Audiohobby.pl

Kolumny audiofilskie vs. PA

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
27-09-2013, 09:54
Pomierzyłem Holmipulse w sposób identyczny jak mierzyłem dotychczas inne kolumny. Wyniki poniżej i w kolejności:

HQ Power VDSG10
Altus110 Plus
Visaton VIB170AL
forumowy Hurricane

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
27-09-2013, 09:55
Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
27-09-2013, 09:56
Chciałbym zwrócić uwagę na THD. W Altus\'ach, na Tonsilowskich głośnikach są... najmniejsze! 0_o

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

cadam

  • 4401 / 6105
  • Ekspert
27-09-2013, 10:35
Coś jest nie tak z tymi pomiarami

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
27-09-2013, 10:39
>> cadam, 2013-09-27 10:35:24
>> Coś jest nie tak z tymi pomiarami

"Coś" to stanowczo za mało precyzyjnie.

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

cadam

  • 4401 / 6105
  • Ekspert
27-09-2013, 10:58
Dlaczego zniekształcenia są tak duże nawet dla hurricane?

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
27-09-2013, 11:28
>> cadam, 2013-09-27 10:58:26
>> Dlaczego zniekształcenia są tak duże nawet dla hurricane?

Nie wiem. Kolumny Hurricane i VIB170AL były mierzone w tym samym pomieszczeniu w tym samym czasie. HQ i Altusy też ale w innym niż dwie poprzednie. Może to? A może po prostu Hurricany tak mają pomimo zaklinania rzeczywistości?

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
27-09-2013, 11:30
Poza tym nie patrzyłbym na wartości bezwzględne a raczej na ich ułożenie w funkcji f i w porównaniu do innych.

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

walkman6

  • 333 / 5984
  • Zaawansowany użytkownik
27-09-2013, 12:22
Jeżeli prawidłowo odczytałem wykresy to w kolumnach nr 1 widzę dobrze wyeksponowaną górną średnicę, która powoduje "ożywienie" muzyki. Niedobór górnej średnicy powoduje efekt odwrotny, czyli brzmienie nudne i bez wyrazu.

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
27-09-2013, 12:40
mówiąc dyplomatycznie, doświadczenie mam niewielkie, a tym bardziej nie robiłem specjalnych testów, ale gdyby cała zabawa polegała na tym, co sugerujesz, walkan6, to raczej nie byłoby takiego oto efektu:


>> Cypis, 2013-09-25 09:49:17
>BTW. Przytargałem je do pracy i grają na hali ok. 100-130m2. Stracił się bas. Nie całkiem ale zejście w dole jest gorsze niż na 16m2.
>Ewidentnie małe pomieszczenie basowi pomaga. Głośności jest wystarczająco by uniemożliwić jakiekolwiek rozmowy. Dźwięk nadal
>z wykopem, czysty. Uszu nie rani. Wokale są koncertowe (czyli takiej jak pamiętam z koncertów). Stan szokowy się wydłuża.... :/


>> Cypis, 2013-09-25 10:09:37
>> lancaster, 2013-09-25 09:50:48
>> hehe, wex na ta hale wstaw audiofilska kolumne i zrób sparring z ....boomboxem (nie żartuję).

>Słuchaliśmy (nie, nie dało się słuchać) kolumny audiofilskiej na tej hali. To był łomot



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Po 2 godzinach sam niemal dałem się przekonać tym naukowcom, byli bardzo wiarygodni. Na szczęście mam inne poglądy". - prof. K. Kik

"To przekracza moją wyobraźnię". - S. Chandrasekhar, laureat Nobla, zwolennik teorii, wg. której cała materia Wszechświata miała swój początek w nieskończenie małym punkcie
Odszedł 13.10.2016r.

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
28-09-2013, 08:04
Mam szczerą nadzieję, że tym postem nie ośmieszę się dokumentnie... ale cóż... Raz kozie na pochyłe drzewo i Salomon nie naleje....

Otóż wydaje mi się (z naciskiem na "misię"), że przyczyn jest co najmniej dwie.

Pierwsza to mniejsza ilość dołu w rzeczonych chińskich PA, co powoduje, że dół pasma nie "wzbudza" hali do grania dołem. Mniejsza ilość modów niskich częstotliwości nie zasłania reszty pasma i jest wrażenie, że kolumna gra czyściej. Kolumny audiofilskie nie dość, że graja dobrze dołem to jeszcze mają zazwyczaj kompensację Baffle Step a to na dużej hali daje koszmarny efekt.

Druga, mająca IMVHO większe znacznie (tu są większe "misie" i uprzejmie proszę o zweryfikowanie mojego rozumowania), to SPL kolumny/głośników. Zastanawiał się ktoś co to jest SPL kolumny i nad konsekwencjami jakie niesie ze sobą różna skuteczność kolumn? Zapewne dla Lancastera to oczywistość. Dla mnie to była biała plama do wczoraj.

SPL podawane jest w dB. Bele (decybele) to logarytmy. Logarytmy wyrażają iloraz (stosunki - bez skojarzeń proszę) między dwoma wartościami a nie wartości bezwzględne. Co zatem oznacza, że kolumna ma skuteczność 100dB? Oczywiście każdy zaraz napisze, że to jest 100dB po podaniu 1W (albo 2,83V na obciążeniu 8ohm) na kolumnę słuchane z 1m. OK. Czyli jaka głośność?

Otóż skuteczność kolumn, z czego wcześniej nie zdawałem sobie sprawy (albo się nie zastanawiałem), podaje się względem progu odniesienia wynoszącego 10e-12 W/m2, który to jest granicą percepcji przeciętnego ucha ludzkiego.

No to liczymy (uwaga będą logarytmy)...

100dB = 10log(x/10e-12) => x = 10e-2 W/m2

Czyli kolumna o skuteczności 100dB wytworzy ciśnienie akustyczne 10e-2 W/m2. Oznacza to też, że kolumna o SPL=100dB przy tej głośności zagra z dynamiką 100dB!

Jak się łatwo domyśleć kolumna o skuteczności 80dB zagra ciszej i by wytworzyć identyczne ciśnienie akustyczne jak w poprzednim przykładzie, trzeba dostarczyć więcej mocy ze wzmacniacza. Wzmacniając podnosimy górny próg głośności do progu głośności kolumny 100dB. A co się dzieje z dolnym progiem? Też jest wzmacniany! Liczymy:

80dB = 10log(10e-2/x) => x = 10e-10 W/m2

Dolny próg podniósł się dokładnie o 20dB (kto nie wierzy niech policzy logarytmy) względem progu odniesienia, czyli granicy percepcji ucha wynoszącego, przypomnę, 10e-12 W/m2!

Co to oznacza? Ano to, że kolumna o skuteczności 80dB jeśli zagra z głośnością identyczną do kolumny 100dB SKOMPRESUJE dynamikę przekazu dokładnie o 20dB względem kolumny 100dB! Co więcej kolumna z SPL=80dB zagra z dynamika NIE WIĘKSZĄ (może z mniejszą przy niższych głośnościach!) niż 80dB!

Mówiąc inaczej skuteczność kolumn, SPL to nic innego jak maksymalny zakres dynamiki jaką kolumny mogą odtworzyć.

Dźwięki na żywo to skala od 0dB (próg słyszalności) do 120dB (próg bólu). Każda kolumna, której skuteczność jest niższa od 120dB kompresuje przekaz i czyni go mniej naturalnym!

I to jest właśnie ten drugi powód dla którego tuby (a i PA) grają lepiej. Są skuteczniejsze -> większy zakres dynamiki -> bliższe dźwiękom naturalnym!

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

lancaster

  • Gość
28-09-2013, 09:34
Tomek, uczciwie przyznam ze to co napisales jest dla mnie newsem dosc sporym, ale wyglada na to ze sie zgadza. Idąc dalej chodzi o to by szybkosc odpowiedzi byla jak najlepsza tak by zakres dynamiki spozytkowac.
To co napisales jest potencjałem do takiej sytuacji.
Drivery kompresyjne jak sama nazwa wskazuje ograniczaja pole wylotu glosnika tworzac tzw. komore kompresyjna. Relacja powierzchni membrany do wielkosci wylotu to wlasnie stopien kompresji. Majac do dyspozycji np. 1:8 wiemy ze powietrze z komory zostanie wtłoczone w tube dla uproszczenia 8 x szybciej  niz zrobilaby to sama membrana przekazujac energie do "powietrza".
Ktos powie : "to jest 8x szybciej niz na zywo"...niestety tak rózowo nie jest bo dxwiek nawet z tuby nie jest az tak szybki a wiec i dynamiczny (osiagniecie pelnej rozpietosci dynamiki w  jednostce czasu) jak na zywo ....niemniej jest w tym wzgledzie lepiej niz ze stozka.

No i koncowa refleksa w temacie. Tomek, myślisz ze gdybys ustawil 8 szt audiofilskich kolmn na hali to zagralyby jak 1 horn ? Obawiam sie ze zagrałyby 8xglośniej niz pojedynacza paczka i na tym koniec pieśni.

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
28-09-2013, 10:18
>> lancaster, 2013-09-28 09:34:12
>> gdybys ustawil 8 szt audiofilskich kolmn na hali to zagralyby jak 1 horn ?
>> Obawiam sie ze zagrałyby 8xglośniej niz pojedynacza paczka i na tym koniec pieśni.

Szczerze mówiąc nie wiem co o tym myśleć. Teoretycznie głośności się sumują więc i sumaryczne SPL wyjdzie lepsze. Myślę jednak, że nie zagra to dobrze z uwagi na ilość dołu w przekazie. Im większa częstotliwość tym łatwiej ją wytłumić (albo zgubić). Duża hala powoduje, że dłużej "przeżywają" dłuższe fale w drodze do słuchacza niż wyższe częstotliwości. Duża hala uprzywilejowuje dolny zakres. Stąd łomot z audiofilskich nisko schodzących kolumn.

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

lancaster

  • Gość
28-09-2013, 10:23
skoryguj dół korektorem i sprawdź. Przy zamknieciu basrefleksu bas juz nie jest taki "do przodu"

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
28-09-2013, 12:11
>> lancaster, 2013-09-28 09:34:12
>> chodzi o to by szybkosc odpowiedzi byla jak najlepsza tak by zakres dynamiki spozytkowac.

Tak się zastanawiam nad tym co napisałeś i przyznam szczerze, że nie rozumiem. Nie wiem czy dobrze rozumiem "szybkość odpowiedzi".

Jaki związek ma szybkość odpowiedzi na zakres dynamiki? Przecież zakres dynamiki to zakresy ciśnień akustycznych. Jeśli głośnik potrafi je wytworzyć, to je wytwarza (ciśnienie akustyczne dla danego głośnika zależy tylko od wychylenai membrany) i nie ma znaczenia jaka była szybkość odpowiedzi. Szybkość odpowiedzi będzie miała IMO wpływ tylko na zniekształcenia nieliniowe. Wolny głośnik "pochyli" zbocza sygnałów i "zaokrągli" szczyty a zbyt szybki "spionizuje" zbocza i ew. "zadzwoni" na szczytach.

Wydaje mi się (znów "misię"!), że konstrukcja przetworników CD ma za zadanie tylko jedno. Wytworzyć większe ciśnienie poprzez zmniejszenie pola powierzchni promieniowania a następnie to większe ciśnienie (wyższe SPL) zamiast rozproszyć tuż przy krawędziach przetwornika na wszystkie strony, ukierunkować i wysłać na większą odległość za pomocą tuby ("przenieść SPL" w pobliże słuchacza).

BTW. Mam kilka kolejnych przemyśleń i od razu pojawiających się pytań.

To samo się tyczy całego toru elektronicznego. Np. teoretyczny zakres dynamiki zwykłego 16bitowego CD to ok. 96dB. Po drodze jest DAC o np. DR=100dB, potem tor analogowy, wzmacniacz itd. Czy wypadkowy DR takiego toru to jest najniższe DR pojedynczego elementu czy następny DR elementu ogranicza poprzedni?

Jeśli twierdząca jest odpowiedzi na pierwszą części pytania, to dlaczego jeśli mamy nagrania na płycie CD z DR=14dB (albo gorzej -> Loudness War) to pomimo tego, że żaden z elementów toru nie ogranicza DR po zmianie głośników na wysokoskuteczne słychać różnicę na plus w realizmie prezentacji?

Pzdr, Tomek
d(-_-)b