Audiohobby.pl

WYKRESY PORÓWNAWCZE SŁUCHAWEK Z KOMPUTEROWEJ KARTY

lupuss

  • 7 / 5345
  • Nowy użytkownik
19-03-2010, 15:14
Sound Blaster Live! 5.1 wkładka za "złocisza" i włożona byle jak do słuchawki. A mimo to pomiar w ten sposób wykonany na słuchawkach HD201 był w podanym wyżej zakresie bardzo zbieżny z wykresem ze strony: http://www.headphone.com

Poprawić pomiar można używając lepszej wkładki (choćby tej wyżej wspomnianej) oraz poprzez staranne umieszczenie wkładki w słuchawce. Jeśli chodzi o karty dźwiękowe to w zakresie 200Hz do 12kHz to raczej nie ma znaczenie bo wszystkie karty nawet najtańsze w tym zakresie pracują poprawnie (max. przekłamanie do 1,5dB).

Corvus5

  • 2596 / 5549
  • Ekspert
19-03-2010, 15:15
>> lupuss, 2010-03-19 14:59:44
>Dla przykładu wkładka WM61A Panasonica. Cena allegro 17 zł. W załączniku czerwona linii to wykres kalibracyjny tej wkładki. Czyli to co "oszukuje". Wg. mnie pomiar duuuuużo bardziej wymierny niż na słuch...

Ta wkładka to nie ucho. Nie złapiesz nic poza częścią charakterystyki przetwornika. A pady? Objętość? Kształt ucha i wpływ małżowiny na kształtowanie się sygnału względem konstrukcji padów? A zmienna kierunkowość w zależności od przetwornika, która ma wpływ na dźwięk? Jest dużo cech. Sam stosowałem taką technikę, ale tylko do badania zmian w dźwięku po modyfikacji po stronie muszli.

lupuss

  • 7 / 5345
  • Nowy użytkownik
19-03-2010, 15:19
Metodę (zresztą bardzo prostą) opiszę po powrocie z wycieczki rowerowej. Szkoda marnować taką pogodę na komputer.

kuben

  • 488 / 5493
  • Zaawansowany użytkownik
19-03-2010, 21:59
Jak tu sie pisze posty?

HD 800 z Essence STX

Rafaell

  • 5033 / 6079
  • Ekspert
19-03-2010, 22:37
>> kuben, 2010-03-19 21:59:00

A drugie jakiekolwiek inne słuchawki obok do porównania łeb w łeb? :)

To jest test porównawczy a nie w jednostkach bezwzględnych. Każdy ma inny komputer kartę wzmacniacz oprogramowanie.  

Umożliwia on nam lepszą niż opisywanie słowami weryfikację opinii będących na forum.                          

asmagus

  • 4439 / 5631
  • Ekspert
19-03-2010, 23:21
Cóż, też się zabawiłem - jakie wnioski z tych wykresów można wyciągnąć?
1. AKG 271 mk II
2. Sony 7509 HD

____________
Wzmacniacz OTL -> WBA HPA-03 Reference z upgrade fabrycznym TANIO SPRZEDAM

Corvus5

  • 2596 / 5549
  • Ekspert
19-03-2010, 23:46
Pomiary przy małej pojemności z filtrze GP w ampie, więc mały spadek:
1. Jakieś normalniejsze CAL z conducfilem, raczej mało przeróbek, oryginalne pady
2. Jakieś tańsze słuchawki za kilkadziesiąt zł, nie pamiętam modelu.

CAL wypadły o wiele równiej, bez szarpaniny w górze i z o wiele lepszym basem. Porównałbym jutro do zmodowanych, tyle że bez DSP lub wymiany ampa będzie bardzo mało basu. Może nawet nie być różnicy w górze, która ma po prostu inną dynamikę.

Corvus5

  • 2596 / 5549
  • Ekspert
20-03-2010, 00:20
>> asmagus, 2010-03-19 23:21:29
>Cóż, też się zabawiłem - jakie wnioski z tych wykresów można wyciągnąć?
1. AKG 271 mk II
2. Sony 7509 HD

1. głównie średnica, brak wysokiego basu, stłumiona góra
2. więcej basu w porównaniu do 1. i lekko wyraźniejsza góra niż 1, ale dalej trochę stłumiona

Wg mnie pasuje bardzo dobrze :)

Rafaell

  • 5033 / 6079
  • Ekspert
20-03-2010, 13:04
Mamy okazję zobaczyć które słuchawki efektywnie i prawidłowo graja dobrze na niskich poziomach głośności i które grają najbardziej neutralnie (z kolumnami powinno być podobnie) proszę porównać z krzywą Robbinsona Dadsona; norma ISO 226 (skorygowana po robionej w 1936roku krzywej Fletchera Munsona i przyjęta jako norma)  na poziomie między 20 a 25dB (dla tego że w domu w dobrych warunkach mamy późnym wieczorem hałas na poziomie 25-35dB czyli rozpoznawany sygnał jest na poziomie szumu tła)

Nie sztuką jest grać dobrze i liniowo głośno, sztuką jest prawidłowo przekazać każdy niuans muzyki na najniższych poziomach głośności biorąc pod uwagę spadek efektywności przetworników na niskich poziomach głośności i wysoką czułość ucha.

Bardzo ważne jest to że ucho ludzkie jest najczulsze przy słuchaniu z niskim poziomem głośności. Dla tego np. łojące głośno kapele podczas nagrania realizatorzy nie słuchają w reżyserce na full głośności tylko ciszej żeby coś sensownego wychwycić z nagrania. Ucho przy dużych poziomach głośności zaczyna mieć duże zniekształcenia harmoniczne na poziomie 3 !!! i więcej procent i o tym warto pamiętać czy słyszymy już wtedy przykładową metalową łojąca głośno kapelę, czy nasze ucho :)        

Rafaell

  • 5033 / 6079
  • Ekspert
20-03-2010, 13:07
krzywa Robbinsona -Dadsona, norma ISO 226

Rafaell

  • 5033 / 6079
  • Ekspert
20-03-2010, 13:15
Teraz najlepszy probierz dla tych co equalizują sobie słuchawki-kolumny,dokonują  operacji na padach,etc.  Proszę zobaczyć co po mierzeniu tych najwyższych poziomów głośności dzieje się z tymi najniższymi?

Wiem jestem złośliwy ;) ale to fizyka i walka z materią

Corvus5

  • 2596 / 5549
  • Ekspert
20-03-2010, 13:19
Za każdym razem inne krzywe wg gustu osoby, która wykonywała pomiar. Wyznaję diffuse field, które ma pewne różnice.

Corvus5

  • 2596 / 5549
  • Ekspert
20-03-2010, 13:22
>> Rafaell, 2010-03-20 13:15:10
>Teraz najlepszy probierz dla tych co equalizują sobie słuchawki-kolumny,dokonują operacji na padach,etc. Proszę zobaczyć co po mierzeniu tych najwyższych poziomów głośności dzieje się z tymi najniższymi?

Słuchawki nie mogą osobno equalizować cichych fragmentów, bo wtedy do głośnych wprowadzane są zniekształcenia. To ma być zrobione na poziomie produkcji muzyki, a nie u użytkownika.

Rafaell

  • 5033 / 6079
  • Ekspert
20-03-2010, 13:33
>> Corvus5
Popatrz jaka deska Ci wyszła i ile warte są te Twoje pomiary uwzględniając że prace naukowe Robinsona i Dadsona na dużej populacji ludzi przyjęto za normę międzynarodową i na niskich poziomach głośności nie mamy prawa słyszeć liniowo.                              

Rafaell

  • 5033 / 6079
  • Ekspert
20-03-2010, 13:35
>> Corvus5
Jedynie na Twoją obronę może być to ze moim zdaniem CAL nap... basem co ja słyszę a inni nie