Audiohobby.pl

Nakamichi Cassette Deck 1

rombalbina

  • 3 / 4460
  • Nowy użytkownik
31-12-2023, 16:28
Witam sympatyków decków Nakamichi. W moim pięknym deck 1 padł silnik od paska. oznaczenie SHE2L   55-1119A.  Kompletnie nie mam pojęcia jaki mozna zastosować w zamian, cgyba, że ktoś ma taki na zbyciu. Chciałbym doprowadzić tego decka do stanu uzywalności, tymbardziej, że jest to praktycznie nieużywany deck. silnik kilka razy sie zatrzymywał, jak obróciłem ręką, to jakiś czas działał, aż do czasu kiedy juz nic nie pomagało. Po właczeniu mocno sie nagrzewa i ani drgnie.

chorazy3

  • 1690 / 1807
  • Ekspert
31-12-2023, 16:41
Rozbierz i spróbować zregenerować ten co jest.
Jak nie to wymień na obecnie produkowane chińczyki typu EG-530ad-2b. Ma być CCW.
« Ostatnia zmiana: 31-12-2023, 16:44 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
31-12-2023, 16:46
Tak jak pisze kolega wyżej, można spokojnie zastąpić na Mabuchi, dokładne oznaczenie tego silnika:

EG-530AD-2B , 12V CCW(L) 2400/8mm. Dostępne są choćby w sklepie north.

AUDIOTONE

  • 9890 / 6043
  • Moderator Globalny
31-12-2023, 17:03
Wyczyścić, stary silniczek (komutator i smarowanie, osad na szczotkach). Jeśli się uda to super jeśli nie to szukać oryginału Mabuchi. Może być używany. W ostateczności chinol EG-530 z racji niskiej jakości. Bywa że uda się dobry egzemplarz za pierwszym razem, ale to loteria. Chodzi o stabilność obrotów, oryginał Mabuchi ma tolerancję 1-2Hz.
« Ostatnia zmiana: 31-12-2023, 17:05 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
31-12-2023, 17:08
eee te z Northa to złom....na 3 szt 2 miałem nie do użycia.
Jeden za suchy a drugi pływał

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
31-12-2023, 17:28
Dziwne, ja już kilka wmontowałem i działają ok, wiadomo że można próbować uratować stary silnik, ale to trzeba umieć.

chorazy3

  • 1690 / 1807
  • Ekspert
31-12-2023, 17:49
Na pewno lepiej byłoby dać jakiś starszy większy silniczek jak we wcześniejszych Nakach. Z tych chinoli W&F nie wyjdzie jak z katalogu.
Te lepsze można często spotkać w modelach z lat 80-tych, nawet tych niedrogich, jak np. w Toshibach z serii PC-GXX.
Paweł

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
31-12-2023, 18:10
Bardzo dużo różnych konstrukcji miało oryginalny silnik Mabuchi o oznaczeniu EG-500AD-2B, można go jak najbardziej zastosować zamiast SHE2L. Ja je najczęściej widuję w tańszych modelach Yamaha jak KX-200, KX-230, KX-300, KX-330, KX-R430. Są to modele, które czasem da się kupić za grosze. Jeśli z naprawą się nie spieszy i chcemy osiągnąć jak najlepszy efekt końcowy, można poszukać.

rombalbina

  • 3 / 4460
  • Nowy użytkownik
31-12-2023, 19:10
Tak jak pisze kolega wyżej, można spokojnie zastąpić na Mabuchi, dokładne oznaczenie tego silnika:

EG-530AD-2B , 12V CCW(L) 2400/8mm. Dostępne są choćby w sklepie north.
Dzięki kolegom za info. Już zakupiłem na wszelki wypadek dwa silniczki. A pierwotny rozbiorę i może da sie naprawić.

pień

  • 2470 / 1242
  • Ekspert
01-01-2024, 14:52
Obstawiam że da się reanimować bez problemu :)   Powodem że zdechł w/g mnie jest syf na komutatorze -  mówię tak bo jeszcze nigdy z innym uszkodzeniem nie spotkałem się i żadnego chinola w swoich magnetofonach nigdy nie wstawiałem.   Gdzieś tam kiedyś to grubsza sprawa była z którymś silniczkiem-  chyba to był główny w JVC  który miał rozbite łożysko ale i tam obeszło się bez wymiany :)
    Ważne w tej robocie to przede wszystkim nie >wyrwać<  dekielka ze szczotkami.   Na osi za komutatorem najczęściej jest plastikowy talerzyk (podkładka)  o którą same szczotki bankowo się zahaczą i można je łatwo pogiąć.  Tym samy robiąc większe szkody niż były przed nami hahahahaha.   Najlepiej wyjąć z całym wirnikiem i delikatnie wyhaczyć.  No a co dalej wiadomo.
    Zresztą-  z okazji nowego roku chyba zaraz wydłubię silniczek transportu w kenie 9010 bo przytkało go ostatnio parę razy.
Zrobię parę fotek bo może pomogą rombalbinie w dłubaniu.  W tych nakach to chyba ten sam mechanizm- prawda?    Czy tam bez DD jest?
  W sumie też jestem ciekawy ile to mi czasu zajmie :)
      --na rekord nie ma co liczyć-  najpierw kawa-  obiad jakiś itd...   ale myślę że do wieczora będzie hehehehe


ed:   usiadłem do roboty :)  Ponieważ to nie Nakamichi  a jedynie silnik (podobny)   to reszta w Magnetofony>kasetowe>Kenwood>KX 9010
         ,, dla chętnych.   Jak kto chce się wyżyć z jakiegoś powodu na nowy rok to niech nie lezie :)


« Ostatnia zmiana: 01-01-2024, 16:53 wysłana przez pień »

rombalbina

  • 3 / 4460
  • Nowy użytkownik
09-01-2024, 11:16
ak jak pisze kolega wyżej, można spokojnie zastąpić na Mabuchi, dokładne oznaczenie tego silnika:

EG-530AD-2B , 12V CCW(L) 2400/8mm. Dostępne są choćby w sklepie north.
No i wczoraj wymieniłem silnik na chiński z north. Po ustawieniu obrotów na wstępie na ucho, to deck pieknie gra a po jakims czasie zatrzymuje sie i opuszcza głowice na dół. myślałem, że to ciasne prowadzenia taśmy w kasecie, poluzowałem śrubki i dalej to samo. Czyzby silnik po prostu nie miał mocy?

AUDIOTONE

  • 9890 / 6043
  • Moderator Globalny
09-01-2024, 11:43
Jeśli silnik jest mocno gorący to może zbyt duże obciążenie. Pasek za ciasny, coś z capstanami... lub tylko problem samego silnika. Musisz wyeliminować pokolei każdą zmienną.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
09-01-2024, 11:51
Może to być problem autostopem, jeśli jest tam styk obecności kasety w kieszeni może nie kontaktować (częsty problem) i magnetofon wyłącza się w losowych momentach. Trzeba go zwyczajnie przeczyścić.

Warto też sprawdzić pasek napędowy, jeśli jest jeszcze oryginalny może trzeba go wymienić, ale skoro deck gra dłuższy czas i dopiero potem się wyłącza, raczej nie jest to problem paska ani silnika, tylko autostopu.

Silnik, skoro kupiłeś dwa, można sprawdzić montując drugi.

Widzę, że kolega już odpowiedział wyżej, faktycznie coś może też powodować za duży opór i aktywować autostop, trzeba wszystko posprawdzać.
« Ostatnia zmiana: 09-01-2024, 11:58 wysłana przez RetroTape »

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
09-01-2024, 12:46
Ja stawiam na idlera.
Trzeba z mechanizmu z przodu zdjąć osłonę  i wymusić zadziałanie bez kasety i patrzeć co z idlerem się dzieje.
Autostop wtedy działa bo szpulka nie zbiera taśmy.
Sprawdź jakie zasilanie idzie na silnik główny też, powinno być tak jak na schemacie.

martingo

  • 129 / 3671
  • Aktywny użytkownik
10-01-2024, 07:40
W moim naku padł silnik dowijania też mi się zatrzymywał po pewnym czasie. Wymieniłem na nowy jaki znalazłem jeszcze ze starych zapasów. Od tej pory mam spokój.