Audiohobby.pl

Zapis reporterski mono i stereo z wykorzystaniem mikrofonu

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
06-03-2008, 20:30
Zakładam znajomość pojęć i terminów podstawowych ale gwoli przypomnienia:
Monofonia = technika zapisywania/ odtwarzania/przesyłania za pomocą jednego toru transmisyjnego
Stereofonia = technika zapisywania/odtwarzania/przekazywania za pomocą conajmniej dwóch torów transmisyjnych.
Rozróżniamy trzy podstawowe typy stereofonii
I] Stereofonia Sztucznej Głowy
II] Stereofonia A B przy pomocy dwóch mikrofonów umieszczonych obok siebie w odległości od 25 cm do 1500 cm. Efekt prestrzenności uzyskujemy dzięki różnicy czasu przebiegu dźwięku i różnicy faz pochodzących od obydwu mikrofonów.
III] Stereo Stereofonia X Y inaczej zwana natężeniową  zapis dokonywany jest przy pomocy dwóch mikrofonów o charakterystyce kierunkowej przeciwnie skierowanych  i tak mikrofon I  jest dokładnie taki sam jak mikrofon II
[układ symetryczny ] lub mikrofon  I różni się od mikrofonu II [układ asymetryczny]  i tak a) super kardioda przód
kardioida tło   np śpiewak gitarzysta lub b) przód kardioida tył super kardioida  np zespół lub chór  i tło tylne sufit pod kątem 30-45 stopni.
Bardzo rzadko korzystamy w terenie z zapisu w stereofonii AB  mikrofony stereo przypominają wyglądem młotek
np JVC M-201 lub UHER -M640  rozkładaną literę V  czasem stosujemy wysięgnik w kształcie litery T w którym baza ma owe 25 cm. Stereofonię Sztucznej głowy możemy potraktować jako interesującą ciekawostkę i będzie warto kiedyś ją opisać Porada praktyczna nagrywając  z kimś wywiad na sprzęcie stereo jeden z mikrofonów trzymamy przed ustami nagrywanej osoby i obsługuje on kanał prawy a drugi ten do zadawania pytań znajdujący się przy słuchawkach obsługuje lewy
Pozdrawiam
Zbyszek

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
07-03-2008, 08:11
I] Stereofonia Sztucznej Głowy
W dokładnie wyprofilowanych kanałach słuchowych, w miejscach gdzie znajdują się bębenki są osadzone mikrofony, pamiętając o ustawieniu, kształcie małżowin i ich rozstawie [baza w A B ]  oraz o przeciwległych pozycjach otworów usznych w czaszce manekina [X Y] powinniśmy traktować ten typ stereofonii jako przypadek wyjątkowy stereofonii natężeniowej. Jest to chyba najwierniejsza metoda i jednocześnie najprostsza dokonywania zapisu stereo  L i R  ustawione nie w układzie przód i tył tylko w bok i w bok przy zastosowaniu dwóch mikrofonów o charakterystyce kołowej leżąca ósemka efekt przestrzennośći jest niesamowity niestety aby go wykorzystać trzeba korzystać wyłącznie ze słuchawek. Sztuczne głowy z zamontowanymi w nich mikrofonami elektretowymi robiły kiedyś  Zakłady Georga Neumanna w Berlinie i nie były to tanie zabawki . Nagrywałem kiedyś trzymając rozłożony całkowicie mikrofon UHER-M640  w poprzek na wyciągniętej ręce, robiłem uproszczone układy składające się z lejków z przeciętych butelek, elastycznych rurek i zawsze bylo to  cudo.
Polecam mikrofon UHER-M640 - X Y  przód/tył powolne przejście przez skręt nadgarstka na  bok/bok i powolny powrót do przód tył.
pozdrawiam
Zbyszek

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
07-03-2008, 17:16
II] Stereofonia A B wykorzystująca różnicę czasu przebiegu dźwięku i różnicę faz pomiędzy sygnałami pochodzącymi z mikrofonu L i R . Nagrany materiał można odtwarzać jedynie w systemie stereo przy pomocy słuchawek lub kolumn - UWAGA nie jest on kompatybilny z systemem mono i jakość zmieszanego L i R jest wyjatkowo niska. Jeśli w jednej obudowie mamy zamontowane dwa przetworniki  w maksymalnej odległości od siebie  15- 60 mm pogorszenie jakości dźwięku przy otwarzaniu mono jest prawie niezauważalne. Bardzo często sygnał z jednego mikrofonu podajemy na obydwa kanały  symetrycznie lub asymetrycznie  jednakowa głośność L i R   lub L>R albo LZbyszek

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
08-03-2008, 09:16
III] Stereofonia XY kompatybilna w pełni z monofonią zapis stereo może być odtwarzany na sprzęcie mono bez pogorszenia jego jakości, poprostu sygnały  dochodzące do mikrofonów I i II [L i R] nie wykazują różnic czasowych jedynie różnice natężenia [stereofonia natężeniowa] Na sprzęcie stereo bez ingerencji w jego budowę można dokonywać zapisu mono na podwójnej szerokości ścieżki łacząc  z sobą mikrofony I] i II]  i połączony sygnał zapisując na L i R przy symetrycznym ustawieniu potencjometrów. Mikrofony I i II przeważnie bywają tej samej budowy jak np parzysty Mikrofon Unitra Tonsil MDU- 24 czy UHER- M640 nie stanowi to jednak sztywnej zasady niejednokrotnie nagrywałem mikrofonami nie tylko o różnej charakterystyce kierunkowej ale o różnej impedancji czy nawet różnej konstrukcji przetwornika np dynamiczny i elektretowy.
Pozdrawiam
Zbyszek        

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
08-03-2008, 12:49
Parametry stereofonicznego zapisu dźwięku
Magnetofon powinien spełniać następujące wymagania

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
08-03-2008, 13:27
Kanały lewy i prawy muszą być zrównoważone nie mogą występować pomiędzy nimi różnice we wzmocnieniu sygnału.
Nie mogą występować przesunięcia fazowe pomiędzy kanałami
Nie może występować niezgodność częstotliwości lewego i prawego kanału
Nie mogą istnieć przesłuchy pomiędzy kanałami
Przesunięcia niezrównoważenie kanałów,  przesunięcia fazowe, niezgodność częstotliwości L i R powodują rozmycie  żródeł  dźwięku   < nie mogą  być one przy odtwarzaniu zlokalizowane w przestrzeni >
Tłumienie przesłuchu  wg PN-79/T-866150 między śladami zapisu wykonywanego równocześnie  powinno dla magnetofonów użytku powszechnego  wynosić w paśmie 500- 6300 20dB dla szpulowych 15 dB kasetowych  [ dla HiFi przy 1 kHz 26 dB] . Normy dla sprzętu profesionalnego są jeszcze bardziej rygorystyczne.

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
08-03-2008, 21:15
Wow and Flutter
Kołysanie i drżenie dżwięku spowodowane niestabilnością przesuwu taśmy
*<0,2 Hz - "pływanie dźwięku powolne zmiany wysokości
* 0,2 -10 Hz wow [kołysanie] zawodzący jęczący dźwięk
*> 10 Hz flutter [drżenie] głos chrypiąćy
* scrape flutter [drżenie szerokopasmowe ] spowodowane rozciąganiem się taśmy  i poślizgiem na głowicach i rolkach

Savage

  • 888 / 4470
  • Ekspert
08-03-2008, 22:53
Seria wykładów- bardzo fajna.:)
Pozdrawiam

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
09-03-2008, 09:06
o <0,2 Hz - pływanie dżwięku - powolne zmiany w jego wysokości
0 0,2 -10 Hz wow [kołysanie ] jęczący zawodzący dźwięk
o > 10 Hz flutter [drżenie i chrypienie]
o scrape flutter [drżenie szerokopasmowe] spowodowane rozciąganiem się taśmy i poślizgiem na głowicach i rolkach

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
12-03-2008, 08:27
Tam gdzie nam zależy na jakości dźwięku, nie możemy oszczędzać na taśmie, poprostu nie może być ona zbyt cienka i nie może zawierać nadmiernej ilości wytrąconych ze spoiwa środków poślizgowych [pod wpływem przechowywania poniżej 8 st Celsjusza] powinna być doprowadzona do normalnej temperatury pokojowej i kilkakrotnie przewinięta z jednoczesnym jej przecieraniem. Taśmy profesionalne [np Ampex] bardzo często po stronie przeciwnej niż nośnik mają wyjątkowo matową powierzchnię.

Rafaell

  • 5033 / 4465
  • Ekspert
12-03-2008, 10:51
Matowa powierzchnia miała na celu uniemozliwienie poślizgu taśmy a co za tym idzie mniejszą nierównomiernośc predkość przesuwu majacej wpływ na dźwiek

Dead_Dog

  • 364 / 4470
  • Zaawansowany użytkownik
12-03-2008, 16:51
Korwin

 mógłbyś przybliżyć zagadnienie tej tem. 8C ?

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
15-03-2008, 09:10
Oczywiście, że mogę ale program  jest wadliwy obcina odpowiedź do jednego zdania Zbyszek

Dead_Dog

  • 364 / 4470
  • Zaawansowany użytkownik
15-03-2008, 15:41
>> Korwin, 2008-03-15 09:10:06
Oczywiście, że mogę ale program jest wadliwy obcina odpowiedź do jednego zdania Zbyszek

to niemożliwe - nikt czegoś takiego nie zgłaszał!

podaj jaka przeglądarka i jaki jej numer i jaki system

na tym forum ( i nie tylko) najlepiej chodzi przeglądarka opera

tu masz link do pobrania opery:

http://www.opera.com/download/get.pl?id=30623&location=17&sub=++++&x=155&y=9

Korwin

  • 69 / 4471
  • Użytkownik
15-03-2008, 17:49
Mam zainstalowaną Operę ale z niej nie korzystam i nie mam najmniejszej chęci z niej korzystać czyli po raz n+1 zmieniać przeglądarki. Dziwnym trafem na audiostereo mogłem pisać dosłownie kilometry i nie było, żadnego ograniczenia długości po iluś bzdetach jak się na stronie materiał już nie mieśćił przerzucało go na następną stronę wprowadzając od razu jej numerek szkoda tamtego naszego starego forum rządzą w tej chwili na nim oszołomy patrz Lustrzane odbicie obrazu stereo, którzy w życiu za Chiny Ludowe niczego przy pomocy pary mikrofonów nie nagrali a trzy typy stereofonii + czwarty czyli 2x mono mylą z sobą bez pojęcia i wypisują bzdury
Pozdrawiam
Zbyszek