Audiohobby.pl

VCR Serwis

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
22-01-2024, 15:32
Zimne luty warto sprawdzić/przelutować. Recap?.. Wątpię, choć możliwe, że jest uwalony któryś kondensator w torze audio. Jeśli będziesz coś jeszcze walczył, to sprawdź czy jest dźwięk na wejściu i jeśli tak, to czy zapisuje dźwięk (jak już będziesz miał możliwość odtworzenia taśmy na innym - sprawnym magnetowidzie).
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

pień

  • 2470 / 1240
  • Ekspert
22-01-2024, 22:48
Ale jaja z tym sprzętem.   Niby NICAM  a to MONO  heh.
     Tak pomyślałem jeszcze o samym początku drogi tego mono  całego.    On tam ma zdaje się taką zwykłą stałą głowicę-  tak?  No bo chyba nie zrobili mono  biorąc sygnał z wirujących głowic (mogą wyglądać na dwie a w sumie mogą być cztery-  dwie podwójne )  Żeby zdekodować cyfrę a potem to zmonofonizować :)   Bo ten NICAM cały to podobne zdaje się do HIFI  tyle że już zapis cyfrowy.
Ja tam bym ją sprawdził-  w jednym sprzęcie trafiłem na całkiem zdechłą.   Tzn.   jeden kanał jeszcze coś tam z siebie wydał dźwięk jak ze studni a drugi kanał zdechł na amen.   Wprawdzie to magnetofon zwykły ale jak by nie patrzył głowica padła.   Taka fajna była- japońska-ferrytowa.

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 22:18
Jako że mój główny magnetowid - Panasonic NV-HS1000 - zaczął ostatnio coraz bardziej szwankować, zdecydowałem się nie czekać z serwisem do wiosny (de facto mój błąd, że odwlekałem to przez 3 lata, bo działał odkąd go kupiłem...) aż w warsztacie będę miał bardziej ludzkie temperatury i zrobić serwis "na kolanie" - ale o tym dalej, a teraz parę słów na temat konstrukcji.

Jest to w zasadzie ostatni wypust, gdzie mechanizm nie jest jeszcze ordynarnie wpieprzony bezpośrednio w płytę główną, ale żeby nie było tak pięknie - producent utrudnił nam dojście do mechanizmu od spodu. Do tego bez sensu, bo na całej powierzchni tego plastiku pod mechanizmem, nie ma ani jednego gwintu/śruby, żadnego zacisku - NIC. Najchętniej bym to po prostu wyłamał, ale nie będę partaczem... W każdym razie, żeby dokonać nawet najprostszych zabiegów od spodu mechanizmu, musimy go zdemontować i wyjąć, a następnie odkręcić płytkę ze switchami, sensorami i stykami.

Edit: w całym tym plastikowym obszarze pod mechanizmem jest jeden gwint od śruby mocującej mechanizm.
« Ostatnia zmiana: 08-02-2024, 23:10 wysłana przez JaKub92 »
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 22:21
Aby zdemontować silnik sterujący (w następnym poście napiszę dlaczego musiałem to zrobić), odkręcamy jedną śrubkę, a następnie "wyciskamy" plastikowe zaczepy i wyjmujemy silnik z całym plastikiem w którym jest zamocowany. Następnie wyjmujemy silnik - siedzi również na samych zaciskach.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 22:37
Ściągamy ślimak i mamy sprawcę całego zamieszania: pęknięta tulejka na osi silnika sterującego, co od dobrych kilku lat jest częstą bolączką tego mechanizmu Panasonic'a (występuje on również w najbardziej podstawowych modelach z tych samych lat).

Jeśli tylko mechanizm zaczyna się blokować podczas przełączania funkcji lub wkładania/wyjmowania kasety - należy jak najszybciej wymienić tą tulejkę. W końcu mechanizm zaczyna się blokować w tak pechowej pozycji, że rolka dociska taśmę do osi capstana, odwijając taśmę z prawego talerzyka - i tak potrafi odwinąć dobre kilka metrów, jeśli ponowimy próbę włączenia magnetowidu (gdy się zablokuje, oczywiście automatycznie przechodzi do standby'a). Mój zaczął się coraz częściej blokować kiedy długo popracował (był ciepły, to i tulejka bardziej się ślizgała).

Tulejka jak widać pęknięta już na całej długości. Zdjąłem ją z osi silnika bez większych oporów - aż dziwne, że w ogóle jeszcze działał, choć już dość długo zajmowało mu np naciągnięcie taśmy na tor. W nowe tulejki zaopatrzyłem się jeszcze 3 lata temu kiedy go kupiłem (znałem już temat), bo znalazłem na north po 4 zł/szt ze starych zapasów (teraz już nie mają oryginalnych - jedynie druk 3D), więc kupiłem kilka "na zaś". Jeszcze trzy sztuki wpadły mi gratis, kiedy kilka miesięcy temu byłem w likwidującym się sklepie elektronicznym i wykupiłem hurtem cały zapas rolek dociskowych (około 70 szt, po 2 zł/szt) - wtedy sprzedawca tak się ucieszył, że dorzucił dwie garście idlerów, a gdy wychodziłem już ze sklepu zatrzymał mnie i mówi: jak naprawiasz magnetowidy, to zaczekaj! I daje mi małe pudełeczko z zębatkami, tulejkami itp - były tam jeszcze 3 szt do tego mechanizmu ;) Ale do rzeczy...
Nowa tulejka weszła ciężko na oś, ale nie pękła oczywiście. W każdym razie one siedzą na osi bardzo ciasno i stąd problem z ich pękaniem. Z drugiej strony, powinny siedzieć tam ciasno, więc co zrobić... A po ponad 20 latach takiego rozpierania mają prawo strzelać. Poza tym, przenoszą też dość dużą siłę... W moim egzemplarzu trzymała się prawdopodobnie dlatego, że był bardzo mało eksploatowany (jedynie po rolce coś widać - ale to już sam używałem go dość dużo przez ostatnie 3 lata).
Gość od którego go kupiłem mówił, że wziął trzy sztuki z jakiejś uczelni, bo miały iść na szrot - aż się dupsko kraja z rozpaczy na samą myśl o tym, a na portalach aukcyjnych zabijają się za nie...
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

AUDIOTONE

  • 9888 / 6041
  • Moderator Globalny
08-02-2024, 22:40
Jakubie dziękuję za zdjęcia i opis ;-) Jakiś czas temu mówiłeś, że będziesz mu robił serwis. Teraz gadzina będzie chodziła bezszelestnie.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 22:42
Kolejną rzeczą na którą uczulam wszystkich posiadaczy tego modelu (lub innego z tym mechanizmem), jest wyczyszczenie i przesmarowanie sprzęgła. Kilka lat temu naprawiałem innego Panasonica z tym mechanizmem i smar na metalowej tulejce był tak zapieczony, że z trudem zdjąłem plastikową część. Łatwo się domyślić, co robił z taśmą podczas odtwarzania...

Przy okazji postanowiłem zdjąć pozostałe koła zębate odpowiadające za napęd talerzyków, wyczyścić i przesmarować osie.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 22:47
Zauważyłem też, że napinacz paska napędowego ciężko chodził. Niestety jest on zanitowany od spodu i nie da się zdjąć kółka :( Dostęp do osi też prawie żaden, więc potraktowałem go Kontaktem U i udało się jakoś wypłukać stary smar - następnie postarałem się napchać do środka choć trochę nowego i chyba się udało, bo chodzi cicho i luźno.
Styki przełącznika funkcji były czarne, więc przemyłem je. Sam przełącznik funkcji niestety nie jest rozbieralny - ale producent zrobił od spodu dziurkę, przez którą można coś psiknąć do środka, więc dostał Kontakt S :) Oczywiście należy założyć go później ustawionego w odpowiedniej pozycji.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
08-02-2024, 22:50
No pięknie... bardzo ładnie.

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 22:51
Idziemy dalej, do górnej części mechanizmu.
Warto wyczyścić i nasmarować osie talerzyków. Na szczęście bardzo łatwo je zdemontować. Delikatnie odchylamy te plastikowe cycuszki zaznaczone na zdjęciach, odciągamy hamulce i wyjmujemy talerzyki. Jak przejechałem palcem po osiach, to były kompletnie suche, a nawet wydawały się delikatnie lepkie i prawdopodobnie to było przyczyną głośnego hałasu podczas szybkiego przewijania.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 22:56
Kolejna bardzo istotna kwestia - zaschnięty smar na windzie rolki dociskowej. Tutaj był zaschnięty do tego stopnia, że musiałem użyć trochę siły, żeby zdjąć rolkę z całym ramieniem. Ostatnio rzeczywiście czasami słyszałem lekki pisk, kiedy rolka chodziła góra-dół. Jakim cudem ta pęknięta tulejka była w stanie to jeszcze uciągnąć, to nie wiem :O Swoją drogą - to również może się przyczynić do pękania tej nieszczęsnej tulejki, bo stwarza dodatkowy opór.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 23:03
Przy zdejmowaniu ślimaka prowadzącego ramię rolki, musimy uważać na jego ustawienie. Jest znacznik w postaci małego wycięcia. Jeśli zdejmujemy go w pozycji bez kasety, znacznik pokrywa się z wycięciem w chassis mechanizmu.

Może zajść potrzeba zdemontowania ramienia rolki, jeśli mechanizm zablokuje się z kasetą w środku - prawdopodobnie pęknięta już tulejka tym bardziej nie da sobie rady z przeniesieniem takiej siły przy zaschniętym smarze - a ten smar również notorycznie jest tam już wyschnięty na wiór. Ot, takie małe spostrzeżenie z mojej strony.

Przy okazji dokładnie umyłem rolkę.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 23:09
Tutaj już wszystko ładnie poskładane. Trzeba przyznać, że nawet bez front panelu i górnej pokrywy budzi respekt wyglądem ;)

Jeszcze mała wskazówka odnośnie wyciągnięcia mechanizmu: jest zamontowany do chassis na trzech dużych śrubach zaznaczonych na foto. Żeby wykręcić dwie z nich, musimy wepchnąć trochę windę kasety. Widać również, że jedna z nich znajduje się centralnie pod kasetą i tutaj ogromny babol ze strony producenta - co jeśli mechanizm zablokuje się z kasetą w środku :( A dojścia od spodu nie ma prawie żadnego, jak napisałem na początku.
Przed wyjęciem mechanizmu odpinamy oczywiście wszelkie złączki, odkręcamy płytkę głowicy itd. Uczulam na jedną taśmę która biegnie od płyty głównej do tej płytki pod mechanizmem - gdy zaczynamy wyciągać mechanizm, trzeba ją wyciągnąć (jest dość długa, więc później nie ma problemu z jej podłączeniem i wepchnięciem na miejsce.
« Ostatnia zmiana: 08-02-2024, 23:13 wysłana przez JaKub92 »
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
08-02-2024, 23:14
A od czego jest piłka do metalu... rżniemy kasete....
A poważnie Jaki masz sposób na ustawienie wysokości rolki coś tam jeszcze, czyli elementów których montaż wymaga ustawienia serwisowego. toru taśmy
Wybacz słowotwórstwo, ale nie siedze w tych mechanizmach a coś tam mozna pokrecić i żle ustawić , tracking ?
« Ostatnia zmiana: 08-02-2024, 23:16 wysłana przez Hammer »

JaKub92

  • 1941 / 5688
  • Ekspert
08-02-2024, 23:16
Wyczyściłem również wyświetlacz oraz filtr i od razu jest wyraźniejszy ;)
Sam mechanizm po tym serwisie również pracuje znacznie ciszej.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub