Audiohobby.pl

Zestawy głośnikowe transient perfect

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 00:02
Czy za głośniki transient perfect (zakładając, że zwrotnice są 1rz) można uznać tylko z obudową zamkniętą czy też z basrefleksem?
Dunlavy uznaje tylko obudowy zamknięte a Thiel stosuje basrefleks i membranę bierną.

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 00:19
Głośniki T-P produkowane przez polaka.
http://www.lipinskisound.com/PRODUCTS.ASPX

A tu http://musictoolz.pl/testy/andrzej_lipinski.pdf  wywiad z nim

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 00:40
Spójrzcie na pomiary w Stereophile jego paczek
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/1205lipinski/index3.html

Wykres step response wskazuje że nie są T-P (może przy produkcji przez pomyłkę odwrócili fazę wysokotonowego?)

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 00:43
Jakie głośniki siedzą w zestawach Lipińskiego?
Wysokotonowy wygląda na pierścieniową Vifę a czym są niskośredniotonowce?

lancaster

  • Gość
29-07-2009, 07:04
Vify.
Na górze pierścieniowa(xt25?), na midbasach jakis starszy typ(nie pamietam modelu)

transient perfect to bardziej nazewnictwo marketingowe niż faktyczne idealne jednoczesne odtworzenie wszystkich skadowych dxwieku.
Przynajmniej ja tak to rozumiem(moze źle)

Lipinskie sa ponoć fajne(nie słuchałem) ale jakbyś tweeter podpiął inaczej niż firmowo to by sie pojawiła spora japa na spl w zakresie współpracy głośników.

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 08:41
Głośnik transient perfect potrafi odtworzyć przebieg prostokątny a jego step response wygląda jak na rysunku.

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 09:17
Tak wygląda prostokątny impuls po przejściu przez zwrotnicę Linkwitz-Riley drugiego oraz czwartego rzędu.
Jak widać zniekształcenie fazy pociąga za sobą zniekształcenie amplitudy.

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 09:39
Dlaczego nie słychać? Ruch błony bębenkowej naśladuje zmiany ciśnienia powietrza.

  • Gość
29-07-2009, 10:11
Może i naśladuje zmiany ciśnienia powietrza ale wąskopasmowej zmiany ciśnienia słuch nie rozróżnia.

  • Gość
29-07-2009, 10:24
Ale generalnie facet ma celne uwagi z tymi podbarwiającymi głosnikami audiofilskimi i dażeniem do wyrównania pasma w głosnikach odniesienia dla pro-audio. Juz dawno zauwazyłem ze dobry głosnik brzmi nudno, bo niewiele dodaje od siebie.

lancaster

  • Gość
29-07-2009, 10:29
Qubric, ciekawa definicja :)

Ja bym powiedział że dobry głośnik brzmi naturalnie....a Lipinski ponoć fajne, tylko nie wiem skąd te opowiesci o wyrównania pasma w proaudio, skoro Lipinskie mają pasmo akurat jak wiele innych paczek audiofilskich:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/1205lipinski/index3.html
nrmalne, bez żadnych przegiec....a i podobno nie brzmią nudno, tylko trochę basu coponiektórym audiofilom brakowało bez suba :)

lancaster

  • Gość
29-07-2009, 10:32
Paweł, ja wiem że ty już niczego nie słyszysz....ew to co napisze góró - amplitudy nie sychac, fazy nie sychać, thd nie sychac.
Dobrze ze chociaż telewizor gra lepiej od O :P

lancaster

  • Gość
29-07-2009, 10:34
cadam, jeśli chodzi o transient perfect to najlepsze co udało sie jak do tej pory zrobic z tego co mi wiadomo to Rehdeko.
Zresztą sporo fullrange powinno byc pod tym wzgledem niezłych
Facet mierzył swoje zestawy własnie przebiegiem prostokątnym, oraz porównywał widmo instrumentów live z widmem instrumentów odtworzonych przez głośnik.

  • Gość
29-07-2009, 10:44
jzagaja, 2009-07-29 10:15:50
Cytowany Lipinski chwali sie ze rozroznia na 100% ;)

Każdy ma jakies przekonania. On też.

np. "Druga sprawa to układ MTM, czyli middle-tweeter-middle. W stereofonii, jeśli
identyczny sygnał pojawia się jednocześnie w dwóch głośnikach, to słyszy się go subiektywnie pośrodku, tak samo jest i tu. Dzięki temu mamy tzw. source point speaker,"

Prawda. Ale pod warunkiem że trzymay łepetynę w osi głosnika wysokotonowego, powyzej i poniżej jest kaszana.

Wyrównanie czasowe przez cofniecie głosnika jest stosowane od dawna. Stad popularność pochyłych ścianek. Ale w większości przypadków nie daje dokładnej korelacji czasowej. Za to zwrotnice pierszego rzedu mając szeroki zakres pracy sa wrazliwe na zmiany połozenia punktu odsłuchu. Wiec nawet przy rozstawianiu tych monitorów w studiu musi brać ten fakt pod uwagę.

Efekt kraweziowy - czyli bafle step jak sądzę. ten bunkier z gabki to także eliminacja odbić kopułki. Żeby nie szukac daleko GDWK 10/80/7 Tonsila ma podobna realizację w postaci gąbki na frontpanelu. Tak samo jak starsze modele Scan Speaka. Prochu nie wymyślił. Natomiast brak takich rozwiązań w innych kolumnach nie oznacza że Lipiński stworzył cuda, a inni sie na tym nie znają, tylko raczej, że nie jest to krytyczne dla jakosci brzmienia.

cadam

  • 4401 / 5889
  • Ekspert
29-07-2009, 10:49
>> Qubric
"Prochu nie wymyślił. Natomiast brak takich rozwiązań w innych kolumnach nie oznacza że Lipiński stworzył cuda, a inni sie na tym nie znają, tylko raczej, że nie jest to krytyczne dla jakosci brzmienia."

Rozwiązania Lipińskiego były stosowane w Dunlavy na których się wzorował.
Na obrazki Dunlavy.