Wystarczajacy żeby pamiętać lata produkcji Altusów 140 :-)
Obudowy jesli sie trzymaja w kawałku to obrac z winylu, szlif i kładzenie nowej okleiny albo obłogu drewnianego - co kto lubi. jelzi tylko pażdzierz się nie rozmiekł i nie rozpadł fizycznie to sie da zachować.
Jezeli sa rozklejone to w nich przednia ściana była chyba wklejana. Moze po rozklejeniu wystarczy ją obrócic "na lewą stronę" i będzie symetria.
Altusy nigdy nie były symetryczne i nie była to żadna wada czy oszczedność, tylko taka moda. To miała być podróba stylu wzorniczego uprawianego wtedy przez firmy amerykańskie i oni też robili zestawy asymetryczne. Nie ma to praktycznie znaczenia akustycznego w takich konstrukcjach.
Kondensatorów nie wymieniaj bo to nic nie daje. Tam som kondensatory syche Miflex, wystarczjaco dobre. Amatorzy kwasnych jabłek twierdzą nawet ze sa one lepsze brzmieniowo niz tanie polipropylenowe MKT. Czasem montują grubsze kabelki wewnątrz co też ma znacznie tylko dla głuchyc,h bo spada rezystancja wewnętrzna obwodów i troche głośniej gra zwłaszcza może troche podbarwić na tonach średnich. Ale nie ma to znaczenia bo tam zwrotnica jest symboliczna. Zeby to zagrało trzeba zrobic ja od nowa i kondensatory sa wtedy najmniejszym problemem. Mifleksy foliowe były bardzo dobre do tych zastosowań. jak ci za mało to kup jakies Jantzeny, Mant, Q4, Bennic polipropylenowe tylko patrz żeby były z tolernacją 2-5% W układach równoległych zostaw foliowe Mifleksy, Mant, Iskra itp. MKT
kabelki wystacza z miedzi beztlenowej i w twardej izolacji 0,75mm na wysokie i 1,5 na niskie. 2,5mm to juz jest na zapas.
Spieprzony jest tam głosnik Niskotonowy - nie nadaje sie do tego typu obudowy. Przede wszystkim jego trzeba wymienić na GDN 30/80/2 lub 30/80/5. Jak naprawisz GDN 20/60/1 to sprzedaj i kup GDN 30/80/5 tylko sprawdż najpier co obecnie oferuje Tonsil zeby te głosniki były rzeczywscie o parametrach tych produkowanych kiedyś.
Zwiekszyc minimalnie objetosc obudowy - pogłębic ją najlepiej, dodac podstawę, (wystarczy im objętosć netto 80 litrów) - zależy jak będą eksploatowane. Kolumny tego typu zawsze powinny stac na podstawach. Albo na stojakach "stołkowych" albo "krzesełkowych" - takich które umozliwiaja ich pochylenie. Podpatrz jak są ustawiane duze Harbethy na przykład.
Po zmianie zwrotnicy przełączniki oporowe nie będa potrzebne. Kiedyś montowano takie przełaczniki - nie tylko w Altusach - taka moda była zwiazana ze sposobem odtwarzania muzyki - z płyt gramofonowych przez wzmacniacze o ograniczonym pasmie. Przełaczniki sie wiec przydawały bo ludzie zwłaszcza młodzi mieli z tego powodu wrazenie niedosytu i czytelności najwyższych dzwieków.
Dzisiaj tego problemu nie ma w formatach cyfrowych. Dziś raczej jest walka o wrażenie basu z jak najmniejszych głosników więc sie robi różne sztuczki.
W miejsca po wyjetych przełacznikach wstawisz rurki bass-reflexu. Beda cztery zamiast dwóch i Altusy będą wyglądały tak samo jak teraz.
A tutaj Blog Eryka S. - i opis dwóch konstrukcji Tonsila z lat 70-tych. Oraz przykład bardzo dobrze zrobionej odbudowy.
http://eryksc.blogspot.com/2012/07/zg30c201-moj-wyntydz-twoj-wybor-na.htmlhttp://eryksc.blogspot.com/2012/07/zg80c115.html