Audiohobby.pl

Technics RS-B905

Macio4ever

  • 328 / 256
  • Zaawansowany użytkownik
12-05-2025, 21:12
Czyli jednym słowem doprowadziłeś magnetofon do perfekcji i jednocześnie osiągnąłeś poziom Master. 😇 Super! Gratulacje.
O ile magnetofon tak, doprowadziłem do stanu ideolo, to z tym poziomem to bym nie szalał :)

Macio4ever

  • 328 / 256
  • Zaawansowany użytkownik
07-09-2025, 18:14
Wróciłem do 905-ki, bo męczyła mnie sprawa poziomu lewy-prawy oraz kwestia tego, że nagrałem sobie kasetkę i w pewnym momencie pojawił się zjazd poziomu w jednym kanale. W sumie na 2 utworach plus miałem problem z górą pasma na drugiej stronie kasety.

No i zanim zacząłem sięgać po śrubokręt i multimetr :) to postanowiłem zrobić kilka testów aby wykluczyć wpływ świata zewnętrznego lub kasety.

Long story short - po testach okazało się, że mój wzmak (TA-FA3ES) ma zonk w środku na jednej pętli magnetofonu plus wrzuca przydźwięk. Poczytałem o tym modelu i dopadło go to, co i inne egzemplarze czyli padnięte kondy plus jakiś przekaźnik. Sam przydźwięk - nie wiem skąd, nie wiem dlaczego, będę szukał aż znajdę.

Przy nagrywaniu, gdzie mam podłączone źródło (komp) bezpośrednio do magnetofonu wszystko bangla (kanały równo, pasmo ok itd), zarówno na tej pierwotnej kasecie, jak i na nowej. Nagranie jest super.

No i teraz 2 ciekawostki

1. Poziom nagrania kasety nagranej na B905 jest niższy zarówno na B100, jak i 5ES (być może jednak coś spartoliłem przy kalibracji poziomu) niższy o taką samą wartość
2. Na Dolby C mam na B100 i 5ES ten sam efekt pompowania przy odtwarzaniu kasety z 905. Nie wiem czy jest to niekompatybilność układów czy efekt gdzieś  błędnej regulacji

Podumam, sprawdzę i zdam raport :)

Na koniec jeszcze jedna ciekawostka. Przy okazji sprawdzania na każdym z 3 magnetofonów słuchałem na słuchawkach czystej taśmy na dużym wzmocnieniu aby usłyszeć czy coś się pojawia i tak:

1. Brak redukcji - każdy szumi
2. Dolby B - szum ciszej ale dupy nie urywa
3. Dolby C - dużo ciszej, jest nieźle
4. DBX - absolutna cisza :)
5. Dolby S - prawie jak DBX ale przy maks wzmocnieniu jednak coś delikatnie szumi

W nawiązaniu do dyskusji dotyczącej wskaźników w magnetofonach, postanowiłem że kupię sobie na chwilę 705, bo normalnie nie wierzę, że może grać lepiej :) od 905
« Ostatnia zmiana: 07-09-2025, 19:57 wysłana przez Macio4ever »

AUDIOTONE

  • 10765 / 6340
  • Moderator Globalny
07-09-2025, 18:22
Long story short - po okazało się, że mój wzmak (TA-FA3ES) ma zonk w środku na jednej pętli magnetofonu plus wrzuca przydźwięk. Poczytałem o tym modelu i dopadło go to, co i inne egzemplarze czyli padnięte kondy plus jakiś przekaźnik. Sam przydźwięk - nie wiem skąd, nie wiem dlaczego, będę szukał aż znajdę
Ciekawy temat.

2. Na Dolby C mam na B100 i 5ES ten sam efekt pompowania przy odtwarzaniu kasety z 905. Nie wiem czy jest to niekompatybilność układów czy efekt gdzieś  błędnej regulacji
Niestety brak wymienności pomiędzy układami Dolby C to główna przyczyna.

W nawiązaniu do dyskusji dotyczącej wskaźników w magnetofonach, postanowiłem że kupię sobie na chwilę 705, bo normalnie nie wierzę, że może grać lepiej :) od 905
Prawidłowo. Będzie Pan zadowolony ;-)
Poszukaj Maćku Japońskiego 705... może się uda. A będzie ciekawy egzemplarz.

705 jest bardziej energiczna i ma więcej chęci do grania niż 905. RS-B905 jest "bez płciowy" (bez wyrazu) i niczym szczególnym się nie wyróżnia brzmieniowo. Ale jak to mówiłem, to tylko moje zdanie. No może nie tylko moje... ;-)
« Ostatnia zmiana: 07-09-2025, 18:26 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Macio4ever

  • 328 / 256
  • Zaawansowany użytkownik
07-09-2025, 18:51
No i jeszcze dodam, że mój wzmak ciął mi górę od czasu do czasu w zależności od wzmocnienia w jednym kanale (stąd spadek m.in. na nagraniu)  - nie napisałem tego wcześniej.
W sumie doczytałem, że to temat do ogarnięcia, trochę kondów, czyszczenie styków/potków itp więc czuję się na siłach :)

Odnośnie 905 vs 705. Czytałem fora japońskie, bo byłem ciekawy czy coś jest innego niż ten jeden wałek, którego nie ma w europejskiej wersji. W sumie konkluzja była taka - lepiej kupić 905-kę

Aż sobie zestawiłem elementy między tymi dwoma magnetami.

Wzm operacyjne - 905-ka nowsza wersja 15218 czyli M5218L, generalnie to samo
Dolby - te same układy
HX PRO te same układy
Equalizer - te same układy
Microcomp - te same układy

Nie będę bronił 905-ki, bo ten sprzęt na swoje ograniczenia :) ale z ciekawości sprawdzę uszami, bo nie wiem jak interpretować "bardziej energiczny" :), natomiast ja lubię sprzęty, które mało wnoszą i robią dobre kopie. Dla mnie ograniczeniem 905-ki kontra B100 czy 5ES jest rozciągnięcie pasma, które nie jest tak dobre jak we wspomnianych, szczególnie w dziedzinie niskich częstotliwości. Drugie ograniczenia (czy oszczędności Technicsa) to słabszy mechanizm - dość głośny i gorszy WF, brak peak hold, brak generatorów (mniejsza wygoda)
« Ostatnia zmiana: 07-09-2025, 18:58 wysłana przez Macio4ever »

AUDIOTONE

  • 10765 / 6340
  • Moderator Globalny
07-09-2025, 19:00
ale z ciekawości sprawdzę uszami, bo nie wiem jak interpretować "bardziej energiczny" :),
Co jest z ta energią w brzeniu... Otóż prosto doświadczyć tego zjawiska słuchając magnetofonów NAD, Tandberg, ASC, niektóre starsze Śmietniksy, sporadyczne starsze Pionki i większość Naków. Wystarczy posłuchać byle jakiego Tandberg-a i odazu będziesz widział że ma chęci do grania i jego przekaz jest energetyczny ;-) Zero zamulania, odrazu chce się słuchać. Ale to także jest wypadkowa całego naszego toru audio w którym dokonujemy porównań.
« Ostatnia zmiana: 07-09-2025, 19:03 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Macio4ever

  • 328 / 256
  • Zaawansowany użytkownik
07-09-2025, 19:06
ale z ciekawości sprawdzę uszami, bo nie wiem jak interpretować "bardziej energiczny" :),
Co jest z ta energią w brzeniu... Otóż prosto doświadczyć tego zjawiska słuchając magnetofonów NAD, Tandberg, ASC, niektóre starsze Śmietniksy, sporadyczne starsze Pionki i większość Naków. Wystarczy posłuchać byle jakiego Tandberg-a i odazu będziesz widział że ma chęci do grania i jego przekaz jest energetyczny ;-) Zero zamulania, odrazu chce się słuchać.

OK, rozumiem teraz co miałeś na myśli, natomiast nie jest to chyba to czego szukam/lubię. Mi bardzo pasuje granie takie jak ma np 5ES - czyli praktycznie idealna kopia CD zbliżony poziom dynamiki czy B100 (z DBX). W sumie teraz na moje zwiędłe uszy to B100 i 5ES są podobne, z B100 wychodzi momentami artystyczna dusza, a 5ES to zimny egzekutor ;)

AUDIOTONE

  • 10765 / 6340
  • Moderator Globalny
07-09-2025, 20:31
Dlatego sądzę że sposób oceniania brzmienia jest dla każdej osoby bardzo subiektywną oceną. Jeden lubi dźwięk z magnetofonu by był zbliżony jak najbardziej do CD i jej kopi a inny woli jak magnetofon ma swój własny charakter.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.