Tylko czy pomiar w, że się tak wyrażę >pomieszczeniu roboczym< ma jakiś większy sens? W końcu mierzę w takim przypadku również same pomieszczenie gdzie to gra. (oczywiście żeby teoretycznie wszystko wyprowadzić na równą krechę to bez komory nie da rady. Jednocześnie uważam że >prosta krecha na wykresie nie gwarantuje że będzie akurat np. dla mnie grała zajebiście. Ja też w końcu mam swoje dołki i górki na audiogramie )
Dawno dawno temu wymyslono metode pomiaru bramkowanego, aby umozliwic wykonywanie pomiarow w warunkach dalece innych od komory bezechowej. Dzieki tej metodzie mozemy wykonac w przecietnym pomieszczeniu dokladne pomiary glosnikow bez wplywu pomieszczenia. Oczywiscie ta metoda ma pewne ograniczenia, ale daje ona bardzo duze mozliwosci.
Ogolna zasada jest taka, ze najpierw wykonujemy pomiary glosnikow w polu swobodnym, czyli musimy tak zmierzyc glosniki, aby miec wglad w ich promieniowanie bez wplywu pomieszczenia. Na takich pomiarach pracujemy nad poprawna zwrotnica.
Nastepnie mozemy wykonac pomiary naszej konstrukcji w docelowym pomieszczeniu, ktore dadza nam obraz tego, co mozna poprawic akustyka pokoju i ewentualnym przestrojeniem konstrukcji. Taki pomiar uzywamy rowniez do aktywnej korekcji glosnikow pomieszczeniu.
Niestety najczesciej amatorzy nie posiadajacy odpowiedniej wiedzy i praktyki posluguja sie wylacznie pomiarem glosnikow z pomieszczenia i w ten sposob probuja projektowac filtry. Oczywiscie to jest lepsza metoda niz projektowanie zwrotnicy bez pomiarow, ale nadal jest ona obarczona ogromnymi bledami i nie ma tutaj tlumaczenia, ze tylko w ten sposob mozna zaprojektowac zwrotnice do pomieszczenia, w ktorym sluchamy.
Na temat liniowosci kolumn najczesciej wypowiadaja sie ludzie, ktorzy albo w ogole nie wykonuja pomiarow, albo maja w tym zakresie bardzo mgliste pojecie. Liniowa charakterystyka przenoszenia stala sie takim troche chlopcem do bicia, ktoremu mozna przypisac kazda niedoskonalosc sytemu glosnikowego. Sama liniowa charakterystyka przenoszenia na osi odsluchu jest jednym z wielu charakterystyk pomiarowych systemu glosnikowego, jaki ma wplyw na brzmienie calosci. To troche tak, jakby oceniac przydatnosc samochodu do rajdow WRC wylaczenie po mocy silnika, nie zwracajac uwagi na inne parametry jezdne.
Warto tez podkreslic, ze kazde odchylenie czestotliwosci od liniowego pasma przenoszenia jest po prostu znieksztalceniem. Podobnie nie projektuje sie zrodla dzwieku, czy wzmacniaczy z celowymi dziurami i gorkami w pasmie. Stosuje sie pewne korekcje, ale wylacznie w okreslonym celu, za ktorym zwykle lezy przywrocenie pewnego balansu brzmienia. Tak jak ktos probuje projektowac zwrotnice na podstawie pomiarow z pomieszczenia, to mniej wiecej stara sie tak projektowac, aby zachowac rownowage tonalna. Niestety akustyka pomieszczenia potrafi zepsuc nawet najlepsze zestawy glosnikowe.