Audiohobby.pl

AKAI GX-6

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
27-07-2022, 14:53
Reanimuję Akai GX-6.
Mam zepsuty silnik w nim, oznaczenie na schemacie to: M903 CAM MOTOR RF-2805
To silniczek od otwierania kieszeni oraz wyboru funkcji.
Ktoś już "w nim był" wcześniej i ma zniszczone, wyłamane ząbki w osadzeniu łożyska w ten plastikowej części.
Wirnik ociera o magnesy - wydaje się, że to przypadek beznadziejny, nie do naprawy :(

Pytanie do znawców - czy obecny na alledrogo "Mabuchi Mini RC-280SA"  to prawidłowy kierunek?
Wymiarami się zgadza, cena 100 zł zabija niestety :(
Może coś innego pasuje albo komuś się poniewiera taki silnik?
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
27-07-2022, 20:10
Krzysztofie spróbuj czy podpasuje Ci motorek MABUCHI RF-370CB, to może być to samo co ten co podałeś... MABUCHI RC-280SA. Warto sprawdzić bo koszty są znikome. (Ebay 2.8 funta....)
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
27-07-2022, 21:33
Krzysztofie spróbuj czy podpasuje Ci motorek MABUCHI RF-370CB, to może być to samo co ten co podałeś... MABUCHI RC-280SA. Warto sprawdzić bo koszty są znikome. (Ebay 2.8 funta....)
Pięknie dziękuję, już szukam :)

A tymczasem oczywiście nosiło mnie aby chociaż sprawdzić, czy maszyna działa, odtwarza itd ...

Znalazłem jakiś stary zepsuty napęd CD a w nim dwa Mabuchi RF-310T-11400. Leżało to w szufladzie chyba z 10 lat.
To teoretycznie za słaby i zupełnie nie pasujący do tej roli silniczek.
Stary silnik ma ok. 20 Ω i jest wyraźnie większy, ten malutki RF-310T-11400 ma ok. 10 Ω. Ale dałem mu szansę, rozstaw śrub mocujących jest węższy o jakieś 0,1 mm - bez problemu dało się go zamontować. Oś ma 2 mm - czyli jak w starym.
Dołożyłem szeregowo 20 Ω opornik, tak dla pewności żeby nie rozwalić sterownika, oraz odwróciłem bieguny, ponieważ ma odwrotne obroty niż oryginał.
Opornik 20 Ω okazał się za duży, metodą prób doszedłem do 8 Ω, na których odkłada się ok. 4,1 V maksymalnie w czasie gdy silnik się kręci czyli raz na jakiś czas i to na krótko.

I działa !!! Nie widać po nim aby się jakoś specjalnie męczył w tej roli. Kręci bez problemu, wszystkie funkcje wskakują.
Tradycyjnie już musiałem wymienić idler oraz oba paski.

Oczywiście jak trafię na odpowiedni silnik, to go podmienię, ale do prób ten mały powinien wystarczyć i nie spalić sterownika.

Niestety nie ma tak różowo - mam wersję, która ma trafo zasilające bez odczepów po stronie pierwotnej i przygotowane na 220 V.
W układzie mam pełno za wysokich napięć, dla przykładu zamiast 14 V jest 17,3 V !
Tranzystory wykonawcze w stabilizatorach są wyraźnie gorące, dotknąć palcami się ich nie da.
Sterownik od silników również zamiast dostać 15,3 V według schematu to ma 17,3 V. To powoduje, ze wytraca więcej mocy w czasie pracy, szczególnie jak leci przewijanie.

Tak więc sprawa z silnikiem tymczasowo załatwiona dopóki nie znajdę silniczków polecanych przez Audiotone.

Ale co z tym zasilaniem teraz zrobić ...?

α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
28-07-2022, 11:26
Co do silniczków podanych przez Audiotone - rzeczywiście są informacje, że ludzie wsadzają tam MABUCHI RF-370CB i działa poprawnie.
Ale ma on trochę inne wymiary i wymaga rozwiercania plastikowego koła napędzającego pasek (oś nie ma 2 tylko 2,3 mm) oraz otworów montażowych w blaszce mocującej.
Na tym forum znalazłem link do dokumentu PDF opisującego adaptację MABUCHI RF-370CB.

"https://www.tapeheads.net/threads/akai-gx-95-cam-motor-replacement.84601/post-775474491"

α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
28-07-2022, 14:16
Powiem Ci Krzysztofie że nie sprawdzałem tej informacji nigdzie. Poprostu ten model Mabucha wydał mi się najbardziej odpowiedni wymiarami. A że faktycznie ktoś go zastosował to naprawdę czysty przypadek z mojej strony ;-)
Ale dobrze wiedzieć że faktycznie to działa z małymi dopasowaniami.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
28-07-2022, 15:23
Mam podejrzenie, że szpulki mają obecnie za dużo siły. Gdy kończy się przewijanie widać wyraźnie jak szpulka jeszcze "dociąga taśmę".
Nie rozbierałem jeszcze samych szpulek, dzisiaj może to zrobię.
Ale prewencyjnie już się zapytam - skąd bierzecie testowe kasety do pomiaru naciągu?
Te z ebay są dosyć drogie (minimum 500 zł), a czuję, że po czyszczeniu szpulek u mnie dobrze byłoby jednak skontrolować naciąg zanim zniszczę jakieś drogie taśmy.
Może ktoś ma nadmiarowe i odsprzeda?
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
28-07-2022, 18:48
Niestety Krzysztofie kasety dynamometryczne są ostatnio w abstrakcyjnych cenach. Ja swoje kupowałem na "jebaju", to chyba jedyne źródło pozyskania tych kaset. Opisałem je tutaj : http://audiohobby.pl/index.php?topic=13376.msg473418
Trzeba także uważać z zakupem, bo nie każda kaseta dynamometryczna będzie odpowiednia do każdego rodzaju pomiaru.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
28-07-2022, 21:36
Dzięki Wojtku za odpowiedź, najwyraźniej do amatorskich zastosowań muszę sobie poradzić bez tych taśm.

Ale w takim razie spytam czy wiesz może jak zmniejszyć siłę z jaką ciągną szpulki w czasie przewijania?
W samych szpulkach nie ma mechanizmu sprzęgła, w idlerze też nie ma.
Instrukcja serwisowa milczy w temacie regulacji tych sił, jak nie znajdę sposobu na mechaniczne rozwiązanie tego to będę musiał improwizować elektronicznie. I tutaj widzę dwa rozwiązania jedynie.
Albo ustawić sterownik tak by dawał w czasie przewijania mniejsze napięcie (regulacja odbywa się diodami zenera)
Ewentualnie wstawić szeregowo z silnikiem opornik.

Ale w obu wypadkach wydłużę czas przewijania taśmy.

Wpadłem na jeszcze jeden pomysł - zmniejszyć siłę z jaką sprężyna dociska idler do osi silnika.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
28-07-2022, 21:46
Ale w takim razie spytam czy wiesz może jak zmniejszyć siłę z jaką ciągną szpulki w czasie przewijania?
Krzysztofie postaram się zajrzeć do serwisówki, ale to dopiero jutro pod wieczór bo obecnie dostępu bark.
Elektroniczna ingerencja jest raczej nie wskazana, a moment siły przewijania jest dość spory i może się wahać w okolicach nawet 150 g/cm. Będzie to oczywiście wartość poprawna.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 4866 / 2505
  • Ekspert
29-07-2022, 06:56
W Nadach i nie tylko jak się okazuje z praktyki czyli tam gdzie nie ma nic spowalniającego stosuje się olej/smar na oś szpulki.
Jego gęstość/lepkość dobieramy experymentalnie aby szpulka robiła jakiś opór w ogóle.
 to jedyne medium spowalniające jeśli nie ma innego ..
« Ostatnia zmiana: 29-07-2022, 07:00 wysłana przez Hammer »

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
29-07-2022, 14:34
Dzięki za radę.
Od dołu szpulki znajduje się spowalniacz dociskany sprężynką, plus oczywiście są tradycyjne hamulce z kawałkiem gumki.
Te pierwszy spowalniacz rzeczywiście hamuje szpulkę bardzo wyraźnie, ale nie jest w stanie przeciwdziałać ogromnej sile z jaką silnik poprzez idler obraca szpulkę.
Po zakończeniu przewijania gdy szpulki się zatrzymują z powodu końca taśmy to układ potrzebuje dosłownie chwili aby zaskoczyć, że nic się nie kręci i odciąć zasilanie do silnika.

Ale zanim odetnie zasilanie to widzę jak pełna parą silnik zacieśnia zwoje taśmy na kasecie.
Oglądałem tez filmiki w necie - innym ludziom tak samo się dzieje - nowy idler ma na tyle duże tarcie do osi silnika, że nie ślizga się tylko cały moment silnika przekazuje na szpulkę.
Po jakimś czasie zapewne zacznie się ślizgać jak go oś silnika trochę "zjedzie" i sprawa się uspokoi.
To najwyraźniej wada wszystkich tych napędów. Dlatego taśmy np. 120 do tego GX-6 nie będę nawet próbować wsadzać.

Może odpowiednio dobrane gumki idlera przez fabrykę tego nie robiły, no ale to gdybanie, skoro ich nawet oryginały dzisiaj są stare i nie mają parametrów z czasów świetności.

Jedyny sposób to zrobić bardzo szybki ogranicznik prądowy na silniku i precyzyjnie wyregulować.
Ale raczej do tego nie dojdzie :)
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

Hammer

  • 4866 / 2505
  • Ekspert
29-07-2022, 15:37
Wcześniej opisałeś źe są za duźe napięcia ; czy na przewijającym i nawijającym takźe? moźe tutaj trop; a czy przy playu nie za mocno ciągnie i nie u
szkadza taśm np wraźliwe na to są Tdk SA i Sony Ef na początku

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
29-07-2022, 16:57
Jest jeden silnik, który realizuje funkcję zwijania taśmy w czasie odtwarzania oraz napędza szpulki podczas przewijania.
Według serwisówki to napięcia nie są za duże - są takie jak trzeba.
Najwyraźniej nowo wymieniona gumka idlera ma za mały "poślizg" i za duże siły z silnika przenosi na szpulki.
Taka wada dorabianych elementów.
Pisząc o elektronicznym sposobie zaradzenia miałem na myśli obniżenie napięcia zasilającego silnik, albo wykonanie ogranicznika prądowego.
Ale raczej nie będę tutaj nic kombinował.

Mam inny pomysł, ale opiszę go jak go wypróbuję.

α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

Krzysztof_M

  • 1552 / 5497
  • Ekspert
29-07-2022, 18:55
Na zdjęciach widać idler napędzający prawą szpulkę, a na drugim zdjęciu zbliżenie na sprężynę, która dociska idler do osi silnika.
Gdybym wymyślił jak obniżyć delikatnie siłę z jaką ta sprężyna działa, to może udałoby się problem rozwiązać.

Obecne testy na jakiejś starej dziadowskiej taśmie Universum przeprowadzam, ale dobrze, że Hammer napisał o delikatnych TDK i Sony - nie będę ich tam wkładać dopóki problemu nie ogarnę.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
29-07-2022, 21:58
Krzysztofie wydaje mi się że takie zachowanie mechaniki po zatrzymaniu to norma po wymianie idlera.
Przejrzałem serwisówkę i są podane wartości. Czyli dla przewijania wynosi to 120g/cm ale z bardzo dużą tolerancją... Czyli producent dopuszczał takowe działanie. A to samo to może być spowodowane luźnym zwijaniem taśmy. W załączniku jest wycinek.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.