Najpiękniejszy bas jaki usłyszałem na żywo i który nie przetworzą najbardziej wyrafinowane kolumny za miliony to uderzenie pioruna w leśnej głuszy. Pasmo dźwięku w tym zjawisku schodzi tak nisko że czuje się tylko fizyczną obecność ale ucho już tej fali nie słyszy tylko ją czuje . I nic tam nie dudni ani buczy.Nie ma żadnych zafałszowań i braków w przekazie.To jest niedościgniony wzorzec do realizacji dla wszystkich ktorzy chcieliby zaprojektować kolumny idealne. Zresztą nie tylko kolumny ale i resztę toru.
To nie byl bas, to byl zwyczajny grzmot :D
Poczytaj, to będziesz wiedział więcej....
http://archiwum.ciop.pl/zasoby/3nr2r2009.pdfŹródła infradźwięków
Źródłami infradźwięków są liczne zjawiska naturalne, ale wraz z rozwojem techniki po-
jawiło się także wiele źródeł antropogenicznych. Infradźwięki są wszechobecne i wy-
stępują z różnym natężeniem zarówno w środowisku pracy i w środowisku komunal-
nym, jak i w naturze z dala od siedlisk ludzkich. Infradźwięki i dźwięki o niskich czę-
stotliwościach są wytwarzane przez np.: grzmoty, lawiny, tornada, zorzę polarną, wul-
kany, trzęsienia ziemi, wodospady, wiatry i wzburzone morze. Są też generowane celem
komunikowania się na odległość wielu kilometrów przez niektóre gatunki zwierząt, np.:
słonie, żyrafy, okapi wieloryby i aligatory. Powstają także podczas zderzeń dużych me-
teorytów z Ziemią. Według Stepanowa (2001) poziom stałego średniego naturalnego tła
infradźwięków w paśmie 0,02 ÷ 1 Hz wynosi 35 ÷ 40 dB. Podczas sztormów i tsunami
mierzony poziom infradźwięków sięga 140 ÷ 145 dB Lin (Stepanow 2001).
29
Najsłynniejszym zjawiskiem infradźwiękowym był wybuch wulkanu Krakatoa
w 1883 r., a wytworzona wówczas fala dźwiękowa o częstotliwości 0,1 Hz po okrążeniu
Ziemi straciła zaledwie 0,5% energii (Berglund i in. 1996). Zakres częstotliwości infra-
dźwięków wytwarzanych przez naturę praktycznie mieści się w przedziale 0,01÷ 20 Hz
(Bedard, George 2000).