Audiohobby.pl

TangBand W4-1798S

lancaster

  • Gość
23-10-2009, 08:48
...jestem rozwalony...co to NXT ma kłopot z kupieniem gdziekolwiek na świecie TB ???

mordensiur

  • 934 / 6168
  • Ekspert
23-10-2009, 08:59
Lan, pytałeś się o brzmienie BMRów.
Odsłuchiwałem je bez żadnej obudowy i odgrody, wieć charakter był nieco przejaskrawiony brakiem basu. Korygowałem na ucho EQ z foobara i filtrami do Convolvera. Były rozstawione na obudowie wzmacniacza, wiec warunki mało komfortowe.
To co mi rzucało się na początku, to wieeelka scena ( jeśli nagrania takowa posiadały ). Po korekcji basu nawet bez obudowy przyjemnie sie tego słuchało. Brak dyskomfortu w przypadku wysokich tonów - próbowałem dla sprawdzenia odejmować lub podbijać niektóre zakresy i zawsze lepiej brzmiało bez gmerania.
Jedyne co mnie zaniepokoiło, to jakby lekkie rezonowanie dźwieku przy organach, ale to mogła być wina padającego wzmacniacza, lub przesteru w basie. Dla ścisłości zjawisko to było, również bez korygowania.

Jak dla  mnie to lepiej nie dusić go basem, chyba że w tubie jakiejś. Bez tuby jak dla mnie to raczej do nagłaśniania pokoju to tylko 2-way. Chyba, że się zrobi wypierdziste słuchawki lub coś w rodzaju hełmofonu:)


----------------------------------------------
Prawdę każdy ma swoją
Muzyka to sztuka - audio to inżynieria

Conto Usuniente

  • 755 / 5927
  • Ekspert
23-10-2009, 09:58
>> lancaster, 2009-10-23 02:58:12

co do charekteru tego naszego rynku słuszne uwagi, niestety czy stety

ostatecznie "price is product"

czy "wyrównanie pasma" ma znaczenie - i tak i nie

ma bardzo duże znaczenie przy porównywaniu - osoby uczestniczące w porównawczych testach naukowych prowadzonych m.in. przez dr Toole\'a dla National Council of Canada zawsze silnie preferowały wyrównane pasmo

i naprawdę słychać nawet niewielkie zmiany w pasmie, spektakularnie to wychodzi kiedy się koryguje słuchawki i kiedy takie normatywne +/-3 dB robi podstawową i zasadniczą różnicę, no ale to są specyficzne "warunki testowe"

z drugiej strony - nie ma największego znaczenia ponieważ słuch szybko się akomoduje do dewiacji pasma a faktycznie spektrum nie ma podstawowego znaczenia dla identyfikacji źródła dźwięku - dewiacje muszą być naprawdę znaczne żeby powstało wrażenie nienaturalności, żeby od "nieco specyficzną barwę mają te skrzypce" przejść do "ten sprzęt silnie podbarwia" i potem aż do "WTF?"

słusznie piszesz - "ze natura słyszenia zwłaszcza w pomieszczeniu jest inna" - ucho słyszy power response a nie frequency response - to ostatnie jest ciekawe o tyle, kiedy wyłażą na nim piki rezonansowe

ciekawe, że na płycie testowej Tacet "Audiophile Companion" jest seria różnych wariantów nagrania typowej orkiestrowej klasyki (ścieżki 13-31), pierwszy wariant niemodyfikowany i kolejne zawierające podbicia lub osłabienia pasm 1/3 oktawy ze centrum w punktach 200, 400, 900, 2400, 3600, 6000 i 8000 Hz oraz pasma <100 Hz i powyżej 10 kHz zawsze precyzyjnie o 9 dB - DZIEWIĘĆ DECYBELI
dlaczego tak dużo - bo dopiero takie podbicie lub osłabienie w power response rzeczywiście POWINNO "robić istotną różnicę" każemu słuchaczowi w typowych warunkach odsłuchowych na konkretnym materialne muzycznym

nieco inaczej jest w przypadku szerszych filtrów - im szersze pasmo tym mniejsza dewiacja robi różnicę (co ustalił m. in. Toole w swoich badaniach)

co do znaczenia pomiarów - pomiar pozwala na wyrokowanie czy choćby stawianie hipotez w niektórych sprawach, ale musi być ta sama metoda pomiary i jego prezentacji i ścisła interpretacja zgodnie z wynikami badań

Conto Usuniente

  • 755 / 5927
  • Ekspert
23-10-2009, 10:05
>> jzagaja, 2009-10-23 09:45:06

mnie interesuje ten dziwny łamaniec na charakterystyce ok. 1.5 kHz, któremu odpowiada syfek na przebiegu impedancji i zakrętas na przebiegu fazy

skąd to się bierze i czy to słychać? zjawisko ma dość wąskie pasmo ale też ciutek dzwoni

podobne coś jest w TB

Conto Usuniente

  • 755 / 5927
  • Ekspert
23-10-2009, 10:09
ps.
widać też, że na odgrodzie (zielony wykres dla BMR) wygląda to nieco inaczej, górka znika, pojawia się raczej lokalny dołek, dużo mniej istotna rzecz dla słuchu

jednak pomiar bez odgrody, na której przecież pracuje głośnik też może wprowadzać w błąd

ten BMR to niezła jazda
jak nisko może pracować?

cadam

  • 4401 / 6252
  • Ekspert
23-10-2009, 11:19
>> lancaster, 2009-10-23 02:58:12
>cadam, bardzo ładnie wyszły pomiarowo bmr-y pod względem spl przy TB. Gratuluję.
>Rozumiem, ze w tej chwili BMR graja u Ciebie pelnym pasmem ?

Gra z obudową z kartonowego pudełka.

>Ja ocenibys zejscie w dol BMR wzgledem TB ?


Nie mogę w tej chwili porównać, bo TB gra bez obudowy, ale biorąc pod uwagę niżej położony rezonans TB to on powinien dostarczyć więcej basu.


>Jakos nie moge sie przelamać do mysli że kawalek deski pobudzony drganiami wzbudnika
>emituje naturalny dxwięk :)...nie pisze tego w żaden sposob ujmujac cokolwiek...opisz moze jakos brzmienie
?1798 wzgledem BMR

Nie jestem dobry w opisywaniu brzmienia. Oba głośniki grają zupełnie różnie. BMR ma przyciemniony środek.

cadam

  • 4401 / 6252
  • Ekspert
23-10-2009, 15:13
Ciekawostka. Zrobiłem eksperyment: wykonałem pomiar impedancji free air a następnie zatkałem otwór w magnesie głośnika i powtórzyłem pomiar pik podstawowego rezonansu zmniejszył się. Wniosek z tego taki, że otwory w magnesie nie są dla szpanu, tylko rzeczywiście ułatwiają przepływ powietrza pod membraną.

cadam

  • 4401 / 6252
  • Ekspert
23-10-2009, 15:27
>> lancaster, 2009-10-23 02:58:12
Jakos nie moge sie przelamać do mysli że kawalek deski pobudzony drganiami wzbudnika
emituje naturalny dxwięk :)

Jak zrobię panel mogę nagrać dźwięk wydobywający się z deski i wysłać żebyś sam ocenił.

lancaster

  • Gość
23-10-2009, 16:29
cadam, na nagraniu do porównań użyj jakąś konwencjonalną paczkę...albo choćby TB...no ciekaw jestem.

cadam

  • 4401 / 6252
  • Ekspert
23-10-2009, 19:49
W programie do symulacji wyciąłem moda przy 6,3KHz

Jakby kogoś interesowało skorzystałem z zależności dla równoległego obwodu rezonansowego:

L=R/(2*pi*f*Q)

C=Q/(2*pi*f*R)

R - opór
L - indukcyjność
C - pojemność
f - częstotliwość
Q - dobroć

lancaster

  • Gość
23-10-2009, 20:26
cadam, miales okazje posluchać wplywu pułapki na dźwiek ogolnie ?
Jutro jak dobrze pojdzie spróbuje i opisze zmiany(subiektywne)spróbue jeszcze filtr rownolegly....o szeregowym sczerze mowiąc nie myślalem, sprawdze.
W przyszlym tygodnu mam dostac basy 30cm z STX do OB...może sie to ładnie pożeni...

Krs47

  • 1037 / 6250
  • Ekspert
23-10-2009, 20:32
Cadam, jak wytniesz ten peak pułapką zepsujesz power response, który bazowo jest bardzo dobry. Na osi będzie lepiej, ale po całości może być gorzej - to jest właśnie największy problem tego typu korekcji w obrębie przetwarzanego przez głośnik pasma, szczególnie w przypadku gdy peak jest spory i pułapka wychodzi dośc głęboka.

Krs47

  • 1037 / 6250
  • Ekspert
23-10-2009, 20:34
Można by przemodelować ten głośnik w Edge, może chociaż ze 2db dałoby się sciągnąć dopasowując dyfrakcyjny dołek odpowiednio zaprojektowanego frontu - takie roziwązanie nie wpłynie tak znacząco na off axis.

lancaster

  • Gość
23-10-2009, 20:36
krs, obejrzyj pomiary pod kątem. PR(czyli public relations dźwięku:)) będzie nadal b.dobry....a nawet lepszy, bo pik jest tak samo widoczny pod katem jak na osi - podobna natura - nie zanika skubaniec pod kątem.
teoretycznie filtr powinien dobrze zrobic mocy wypromieniowywanej - jej równomiernemu rozkładowi ...nie wiem tyko czy dźwięk ogolnie jak to na filtrze nie zdechnie nieco....nie sprawdzisz nie dowiesz sie :)

lancaster

  • Gość
23-10-2009, 20:41
krs, trzeba by zasymulować dla 6,3K w jaki sposób mechanicznie mozna zadziaac....sluchalem kiedyś dobrej szerokopasmwki ktra na skutek filtrowania pików stracia sporo życia....tak nie chcę