Faktycznie największe doświadczenie ma z 1000ZXL Stanisław, może się odezwie. Niemniej moje, choć krótkie doświadczenia są na tyle dobre, by "Tysiączkę" w tym wątku umieścić.
Co do B&O 9000 przytoczę kilka słów z opisu, który kiedyś już gdzieś już zamieściłem :
A kalibracja nazywa się CCC, czyli COMPUTER CONTROLLED CALIBRATION.
Po naciśnięciu przycisku REC CAL magnetofon rozpoczyna trwający 9 sekund proces kalibracji taśmy, który odbywa się w kilku krokach :
1. Wykrycie kasety w mechanizmie,
2. Detekcja rodzaju taśmy,
3. Kalibracja biasu, by uzyskać płaską charakterystykę pasma przenoszenia w zakresie 333Hz - 7kHz w prawym kanale,
4. Jak wyżej lewy kanał,
5. Kalibracja korekcji zapisu (EQ) do uzyskania identycznego poziomu dla 17kHz, jak dla zakresu 333Hz - 7kHz, czyli jak najlepszej liniowości pasma przenoszenia,
6. Kalibracja czułości na 333Hz -20dB,
7. Najbardziej skomplikowany etap kalibracji. Uogólniając polega na kalibracji poziomu zapisu i wskaźnika wysterowania (!) dla danej taśmy, by przy poziomie 0dB na wskaźniku uzyskać minimalne zniekształcenia.
O ile punkty 1-6 są oczywiste (pomijając użyte częstotliwości testowe, są to procedury typowe dla systemów automatycznej kalibracji), w punkcie 7 mamy do czynienia z unikalnym rozwiązaniem, niespotykanym w żadnym innym magnetofonie. W praktyce wygląda to w taki sposób, że wszystkie taśmy, niezależnie od typu, charakterystyki, formulacji nośników nagrywamy na Beocordzie do 0dB. W instrukcji obsługi napisano, że metale można nagrywać do +2dB. I to działa. Przy próbach nagrywania, po zakończeniu kalibracji różnych taśm, zauważyłem, że dla każdej taśmy należy od nowa ustawiać potencjometrami poziom zapisu nagrania, bo wskaźniki pokazują mniejszy lub większy niż przy poprzedniej taśmie poziom. Choć może zdarzyć się, że kolejna taśma ma podobne do poprzedniej właściwości, wtedy wskaźniki reagują podobnie. Po prostu magnetofon zmienia jakby punkt odniesienia dla poziomu zapisu w zależności od użytej taśmy, by poziom zniekształceń był jak najniższy.
System CCC dokonuje wszystkich regulacji w 0,5dB krokach.
Co ciekawe za pomocą kombinacji klawiszy STOP + TAPE TYPE można na cyfrowym liczniku taśmy "podejrzeć" jakie ustawienia magnetofon wybrał w czasie kalibracji danej taśmy. Wywołując po kolei cyfry od 1 do 5 z klawiatury numerycznej magnetofonu zobaczymy następujące parametry zapisu : 1 - BIAS L, 2 -BIAS R, 3 - REC EQ, 4 - Sensitivity, 5 - METER. Skala zawiera się w przedziale 0-15 z środkiem przy wartości 7. Można z łatwością ocenić w jaki sposób magnetofon skorygował ustawienia dla poszczególnych taśm, jak ustawił bias, czułość, korekcję etc.
Wygląda to (na przykład) tak :
BIAS L BIAS R REC EQ Sensitivity METER
taśma TYP I 10 10 12 08 11
taśma TYP II 11 10 13 11 10