Audiohobby.pl

Znalazłem Święty Graal daców!!!

borizm

  • 80 / 4406
  • Użytkownik
11-03-2015, 11:59
A jak wygląda sprawa zakłóceń na częstotliwościach ponadakustycznych w tych CX,przynajmniej teoretycznie? Może filtracja analogowa wcale nie jest potrzebna?
Chociaż fitry LC trójobwodowe stosowane w starszych modelach i te scalone amplifiltry Muraty sugerują,niestety,co innego.
[EDIT] to poniżej, już nieaktualne!
W/g analizy schematu, CX20152 w Kenwood DP-850 i DP-1000 po tym niby "sample hold", który jest tu tak naprawdę integratorem, przebieg niestety nie będzie schodkowo-prosokątny ładnie oddający kształt sinusa przebiegu, ale będzie złożony z jakby różnej wysokości trójkątów, odseparowanych od siebie (na moim ostatnim rysunku dolny przebieg) - tu prośba o potwierdzenie tego przez kogoś z oscyloskopem i tym CDP, czy tak to faktycznie wygląda.
Ten niby-trójkątny ma sporo więcej harmonicznych niż schodkowo-prostokątny przybliżający docelowy sinus, więc warto poprawić "sample-hold" aby robił właśnie schodkowo-prostokątny jak robi to w CDP-701ES (z tego co pamiętam).
Poprawcie mnie jeśli się mylę.
« Ostatnia zmiana: 11-03-2015, 20:33 wysłana przez borizm »

Mati 94

  • 253 / 4992
  • Zaawansowany użytkownik
11-03-2015, 12:28
Po "sample&hold" i buforze  przebieg jest schodkowo-prostokątny , ma śmieci , ale spokojnie można wyprowadzić sygnał , przed filtrem LPF . I test gotowy
« Ostatnia zmiana: 11-03-2015, 13:12 wysłana przez Mati 94 »

borizm

  • 80 / 4406
  • Użytkownik
11-03-2015, 20:29
Po "sample&hold" i buforze  przebieg jest schodkowo-prostokątny , ma śmieci , ale spokojnie można wyprowadzić sygnał , przed filtrem LPF . I test gotowy
Ufff... czyli źle wydedukowałem stałą rozładowania/ładowania tego 68p lub 100p.

borizm

  • 80 / 4406
  • Użytkownik
11-03-2015, 20:37
Chociaż fitry LC trójobwodowe stosowane w starszych modelach i te scalone amplifiltry Muraty sugerują,niestety,co innego.
Takie filtry stosowali Japońce (z tego co pamiętam na pewno Kenwood) także tam, gdzie dawali jednego PCM w układzie multiplexującym - aż żałuję teraz że rozebrałem płytę z PCM53/54 - bym se teraz potestował to fonicznie.

almagra

  • 11519 / 5758
  • Ekspert
12-03-2015, 08:55
Można sobie tym stereo fajnie narychtować.Oprócz tego,że wycina wyższe niepotrzebne częstotliwości,to jeszcze koryguje przesuniecie fazowe na sopranach.Jak się dobrze skoryguje sopran,to bas robi się super.Soprany definiują bas.Nie jest wtedy pierdzący,jak kartofle wysypywane z wora,tylko cichy,niski,krótki i czujesz go w brzuchu.
To jest czasowa zgodność harmonicznych składowych.
« Ostatnia zmiana: 12-03-2015, 08:57 wysłana przez almagra »

4m

  • Gość
12-03-2015, 15:30
Ale bas też nieco lepiej kontrolowany, dużo substancji (czujesz podmuch, namacalność instrumentu, bas w brzuchu), bas w fortepianie czy kontrabasie akustycznym odpowiada w pełni temu co słyszymy na koncercie. I to wszystko z lambdy signature i małego LST

Ductus, bas w brzuchu z słuchawek? Proszę... Ja Cię bardzo lubię jako usera, ale drugi Frydrysiak z Betleya się z Ciebie robi...

ductus

  • 1247 / 5048
  • Ekspert
12-03-2015, 16:03
Nie do końca. "Bas w brzuchu ze słuchawek" opisuję wrażenie, odczucie - a nie niszczenie fizycznie wątroby... 

almagra

  • 11519 / 5758
  • Ekspert
12-03-2015, 16:48
Proszę,lan,czyść wszystkie wpisy nie wnoszące nic.Niech to będzie wyłącznie techniczny wątek dla erudytów.Panowie powstrzymajcie się od komentarzy nie posuwających tematu do przodu.

Mati 94

  • 253 / 4992
  • Zaawansowany użytkownik
12-03-2015, 17:33
Zastąpienie układów , elementami dyskretnymi  nie zawsze działa . W przypadku DAC , jest bardzo trudne. Dla mnie, ,jasne stało się to w "87" roku po zetknięciu się z Accuphase DC-81, pomimo specjalizowanych ICL8010,zaprojektowanych do hybrydowych DAC , ten ich discrete dac nie zachwycał. Nie mogliśmy zrozumieć , że taką maszynę , objeżdżał Philipek jak chciał.

borizm

  • 80 / 4406
  • Użytkownik
12-03-2015, 17:36
Mam w końcu Kenwood DP-850.

Gra nawet całkiem fajnie jak na stockowego japońca, ale mój były mocno przerobiony DP-6020 (2xPCM1701, NOS, no-op-amp) go zjadł niemal w każdym calu i  to "niemal" jest tu najważniejsze!

Moje plany:

1. Skrócenie toru. Wywalenie mute, filtru pasywnego, bufora-wzmacniacza za nim i kondensatora + 100k i 100p do masy.

2. Zegar. Widzę "zegar" 44.?MHz na LC przy CX20152 - jaki zakres zegarów kwartowych można tu bezpiecznie wstawić gdy kość pracuje na 44.1kHz (bez OS)? Czy warto bawić się w synchroniczny masterclock dla DAC i DSP?

3. Zasilanie. Wiadomo, dodać foliowce 0.22-1uF + równolegle dobre ceramiki SMD 10-47uF + lepsze/świeższe elektrolity, może low ESR, może tantale, albo OS-CON. Poprawić trzeba przy przetworniku, kluczu, jak i DSP (sygnałowym).

4. Poprawa integratora. Silver Mica w miejsce obecnego.

5. Klucz analogowy - moim zdaniem newralgiczny element, bo raczej siejący. W DP-850 mam D4053B zasilany z +5V/-5V. Patrząc szybko namierzyłem wysokonapięciowy BU4053 (20V), ale ma tak samo słabe parametry czasowe, ale za to PC74HC4053T (20V) [jest na Allegro ale SMD] wygląda OK i 74HCT4053D na 11V, oraz Maxim i ON ale na 6V, ale na wysoknapięciowe nie ma się co napinać teraz za mocno. Ja będę chciał kupić kilka różnych, różnych producentów i porównać pod kątem minimalizacji "siania", a potem, jak przerobię układ, to będę potrzebował minimalizacje rezystancji "on", więc połączę z 2-4 takie układy na kanapkę.

5. Wspomniana przeróbka układu. Integrator na razie zostawię, ale sample-hold na op-amp zastąpię prostym układem na 3 tranzystorach, jednym LED, 2 opornikach i kondensatorze foliowym i wyjściowym, ale zasilanie raczej -30V z wyświetlacza.

6. Może zdecyduję się na zastąpienie integratora na op-amp układem z mirrorem prądowym i prostym buforem na JFET.

Postaram się nasmarować koncepcję układu, ale boję się że walnę gafę, albo że mnie wyprzedzicie ;)

borizm

  • 80 / 4406
  • Użytkownik
12-03-2015, 17:54
7. Jeszcze poprawa rozkładu mas i albo masa gwiazdowa, albo wzmocnieniem masy przewodem miedzianym 2.5mm2.

8. Reclock sygnału 44.1kHz na wejściu kości DAC, ale tu potrzebny będzie pierw mastechlock, aby uniknąć hazardów czasowych. Ciekawe jak CX20152 się synchronizuje do 44.1kHz - tu może być największa zagadka i najtrudniejsza poprawa - trzeba doczytać, ale prawdopodobnie do wejściowego 44.1kHz synchronizuje bezpośrednio tylko sygnał switch na klucz analogowy, bo ten ma największe znaczenie na jitter, oprócz oczywiście precyzyjnego wyliczenia czasu ładowania pojemności w integratorze.
« Ostatnia zmiana: 12-03-2015, 18:01 wysłana przez borizm »

Mati 94

  • 253 / 4992
  • Zaawansowany użytkownik
12-03-2015, 18:01
Zegar prosta sprawa, kwarc 33,868 do DAC-a a po podzieleniu przez 4 do serwa , i nikt się nie spóźnia.
Lepiej było by z 25.4 Mhz przez 3 , nie wiem czy jest taki kwarc , bo częstotliwość taktu daca wystarczy spokojnie .

borizm

  • 80 / 4406
  • Użytkownik
12-03-2015, 18:06
Dzięki.
Widziałem gdzieś na schemacie ~87 MHz dla chyba OS x4, więc by się zgadzało.
A na potwierdzenie jeszcze kalkulacja: 44100 * 2 * 2^8 = 22 579 200 Hz, ale plus jeszcze coś na discharge i też się zgadza.
Im mniejszy zegar, tym wyższa precyzja - chyba że rozbijemy się o kwestię synchra przy za niskim zegarze w DAC, gdy nie damy masterclock.

borizm

  • 80 / 4406
  • Użytkownik
12-03-2015, 18:37
Tak sobie teraz myślę, że z uwagi na te kluczowanie, może wskazane mogło by być zrobienie przed DAC'em resamplingu x4, ale oczywiście bez oversampling. Wtedy kluczowanie, o ile wytrzymało by także precyzją, siało by 4 krotnie wyższą częstotliwością.

Oczywiście najlepsze było by dodanie drugiego CX20152, który działał by naprzemiennie, tak aby zawsze któryś z dwóch kluczy na kanał, był włączony w danym kanale (teraz jest jeden na kanał i jest teraz włączany na 1/2 okresu).

ManieX

  • 83 / 5735
  • Użytkownik
12-03-2015, 20:33
Dzięki.
Widziałem gdzieś na schemacie ~87 MHz dla chyba OS x4, więc by się zgadzało.

w dp1100D jest 87 MHz a OS jest x2