Jak sobie tak rozmowe analizuje wychodzi ze tematy zwiazane z faza ograniczaja sie u Ciebie do polozen mikrofonu w osi poziomej, wyrownasz sobie centra i najwyzej pod katem cisnienie z sredniaka ucieknie jak wyzej ciety albo większy. Podobnie tweeter. Ale w osi pionowej cuda sie dzieja bo łądnie ulozone centra zaczynaja sie rozjezdzac i faza bye. Tak wiec nie ma czegos takiego jak perfekt faza w przykladowo 3 way TMW. Energia wypromieniowana z takim zaburzeniem tez do ciebie trafia (robota pomieszczenia jak wspomniales) dajac efekt spadku energiiw pasmie ktorego zaburzenia dotycza. I nie jest bynajmniej tak ze ja w 3 way jakims cudem to obchodzę :-) Tyle ze zdaje sobie sprawe z tego ze temat występuje, dodatkowo czesto gesto odwraca sie midbas by faza miedzy przetwornikami lepiej sie ulozyla, spokojnie żaden satanizm, sam David wilson praktykuje. Zadaniem konstruktora jest ulozyc w takich okolicznoscich dxwiek zeby był mozliwie podobny do naturalnego bo rozumiesz ze zaleznosci fazowe poszły sie kochać ?
I nie pisz mi ze uwazam Cie za glupiego bo tak nie jest, moze zbyt ironicznie pisze i tyle. Pisales ze zaburzenia fazowe psuja dxwiek z czym sie zgadzam nie rozumiem zatem skąd cala ta rozmowa ?
A ze uwazam ze psuja efekt "tupana nozka" ? tupanie nozka to dla mnie dobre oddanie energii w calym pasmie jednoczesnie, przy problemach anwet lokalnych z faza zjawisko jest splycone. Nie oznacza ze znika.
PS. fakt nie pisales ze uwielbasz charke BBC tylko "Zapewne slyszales o BBC dip, ktora nie taka mala ilosc konstruktorow celowo ksztaltuje w swoich kolumnach, bo tak im gra lepiej, bardziej naturalnie."
Nie dopisałeś czy Twoim zdaniem czy ich ale z oburzenia wnoszę ze tylko ich.
A ja powiem ze uzywajac tweeterow przynajmniej rozważam ;-)
To mowisz, ze dalej sobie jaja robisz? Niby cos wiem o pomiarach, wyrownaniu czasowym, ale nie wiem nic o pomiarach na osi pionowej i poziomej? Walcz dalej.
Sa rozne szkoly budowania zestawow multiway. Ile ludzi, tyle pomyslow i tak najbardziej ascetyczna odmiana multiway, to wyrowane czasowo i fazowo glosniki oraz zwrotnice niskiego rzedu. Przyklady do Dunlavy, Duntech, Thiel, Vandersteen i inne bardziej niszowe produkty. W tych zestawach otrzymujesz na osi zgranie minimalno fazowe, glosniki graja jak jedno zrodlo punktowe, ale ich charakerstyka sypie sie na wiekszych katach poza osia. Jak masz jedno miesce na kanapie do sluchania i pomieszczenie przygotowane akustycznie, to taki zestaw moze zagrac doskonale lecz nalezy miec na uwadze mozliwosci powstania znieksztalcen na wiekszych poziomach glosnosci. Dalej to zestawy z pochylona scianka, ale z filtrami niekoniecznie dajacymi odpowiedz piloksztaltna. Czyli zwykle zwrotnice drugiego rzedu. To chyba teraz najpopularniejsze zestawy miltiway. Dalej to plaskie scianki bez wyrownania, lecz z bardziej stroma filtracja, ktora ma sobie poradzic z dopasowaniem fazy glosnikow. To jest zdecydwanie najwieksza grupa obecnie produkowanych multiway. Ich zaleta wykorzystanie pasma glosnikow, w ktorych pracuja najbardziej tlokowo, bez znieksztalcen, zwrotnice daja szeroka dyspersje, rowniez pod katami, wytrzymuja duze wysterowania bez znieksztalcen. Takie zestawy wersji aktywnej i studyjnej to zdecydowana wiekszosc monitorow studyjnych. Tutaj glosniki szerokopasmowe, czy multiway ze zwrotnicami 1 rzadu to niezwykla nisza, ale byly konstrukcje wybitne dzwiekowo jak np Earthworks Sigma 6.2. Dalej to juz tylko rozwiazania rowniez niszowe, ale z uwagi na bardzo rozbudowana filtracje o stromych zboczach, plaskie scianki bez wyrownania czasowego, tu przykladem moze byc Magico i Isophon/Gauder z ceramikami ( ktore nie chca grac z prostymi zwrotnicami. Dlaczego o tym pisze? Pisze dlatego, poniewaz w kazdej z tych grup mozna znalesc konstrukcje, ktore wyrozniaja sie brzmieniem na tle innych, i mozna smialo napisac, ze daja dzwiek bardzo wysokiej jakosci. To jest miedzy innymi dowod na to, ze zwrotnica jako taka nie stanowi przeszkody, ktora nie pozwala na przejscie na poziom wyzej. Niezwykle latwo jest splycic problem i powiedziec, ze FR jest the best, bo ma liniowa faze ( chociaz tak naprawde nie ma, gdyby sie uprzec ).
Generalnie mozna jeszcze pojsc dalej, poniewaz mamy na rynku konstrukcje dipolowe i omnipolarne, ktore rowniez maja swoje zalety i zagorzalych zwolennikow, ktorzy nie chca slyszec o kolumnach tradycyjnych. Odbijajac pileczke na drugiej stronie beda kolumny CD i horny wysokiej efektywnosci, zupelna sprzecznosc z cebulami MBL, a mimo to z cebulek mozna uslyszec wybitne granie. Mozna sie caly caly czas przerzucac na na swoje widzimisie, ale ja wole podejscie czysto techniczne, w ktorych po lewej stawiam wady, a po prawej zalety danego rozwiazania i tak balansuje zeby w sumie dostac najwiecej jak sie da. W przypadku Fr niestety mozliwosci jest niezwykle malo i dlatego te konstrukcjie nigdy nie zyskaja na popularnosci. Oczywiscie sa wyznawcy i to jest fajne, sa ludzie ktorzy kochaja grac na pile i uwielbiaja jej dzwiek, ale mnie np on sie nie podoba mimo, ze dokladnie wiem jak brzmi pila w rekach dobrego wirtuoza.
W Fr problem jest dokladnie taki jak ze spaniem pod za krotka koldra. Albo marzna nam nogi lecz cieplo w ramiona, albo cieple ramiona i zimne stopy. Albo glosnik jest malutki, ale jego praca tlokowa jest w szerokim zakresie, albo powiekszamy glosnik, dostajemy wiecej spl, wiecej znieksztalcen gnacej sie membrany, dla ktorych takie znieksztalcenia harmoniczne powstale przez zmiany fazy ( tak tak, FR tez kreci faza bo nie pracuje jak sztywny tlok ) uznaja, za mile dla ucha. Kiedys Ted Jordan postawil sobie za cel stworzenie idealnego FR, grajacego tlokowo w jak najszerszym pasmie, ale jemu tez sie to nie udalo i jak narazie nikomu sie to nie uda. Swiat audio czeka na doskonaly glosnik szerokopasmowy ale taki po prostu nie powstanie jeszcze dlugo.
Slowko na temat tych pomiarow katowych. Widzisz Lan, kiedys pan Joseph D'applito stworzyl konfiguracje MTM, ktora przy wlasciwej zwrotnicy daje odpowiedz punktowego zrodla dzwieku. Malo tego, potrafi zawezic dyspersje pionowa, tak aby oslabic odbicia od sufitu i podlogi, ale dajac ladne charakterystyki poziome. Ten system mozna rozbudowac o kolejne glosniki i dosc do kolumbryn Duntecha.
Co jeszcze ciekawego? Np nowe zestawy Beolab90, ktore potrafia takie cuda, jakie zadne inne zestawy nie potrafia, a juz napewno nie szerokopasmowe.
Pewnie kicha, bo aktywne i nie maja pily na step response? Kto wie, moze i da sie zrobic, tak jak w monitorach aktywnych Grimm audio, ktore mimo zastosowania ostrej filtracji, posiadaja odpowiedz pilo, rowna faze... Swiat poszedl do przodu, a Ty Lan dalej bawisz sie papierowym stozkiem i jeszcze probujesz innym wcisnac kit, ze to cud miod i orzeszki.
Zobaczymy i posluchamy w tym roku, co udalo Ci sie wypracowac i czy chociaz wokal bedzie bliski sredniej klasy 3way. Na wiecej sie nie napalam, bo bas i wysokie zawsze beda gorsze od porzadnych multiway.