Audiohobby.pl

Wymyślmy nowego Altusa.

tetejro

  • 2745 / 2976
  • Ekspert
08-06-2016, 22:59
Podobno GDWT 12-19/150 FP wersja z dużym magnesem.  Tak wynika z wiekszosci opinii.
Ale gdybyś chciał do swojego projektu tubowego 2 dr to w niego watpię. Znalazłem opisy łaczenia go nawet z 12" estradowcami, ale na zwrotnicach wyrównujących skoki spl i w zakresie aż 2,5-3k Hz.

tetejro

  • 2745 / 2976
  • Ekspert
06-07-2016, 07:44
Zastanawiałem się dlaczego w Altusach na 12", Midltonach/Altonach na takich głośnikach również, podawane częstotliwości podziałów w zakresie basu to aż 900-1200 Hz (w zależnosci od modelu kolumny). Na zdrowy rozum należałoby dążyc do zmniejszenia f-podziału dla głośnika 12" by zapewnic my pracę w zakresie jego tłokowej pracy. 1200 Hz to lekka przesada w połączeniu z 6" głośnikiem średniotonowym.

Okazuje się że na przykład JBL-e z czasów konstrukcji pierwszych Altusów miały także podobnie wysokie f-podziału.

przyczyną jest bardzo szeroki zakres pracy 12" głośnika niskotonowego. W efekcie tego, głosnik niskotonowy i sredniotonowy współdziałają w bardzo szerokim pasmie. Punkt przecięcia krzywych spl - czyli f-podziału - wypada raz troche wyżej raz troche niżej - w zalezności od drobnych zmian układowych zwrotnicy, ale zawsze jst połozony wysoko. Niezaleznie od tego czy użyto wersji GDNa 16/ czy 18/

Okazuje się że głośnik średniotonowy mimo że taki duży to jest zaledwie dopełnieniem. Podnosi krzywą wypadkową spl sumy głosników niskotonowego i wysokotonowego o  6-9db - maksymalnie w zakresie około 2-3k Hz. Głosnik ten w całym swoim pasmie reprodukuje jednoczesnie z reprodukcja głośnika niskotonowego i wysokotonowego.
Inaczej mówiąc na żadnej częstotliwości nie słyszymy brzmienia wyłacznie głosnika średniotonowego.

Czyli jak wyłaczymy głosnik sredniotonowy, to jedynie odczujemy wrażenie zmniejszenia średnich tonów jakbyśmy maks podkecili bass-treble we wzmacniaczu. Nie będzie słychać ewidentnej dziury w pasmie przenoszenia tylko odczuwalny silny niedobór tonów średnich.

Konsekwencja takiego układu jest tak naprawdę kształtowanie brzmienia na tonach średnich  przez głośnik niskotonowy i wysokotonowy w większej  części pasma nawet bardziej niż przez głosnik średniotonowy.

Dziwne to trochę jak na wspólczesne metody projektowania zestawów 3-drożnych, gdzie dąży się do jak najwęższych pasm współdziałania głośników i niskich f-podziału dla głośników niskotonowych.

lancaster

  • Gość
06-07-2016, 09:22
tetejro, znasz kogos kto ma altusa i moze pomierzyc glosniki solo (imp. spl, thd) ?

tetejro

  • 2745 / 2976
  • Ekspert
12-07-2016, 16:25
Możesz nie uwierzyć, ale nie znam takich ludzi. Naprawdę. Ani ja ani moi blizsi znajomi którzy sie tez fascynowali sprzętem audio i ocierali o DIY nigdy nie mieli Altusów. Chyba nawet nie rozważali ich kupna  ani głosników tego typu. Jeden składał kiedys kolumny na 25cm tonsilach w tym samym czasie co ja. Ale to było jeszcze w naszych czasach szkolnych i to tych wcześniejszych. Nikt z nas wtedy nie myślał o pomiarach.

lancaster

  • Gość
12-07-2016, 16:33
spoko, to troche dupencja bo nie podejrzymy co tam naprawde siedzi. chodzi mi glownie o średniaka jakby ktos z Was akurat mial i mogl podeslac pomiary thd, spl, imp mozna bedzie powiedziec cokolwiek wiecej.

zms

  • 62 / 2827
  • Użytkownik
22-07-2016, 10:05
@ Lancaster
W najbliższym czasie będziemy z kumplem regenerować Altusy 140 (o ile o te chodzi). U kumpla zawieszenia coś "zeżarło", a te co ja mam są w o wiele gorszym stanie - zawieszenia zżarte i do tego chcę do nich zrobić nowe budy. Kumpla Altusy będą od razu do pomierzenia jak głośniki będą zregenerowane. Myślę że nie będzie miał problemu z tym żebyś je pomierzył - nie masz daleko :)

Głośniki chcemy wysłać do regeneracji do Wrześni. U kumpla są tylko niskie, a u mnie niskie i średnie. Widziałem na Allegro jakieś zamienniki do samodzielnego wklejenia, ale czytałem niezbyt pochlebne opinie na ich temat, poza tym nie wiem czy bym sam dał radę.

tetejro

  • 2745 / 2976
  • Ekspert
22-07-2016, 11:20
Altusy 140 to najwiekszy badziew jaki udało sie wyprodukować Tonsilowi w tej serii modelowej.  Ani nie warto ich restaurować ani nie da sie na ich czesciach zbudować czegos lepszego. A w kazdym razie będzie trudno. Jedyna opcja może być przełozenie niektórych głosników z Midltonów  ale to wymaga zmian w zwrotnicy.

A dlaczego takie złe.

Głosnik GDN 30/60/1 -6om to jest przerobiony stary głosnik gitarowy. Szerokopasmowy GD 30/20 czy 25. Zmiany datknęły membrany ale charakterystyczne cechy głosników gitarowych pozostały. Nadaje się do pracy w "piecykach" gitarowych z otwartą obudową.

Zastosowana Tuba wysokotonowa miała tylko ładnie wygładać. Oficjalnie przenosiła do 18kHz a naprawdę do 14hKz uzytecznie. Zeby ja uczynić słyszalna musieli znacznie podniesc efektywność i doprowadzic do niezrównowazenia pasma.

Obudowa miała ok. 65 litrów. Za mało na jakikolwiek 12" głosnik tonsila z serii GDN 30/ w obudowie BR.

Ewntualnie co mozna zrobic jak obudowa jest mocno naruszona - wykonac w niej dokładkę z tyłu i u dołu. Po prostu dobudowac objętości  weższa skrzynka z tyłu zachodzaca do dołu tam gdzie teraz jest dokładany cokół podstawy. Trzeba uzyskac co najmniej 20-25 litrów dodatkowej objętości. Przy okazji mozna wykonać wzmocnienie obudowy. Zewnętrznie od przodu będzie wygladała tak samo jak oryginalny Altus 140.

Zamienic głośnik GDN 30/60/1 na GDN 30/80/5 (czyli wersja głosnika z Midltonów z podwojonym magnesem tyle ze z karbowaną membraną, która upodabnia go do pierwowzoru z Altusa 140) .

Wymienic tubke na GDWT 9/100/5f

Jeżeli jest tam GDM 18/80 to zostawić choc lepszy powinien być starszy GDM 18/40 (podobno).

Zwrotnica do całkowitej przebudowy. Można sie wzorować na zwrotnicy ZGC201 Czyli na poprzedniku Altusa 120. Były tam filtry 12 -12/6+RC - 18 db/okt.

lancaster

  • Gość
22-07-2016, 12:18
zms, jak niedaleko to spoko, daj tylko znac juedy bediecie gotowi. Dobrze robicie ze wysylacie do wrzesni, ostatnio przy okazji projektu na elementach tonsilu kupowalem rozne membrany oryginalne sa lzejsze a wiec TS beda sie zgadzac z fabrycznymi.

Jak sie pewnie domyslasz nie wiem skad sie znamy, ale co tam :-)

zms

  • 62 / 2827
  • Użytkownik
22-07-2016, 14:42
@ Lancaster
To póki co niech będzie że z lodówki :) Jak się spotkamy to będziesz wiedział wszystko.
Moje głośniki (a raczej kosze) są zdemontowane i czekają. Kumpel wraca z wakacji za tydzień, a ze będziemy wysyłać razem w jednej paczce to jeszcze będzie chwila zanim wyślemy. W grę wchodzi połowa lub koniec sierpnia.

@ Tetejro :)
O ile to nie jest jakaś tajemnica ABW, to  który jesteś rocznik? :)
Ja chcę u siebie powymieniać kondensatory (tyle że jeszcze nie wiem jakiej firmy i gdzie je kupić).  U kumpla pewnie też by się przydało. Swoje obudowy to muszę zrobić całkiem nowe bo te co są to nie nadają się nawet na klatki dla królików. Te Altusy to prezent pod tytułem "Zemsta teściowej". Nie wiem czy były u teściów używane z 10 razy od nowego. Służyły głównie jako stoliki pod doniczki. Chyba nie muszę nic dodawać?

Mam inne kolumny do słuchania, ale mam jakiś taki kaprys żeby je zregenerować. Chcę m.in. zrobić symetryczne fronty. Tak jak piszesz myślałem też o wymianie wysokotonowego. Nie podobają mi się też te przełączniki, ale nie wiem co z nimi zrobić.

Kumpel nie ma ambicji żeby przerabiać cokolwiek. Jak go znam to pewnie nawet kondensatorów nie ruszy, a jak wróci to te jego głośniki będę musiał sam wyciągać z obudów :)

tetejro

  • 2745 / 2976
  • Ekspert
22-07-2016, 19:48
Wystarczajacy żeby pamiętać lata produkcji Altusów 140 :-)

Obudowy jesli sie trzymaja w kawałku to obrac z winylu, szlif i  kładzenie nowej okleiny albo obłogu drewnianego - co kto lubi. jelzi tylko pażdzierz się nie rozmiekł i nie rozpadł fizycznie to sie da zachować.

Jezeli sa rozklejone to w nich przednia ściana była chyba wklejana. Moze po rozklejeniu wystarczy ją obrócic "na lewą stronę" i będzie symetria.
Altusy nigdy nie były symetryczne i nie była to żadna wada czy oszczedność, tylko taka moda. To miała być podróba stylu wzorniczego uprawianego wtedy przez firmy amerykańskie i oni też robili zestawy asymetryczne. Nie ma to praktycznie znaczenia akustycznego w takich konstrukcjach.

Kondensatorów nie wymieniaj bo to nic nie daje.  Tam som kondensatory syche Miflex, wystarczjaco dobre. Amatorzy kwasnych jabłek twierdzą nawet ze sa one lepsze brzmieniowo niz tanie polipropylenowe MKT. Czasem montują grubsze kabelki wewnątrz co też ma znacznie tylko dla głuchyc,h bo spada rezystancja wewnętrzna obwodów i troche głośniej gra zwłaszcza może troche podbarwić na tonach średnich. Ale nie ma to znaczenia bo tam zwrotnica jest symboliczna. Zeby to zagrało trzeba zrobic ja od nowa i kondensatory sa wtedy najmniejszym problemem. Mifleksy foliowe były bardzo dobre do tych zastosowań. jak ci za mało to kup jakies Jantzeny, Mant, Q4, Bennic polipropylenowe tylko patrz żeby były z tolernacją 2-5% W układach równoległych zostaw foliowe Mifleksy, Mant, Iskra itp. MKT
kabelki wystacza z miedzi beztlenowej i w twardej izolacji 0,75mm na wysokie i 1,5 na niskie.  2,5mm to juz jest na zapas.

Spieprzony jest tam głosnik Niskotonowy - nie nadaje sie do tego typu obudowy. Przede wszystkim jego trzeba wymienić na GDN 30/80/2 lub 30/80/5. Jak naprawisz GDN 20/60/1 to sprzedaj i kup GDN 30/80/5 tylko sprawdż najpier co obecnie oferuje Tonsil zeby te głosniki były rzeczywscie o parametrach tych produkowanych kiedyś.
Zwiekszyc minimalnie objetosc obudowy - pogłębic ją najlepiej, dodac podstawę, (wystarczy im objętosć netto 80 litrów) - zależy jak będą eksploatowane. Kolumny tego typu zawsze powinny stac na podstawach. Albo na stojakach "stołkowych" albo "krzesełkowych" - takich które umozliwiaja ich pochylenie. Podpatrz jak są ustawiane duze Harbethy na przykład.
Po zmianie zwrotnicy przełączniki oporowe nie będa potrzebne. Kiedyś montowano takie przełaczniki - nie tylko w Altusach - taka moda była zwiazana ze sposobem odtwarzania muzyki - z płyt gramofonowych przez wzmacniacze o ograniczonym pasmie. Przełaczniki sie wiec przydawały bo ludzie zwłaszcza młodzi mieli z tego powodu wrazenie niedosytu i czytelności najwyższych dzwieków.
Dzisiaj tego problemu nie ma w formatach cyfrowych. Dziś raczej jest walka o wrażenie basu z jak najmniejszych głosników więc sie robi różne sztuczki.

W miejsca po wyjetych przełacznikach wstawisz rurki bass-reflexu. Beda cztery zamiast dwóch i Altusy będą wyglądały tak samo jak teraz.

A tutaj Blog Eryka S. - i opis dwóch konstrukcji Tonsila z lat 70-tych. Oraz przykład bardzo dobrze zrobionej odbudowy.

http://eryksc.blogspot.com/2012/07/zg30c201-moj-wyntydz-twoj-wybor-na.html

http://eryksc.blogspot.com/2012/07/zg80c115.html
« Ostatnia zmiana: 22-07-2016, 20:41 wysłana przez tetejro »

tetejro

  • 2745 / 2976
  • Ekspert
27-07-2016, 17:55
przeczytałem co napisałem. ale tam koslawo:-)
Chodziło o wymianę GDN 30/60/1 na GDN 30/80/5 oczywiscie. Powiekszenie objetości obudowy o ok. 15-20L i dodanie wzmocnień wewnątrz.
Głosnik wysokotonowy wymienić na GDWT 9/100FP.
Nową zwrotnice wg topologi podanej w linkach - oczywiście wartości elementów będa inne - zadecyduje pomiar, ale ogólny kierunek został już dawno wyznaczony przez Tonsila w tego typu konstrukcjach.
Regulatory głosnosci można wyrzucić i wstawic w ich miejsce dodatkowe dwa tunele BR.

tetejro

  • 2745 / 2976
  • Ekspert
29-07-2016, 19:06
Czy to jest głosnik z Altusa 380 ?
Niewiele informacji na jego temat. A cena zdecydowanie wyższa.

cadam

  • 4401 / 5887
  • Ekspert
29-07-2016, 19:28
Wyglądają podobnie




cadam

  • 4401 / 5887
  • Ekspert