Audiohobby.pl

OPEN BAFFLE

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
15-03-2015, 22:54
Lepiej jest o tyle że słychać mniej podbarwień z obudowy w okolicach 200hz. I że drgania na konstrukcji są mniejsze.
Czy następuje większe zwarcie akustyczne? Hmm, trudno mi to ocenić. Nie robiłem jeszcze pomiarów. Ale w moim pokoju ruchy po 10cm w różne strony + obrót potrafią powodować większe straty w konkretnych częstotliwościach niż zwarcie pochodzące z samej konstrukcji. Pewnie ta szczelina była by bardziej szkodliwa w lepiej zaadoptowanych akustycznie warunkach.

Słuchałem okołu 1h temu fragmentów symfonicznych z Hobbita
O ile bez ostatnich zabiegów instrumenty dęte po prostu były - to teraz zyskały autorytarność.
Obecna konfiguracja moich odgród (u-frame) w bi-ampingu i z aktywną korekcją samego basu w okolicach 80hz (tak +3db) + reszta praktycznie tylko po jednym kondensatorze - przyniosła zdumiewający efekt. Po zamknięciu oczu to orkiestra jest przede mną i obraz dźwięku jest jeszcze bardziej precyzyjny niż przed bi-ampingiem/podkładkami/usztywnienie u-frame'u. I choć Sonido są bardzo kierunkowe to duże lepsze efekty przestrzenne osiągam przy obrocie (odchyleniu) jedynie 5' zamiast 10' jak miałem wcześniej.

PS: Dałem sobie spokój z Resonem w środku bo był niewygodny :) I wszystko (poza tweet.) połączyłem solid-corem z cewki.
« Ostatnia zmiana: 15-03-2015, 22:58 wysłana przez Synthax »

fakamada

  • 1066 / 5400
  • Ekspert
16-03-2015, 10:58
Przy OB można ładnie zamontować głośniki na miękko, przez uszczelki.  Śruby nie powinny być wkręcone w MDF tylko przechodzić na wylot przez dziurę o większej średnicy i przykręcone z drugiej strony nakretką - oczywiście przez uszczelkę. Generalnie twarde powierznie nie powinny się bezpośrednio stykać.
U mnie pięknie wyeliminowało to drgania.
Taką samą koncepcję mocowania znalazłem kiedyś w internecie (chyba na stronie Linkwitz'a). Było to dla mnie na tyle ciekawe, że wydrukowałem sobie i trzymam to w segregatorze. Poniżej zamieszczam skany z tego artykułu.

O. Dzięki. Ta wersja z dociskiem magnesu od tyłu jest jeszcze lepsza, choć w open baffle troszkę trudniejsza w egzekucji.  Tutaj to zostało fajnie zrobionę:

http://www.6moons.com/audioreviews/yamamoto9/wooferbar.jpg

Chociaż nie wiem po co,bo kosz nie jest tu raczej odizolowany od obudowy, a magnes bardzo lekki neodymowy, więc nie ma też potrzeby podpierania go.

fakamada

  • 1066 / 5400
  • Ekspert
16-03-2015, 11:02
Ja zastosowałem patent który podpowiedział mi Krzysztof Jasiński z Phoenix Audio, pochodzi to z rozwiązań estradowych. A mianowicie basowy głośnik przykręcony przez tradycyjne podkładki do śrub między koszem a płytą. Ja dałem takie 1mm. Poprawa jest, ale może przy okazji sprawdzę też to o czym mówisz.
Czy Koledze chodziło o takie rozwiązanie?
Ale co wtedy z tą szczeliną między koszem a płytą?

Szczelinę można wypełnić cieniutkim filcem albo delikatną uszczelką.
A w ogóle wygląda na to że jakby dać 2 gumowe, grube podkładki (jedną tam gdzie jest teraz, a drugą pod nakrętkę) to głośnik byłby odizolowany. Tylko śruba nie powinna bezpośrednio dotykać kosza w żadnym miejscu.

janek2A3

  • 114 / 4580
  • Aktywny użytkownik
16-03-2015, 22:35

...Obecna konfiguracja moich odgród (u-frame) w bi-ampingu i z aktywną korekcją samego basu w okolicach 80hz (tak +3db) + reszta praktycznie tylko po jednym kondensatorze - przyniosła zdumiewający efekt...
A powie mi Kolega na czym zrobił aktywną korekcję?

Ja mam odgrody, w których jest średnica i wysokotonowy napędzne lampą. Bas natomiast jest w tymczasowej płytkiej skrzynce "U-Frame" napędzany tranzystorem. Zwrotnica 2 drożna + kondek na wysokotonowym. Niestety całość nie gra dobrze bo zwrotka, którą posiadam bardzo degraduje dźwięk.

Tak więc w pierwszej kolejności muszę coś zrobić ze zwrotką, dlatego pytam Kolegę co tam u Niego siedzi.
W drugiej kolejności zrobię zaś sobie docelową obudowę do basowca wg. Kolegi recepty (płyta + mata bitumiczna + płyta) z elastycznym mocowaniem kosza, o którym wyżej rozmawialiśmy - i powinno być dobrze.

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
16-03-2015, 22:48

...Obecna konfiguracja moich odgród (u-frame) w bi-ampingu i z aktywną korekcją samego basu w okolicach 80hz (tak +3db) + reszta praktycznie tylko po jednym kondensatorze - przyniosła zdumiewający efekt...
A powie mi Kolega na czym zrobił aktywną korekcję?

Ja mam odgrody, w których jest średnica i wysokotonowy napędzne lampą. Bas natomiast jest w tymczasowej płytkiej skrzynce "U-Frame" napędzany tranzystorem. Zwrotnica 2 drożna + kondek na wysokotonowym. Niestety całość nie gra dobrze bo zwrotka, którą posiadam bardzo degraduje dźwięk.

Tak więc w pierwszej kolejności muszę coś zrobić ze zwrotką, dlatego pytam Kolegę co tam u Niego siedzi.
W drugiej kolejności zrobię zaś sobie docelową obudowę do basowca wg. Kolegi recepty (płyta + mata bitumiczna + płyta) z elastycznym mocowaniem kosza, o którym wyżej rozmawialiśmy - i powinno być dobrze.
Możesz pisać Maciek dla ułatwienia zamiast Kolega :)
Ja na szerokopasmowcu mam 95uF, a na tweeterze 2uF, na basie 9mH i 68uF równolegle + takie coś: https://www.reckhorn.net/pages/active-x-over/b-2-active-bass-extension-subsonic.php
Regulacja poziomu wyjściowego z tego modułu jest bardzo pomocna bo pomaga łatwiej zestroić końcówki w bi-ampingu.
Moduł stosuję tylko na basie bo nie chciałem wszystkiego przez to puszczać bo to grzech :) Poza tym ten moduł ma lekkie szumy których bas nie pokazuje a reszta już dość wydatnie.

almagra

  • 11514 / 5551
  • Ekspert
16-03-2015, 23:22
Podejrzewam,że maszynka ta degraduje jakość sygnału w znacznym stopniu.

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
16-03-2015, 23:44
Ale tę degradację słychać tylko poniżej ok 200hz... Almagra zapraszam na słuchanie

janek2A3

  • 114 / 4580
  • Aktywny użytkownik
17-03-2015, 21:30
Tak, też się swego czasu zastanawiałem nad produktami tej firmy i chciałem wziąć od nich zwrotkę S-1. Ostatecznie zdecydowałem się jednak kupić na Alle... używaną zwrotnicę niemiecką i jest bryndza.
Po dwóch latach walki ze sprzętem dochodzę do wniosku, że do wysoko efektywnych głośników z ubiegłej epoki produkowanych na magnesach alnico trzeba dobrego sprzętu. Niestety wszystkie niedopracowania wychodzą. Tak nadziałem się i z pre lampowym do gramofonu, wzmacniaczem lampowym i teraz z tą zwrotnicą. O ile dwa pierwsze udało mi się po licznych trudach doprowadzić do jako takiego poziomu, to zwrotki aktywnej przecież nie będę "upgreadował" :)

Syntax a co do Twojej zwrotnicy pasywnej, to czy ten kondek na tweeterze 2uF nie jest dziebko za mały. Sprawdziłem, że dla głośnika 8Ohm będzie on przepuszczał od 10kHz w górę. Ja mam u siebie bardzo podobną konfigurację jak u Ciebie tylko z tą różnicą, że na tweeterze mam 10uF przy 4Ohm co daje f=4kHz. Bardzo polecam znaleziony ostatnio zestaw kalkulatorów zwrotnic: http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
17-03-2015, 23:31
Mam 2uF. I przy 5 Ohm na Isophonie papierowym. To zostało tak na słuch dobrane, bo w zasadzie chodziło mi tylko o delikatne rozświetlenie góry, a Sonido i tak wysoko ciągnie - niektórzy się dziwią w ogóle po co mi tweeter... Z wykresów to nie za wiele mi wychodziło bo średnica sama gasła powyżej 12kHz a Isophon w odgrodzie też dołu nie ma i jest bardzo delikatne jego działanie. Ale korci mnie dać cewkę jeszcze. A takim moim marzeniem to jest to:

http://www.rumoh.eu/nl/mundorf/4154-mundorf-amt21cm21.html

A z kalkulatorów (ale to po dokładnym zmierzeniu impedancji na kompie dla danych częstotliwości) to używam tego:

http://www.claredot.net/en/sec-Sound/high-pass-cross-over-6dB.php
« Ostatnia zmiana: 17-03-2015, 23:39 wysłana przez Synthax »

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
17-03-2015, 23:55
Mam poważny dylemat czy bawić się w reverse null na średnicy i tweeterze. Bo im wiecej elementów tym większy bałagan z fazami. Ideę mam taką żeby sama konstrukcja dopasowywała częstotliwości. Nie mam dużej wiedzy więc upraszczam.

« Ostatnia zmiana: 18-03-2015, 00:12 wysłana przez Synthax »

janek2A3

  • 114 / 4580
  • Aktywny użytkownik
29-03-2015, 22:33
Podejrzewam,że maszynka ta degraduje jakość sygnału w znacznym stopniu.
Apropos degradacji dźwięku przez takie ustrojstwa, to jestem właśnie po "testach" drugiej już zwrotnicy. Tym razem był to Behringer Super-X PRO. Próbowałem go na odgrodach i konstrukcji typu cello. Jako dół robił głośniczek 8" w odgrodzie z małymi skrzydełkami po bokach oraz w drugiej wersji głośnik 13" w U-Frame. Wszystkie głośniki to stare wysoko efektywne papierzaki.
Za każdym razem obserwowałem znaczące pogorszenie się dźwięku. Słuchałem góry osobno i dołu osobno, później wszystko razem. Następnie podmieniałem basowca z 8" na 13" i za każdym razem nie mogłem uzyskać satysfakcjonujących rezultatów. Oba zakresy nie dało się połączyć ze sobą aby przyjemnie się tego słuchało. Punktem odniesienia była zwrotka pasywna.

Nie mniej mam jeszcze ciągle duże parcie na bi-amping i będę dalej drążył temat ale już na inną mańkę.
Mianowicie góra (średniotonowy + wysokotonowy) na odgrodzie zasilanej z lampy. Przed lampą wstawię tylko prościutki filtr RC aby lampa nie musiała bez potrzeby schodzić za nisko. Cała zwrotka na górze, to będzie na początek tylko kond na wysokotonowym.
Dół natomiast w postaci odgrody albo U-Frame będzie puszczony przez aktywny filtr dolnoprzepustowy poprzedzony buforem lampowym z regulacją "wzmocnienia". Całość będzie wyglądała jak na poniższym obrazku, który już kiedyś publikowałem.

Przy takim układzie można się będzie spodziewać niezdegradowanego sygnału w obrębie średnicy, która jest przecież najważniejsza. Jak opanuję temat, to dam znać o rezultatach.

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
29-03-2015, 23:52
Ja ostatnio intensywnie słuchałem 2A3 na górze i średnicy (same kondensatory na filtrze) + dół 15" na 12dB filtrze pasywnym na tranzystorze i tej mojej 'zabawce' korektorze. Dźwięk marzenie w takim bi-ampingu...Nic więcej do szczęścia nie potrzebowałbym. Tylko kasy na te 2A3 teraz nie mam :)

janek2A3

  • 114 / 4580
  • Aktywny użytkownik
30-03-2015, 18:04
Tak, takie zestawienie musi grać przynajmniej dobrze. Dążę do podobnej konfiguracji jak u Ciebie tylko, że na razie bez tego urządzenia B-2 z Reckhorna. Nie mniej wydaje mi się ono sensownym rozwiązaniem, jeżeli chcemy słuchać basu z wszelakiej maści odgród.

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
30-03-2015, 18:33
U mnie to czasem kwestia podbicia 3dB na basie w pewnym miejscu żeby było już super.

Synthax

  • 2323 / 4115
  • Ekspert
30-03-2015, 22:40
O jak teraz boli powrót do tranzystora... I to nie jest nakrętka autosugestii. Czegoś zwyczajnie brakuje.

Świetnie różnice pokazało doświadczenie, w którym podłączałem pod same Sonido raz lampę raz trana - różnica kolosalna.