Audiohobby.pl

Ostatnie wiadomości

Strony: 1 2 3 ... 10 następna »
1
Kenwood / Kenwood KX-9010
« Ostatnia wiadomość wysłana przez pień dnia 20-05-2024, 22:54 »
Tak sobie piszę do czego ja doszedłem gapiąc się w schemat magnetofonu.
  No więc z serwisówką chyba jest wszystko OK, tyle że ona dla kumatego a nie takiego cepa jak ja który ledwie trybi dlaczego żarówka bez prądu nie świeci.
 Wszystkie potrzebne informacje są na samym schemacie i to co ja z niego kapuję to wygląda tak:
   Jest sobie układ nazwany na schemacie IC2-  to jest od sterowania reel motor.   Po sąsiedzku jest IC3  od silnika funkcyjnego.
O IC3 zapominam bo wszystko działa OK.   Zostaje IC2 który dostaje informację od kompa głównego co jest włączone i co on ma robić.
    To zadanie rozpoznaje i steruje silnikiem zgodnie z planem tyle że:   napięcie  na silnik podaje z odpowiednią polaryzacją ale zawsze 3,3V
Ze schematu wynika że napięcie przy Play powinno wynosić na silniku 3,8  a przy przewijaniu 5,6.   Tak swoją drogą takie wartości są w KX 880 który ma taki sam silnik transportu jak i takie same układy zaznaczone tutaj jako IC2  oraz IC3-  działa 880- bez zastrzeżeń :)
   Samej regulacji jako takiej >winding force<   jak np. w Naku od zera aż do urwania taśmy :)  albo dymu z gumowego idlera nie ma co szukać.   W Kenwoodzie uznali zdaje się że tak ma być i spadaj- żadne regulacje nie są potrzebne.
Tak więc-  albo IC2 jest uwalony-  albo któryś z jego elementów pobocznych bo ma tam trochę oporniczków, kondensatorków itp...
 Chyba trzeba to sprawdzić na piechotę co łatwe nie będzie bo już mi czacha dymi od tego schematu.
Albo łatwe dla jełopa- wydłubać IC2  z drugiego Kena który stoi na szafie i kurzy się- wlutować i zobaczyć co będzie heheheehhe
   Ten drugi to 7050-  tam zdaje się takie same układy sterujące-  tyle że na samym mechanizmie.  W 9010  są na płytce Power Unit, w 880 na płycie głównej.
 Jest jeszcze 4520-  ale jego lubię i wypruwać scalaków mu nie będę :)

aaa właśnie-sprawdzałem pod kątem zdolności do przewijania na różnych taśmach.   Nooo i tak jak myślałem :(
Z połową taśm ma problemy i reel motorek zdycha co  chwila.  Najgorzej idzie mu (co mnie zdziwiło)  z taśmami Basf LH.
Inne magnetofony nie mają z nimi najmniejszych problemów.  Tak jak i fachowe sprawdzanie oporów poprzez kręcenie ołówkiem :)  nie wykazuje żeby coś z nimi było nie tak.   Kręcą się leciutko.
2
Serwis / Szablon do ustawiania głowic.
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Gustaw dnia 20-05-2024, 22:38 »
Hammer licz raczej od 18-tego (zamknięcie listy) i daj trochę więcej marginesu.
Warto jednak aby Frytejro się odezwał i dał znać kiedy.
3
Gramofony / Winylomania
« Ostatnia wiadomość wysłana przez pień dnia 20-05-2024, 19:51 »
Super to jest :)
  I nie produkują?   Dziwne.
Ja kupiłbym -  chociaż winylowiec ze mnie marny
4
Serwis / Tuning silnika
« Ostatnia wiadomość wysłana przez pień dnia 20-05-2024, 19:09 »
Wątpliwości zawsze jakieś mogą być :)    W boju okaże się jak jest.
    Teraz słucham i obserwuję :)    Jeżeli zdechnie w ciągu miesiąca to dam znać.

   Z tym że z tego co wiedzieć może mechanik (ja od biedy nadaję się hehehe)    Szczotki z zasady wykonuje się z miekkiego-czystego grafitu  tam gdzie wymagana trwałość i pewność długotrwałej pracy. Pamiętać też trzeba że grafit ma znakomite właściwości smarne i sam z siebie metalu w żaden sposób nie zarysuje.  Wypełni najwyżej dziurę i dalej idzie gładko.   Tam gdzie długotwałość w pracy nie jest wymagana np.   rozruszniki w samochodach to robi się z grafitu z dodatkiem węgla (grafit a węgiel to oczywiście ten sam pierwiastek ale grafit ma fają sieć krystaliczną a zwykły węgiel już nie)    Takie szczotki są tanie- łatawe do wyprasowania- twarde- sypią mocno- szybko się zużywają i orają nieźle po komutatorze.
  Grafit czysty tak jak w np.  miekkim ołówku (oznaczenia B) teoretycznie bardzo dobrze nadaje się jako szczotka.   Jeszcze gdy dostanie >gładki komutator<   to pełnia szczęścia, zużycie będzie postępować bardzo wolno jeżeli nie będzie iskrzyć.
(swoją drogą-iskry idące spod szczotek, pomijajac kijową konstrukcję która to dopuszcza-  to właśnie płonące drobinki węgla i wyrwany materiał komutatora  -  grafit tak łatwo się nie pali )
 Ponadto-  średnica komutatora w takim magnetofonowym silniczku jest mała-  coś koło 5mm.  Tak więc prędkość liniowa po obwodzie gdzie siedzi szczotka jest niewielka a i sam reel silnik magnetofonów kręci powoli.   Nie chce mi się liczyć ale wypadnie bardzo mizernie w stosunku do prawdziwego komutatora np.  z wiertarki czy innego odkurzacza heheheeh.
 No a na dzisiaj to ja jedynie zrobiłem oględziny po >odbiorze technicznym<
  Nie zwracałem szczególnie uwagi-  wisiał z godzinę czy półtorej na 6V-  czyli kręcił bardzo szybko jak na swoją standardową robotę.
   Nie zauważyłem po tym czasie najmniejszych oznak że zdechnie szybko.


5
Serwis / Tuning silnika
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Krzysztof_M dnia 20-05-2024, 17:45 »
Martwi jaka jest wytrzymałość szczotek z grafitu ołówkowego.
Ekspertem nie jestem, ale wydaje mi się, że szczotki grafitowe w silnikach to nie dokładnie taki sam materiał jak w twardych ołówkach.
A ewentualne ścieranie się materiału to nie tylko kwestia trwałości i stabilności działania - to również pył,który gdzieś musi się podziać - to pył przewodzący, więc dlatego to by mnie martwiło w takiej modyfikacji.
6
Serwis / Tuning silnika
« Ostatnia wiadomość wysłana przez ArturP dnia 20-05-2024, 16:57 »
Przy okazji-  moja metoda montowania silniczków żeby nie pieprzyć się ze szczotkami
A ja swoją metodę na składanie tych silniczków już tu opisałem, co prawda parę lat temu, ale zawsze. ;)
Długą śrubkę, o średnicy wałka, wkładam w łożysko od strony kółka pasowego, opieram na niej wałek z nałożonymi wcześniej szczotkami i przesuwam razem w stronę tego łożyska. Wałek przechodzi, dekielek się zamyka, wystarczy pozaginać zabezpieczenia dekla. I wszystko ;).
7
Gramofony / Winylomania
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Bacek dnia 20-05-2024, 16:50 »
Nie przypuszczałem że coś takiego jest w sprzedaży.

Bo nie jest. Dawno już nie produkowana. Trzeba dbać o gumy żeby się dobrze sprawowały



Widziałem natomiast taki patent w gramofonie JVC u znajomego ale nie działało.

Pewnie JVC QL-A95. Warto było by reanimować bo tam guma solidniejsza, a przy wbudowanej pompie to jest wygodniejsze.

Wbudowane, podobne do AT666 miało kilka Luxmanów (PD-300,   PD-375, PD-555 i jeszcze kilka) i jakiś Thorens
8
Kenwood / Kenwood KX-9010
« Ostatnia wiadomość wysłana przez pień dnia 20-05-2024, 16:32 »
Chłopaki- przerabiał ktoś z was w tym Kenwoodzie temat pt:
    Regulacja siły dowijania
???
  Właśnie jestem po upgrade silnika-  tego reel silniczka oczywiście.  Który tak sobie lubił stopa walnąć kiedy mu się podobało.  Silniczek jest teraz OK ale jest potencjalnie inny problem.
 Napięcie które go zasila :)    Od niego zależy siła dowijania przecież, bo tam żadnego sprzęgła nie ma na wszelki wypoadek.   Ile uciągnie silnik to tyle będzie.
 W moim egzemplarzu jest tak że napięcie mierzone na silniku podczas pracy wynosi 3,3- 3,4- 3,45 V   tak mniej więcej.
Wystarcza to uciągnąć nawijanie taśmy ale jest to bardzo-bardzo na styk.   Trafi się jakaś ciutek ciężko chodząca taśma i będzie >stop<
  Ponadto-  napięcie na reel silniku podczas przewijania nie zostaje podwyższone do ok 6 V  wzorem np.  Kena 880 którego wczoraj przerabiałem.    Przewija więc tak średnio na jeża-  pomału i ostrożnie hehehehehe.
   Samo napięcie też w 880-ce  przy >play<  też jest nieco wyższe i mechanizm trochę mocniej naciąga taśmę po stronie nawijania.
A ten 9010 to jakiś zdechlak taki jest.
       Jest jeszcze jedno-
Mam możliwe jakąś krzywą serwisówkę bo w niej nie ma ani słowa o regulacji dowijania.    Nie ma nawet wzmianki jakie napięcie powinno być właściwe. 
Oczywiście nie ma też żadnej informacji jak je wyregulować i czym kręcić w tym celu.    Albo ja już całkiem spore pryszcze na oczach mam :(
    ---żeby nie było w KX 880 podane są napięcia-  gdzie je mierzyć-  jakie powinny być  itd....     Ale też ani mru-mru o tym jak je wyregulować-   albo wczoraj też mam pryszcze. 

     Gapiłem się właśnie dosyć długo w tego 9010 tak na wszelki wypadek że może coś zobaczę, jakaś podkówka do regulacji reel motor.
 Ale nic-   normalnie ani śladu czegoś co można by tak zinterpretować.
  Tak więc jeżeli ktoś rozgryzł regulację siły uciągu silnika transportu to byłbym wdzięczny za informację :)
9
Gramofony / Winylomania
« Ostatnia wiadomość wysłana przez WOY dnia 20-05-2024, 12:51 »
Dobre to jest 🙂
Nie przypuszczałem że coś takiego jest w sprzedaży.

Widziałem natomiast taki patent w gramofonie JVC u znajomego ale nie działało.
10
Serwis / Tuning silnika
« Ostatnia wiadomość wysłana przez pień dnia 20-05-2024, 12:13 »
Ponieważ dzisiaj wolne :)   To tak jak odgrażałem się -  zabrałem się za silnik od KX-9010.
   Trochę bardziej upierdliwy mechanizm, trudniej się do niego dogrzebać to trzeba >ładnie<  zrobić żeby za szybko w razie W nie pruć na nowo.
   Przydało się wczorajsze doświadczenie i dzisiaj już technologia dopracowana,   wszystko poszło zdecydowanie szybciej.


  Na wykałaczce próbka referencyjna kleju, pozostawiona w celu sprawdzenia >kiedy można zmontować <
Nie śpieszyłem się też z klejeniem natychmiastowym grafitu do reszty szczotek, maznąłem i czekałem z godzinę aż nabierze półpłynnej konsystencji.  W tym czasie koryto, piwo itp.    oraz poprawienie komutatora na błysk.   Potem szczotki wmontowana na miejsce-  wzajemnie się dociskają :)
    Ostatni pomiar wykazał coś ok 20 Ohm mierzone na przelot przez obie-  czyli klej zaczyna już dobrze przewodzić.
  Jeszcze z godzina i zmontuję silnik.

.............

Klej już stracił śmierdzący rozpuszczalnik-  ładnie obkurczył się i pora zmontować.
  No i odbiór techniczny :)

Przy okazji-  moja metoda montowania silniczków żeby nie pieprzyć się ze szczotkami itp....
 Najpierw wkładamy oś od strony szczotek-  bardzo łatwo je wprowadzić na miejsce bez gimnastyki.   Potem kawałek żyłki wędkarskiej żeby uniemożliwić >wyrwanie wirnika <  przez magnes stojana.   Jedną ręką to da radę zmontować-  drugą robiłem zdjęcia :)

Strony: 1 2 3 ... 10 następna »