Gustaw, dobrze, że będziesz, a Thomson - to hoho!
Męczę się z tematem, który nadałem poprzednio. Nasze opisy są często literackie, kolorowe, z odnośnikami do przenośni itd. I trudne do porównań między sobą. Może zastosować znany system testowych pytań, na które odp są "tak", "nie", a jeżeli "pomiędzy" - to z krótkim wytłumaczeniem, jak się dany punkt widzi. ? Będzie trudno, bo oba modele to jak porównanie Everestu do K2.
Ale wydaje się, najpierw trzeba chyba zacząć od kryteriów, a potem dobrać utwory? Z pewnością ktoś już ustawił takie kryteria nieraz, więc nie będę wymyślał jajka Kolumba. Ale od czegoś trzeba zacząć. Na wstępie z grubsza, z prośbą o uzupełnienia, korekty:
Przed odsłuchem:
Optyka, wygoda, ciężar, inne sprawy praktyczne - odnośnie słuchawek. Porównanie zewnętrzne wzmacniaczy z kompletu: optyka, technika. Co jest innego w komplecie Orfiego 2? Który komplet podoba nam się bardziej, jeszcze nie słuchając?
ODSŁUCH
1. Barwa, substancja.
Naturalność? Wyrównanie pasma? Głębokość basu? Jak średnica, wysoka średnica? Jak odbieramy soprany?
2. Przestrzeń, scena.
Lokalizacja instrumentów, powietrze pomiędzy, szerokość-głębokość sceny. W którym rzędzie "siedzimy"? Obraz przed nami, wokół, w głowie, pod czy nad nami?
3. Dynamika: Makro, mikro. Zaobserwowane zmiany przy małej, średniej, dużej głośności. Impulsy fortissimo (kotły, talerze), ale też zakres pianissimo, czytelność szczegółu, barwa.
4. Inne wrażenia? Chłodno, analitycznie, ciepło, emocjonalnie, żywo, plastycznie, (następne określenia)
Te odpowiedzi będą dotyczyć porównań, powiedzmy, trzech - czterech krótkich utworów (fragmentów?) - po jednym z różnych gatunków muzycznych. Tu też trudność aby znaleźć godną reprezentację. Znając listę tych utworów wcześniej, każdy może się zapoznać na własnym sprzęcie. Propozycje?
Acha, każdy miałby arkusz swój i kopię publiczną. Może być anonimowo.
To z pewnością nie wszystko. Zapraszam do grzebania w temacie.