Audiohobby.pl

Subkontra i obecność niskich częstotliwości w muzyce

colcolcol

  • 723 / 3929
  • Ekspert
03-04-2018, 07:47
Bo mało jest takich dźwięków w muzyce, a praktycznie wcale, nie mówiąc już nawet o możliwościach prawidłowego odtworzenia takiej fali akustycznej.
Ale zdaje mi się, że nawet rejestry muzczne subkontry są od 16 Hz. Wiec pewnie jest tez instrument który takie pasmo wytwarza, bo po co byłoby stosowanie podziału do nieistniejacych dżwięków ?

Wydaje mi się, że kilka spraw pomieszałeś, z resztą nie tylko Ty i chętnie o tym porozmawiam.

Na początek: instrumentów odtwarzających 16 Hz jako dźwięk podstawowy jest niewiele, ale nawet zwykła gitara akustyczna wytwarza taki ton. Uderz w cokolwiek i na pewno składową będzie również 20 Hz.
W załącznikach AC-DC, Podger z Bachem, Mombasa Zimmera i Stockfisch a jakże... 

lancaster

  • Gość
03-04-2018, 09:58
jakie warunki pomiaru (room gain) ? mowimy o 15-30dB ponizej tonu podstawowego ?

colcolcol

  • 723 / 3929
  • Ekspert
03-04-2018, 10:40
To jest zabawa z Audacity, nie ma związku z poważnym podejściem. Chciałem tylko uzmysłowić proporcje między różnymi częstotliwościami. Nawet jeżeli 20 Hz z tematu są -xdB w stosunku do dominujących w badanym fragmencie, to są na podobnym poziomie jak 2kHz np w Bachu, gdzie nikt podważy konieczności odtworzenia tych drugich.

Można sprawę z niskimi Hz odwrócić i zapytać: proszę o instrument, który gra 12kHz? Nie ma? A więc po co je odtwarzać?

lancaster

  • Gość
03-04-2018, 11:45
12K to sie pewnie we widmie znajdzie, nie ma tego za wiele to fakt  stara dobra norma hifi 50Hz-12,5KHz byla zdaje sie wlasnie ?

w kazdym razie mozna powiedziec ze o ile muzyka bez czesotliwosci ponizej np 40 i powyzej 12K da sie sluchac to bez pasma 40-12K juz niekoniecznie. Nie jestem pewien czy to widmo nie jest skutkiem dzialania programu w temacie obrobka samego obrazu ?

mozesz wrzucic jak wygladaja skrzypce albo harfa albo flet  ? albo nawet trabka ?
cel badawczy, bez tezy :-)

Cypis

  • 2456 / 3680
  • Ekspert
03-04-2018, 12:13
Przepraszam, że się wcinam w dyskusję....

Na wykresach colcolcol pokazał amplitudy. Jak się to ma do głośności? I to nie prowokacja ale pytam całkiem serio. Ucho reaguje na ciśnienie akustyczne (natężenie akustyczne) a to jest powiązane z energią fali. Ta zaś zależy od częstotliwości.

By daleko nie szukać. Zerknijcie jak się wychyla membrana niskotonowego i wysokotonowego przy generowaniu szumu białego. Wychylenia generuje amplituda sygnału. Że o średnicach jednego i drugiego głośnika nie wspomnę.

Pisząc o -xdB piszecie o amplitudzie (bo wykresy dotyczą plików dźwiękowych, danych cyfrowych). A ile to będzie w głośności?
« Ostatnia zmiana: 03-04-2018, 12:16 wysłana przez Cypis »
Pzdr, Tomek
d(-_-)b

colcolcol

  • 723 / 3929
  • Ekspert
03-04-2018, 15:06
Nie wcinasz się...
Jak dobrze rozumiem, program może przekłamywać i pokazywać nie to co słyszymy? Może faktycznie przekłamanie jest w pewnym sensie skutkiem obróbki obrazu, ale nagrania które sprawdziłem, nie są przypadkowe. Są to nagrania ze słyszalnym, mocnym i niskim basem. Obraz mniej więcej oddaje to co słyszę.

Pytanie o skrzypce jest logiczne, niżej Roby Lakatos.

lancaster

  • Gość
03-04-2018, 18:43
"A ile to będzie w głośności?"

zalezy jak galka pokrecisz :-) wykres pokazuje roznice db miedzy zakresami pasma dla wybranych probek.

na to co widac naklada sie jak pewnie miales na mysli krzywa izofoniczna, probka jest pewnie przy max lvl wysterowaniu, sluchajac ciszej odbieranej roznicy w db (srodek vs bas) spodziewam sie wiekszej

lancaster

  • Gość
03-04-2018, 18:45
colcol, jak widac skrzypce potrafia przywalic jedenastoma Hz po nerach ;-)

wyglada mi to na wygladzenie po prostu

Cypis

  • 2456 / 3680
  • Ekspert
04-04-2018, 07:27
wykres pokazuje roznice db miedzy zakresami pasma dla wybranych probek.

Tak, dla amplitudy fali. Wykres nie pokazuje dB dla natężenia dźwięku czyli głośności. Zauważ, że wszystkie spekrta jakie wrzucił colcolcol mają charakterystykę silnie opadająca w stronę wysokich częstotliwości. Własnie dlatego, że energia (natężenie dźwięku) rośnie wraz ze wzrostem częstotliwości i by zachować balans tonalny konieczne jest zmniejszanie amplitudy sygnału o większych częstotliwościach.

na to co widac naklada sie jak pewnie miales na mysli krzywa izofoniczna, probka jest pewnie przy max lvl wysterowaniu, sluchajac ciszej odbieranej roznicy w db (srodek vs bas) spodziewam sie wiekszej

Krzywa izofoniczna nie ma tu nic do tego. Krzywa izofoniczna mówi o wrażeniu w różnicy głośności jaką odbiera człowiek między różnymi natężeniami dźwięku w zależności od częstotliwości.

wyglada mi to na wygladzenie po prostu

Ja stawiam na konsekwencje (niedoskonałości) działania algorytmu Audacity.
Pzdr, Tomek
d(-_-)b

colcolcol

  • 723 / 3929
  • Ekspert
04-04-2018, 07:34
colcol, jak widac skrzypce potrafia przywalic jedenastoma Hz po nerach ;-)...

Po świętach bardziej się o wątrobę martwię... :)

....zauważ, że wszystkie spektra jakie wrzucił colcolcol mają charakterystykę silnie opadająca w stronę wysokich częstotliwości...
Na widmie skrzypiec mocno opadają harmoniczne i to jest zgodne z ogólnym wrażeniem odbioru, z resztą to samo jest na innych wykresach i nie wynika z chęci zachowania balansu tonalnego a raczej budowy instrumentów. Nie ma takich, które grają dźwiękiem podstawowym 8 kHz.

Skoro ustaliliśmy, że jednak 20 Hz w nagraniach jest, to idźmy dalej.

... nie mówiąc już nawet o możliwościach prawidłowego odtworzenia fali akustycznej o tej długości...

A jakie to jest prawidłowe odtworzenie fali o długości 17 metrów? Moim zdaniem, mylne jest przekonanie, jakoby ta fala miała się cała mieścić w pomieszczeniu odsłuchowym. Czy dźwięk musi trwać kilka sekund aby był słyszalny? A impuls 20 Hz (właśnie takie najczęściej się pojawiają w muzyce i są efektem nie tylko celowych zabiegów) o czasie trwania 0.5 sekundy będzie słyszalny w pomieszczeniu 3 x 3 metry?
« Ostatnia zmiana: 04-04-2018, 07:59 wysłana przez colcolcol »

riggs

  • 5 / 601
  • Nowy użytkownik
21-12-2018, 00:48
pracowałem na serwisie RTV w latach 1990 - 97 wszystko się naprawiało sony, panasonic, sanyo, techics , sansuii , schemat to podstawa - jak sie znasz potrafisz naprawić wszystko ;)


"A jakie to jest prawidłowe odtworzenie fali o długości 17 metrów? Moim zdaniem, mylne jest przekonanie, jakoby ta fala miała się cała mieścić w pomieszczeniu odsłuchowym. Czy dźwięk musi trwać kilka sekund aby był słyszalny? A impuls 20 Hz (właśnie takie najczęściej się pojawiają w muzyce i są efektem nie tylko celowych zabiegów) o czasie trwania 0.5 sekundy będzie słyszalny w pomieszczeniu 3 x 3 metry?"



riggs

  • 5 / 601
  • Nowy użytkownik
21-12-2018, 00:54
ach na tych sprawach się nie znam :) 

royal

  • 317 / 362
  • Zaawansowany użytkownik
06-09-2019, 10:25
Nie wcinasz się...
Jak dobrze rozumiem, program może przekłamywać i pokazywać nie to co słyszymy? Może faktycznie przekłamanie jest w pewnym sensie skutkiem obróbki obrazu, ale nagrania które sprawdziłem, nie są przypadkowe. Są to nagrania ze słyszalnym, mocnym i niskim basem. Obraz mniej więcej oddaje to co słyszę.

Pytanie o skrzypce jest logiczne, niżej Roby Lakatos.
Temat mi bliski . W moim wyobrazeniu ucho słyszy "powierzchniowo". Jesli w w odległosci oktawy  dwa niskie  dźwięki mają nawet  identyczne wg mikrofonu natężenie  głosności to  ten niższy zostanie  zagłuszony przez ten na który ucho ma większą ważliwośc. . Dlatego dźwięki bliiskie 20 HZ są słyszalne wtedy gdy jet generowany oddzielny taki dźwięk, ewentualnie inne dźwięki sa z innej bajki niż poniżej 100Hz. . Zresztą to się wiąże w ogóle z rozpoznawaniem harmonicznych - w dobrze odtwarzającym sysyemie nie mamy mozliwości komentowania poszczególnych harmonicznych bo słyszymy pełne instrumenty i głosy. . W złym zostaną one "wyobcowane " i tak - będziemy mieli sążniste opowieści o świetnych średnich w vocalu które świdrują uszy przy pomocy 700- 900- Hz.Mam podobne doświadczenia z Audacity i wydaje mi się że to nie jest programowe -  dla różnych głośników mam różne odpowiedzi. Zadziwające jest tylko że teorie nie zawsz pokrywają sie z realiami - Linia transmisja potrafi gorzej prezentować  najniższe niż zwykła odgroda. Oczywiście inna rzecz co z nich usłyszymy.

"Match cały z basami" to linia transmisyjna  a "bez loudness..." to 5 Watowy tonsilowski GDS26-31/15  w odgrodzie stratnej Widac że w linii usłyszymu mocniejszy bas ale raczej nie usłyszymy 22 Hz. gdy w odgrodzie 25 Hz ma uprzywijejowanie. Oczywiście na  to nakłada się rezonans pomieszczenia który akurat u mnie pomaga tym 30 Hz w linii. Tym niemniej poniżej 30 Hz  linia zdycha a  odgroda stratna znana z ubogiego basu się nie poddaje.

Shakhal

  • 500 / 4234
  • Ekspert
27-11-2019, 12:29
Byc może komuś się przyda ten link.
Ten prosty i przyjemny test sprawdza, czy subwoofer jest używany zgodnie z przeznaczeniem. Wiele osób polega na swoim subwooferze, aby dodać więcej basu do swojego systemu dźwiękowego: w rzeczywistości szukają korektora Subwoofer nie jest przeznaczony do odtwarzania głośniejszych basów; ma grać na głębszych basach.
Innymi słowy, należy dodać subwoofer do głównych głośników, aby rozszerzyć zakres częstotliwości systemu w kierunku niższych częstotliwości, a nie zwiększyć jego basów.

https://www.audiocheck.net/audiotests_subwooferkicktest.php

Shakhal

  • 500 / 4234
  • Ekspert
27-11-2019, 12:31
I jeszcze to Online Tone Generator

https://www.szynalski.com/tone-generator/