Audiohobby.pl

ONKYO TA-2750 Integra

adek1983

  • 93 / 572
  • Użytkownik
19-10-2023, 11:00
Wyjąłem z szafy swoje jedyne ONKYO celem przejrzenia/wyczyszczenia. Od momentu zakupu (2019) nie ruszany. Założyłem nowe paski i zająłem się kalibracją toru audio. I o ile z odtwarzaniem sobie poradziłem bez najmniejszych problemów to już przy nagrywaniu mam problem. Instrukcja mówi być nagrać 1kHz na -20dB i 12000kHz na -12dB przy ustawieniu regulatora poziomu nagrywania ma maks. I to jeszcze rozumiem. Odpowiednie napięcie zadaję z poziomu generatora sygnału. Ale problem mam z weryfikacją poziomów. Instrukcja mówi tylko, że "Same level at REC/PB". I teraz pytanie co z czym porównać skoro w drugiej kolejności mam regulacje poziomu nagrywania?

Bo przecież sprawdzanie czy poziom REC 1kHz = PB 1kHz odbywa się właśnie przy regulacji poziomu nagrywania. A nie wydaje mi się by należało porównywać PB 1kHz z PB 12kHz skoro nagrywane są na różnych poziomach.

chorazy3

  • 1685 / 1805
  • Ekspert
19-10-2023, 13:12
Najpierw ustawiasz bias, czyli nagrywasz sygnały 1kHz -20dB i 12kHz -20dB i ustawiasz potek podczas odtwarzania 12kHz tak aby poziom sygnału nagrany na taśmie był taki sam jaki był dla 1kHz.

Potem ustawiasz record level podając sygnał 1kHz 0dB (lub te 350 mV co podaje manual) i nagrywasz tak aby poziom nagrany na taśmie był taki sam jak podany z generatora.

Edit.
Jako że deck jest dwuglowicowy musisz sygnały nagrywać, przewijać i odtwarzać ponownie.  I tak w kółko aż ustawisz poprawnie.
« Ostatnia zmiana: 19-10-2023, 13:30 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

AUDIOTONE

  • 9885 / 6041
  • Moderator Globalny
19-10-2023, 19:38
Serwisówki czasami są niezbyt zrozumiale napisane. Ale po prostu postępujemy jak w zwykłym magnetofonie 2-głowicowym.
Do regulacji zapisu BIAS i LEVEL dwie częstotliwości (w większości magnetofonów jest to poziom 0dB i częstotliwości od 315-1kHz dla Level-a poziom -20dB i częstotliwość od 8-12kHz dla Bias-u) i porównania odczytu względem zapisu. I nic specjalnego.
Ale skoro już naprawiłeś i kalibrowałeś sporo innych magnetofonów to i taki nie powinien niewiele zmienić w procedurach.
« Ostatnia zmiana: 19-10-2023, 20:53 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

adek1983

  • 93 / 572
  • Użytkownik
20-10-2023, 10:14
Najpierw ustawiasz bias, czyli nagrywasz sygnały 1kHz -20dB i 12kHz -20dB i ustawiasz potek podczas odtwarzania 12kHz tak aby poziom sygnału nagrany na taśmie był taki sam jaki był dla 1kHz.

Potem ustawiasz record level podając sygnał 1kHz 0dB (lub te 350 mV co podaje manual) i nagrywasz tak aby poziom nagrany na taśmie był taki sam jak podany z generatora.

Edit.
Jako że deck jest dwuglowicowy musisz sygnały nagrywać, przewijać i odtwarzać ponownie.  I tak w kółko aż ustawisz poprawnie.

To tutaj już mam jasność. Dziękuję.
« Ostatnia zmiana: 20-10-2023, 10:17 wysłana przez adek1983 »

adek1983

  • 93 / 572
  • Użytkownik
22-10-2023, 09:38
No i pojawił się kolejny problem. Serwisówka zaleca by kalibrację BIAS i poziomu nagrywania robić na kasecie MAXELL XLII. Mam ich kilka i na nich wszystko jest ok. Ale po próbie nagrania na taśmie żelazowej mam na lewym kanale poziom ok, ale na prawym +3 dB.

Krzysztof_M

  • 1552 / 5494
  • Ekspert
22-10-2023, 13:08
Przede wszystkim prawidłowa kolejność to kalibracja toru odczytu a następnie toru zapisu.
Tor odczytu kalibrujemy odpowiednimi taśmami.
Jakiś taśm użyłeś i z jakimi wynikami?
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

adek1983

  • 93 / 572
  • Użytkownik
01-12-2023, 11:52
Przede wszystkim prawidłowa kolejność to kalibracja toru odczytu a następnie toru zapisu.
Tor odczytu kalibrujemy odpowiednimi taśmami.
Jakiś taśm użyłeś i z jakimi wynikami?

Kaset które użyłem do kalibracji toru odczytu to kasety od Hans Peter Roth. Sprawdziły się już w kalibracji kilku moich decków od AIWY. Tutaj niestety mam dziwną sytuację, że pomimo poprawnej kalibracji odczyty i wykonaniu poprawnej kalibracji poziomu zapisu na kasecie MAXEL XLII (Type II). Wszystko jest ok. Sygnał testowy nagrany na poziomie 0dB odtwarzany jest na tym samym poziomie. Niestety przy próbie nagrania sygnału 0dB na kasecie TDK FE efekt jest taki, że na kanale lewym mam 0dB a na kanale prawy +3dB. Wszystko testowane na częstotliwości 1kHz.

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
01-12-2023, 14:42
a spróbuj odwrotnie, ustaw do żelaza najpierw.

I pare kaset popróbuj, zdarzało się że testy zapisu na tych samych ale paru egzemplarzach różniły się poziomami

AUDIOTONE

  • 9885 / 6041
  • Moderator Globalny
01-12-2023, 20:36
Sprawdź kilka innych żelazówek. Daj mu do kalibracji może UR lub UD jeśli masz takowe w dobrym stanie.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

adek1983

  • 93 / 572
  • Użytkownik
21-12-2023, 14:47
Wykonałem kalibrację poziomu nagrywania na żelazówkach. I o ile uzyskałem tutaj równy poziom nagrywania to po nagraniu sygnału na taśmie chromowej mam na lewym kanale +3dB względem prawego.

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
21-12-2023, 15:19
To może jednak coś siedzi albo tu albo tam.......... kupując stary magnetofon zawsze trzeba mieć pewność że na pewno cos mu będzie.....a jak nie to danina z owieczki.

AUDIOTONE

  • 9885 / 6041
  • Moderator Globalny
21-12-2023, 21:22
Wychodzi mi na to że coś jest z tymi taśmami... nie tak. Bo takich rozbieżności pomiędzy chromem a żelazem nie powinno być.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
21-12-2023, 23:20
a sprawdziłbyś jeszcze jak zachowują się te kasety przy nagrywaniu sygnałów np 315hz, 3 khz , 8 khz, czyli w szerszym zakresie pasma.

Mam np taką TDK D która na stronie A zapis odczyt jest idealny,sygnał testowy wręcz wzorcowy i służy mi do sprawdzania tanich kaseciaków wstępnie, a na stronie B jest różnica w kanałach ponad 3 dB, taśma pod lupą ideał, siada mi L kanał.

Taśma cr-mo jest delikatniejsza, może układa się inaczej w tym kaseciaku, rolka?

Jeszcze inaczej, zablokuj dziure w kasecie cr-mo i nagraj ją jako żalazo i napisz wnioski.
« Ostatnia zmiana: 21-12-2023, 23:23 wysłana przez Hammer »

adek1983

  • 93 / 572
  • Użytkownik
31-12-2023, 11:53
Zrobiłem jeszcze raz całą kalibrację od początku do końca. I wyszło mi, że na każdej kasecie odczyt nagranego sygnału jest inny. Na jednej żelazówce BASF LH E I odczyt nagranego sygnału jest idealny z obu stron, za to na TDK FE już jest różnica między kanałami. Mało tego po odwróceniu strony różnica zamienia się kanałami L<->P. Podobnie zachowuje się magnetofon na innych kasetach niezależnie chrom/żelazo. Sprawdzałem jak zachowa się chrom przy stykach ustawionych na żelazo. Poziom sygnału zmienia się równomiernie na obu kanałach. Więc ewidentnie problem tkwi albo w moich kasetach albo w mechanizmie. Rolka dociskowa wygląda dobrze, jest miękka.

AUDIOTONE

  • 9885 / 6041
  • Moderator Globalny
31-12-2023, 12:02
Obstawiałbym kasety. Do kalibracji toru audio, stosuje się kasety albo nowe referencyjne (takie jakie zalecał producent w danym modelu) albo w perfekcyjnym stanie o zbliżonych parametrach do kaset referencyjnych. W przeciwnym wypadku kalibracja będzie "pływać" i nie będzie miała sensu.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.