Audiohobby.pl

Magnetofon

Destroyer

  • 358 / 1521
  • Zaawansowany użytkownik
27-04-2022, 17:28
Koledzy.
Mam dość nietypowy problem. Dostałem zlecenie wykonania kopii na ZXL-u 1000 na taśmie Sony Metal SR. Taśma ta będzie odtwarzana na Techniksie AZ 7. Nie znam tego modelu i nie wiem jaki ustawić poziom wysterowania żeby deck się nie dławił. Na ZXL-u metale można nagrywać z poziomem do + 10 dB. Ale niektóre magnetofony nie są w stanie tego przerobić. Jak to jest z tym AZ 7?
Dodam jeszcze że deck jest po serwisie.
« Ostatnia zmiana: 27-04-2022, 17:37 wysłana przez Destroyer »
Stach

AUDIOTONE

  • 9888 / 6042
  • Moderator Globalny
27-04-2022, 19:37
Stanisławie ja bym nie szalał z zapisem, ... nagrać normalnie do 0dB a w pikach do +3dB.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Destroyer

  • 358 / 1521
  • Zaawansowany użytkownik
27-04-2022, 20:19
Stanisławie ja bym nie szalał z zapisem, ... nagrać normalnie do 0dB a w pikach do +3dB.
Tak zrobiłem.  B.rzadko sięgało do +5.
Stach

RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
28-04-2022, 19:05
Mam pytanie do szanownego grona, sprawdziłem sobie dzisiaj kasetą testową azymut jednego ze swoich magnetofonów Technics, który ma fabrycznie zalakowaną głowicę i wychodzi mu z krzywej Lissajous faza 90 st. Oznacza to dopuszczalną przez niektóre service manuale odchyłkę, powodującą spadek amplitudy o jakieś 3 dB (załączam obrazek). Ogólnie magnetofon gra bardzo dobrze i mam dylemat czy to ruszać aby uzyskać dźwięk idealnie w fazie. Co radzicie ?
« Ostatnia zmiana: 28-04-2022, 19:48 wysłana przez RetroTape »

AUDIOTONE

  • 9888 / 6042
  • Moderator Globalny
28-04-2022, 20:23
Mam pytanie do szanownego grona, sprawdziłem sobie dzisiaj kasetą testową azymut jednego ze swoich magnetofonów Technics, który ma fabrycznie zalakowaną głowicę i wychodzi mu z krzywej Lissajous faza 90 st. Oznacza to dopuszczalną przez niektóre service manuale odchyłkę, powodującą spadek amplitudy o jakieś 3 dB (załączam obrazek). Ogólnie magnetofon gra bardzo dobrze i mam dylemat czy to ruszać aby uzyskać dźwięk idealnie w fazie. Co radzicie ?
Oczywiście do regulacji. poprawne ustawienie to 0 stopni, czyli w fazie. A nie jakieś półśrodki. Zresztą Technics-owi już zdarzało się firmowo mieć skopany skos... a o wysokości głowicy nie wspomnę. Ogólnie to problem wielu firm nie tylko jednej, często zalakowane śruby nie są wykładnikiem poprawnego skosu.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

paluch.

  • 280 / 2969
  • Zaawansowany użytkownik
28-04-2022, 20:49
sprawdziłem sobie dzisiaj kasetą testową azymut
Ważne jest co to jest za kaseta do ustawienia skosu głowicy, firmowa czy może nagrywana na innym magnetofonie stereo, bo tutaj mogą być błędy zapisanego sygnału. Upewnij się zanim zaczniesz kręcić śrubkami.
« Ostatnia zmiana: 28-04-2022, 20:54 wysłana przez paluch. »
Tomek

AUDIOTONE

  • 9888 / 6042
  • Moderator Globalny
28-04-2022, 20:50
sprawdziłem sobie dzisiaj kasetą testową azymut
Ważne jest co to jest za kaseta do ustawienia skosu głowicy, firmowa czy może nagrywana na innym magnetofonie stereo, bo tutaj mogą być błędy sygnału. Upewnij się zanim zaczniesz kręcić śrubkami.
Dokładnie Tomku, to na początek ;-)
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
28-04-2022, 21:10
Dziękuję za odpowiedzi, będę w takim razie regulował. Sprawdzam azymut oryginalną kasetą Unitra KS-Fe (taką czerwoną) nagraną pełnym śladem. Co ciekawe mam jeszcze kilka innych kaset serwisowych Unitry, w tym jeszcze jedną (taką niebieską) tylko z sygnałem 6,3 kHz do azymutu i nie jest on dokładnie taki sam co na wersji KS-Fe. Różnice nie są duże ale są. Możliwe, że chodzi o jakość obudowy.

Pewnie trochę podpadnę tutaj niektórym forumowiczom, ale nie jestem specjalnie uprzedzony do dobrze nagranych kaset serwisowych w stereo. Widziałem tutaj na forum w temacie poświęconym tym kasetom, oryginalną wersję Philipsa nagraną w stereo. Miałem też do czynienia z innymi kasetami stereo nagrywanymi przez różne osoby i nawet dostępnych tu i ówdzie obecnie. Większość z nich trzymała prawidłowy strumień nagrania i odchyłki azymutu w porównaniu do firmowych kaset były niewielkie. Wiem też, że nawet między najlepszymi, markowymi, pełnośladowymi kasetami są pewne różnice i nie ma specjalnie na to rady.

AUDIOTONE

  • 9888 / 6042
  • Moderator Globalny
28-04-2022, 21:57
Widziałem tutaj na forum w temacie poświęconym tym kasetom, oryginalną wersję Philipsa nagraną w stereo.
A któraż to kaseta serwisowa Philips-a jest nagrana w Stereo? Pytam bo mam kilka i są to full-track-i lub Mono (half-track) ?
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
28-04-2022, 22:17
Cytat: AUDIOTONE
A któraż to kaseta serwisowa Philips-a jest nagrana w Stereo? Pytam bo mam kilka i są to full-track-i lub Mono (half-track) ?
Taka niebieska, którą sam zamieszczałeś :) Ma opis na wkładce "SIDE 2 This side is blank and can be used for your own recording ..." przyjąłem że to stereo, ale może być faktycznie nagrywana głowicą mono. Słyszałem, że nagranie mono niewiele już zamienia, w porównanie ze stereo, ale trudno mi to jednoznacznie ocenić ile daje ten minimalnie szerszy ślad.

AUDIOTONE

  • 9888 / 6042
  • Moderator Globalny
28-04-2022, 22:31
Słyszałem, że nagranie mono niewiele już zamienia, w porównanie ze stereo, ale trudno mi to jednoznacznie ocenić ile daje ten minimalnie szerszy ślad.
Daje tyle że dwa kanały są równe, a przy kalibracji poziomów lub ustawianiu skosu to podstawowe wymaganie.
Jak masz wątpliwości to zapraszam tutaj , wiele tam już powiedziałem na ten temat nagrywania kaset testowych :
http://audiohobby.pl/index.php?topic=13372.0
« Ostatnia zmiana: 28-04-2022, 22:33 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
28-04-2022, 22:54
Dzięki za linka, poczytam. Bawiłem się kiedyś w nagrywanie głowicą mono zamontowaną do lepszego magnetofonu, podczas nagrywania na kasetach programów do ZX Spectrum. Pamiętam, że pod względem równości nagrania kanałów było gorzej niż na dobrym deck'u 3 głowicowym stereo, gdzie można było precyzyjnie ustawić poziom dla każdego kanału. Tylko, że ta głowica mono była pewnie słabej jakości, albo źle ustawiona, to było bardzo dawno temu.

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
28-04-2022, 22:59
było gorzej? głowicą mono ? nie mam pytań. coś nie tak....

RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
28-04-2022, 23:05
było gorzej? głowicą mono ? nie mam pytań. coś nie tak....
Teraz po latach też myślę, że coś było nie tak, ale nie ma szansy już tego zweryfikować. Pamiętam tylko, ze po nagraniu programu na tym decku mono i odtworzeniu kasety na zwykłym magnetofonie stereo, lewy kanał był wyraźnie cichszy i do tego nie trzymał cały czas takiej samej głośności. Tak jakby brzeg taśmy nie mógł przyjąć równego strumienia magnetycznego jak dalsza część. Może była to też wina kasety, kto wie.
« Ostatnia zmiana: 28-04-2022, 23:25 wysłana przez RetroTape »

judasz94

  • 440 / 1314
  • Zaawansowany użytkownik
28-04-2022, 23:31
Teraz po latach też myślę, że coś było nie tak, ale nie ma szansy już tego zweryfikować. Pamiętam tylko, ze po nagraniu programu na tym decku mono i odtworzeniu kasety na zwykłym magnetofonie stereo, prawy kanał był wyraźnie cichszy i do tego nie trzymał cały czas takiej samej głośności. Tak jakby brzeg taśmy nie mógł przyjąć równego strumienia magnetycznego jak dalsza część. Może była to też wina kasety, kto wie.


Krzywa głowica, krzywa w znaczeniu skrzywionego mocowania przez co jej docisk był nierówny i taśma "jeździła" po głowicy. Prawy kanał mamy wewnątrz czyli taśma leciała do środka głowicy. Dlatego taki zapis najlepiej jest robić pełnym śladem ale to jedynie do regulacji skosu.
Adam
Pro audio, muzyk, elektronik