Audiohobby.pl

Magnetofon

MAG

  • 2398 / 6092
  • Ekspert
22-02-2010, 16:16
T-Bolt

No to także współczuje dla mnie dual jest najlepszy i to tyle może dla tego że mam niegrzebane magnetofony a co do strony A I B USMIAŁEM SIE :)

MaciejLK

  • 508 / 6045
  • Ekspert
22-02-2010, 16:35
>> MAG, 2010-02-22 16:16:33

Cóż, skoro masz wyłącznie topowe magnetofony w idealnym stanie oraz kasety które są idealnie symetryczne - to gratuluję!
Miałeś szczęście!

Niektóre kasety - konkretne modele obudów - są silnie niesymetryczne i inaczej prowadzą taśmę na stronie A i B. Idealnie wyregulowany mechanizm radzi z tym sobie, ale wystarczy że jest odrobinę rozregulowany i taśma będzie prowadzona inaczej.
A na różnice w prowadzeniu taśmy w niektórych kasetach zwracano uwagę także w testach i recenzjach kaset, i za duże różnice obniżano oceny. Nie jest to więc tylko moja impresja ale fakt zaobserwowany także przez testerów. Co więcej, moje obserwacje dotyczą tych samych modeli kaset! (np. starej Sony Metal SR/XR).

Natomiast jeśli chodzi o to, że magnetofon dwuwałkowy to większa loteria, pozwolę sobie pozostać przy mojej opinii. Prawidłowa praca tego mechanizmu zależy od szalenie precyzyjnej regulacji całego mechanizmu i toru przesuwu taśmy. Za przyleganie taśmy do głowic odpowiadają przede wszystkim wałki i rolki dociskowe, i tu najmniejsza niedokładność od razu uwidacznia się zanikiem wysokich tonów, a zaraz potem zagniataniem brzegu taśmy. W mechanizmie jednowałkowym elementem napinającym taśmę i utrzymującym jej napięcie w obszarze głowic jest dopiero hamulec lewego talerzyka, toteż taśma ma większą "tolerancję" i większe możliwości układania się - choć, oczywiście, drastycznie złe ustawienie prawej rolki też będzie powodowało zagniatanie taśmy (tego też doświadczyłem nie raz). Ale mimo wszystko mechanizm jednowałkowy jest po prostu bardziej tolerancyjny i działa nieźle nawet gdy jest dość zużyty czy po prostu marnie zbudowany. Zauważ jak były zbudowane mechanizmy najprostszych magnetofonów przenośnych, tanich wież czy walkmanów - absolutny prymityw! I jakoś to działało mimo wszystko. Gdybyśmy z taką samą precyzją zbudowali mechanizm dwuwałkowy, nie działałby poprawnie nawet przez sekundę!

Dlatego właśnie twierdzę, że zakup używanego magnetofonu dwuwałkowego to większa loteria niż jednowałkowego - po prostu wystarczy żeby był odrobinę zużyty czy rozregulowany (w stopniu, który jednowałkowemu nie przeszkadza), i już będą kłopoty.
Zresztą, jak pokazało doświadczenie, także zakup nowego magnetofonu dwuwałkowego też mógł być loterią, bo
zgadzam się z Tobą, że mechanizmy dwuwałkowe były różnej jakości - niektóre były zbudowane szalenie solidnie i trwale i potrafią latami działać bezbłędnie, a inne (np. niesławny RS-B965) potrafiły rozregulowywać się jeszcze w czasie gwarancji.

MAG

  • 2398 / 6092
  • Ekspert
22-02-2010, 16:54
>> MaciejLK, 2010-02-22 16:35:20
>> MAG, 2010-02-22 16:16:33

Cóż, skoro masz wyłącznie topowe magnetofony w idealnym stanie oraz kasety które są idealnie symetryczne - to gratuluję!
Miałeś szczęście!

Tak mam tylko modele w bardzo dobrym stanie i z tego jestem dumny  że szukając po świecie nie wydaje fortuny jak nie którzy tylko normalne pieniądze

Masz prawo pozostać przy swojej opinii ależ ja Ci nie narzucam niczego , tylko szerzenie takich opinii stawia początkujących  w rozregulowanej sytuacji:)

mogę poprzeć swoje doświadczenia z magnetofonami zdjęciami pokazać które modele mam i które są z punktu widzenia mechaniki najwyższej próby nigdzie w Polsce na żadnym forum nie zamieszczę zdjęć np z Tandberga TCD 3014 w klubie do którego przynależę mamy obostrzone regulaminy może się dla kogoś wydawać to niezwykle dziwne ale nie mogę zdradzać szczegółów dlaczego tak jest choć myślę że kilkoro z Was wie o czym piszę .

Piszesz o odrobinie zużytym hmmmm magnetofon przeciętnie ma 15-30 lat i co nic takiego się nie dzieje

Po za tym przytaczasz :

Ale mimo wszystko mechanizm jednowałkowy jest po prostu bardziej tolerancyjny i działa nieźle nawet gdy jest dość zużyty czy po prostu marnie zbudowany

Ale z jakim skutkiem dla taśmy działa a i owszem ale taki rozregulowany mechanizm działać dobrze nie może MaciejLK zaprzeczasz podstawowym prawdą ROZREGULOWANY nie może dobrze działać

Cassiel

  • 180 / 5592
  • Aktywny użytkownik
22-02-2010, 16:56
Gdy w mechaniźmie dwuwałkowym jest coś nie tak, tzn. gdy jest rozregulowany lub zużyte są rolki przesuwu taśmy, to sytuację często ratuje większy naciąg taśmy. I stąd właśnie różnice w odtwarzaniu strony A i B. Bo jeśli przy odtwarzaniu którejś z stron, przeciwna rolka ciężej się kręci, to naciąg taśmy będzie większy. Co z kolei może zapewnić lepszą jakość dźwięku.

MAG

  • 2398 / 6092
  • Ekspert
22-02-2010, 16:58
Poza tym lubię jak ktoś kto chce mówić i przekonywać do swego poprze choćby swoja wiedzę zdjęciami ze swojej kolekcji do wielu nie przemawiają coraz to dłuższe posty nie obrazujące stricte danego  zagadnienia

MaciejLK

  • 508 / 6045
  • Ekspert
22-02-2010, 17:04
Skoro lubisz, to dobrze!

Jakie zdjęcia mam zamieścić? Kolejne etapy gniecenia konkretnej taśmy przez konkretny magnetofon?
Czy mam po prostu udowodnić naocznie ile i jakich mam magnetofonów?
Jak piszę, że sam czegoś doświadczyłem z konkretną taśmą i magnetofonem - to tak było. Jeśli nie są to moje osobiste doświadczenia, tylko np. gdzieś przeczytane czy zasłyszane - piszę to wprost, że NIE jest to moje własne doświadczenie.

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
22-02-2010, 17:35
>> cles, 2010-02-22 12:00:04

Większość zagadnień  w temacie opisali przedmówcy.
Jeszcze są jeszcze sprawy co należy sprawdzić i ewentualnie zrobić o których nie napisali.
Wówczas tak jak wspomniałem można " prasować "  zagniecioną taśmę.

Savage

  • 889 / 6107
  • Ekspert
22-02-2010, 18:46
>> cles, 2010-02-21 17:26:02
>Wszystkie Pioneery jakie miałem nie miały problemu z gięciem taśmy przez mechanizm dwuwałkowy.
>Natomiast wszystkie Sony, oprócz KA6ES musiały być podregulowane bo inaczej mięły szcególne taśmy (cienkie >i śliskie - a wiec metalówki, chrom i Fe był OK). Po regulacji nie ma problemu nawet ze 120-tkami.

A kiedyś Cles mówiłeś, ze Sony maja super mechanizm?;)
Z tym co napisałeś zgadzam się w 100%. Z calym szacunkiem ESY to świetne decki, tez je lubie, ale mechanika to one nie grzeszą. I te niedociągnięcia wychodzą na cienkich taśmach tak jak piszesz, na grubej FE wszystko chodzi.

T-bolt trochę przesadziłeś z tym AKAI i PIONEERem, nigdy mi te decki nic nie zniszczyły. AKAI maja naprawdę dużą tolerancje ustawienia toru. Ciężko jest zniszczyć tam taśmę, Pioneery to samo. To są wybitne konstrukcje.
Ale trafiają się rozregulowane głownie AKAI bo Pioneery rzadziej. Nie można negować AKAI za to, ze ktoś kreci śrubokrętem sobie bo ma dziurki na froncie, a potem nie wie co ma zrobić żeby to wyprostować.
POza tym ustawienie tych 2 mechanizmów to sama przyjemność, robi się to łatwo szybko i przyjemnie trzeba wiedzieć tylko co się robi.

Savage

  • 889 / 6107
  • Ekspert
22-02-2010, 18:50
>> MaciejLK, 2010-02-22 16:35:20
Niektóre kasety - konkretne modele obudów - są silnie niesymetryczne i inaczej prowadzą taśmę na stronie A i B. Idealnie wyregulowany mechanizm radzi z tym sobie, ale wystarczy że jest odrobinę rozregulowany i taśma będzie prowadzona inaczej.
A na różnice w prowadzeniu taśmy w niektórych kasetach zwracano uwagę także w testach i recenzjach kaset, i za duże różnice obniżano oceny. Nie jest to więc tylko moja impresja ale fakt zaobserwowany także przez >testerów. Co więcej, moje obserwacje dotyczą tych samych modeli kaset! (np. starej Sony Metal SR/XR).

Tu się zgadzam z Maciejem. Ma racje, wiele kaset jest niesymetrycznych i to nie wina decków. Naprawdę dobre kasety, wrzucam do decka i na dowolnej stornie w dowolnym miejscu na taśmie mam takie same wskazania przy kalibracji, ale miewam takie kasety w których te różnice są naprawdę duże.




P.S Przynajmniej jest jakaś dynamiczna dyskusja i coś się dzieje! :)
Prawdziwej dyskusji zawsze towarzysza emocje.

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
22-02-2010, 19:36
>> Savage, 2010-02-22 18:50:16
>> MaciejLK, 2010-02-22 16:35:20


....."Tu się zgadzam z Maciejem. Ma racje, wiele kaset jest niesymetrycznych i to nie wina decków. Naprawdę dobre kasety, wrzucam do decka i na dowolnej stornie w dowolnym miejscu na taśmie mam takie same wskazania przy kalibracji, ale miewam takie kasety w których te różnice są naprawdę duże....."


I dlatego tak nie lubię taśm TDK SA 90 z tych co kiedyś kupiłem w MM. Już ich parę jest w śmietniku

Aktualnie testuję szwajcarski ICM  Hi Fi SUPERCHROM PROFESIONAL 90.
Jest obiecująco.

P.S
Celowo nie podałem bo.....
Ciekaw jestem kto zasugeruje co jeszcze wykonałem aby TC-K950 nie niszczył szczególnie początku cienkiej taśmy.

yogi1

  • 159 / 6105
  • Aktywny użytkownik
22-02-2010, 20:29
regulacja sprzęgiełka

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
22-02-2010, 20:39
Savage
Nadal uważam mechanizm Sony za bardzo dobry. PO 15 latach wszystko ma prawo wymagać jakiejś korekty.

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
22-02-2010, 20:41
>> yogi1, 2010-02-22 20:29:22
regulacja sprzęgiełka


Nie to nie to.

Czekam na dalsze sugestie.

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
22-02-2010, 20:53
>> Savage, 2010-02-22 18:50:16
Tu się zgadzam z Maciejem. Ma racje, wiele kaset jest niesymetrycznych i to nie wina decków. Naprawdę dobre kasety, wrzucam do decka i na dowolnej stornie w dowolnym miejscu na taśmie mam takie same wskazania przy kalibracji, ale miewam takie kasety w których te różnice są naprawdę duże.

Oczywiście zgadzam się z powyższym ale tylko do pewnego stopnia.

Ideą mechanizmu DC jest eliminacja błędów konstrukcji kasety. I tak naprawdę jest.

Nie ma prawa być różnicy w kalibracji pomiędzy stroną A/B. Jeśli tak jest to maszynka do regulacji niestety. Przerobiłem to na własnej skórze, tzn też na mniej idealnych kasetach wskazania kalibracji były bardzo różne. Po wyregulowaniu mechanizmu przez fachowca jest dokładnie to samo na obu stronach.

Wklejcie zdjęcie problematycznej kasety. Postaram się zrobić test

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
22-02-2010, 20:56
Acha, bo padły odpowiedzi na moje pytanie, że winne są rolki. Otóż właśnie rolki zostały te same i to wielokrotnie w moich magnetofonach, więc jednak o co innego chodzi w tej regulacji.