katomierza.

"
O ile z Tracrix 1000 możnaby powalczyć i faktycznie przy cięciu 3khz da się taką semi-stałokierunkową kolumnę zbudować (coś jak w twoich pomiarach), to już im większa tuba tym będzie trudniej. Bez 3 way, raczej się nie obędzie."

Ale w czym problem ? Dla mnie 15 cali puszczone do 1KHz to zaden szal, to jest glosnik na 3 way - tez o tym pisalem. Mozna 15cali puscic do 1KHz tak jak 20 cm do 2,5KHz tylko po co ? Zeby pokazac ze mozna ?
Takie rozwiazanie odpada dla mnie koncepcyjnie na dzien dobry i mozemy o nim nie rozmawiac. 15 cali to jest woofer, ew w coaxie moze bym zaryzykowal ze wzgledu na rownomiernosc mocy wypromieniowywanej kierunkowo i to nie z kazda 15-ka.

Moze jeszcze raz.

Wrzuciles tube Piaudio jako przykład tuby LEPSZEJ od seos. W pomiarach kierunkowości wychodzi DOKLADNIE jak tractrix. Moze i dziwne ale tak wychodzi.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
07-11-2013, 14:33
Pomiary samego falowodu Pi Speakers:

http://www.pispeakers.com/Measurements/H290C_Horizontal_Curves.jpg
http://www.pispeakers.com/Measurements/H290C_Vertical_Curves.jpg


>>lancaster
Ale w czym problem ? Dla mnie 15 cali puszczone do 1KHz to zaden szal, to jest glosnik na 3 way - tez o tym pisalem. Mozna 15cali puscic do 1KHz tak jak 20 cm do 2,5KHz tylko po co ? Zeby pokazac ze mozna ?
Takie rozwiazanie odpada dla mnie koncepcyjnie na dzien dobry i mozemy o nim nie rozmawiac.

Czyli nie da się zrobić tego stałokierunkowo.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
07-11-2013, 14:46
Jeśli nie chcesz używać 15" tak wysoko to można go zamienić na 2x8" ustawione horyzontalnie obok siebie. Poziome charki off-axis są wtedy porównywalne do 1x15". Nadal nie ma jak wprowadzić stałokierunkowo dużej tuby.

PRZYPOMINAM, że nie próbuję tu wykazać wyższości brzmieniowej jednej tuby nad drugą, a jedynie że do aplikacji STAŁOKIERUNKOWEJ, stałokierunkowy falowód nadaje się lepiej :)

lancaster

  • Gość
07-11-2013, 14:47
fakamada, woofer 15 cali dla 45 stopni i 600Hz nie wykazuje spadku cisnienia. Dla 1KHz sa to 2dB. Tyle producent.
A ja od siebie ze nie widze 15 cali w  2 way cietym 1K. Nikomu nie zabraniam rzecz jasna.

lancaster

  • Gość
07-11-2013, 14:58
fakamada, przyklad jaki zamiescilem to 2 way z 20 cm midbasem, podzial ok 1,3KHz.
Zestaw zachowuje sie praktycznie jak coax i pomijajac ten drobiazg ma TAKIE SAME ch-ki kierunkowe jak zestaw Piaudio. Cokolwiek dzieje sie z kierunkowoscia dopiero od 3KHz w obu wypadkach.
Nie wiem co moge jeszcze dodac. W tym przykladzie widac ze obie tuby zachowuja sie  TAK SAMO.
Jesli widzisz jakies roznice (poza slabszym zgraniem zwrotnicy w Piaudio) to daj znac.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
07-11-2013, 15:05
Pasmo tej gotowej 12" konstrukcji PiSpeakers mi się nie podoba i nie wiem dlaczego kierunkowość jest tam dość słaba.
Zobacz efekty na innym wooferze + SEOS 12:

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
07-11-2013, 15:07
>>lancaster
Zestaw zachowuje sie praktycznie jak coax

No to już grube nadużycie. Dopóki nie zrobisz pomiaru co 10stopni to się nie dowiesz jak się kształtują charki w pionie!!!

cadam

  • 4401 / 6108
  • Ekspert
07-11-2013, 16:29
Eksperymentując w programiku XDir służącym do symulacji charakterystyk w pionie doszedłem do takiego wniosku:

d < 200/f

d - odległość między centrami akustycznymi powierzchni promieniujących [mm]
f - częstotliwość podziału [kHz]

Jeśli za kryterium przyjąć całkowity brak listków bocznych to:

d < 172/f

http://www.tolvan.com/index.php?page=/xdir/xdir.php

Cypis

  • 2479 / 5245
  • Ekspert
07-11-2013, 17:49
>> cadam, 2013-11-07 16:29:33
>> http://www.tolvan.com/index.php?page=/xdir/xdir.php

Wielkie dzięki! Nie znałem tego programu.

BTW. Używając tego programu widać, że dla 12" i podobnie dużego horna (powiedzmy 200mm wysokiego) i cięciu zwrotki w okolicach 1500 (ciągle rozpatruję zatubowanego D800) nie uda się uzyskać w pionie odpowiednio skupionej wiązki. Główny "beam" idzie na wprost ale istnieją duże poboczne idące prawie pionowo w górę i dół. Dużo lepiej jest w takim układzie zamiast maksymalnie zsuwać do siebie woofer i tubę, maksymalnie je rozsunąć. Uzyskuje się wtedy "kwiatuszek wielopłatkowy", gdzie poboczne nie snują się pionowo po ścianach, za to kilka "beamów" idzie w kierunku słuchacza.



Pzdr, Tomek
d(-_-)b

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
07-11-2013, 20:47
To już w ogóle jest jazda w kwestii kierunkowych.
Znam 2 sposoby, które daja taki efekt. Albo trzeba sie bawić w obudowę stratną albo dołożyć drugą parę wooferów i z pomocą DSP ustawić im określone opóźnienie w czasie (time delay)

lancaster

  • Gość
07-11-2013, 20:53
"Dopóki nie zrobisz pomiaru co 10stopni to się nie dowiesz jak się kształtują charki w pionie!!!"

Plynnie cadam. Nie jest to 100% coax, bo w coaxie masz to samo pod kazdym katem...no moze prawie to samo bo szerokosc vs wysokosc zestawu tez zostawi slad.
Niemniej w 2 way czesto w pionie dzieja sie jaja, czego udalo sie uniknąc na dzien dobry.
Az sie zdziwilem musze powiedziec.
Niemniej nie jest to tematem w tej dyskusji. Niech bedzie ze naduzylem :-) Przepraszam.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
07-11-2013, 22:08
>>>Cypis
BTW. Używając tego programu widać, że dla 12" i podobnie dużego horna (powiedzmy 200mm wysokiego) i cięciu zwrotki w okolicach 1500 (ciągle rozpatruję zatubowanego D800) nie uda się uzyskać w pionie odpowiednio skupionej wiązki. Główny "beam" idzie na wprost ale istnieją duże poboczne idące prawie pionowo w górę i dół.

Faktycznie bardzo fajny i prosty programik!
Przesymuluj sobie klasyczny tweeter + 6.5" woofer. Wychodzi dokładnie to samo. "Kwiatuszka" bym się obawiał. Przesuniesz głowę o 10cm w góre i trafisz na dzirę w paśmie.
Przesymulowałem 12" woofer + tuba 20cm i wcale źle to nie wychodzi. Oczwiście zbliżanie centr akustycznych i/lub obniżanie cięcia poprawia sutuację.

Cypis

  • 2479 / 5245
  • Ekspert
08-11-2013, 07:13
>> fakamada, 2013-11-07 22:08:17
>> "Kwiatuszka" bym się obawiał.

Na wolnym powietrzu ja też ale w małym pomieszczeniu? Ilość odbić jest tak wielka, że zapewne nie zauważyłbyś braku "płatka".

>> fakamada, 2013-11-07 22:08:17
>> Przesymulowałem 12" woofer + tuba 20cm

Martwią mnie te dwie wielkie "wstęgi boczne". Większość energii idzie w sufit i podłogę, co oznacza, że znaczna część głośności będzie pochodzić od niepożądanych odbić. To niekorzystnie wpłynie na precyzję budowy stereofonii.

Geddes pisze (http://www.gedlee.com/downloads/Philosophy.pdf , str. 6):

>> To achieve good spaciousness in a room requires a multiplicity of lateral reflections (vertical reflections
>> don’t really contribute much) arriving from many directions , i.e. a diffuse sound field. To get the feeling of
>> spaciousness in a small room it must be live, which presents a problem.

Wprawdzie jest tam zdanie że odbicia w pionie nie budują sceny ale kolumny głośnikowe nie są ustawione prostopadle do ściany tylko skręcone do środka. To spowoduje, że odbicie od sufitu też dotrze do słuchacza jako boczne. Nie wiem na ile jest to poważny problem a na ile wyimaginowany teoretycznie.

Całe clou polega na odpowiedzi na to pytanie

>> How does one minimize the early  reflections, damp the low frequencies and still allow
>> for a “multiplicity” of later reflections and reverberation?


Pzdr, Tomek
d(-_-)b