Ułańska fantazja być może się przydaje na wypadach w nocnych klubach, tam se można na koniku poszaleć.....i szabelką pomachać, bo jak zaczniesz kręcić to można mieć ból głowy w najlepszym wypadku.
A teraz powróćmy na poważnie dalej.
Co możemy zrobić jak nie mamy przyrządów, wiedzy, schematów i wiele innych przydasi do pracy ale mamy zacięcie takie amatorskie a nasze cd troche szaleje.
Można umyć napęd, np na przykładzie napędu Soniaka CDP-470 z laserem KSS 150A
210, 211,212,.213, 240 itd mają bardzo podobne konstrukcje i problemów nie będzie.
Włączamy cd i wysuwamy tacke, po czym wyłączamy z sieci i zciągamy z tacki z przodu klapke delikatnie pod kątem do góry
Oodkręcamy napęd cały od podłoża, delikatnie odpinamy napęd od płyty głównej, prawidłowo powinno sięwczesniej zrobić zworke na płytce lasera dopiero potem odpiąć do płyty głównej.
Laser 240 tego nie wymaga tego, inne tak.
Wyciągamy cały napęd z cd na czysty stół.
Delikatnie patrzymy jak tacka ma pozakładane blokady wysuwania, czasem wkrętami na końcu, czasem odgina się delikatnie krzywki na chassi no różnie było zależnie od wersji.
Jeśli pasek od wysuwania tacki robi robotę dobrze to zostawiamy go, jeśli jest cd już stare to warto go od razu wymienić, czasem jest on na wierzchu, czasem pod pokrywką, w tym konkretnym akurat był do wymiany 25x1,6-1,8 mm kwadratowy.
Z chassi odkręcamy laser z ramka, potem od ramki, wyciągając prowadnice lasera wyciągamy laser.
Warto od ramki wyciągnąć kółka napędowe i dokładnie je wymyć w IPA , Sam laser ma podwójną prowadnice , myjemy to także na błysk,
Wszystkie powierzchnie zębate muszą być czyste i ich nie smarujemy.
Przy montażu kółek smarujemy tylko osie.
W laserze warto umyć oczko od góry i dołu i czasem pryzmat w głębi, ale w tym przypadku trzeba mieć spokój i nie urwać zawieszenia trackingu po zdjęciu osłony.
Przy silnikach sterujących pracą mechanizmu lasera są 1 lub 2 zestawy switchy długich, są to tzw krańcówki dostarczające prąd do silników, jak są zabrudzone, uszkodzone to są kłopoty że cd nie startuje.
Całość odwrotnie składamy to do kupy.
Należy zwrócić uwagę przy montażu zwrotnym że ramka lasera może mieć gumki i sprężyny zawieszenia w różnych kolorach i twardości i tak musi być z powrotem.
Po zmontowani wszystkiego na sucho sprawdzamy czy tacka jest poruszana prawidłowo przez koło zębate i czy laser się podnosi, sprawdzamy ręcznie aby coś sie nie uszkodziło po podłączeniu zwrotnie do prądu,
Wszystko ma pracować lekko i bez zacięć.
Czysty system sterowania laserem to gwarancja bezproblemowej pracy.
Jeśli jesteśmy pewni że całość jest prawidłowo podpięta odpalamy cd i robimy testy.
Przed odpaleniem z prąd należy usunąć zworke lasera !
Jeżeli po wypucowania lasera i napędu dalej coś jest nie tak, nie pracuje prawidłowo, to objaw albo mechanicznego zużycie jak już pisałem wcześniej amortyzatorów, silników lub po prostu elektronika do regulacji.
No ale to już wyższa klasa, i warto wtedy już szukać speca od tego.
WSZELKIE TAKIE PRACE WYKONUJEMY NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOSĆ BO BARDZO ŁATWO COŚ USZKODZIĆ, PRZY ROZKŁADANIU WARTO ROBIĆ DOKUMETACJE FOTO, ABY Z POWROTEM DOBRZE POSKŁADAC.