Niezła przeprawa była z wewnętrzną kalibracją nagrywania. Kilka nieudanych prób zgodnie z instrukcją serwisową. Ale na szczęście znalazłem ten post:
https://www.tapeheads.net/threads/nakamichi-481-581-681-660-670-trick.43914/Można się zastanawiać po co skoro nie ma nawet zewnętrznej regulacji biasu. Ale zawsze to lepiej bo po latach te ustawienia na pewno nie są optymalne.
No i można się co nieco nauczyć jak się okazuje.
Nie ma tu typowego monitorowania po taśmie nagranego sygnału więc jest trochę jak w 2head. Ale jest to jednak 3head, i mamy test pointy TP102(L) i TP202(R) na płycie głównej (oznaczone numerami #42 i #43, zaraz za wzmacniaczem odczytu) gdzie podłączamy sondy pomiarowe. Mierzymy tu sygnał wychodzący z głowicy PB - "monitor". Problem w tym że ten sygnał jest dużo słabszy niż na wyjściu. Odtwarzamy więc kasetę testową Dolby 400Hz 0dB i mierzymy poziomy na tych testpointach. Na w/w TP mamy po -23,5dB (50mV). To nasz poziom odniesienia, bo dla sygnału z generatora 15kHz -20dB będziemy mieli wtedy na TP -43,5dB (4mV). Jest to zgrubne ustawienie dla biasu dla każdej z rodzajów taśm. Jako, że są to b. niskie napięcia raczej nie damy rady ustawić cyfrowym multimetrem.
Z tych poziomów możemy ustawić bias i level. U mnie ostatecznie wyszły poziomy biasu nieco wyższe, rzędu 37-38dB (jakieś 10mV), żeby ustawić monitor=source.
W każdym przypadku, zgodnie z SM, na samym początku ustawiamy wszystkie VR od record level w pozycji środkowej i najpierw ustawiamy bias j.w.
Mój miliwoltomierz ma skalę 0dB=775mV.
Na wyjściu line out dla kasety Dolby mam -2dB (600mV) i 0 na wskaźnikach magnetofonu, czyli prawidłowo.