Audiohobby.pl

Magnetofony z auto kalibracją (najlepsze i najgorsze).

AUDIOTONE

  • 3571 / 4442
  • Moderator
11-05-2020, 15:58
Temat dość kontrowersyjny, ponieważ zawsze chcemy sami kręcić i ustawiać korekcję taśmy podczas procesu zapisu.
I podejrzewam że będzie tutaj więcej zwolenników tej drugiej opcji, czyli pełnej manualnej kalibracji. Ale temat auto kalibracji nigdy nie był obszerniej poruszany, co za tym idzie może pomóc niektórym w wyborze magnetofonu i nie tylko.

Moje typy z bardzo dobrą auto kalibracją na początek to:
1. Nakamichi CR-7
2. Kenwood KX-9010
3. Kenwood KX-5010

1. Nakamichi CR-7 potrafi skalibrować naprawdę prawie wszystkie taśmy, miałem okazję przeprowadzić test ostatniego weekend-u. I taśmy które nawet nie można było skalibrować manualnie na Naku CR-4 lub Aiwie XK-S7000 poszły bez problemu na CR-7. To o czymś świadczy.

2/3. Kenwood KX-9010 i KX-5010 w tych magnetofonach auto kalibracja jest bardzo podobna także stoi na bardzo wysokim poziomie. W modelu 5010 jest lekko okrojona w stosunku do 9010. Na czym polega "okrojenie" tego nie pamiętam. Ale obydwie sprawują się wyśmienicie i kalibrują nawet papier toaletowy.

To tak na początek  :)
Analogowa Grupa Wywrotowa. Wojtek.

artekk

  • 1063 / 4489
  • Ekspert
11-05-2020, 16:38
Świetny temat Wojtku :)

A oto moi wybrańcy :

1. Nakamichi 1000ZXL,
2. Bang & Olufsen Beocord 9000,
3. JVC DD99,
4. Revox B215.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

AUDIOTONE

  • 3571 / 4442
  • Moderator
11-05-2020, 17:06
Arturo jakieś doświadczenia z auto kalibracją? Co do 1000ZXL to na pewno jest wyborna, ale czy daje sobie radę ze wszystkim, nawet tymi beznadziejnymi taśmami. Aczkolwiek takich to raczej nie będziemy nagrywać na 1000ZXL... Czyli tutaj temat otwarty może Stanisław coś dopisze o tym. B&O 9000 to jest dopiero wynalazek... jak to się sprawuje?
Analogowa Grupa Wywrotowa. Wojtek.

artekk

  • 1063 / 4489
  • Ekspert
11-05-2020, 18:29
Faktycznie największe doświadczenie ma z 1000ZXL Stanisław, może się odezwie. Niemniej moje, choć krótkie doświadczenia są na tyle dobre, by "Tysiączkę" w tym wątku umieścić.

Co do B&O 9000 przytoczę kilka słów z opisu, który kiedyś już gdzieś już zamieściłem :

A kalibracja nazywa się CCC, czyli COMPUTER CONTROLLED CALIBRATION.

Po naciśnięciu przycisku REC CAL magnetofon rozpoczyna trwający 9 sekund proces kalibracji taśmy, który odbywa się w kilku krokach :

1. Wykrycie kasety w mechanizmie,
2. Detekcja rodzaju taśmy,
3. Kalibracja biasu, by uzyskać płaską charakterystykę pasma przenoszenia w zakresie 333Hz - 7kHz w prawym kanale,
4. Jak wyżej lewy kanał,
5. Kalibracja korekcji zapisu (EQ) do uzyskania identycznego poziomu dla 17kHz, jak dla zakresu 333Hz - 7kHz, czyli jak najlepszej liniowości pasma przenoszenia,
6. Kalibracja czułości na 333Hz -20dB,
7. Najbardziej skomplikowany etap kalibracji. Uogólniając polega na kalibracji poziomu zapisu i wskaźnika wysterowania (!) dla danej taśmy, by przy poziomie 0dB na wskaźniku uzyskać minimalne zniekształcenia.

O ile punkty 1-6 są oczywiste (pomijając użyte częstotliwości testowe, są to procedury typowe dla systemów automatycznej kalibracji), w punkcie 7 mamy do czynienia z unikalnym rozwiązaniem, niespotykanym w żadnym innym magnetofonie. W praktyce wygląda to w taki sposób, że wszystkie taśmy, niezależnie od typu, charakterystyki, formulacji nośników nagrywamy na Beocordzie do 0dB. W instrukcji obsługi napisano, że metale można nagrywać do +2dB. I to działa. Przy próbach nagrywania, po zakończeniu kalibracji różnych taśm, zauważyłem, że dla każdej taśmy należy od nowa ustawiać potencjometrami poziom zapisu nagrania, bo wskaźniki pokazują mniejszy lub większy niż przy poprzedniej taśmie poziom. Choć może zdarzyć się, że kolejna taśma ma podobne do poprzedniej właściwości, wtedy wskaźniki reagują podobnie. Po prostu magnetofon zmienia jakby punkt odniesienia dla poziomu zapisu w zależności od użytej taśmy, by poziom zniekształceń był jak najniższy.

System CCC dokonuje wszystkich regulacji w 0,5dB krokach.

Co ciekawe za pomocą kombinacji klawiszy STOP + TAPE TYPE można na cyfrowym liczniku taśmy "podejrzeć" jakie ustawienia magnetofon wybrał w czasie kalibracji danej taśmy. Wywołując po kolei cyfry od 1 do 5 z klawiatury numerycznej magnetofonu zobaczymy następujące parametry zapisu : 1 - BIAS L, 2 -BIAS R, 3 - REC EQ, 4 - Sensitivity, 5 - METER. Skala zawiera się w przedziale 0-15 z środkiem przy wartości 7. Można z łatwością ocenić w jaki sposób magnetofon skorygował ustawienia dla poszczególnych taśm, jak ustawił bias, czułość, korekcję etc.

Wygląda to (na przykład) tak :

                      BIAS L  BIAS R  REC EQ  Sensitivity  METER

taśma TYP I       10         10           12             08            11

taśma TYP II      11         10           13             11            10
« Ostatnia zmiana: 11-05-2020, 18:32 wysłana przez artekk »
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

AUDIOTONE

  • 3571 / 4442
  • Moderator
11-05-2020, 19:14
Arturze dziękuję bardzo za sowitą porcję wyjaśnień dotyczącą kalibracji w B&O 9000. Wygląda na to że inżynierowie B&O  poszli całkiem inna drogą sposobu kalibracji kaset. Ale chwała im za to że powstał taki nie tuzinkowy magnetofon.

Z tych magnetofonów o których wspomnieliśmy dotychczas, jak wyglądała by klasyfikacja odnośnie brzmienia i "jakości kalibracji".

Kolejność przypadkowa:
1. Nakamichi 1000ZXL
2. Bang & Olufsen Beocord 9000
3. JVC DD99
4. Revox B215
5. Nakamichi CR-7
6. Kenwood KX-9010
7. Kenwood KX-5010

Na pewno znajdzie się jeszcze kilka innych modeli z biegiem czasu, wtedy będziemy listę zmieniać. I opisywać poszczególne magnetofony odnośnie tylko auto kalibracji.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Wojtek.

artekk

  • 1063 / 4489
  • Ekspert
11-05-2020, 19:24
Zapomniałem dodać, że magnetofony, które wymieniłem nieźle radzą sobie z taśmami "true chrome" BASF, co akurat dla mnie ma spore znaczenie.
Spotkałem się z opiniami, że bardzie udane układy autokalibracji mają też AIWY AD-F770 i AD-F990.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

siwy

  • 479 / 1215
  • Zaawansowany użytkownik
11-05-2020, 20:50
Jedyne co mogę napisać, to potwierdzić, że KX 9010 ani razu mnie nie zawiódł i skalibrował wszystkie kasety jakie do tej pory do niego włożyłem.

No i pełny szacun dla konstruktorów B&O 9000 to musiało robić wrażenie, obecnie także.

Z innymi deckami z auto kalibracją niestety nie miałem do czynienia, a szkoda.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Zdzisław

martingo

  • 88 / 2070
  • Użytkownik
12-05-2020, 07:45
Ja z mojej strony mogę dodać Denona DR-M44, YAMAHA KX-670, ONKYO TA-6711

artekk

  • 1063 / 4489
  • Ekspert
12-05-2020, 09:57
W Denonie DR-M44 faktycznie fajnie to działa, szybko i dość wiernie w stosunku do źródła.
Natomiast w Onkyo TA-6711 zdrarzało się, że trzeba było korygować autokalibrację manualnym biasem, bo ilość wysokich tonów była nieco mniejsza niż ze źródła. Z drugiej strony dobrze, że jest taka możliwość.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

Jan61

  • 82 / 2363
  • Użytkownik
12-05-2020, 12:07
Niedawno testowałem kilka swoich decków pod kątem skuteczności automatów. Potwierdzam wysoki poziom wymienionych modeli Kenwooda, dodatkowo KX-7030. Ale wyżej oceniam CT-979. Wybrałem sobie kilka "trudnych" taśm (SA-XS, chromy Basfa, FeCr, wysokie żelaza itp) i po skalibrowaniu na automatach porównałem poziomy sygnałów na CT-905 i CT-759. Ogólnie było nieźle, ale potrzebne były małe lub większe korekty i tutaj ręczny bias w Pionku jest zaletą. KX-9010 nie ma niestety takiej opcji. Popularne kasety kalibrowane były idealnie. Czyli spokojnie wg mnie można ufać automatom nagrywając na typowych nośnikach - manual więcej nie wyciśnie z takich taśm.
Janusz

martingo

  • 88 / 2070
  • Użytkownik
12-05-2020, 12:40
W grundigu CT-905 masz jeszcze kalibrację rozbitą na kanały super sprawa można dokładnie skalibrować kasetę. Ale mówimy tu o automatycznej kalibracji a nie manualu a CT-905 to manual.

AUDIOTONE

  • 3571 / 4442
  • Moderator
12-05-2020, 15:49
Czyli godnych polecenia magnetofonów z automatyczna kalibracją mamy już kilka:

Kolejność przypadkowa:

1. Nakamichi 1000ZXL
2. Bang & Olufsen Beocord 9000
3. JVC DD99
4. Revox B215
5. Nakamichi CR-7
6. Kenwood KX-9010
7. Kenwood KX-5010
8. Kenwood KX-7030
9. AIWA AD-F770
10. AIWA AD-F990
11. DENON DR-M44
12. YAMAHA KX-670
13. ONKYO TA-6711
14. Pioneer CT-979
Analogowa Grupa Wywrotowa. Wojtek.

Stanis

  • 87 / 4261
  • Użytkownik
12-05-2020, 20:46
Arturo jakieś doświadczenia z auto kalibracją? Co do 1000ZXL to na pewno jest wyborna, ale czy daje sobie radę ze wszystkim, nawet tymi beznadziejnymi taśmami. Aczkolwiek takich to raczej nie będziemy nagrywać na 1000ZXL... Czyli tutaj temat otwarty może Stanisław coś dopisze o tym. B&O 9000 to jest dopiero wynalazek... jak to się sprawuje?

Już gdzieś kiedyś napisałem że kalibracja w ZXL-u jest naprawdę doskonała i z przeciętnej taśmy zrobi metalową. Jedynie dynamika na takiej nieco siada. Bywa tak, że długo ją męczy zanim wszystko poustawia a szczególnie taśmy wyeksploatowane. Jak dotychczas to nie skalibrował mi tylko jednej metalki już podczas ustawiania azymutu. Po dokładnym obejrzeniu taśmy okazało się że ma wzdłużną rysę w połowie szerokości. Co ciekawe, to tą samą taśmę skalibrował bez problemu Onkyo TA 2900. Ale on nie kalibruje azymutu, więc pewno mu ta rysa nie przeszkadzała albo nie jest tak dokładny.
Do b.dobrej kalibracji dorzuciłbym też TA 2900. Mnie Accubias w żadnym jeszcze nie zawiódł.
Stach

AUDIOTONE

  • 3571 / 4442
  • Moderator
12-05-2020, 20:53
Dziękuję Stanisławie za kilka słów odnośnie ZXL-a.
A co do ONKYO 2900 to posiada manualna kalibrację... poziomu. Oczywiście plus automat Bias-u ale to nie jest pełna auto kalibracja. To takie coś pomiędzy :) Raczej nie zakwalifikuję się do naszej listy magnetofonów z auto kalibracją .
Analogowa Grupa Wywrotowa. Wojtek.

Stanis

  • 87 / 4261
  • Użytkownik
12-05-2020, 21:05
Dziękuję Stanisławie za kilka słów odnośnie ZXL-a.
A co do ONKYO 2900 to posiada manualna kalibrację... poziomu. Oczywiście plus automat Bias-u ale to nie jest pełna auto kalibracja. To takie coś pomiędzy :) Raczej nie zakwalifikuję się do naszej listy magnetofonów z auto kalibracją .
o.k. rozumiem.


Stach