Audiohobby.pl

Musical Fidelity A1 - powrót do świetności

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
22-08-2013, 16:26
Mam tzw. oryginalną wersję tego wzmacniacza, z lat 1990.,  i chciałbym go lekko odświeżyć, jeśli to możliwe i sensowne, przy okazji naprawy gniazd głośnikowych, którą będę wykonywał za kilka dni.

Zastanawiam się, czy nie warto wymienić w nim elektrolitów, a przynajmniej tych wielkich - 10 000 µF, a także potencjometru głośności. Potencjometr trzeszczy, więc raz na jakiś czas psikam go przez otwór w czołówce :) środkiem na potencjometry, ale co do kondensatorów, to trudno mi powiedzieć. Ogólnie na jakość dźwięku nie narzekam, ale pewnie te 20 lat temu grał (jeszcze) lepiej.

Na razie nie mam zdjęć, bo nie chcę go otwierać, zanim nie dojdzie zamówiona pasta termoprzewodząca, ale tutaj można zobaczyć generalnie, jak on wygląda - w realu i schematy.

http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm#later

Niestety, ale moja wersja to chyba żadna z tych, jakie omawia autor (chromowany front z zasilaniem na pokładzie, chyba z ok. 1993/4 r. generalnie jak na zdjęciu poniżej, tylko chrom jest bardziej chromowy), ale podejrzewam, że akurat te kondensatory oraz potencjometr będą takie same (jak go otworzę, to wrzucę zdjęcia/zweryfikuję elementy)

Z tego co facet pisze, powinienem szukać elektrolitów 10,000uF, 25V 105°C, ale nie większych niż 25 mm. On wybrał Panasonic seria HA, ale nie bardzo mogę je znaleźć. Co byście polecali? Nie jestem częścio-filem, inwestować w ten wzmacniacz też niekoniecznie mam ochotę ponad to, co trzeba, ale zdaję sobie sprawę, że najtańsze elementy niekoniecznie muszą być najlepszym wyborem.

Czy warto, tak jak autor, wymieniać wszystkie elektrolity? Przyznam, że średnio mam na to ochotę, ale jak trzeba...

No i podobne pytanie o potencjometr - tzw. niebieski Alps 50k? (czy coś więcej powinienem o nim wiedzieć, bo jestem lewy w tych sprawach?)



Wiem, że temat cokolwiek mniej ekscytujący niż wyższość Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy (czyli Grado vs. Reszta Świata), ale... liczę na was wszyscy moi przyjaciele :)
Odszedł 13.10.2016r.

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
22-08-2013, 16:29
p.s.

uważam, że wyświetlanie "µF" zamiast [mikro]F na forum audiofilskim, to skandal! :)
Odszedł 13.10.2016r.

lancaster

  • Gość
22-08-2013, 19:07
magus, zajrzyj do srodka, jesli kondensatory nie są "spuchnięte" a wzmacniacz nie brumi to na razie bym ich nie ruszał.
Trzeszczący poitencjometr wymien sobie na zielonego Alpsa albo malego niebieskiego Bournsa (były ostatnio na allegro za grosze) o tej samej wartosci jaką masz.

lancaster

  • Gość
22-08-2013, 19:13
http://allegro.pl/potencjometr-bourns-pro-audio-2x50k-12-80zl-2szt-i3449407526.html

Niebieski Alps tez bedzie dobry, Michał pisale ze zielony bardziej mu podszedl, zielony tanszy i na pewno nie gorszy.
Niebieski okazalszy i mozna go znalexc w wielu h-e urzadzeniach.

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
22-08-2013, 19:19
Odszedł 13.10.2016r.

lancaster

  • Gość
22-08-2013, 19:33
magus,
do druku = przeznaczony do montazu na płytce drukowanej, co nie znaczy ze nie moze byc zamontowac "w powietrzu" czyli na froncie urzadzenia. Panelowy nie jest stereo wiec nie bede odpowiadał na mowe nienawiści ;-/

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
22-08-2013, 19:39
ok, ten niebieski alps - o ile jest dobry -  jest w sklepie 20 min. spacerem ode mnie, ale rozejrzę się jeszcze za zielonymi...

albo se kupię oba i zrobię zawody

Odszedł 13.10.2016r.

lancaster

  • Gość
22-08-2013, 19:45
piep.zony audiofil ;-/

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
22-08-2013, 19:55
ale może sobie odpuszczę - po każdym rozkręceniu muszę smarować dekiel pastą termoprzewodzącą i go przykręcać, bo mi się tranzystory spalą
nie wiem, czy mi się będzie chciało bawić

a ten zielony alps, to się szuka w necie przez "zielony"?


p.s. ten ostatni niebieski alps jest ok?


Odszedł 13.10.2016r.

lancaster

  • Gość
22-08-2013, 20:02
Maciej, wszystkie o których tu pisalismy sa OK. Dobierz tylko wartosc (47-50K), zeby regulacja glosnosci byla podobnie wyskalowana.

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
22-08-2013, 20:06
Ok, dzięki

(wiem, że marudzę, ale ręce mi się trzęsą :)  )


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Po 2 godzinach sam niemal dałem się przekonać tym naukowcom, byli bardzo wiarygodni. Na szczęście mam inne poglądy". - prof. K. Kik

"To przekracza moją wyobraźnię". - S. Chandrasekhar, laureat Nobla, zwolennik teorii, wg. której cała materia Wszechświata miała swój początek w nieskończenie małym punkcie
Odszedł 13.10.2016r.

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
22-08-2013, 20:42
>> lancaster, 2013-08-22 19:45:41
>piep.zony audiofil ;-/


nie prowokuj!

http://www.ebay.com/itm/ALPS-RK50-rotary-Potentiometer-10K-50K-100K-250K-logarithmic-pot-Japan-RK50112-/260966536400



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Po 2 godzinach sam niemal dałem się przekonać tym naukowcom, byli bardzo wiarygodni. Na szczęście mam inne poglądy". - prof. K. Kik

"To przekracza moją wyobraźnię". - S. Chandrasekhar, laureat Nobla, zwolennik teorii, wg. której cała materia Wszechświata miała swój początek w nieskończenie małym punkcie
Odszedł 13.10.2016r.

magus

  • 20990 / 6106
  • Ekspert
25-08-2013, 16:50
no więc nie zdecydowałem się na razie na wymianę potka

raz - ... patrz zdjęcie
dwa - w linku powyżej facet pisze, że trzaski to tak naprawdę problem konstrukcji przedwzmacniacza - zanieczyszczenia powodują wzrost rezystancji i, \\"w przeciwieństwie do standardowych konstrukcji\\", chwilowe skoki głośności podczas pokręcania, w związku z czym wymiana na słabej jakości potencjometr nie ma sensu (sugeruje wsadzenie innego przedwzmacniacza)

ostatecznie wsunąłem mu rurkę w szparkę :) i zrobiłem kąpiel w środku do regeneracji potencjometrów


co do kondensatorów - spuchnięte nie są, ale kolorek lekko zmieniły....


zastanawiam się, czy z sonicznego punktu widzenia miałoby sens jakieś uroszczenie przedwzmacniacza i wywalenie sekcji tape monitor i phono...
Odszedł 13.10.2016r.

jjurek

  • 2067 / 6034
  • Ekspert
13-11-2013, 10:04
>> magus

Koniecznie wymień kondensatory C10, C13, C14.

http://audiobbm.files.wordpress.com/2012/01/mf-a1.gif

Są one w sprzężeniu zwrotnym  i często krytyczne dla dzwięku.


Pasowałoby jeszcze sprawdzic czy nie rozjechały się prądy na tranzystorach.

jjurek

  • 2067 / 6034
  • Ekspert
13-11-2013, 11:11
Jest jeszcze opcja hardcore.

Jeśli masz jakiś dobry przedwzmacniacz z potencjometrem możesz pominąc całą napięciówkę na opampach i wpiąc sygnał bezpośrednio w bufor prądowy.

http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/a1_schematic.jpg

PS. Te czerwone kabelki na zdjęciu są za długie i chyba nieodpowiednie (to są kable "prądowe" ?)