Audiohobby.pl

EMS LB 12 w nowym OB

Synthax

  • 2200 / 2150
  • Ekspert
16-10-2018, 20:12
Widzę stelaż wzorowany na PureAudioProject. Fajna sprawa. OB z prawdziwego zdarzenia.

Ciekawi mnie tylko jak z górą w Twoich kolumnach? Bo nie umiem namierzyć skąd miałaby być generowana?:)

Sam też mam OB...

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
16-10-2018, 23:21
Górę generuje EMS LB12 - głośnik szerokopasmowy. Standardowy (fabryczny) korektor fazy został wymieniony na korektor własnego autorstwa, zapewniający szerszą dyspersję dźwięku. Nie wpływa on jednak na zasadę działania głośnika, a jedynie nieco zmienia jego propagację.
Lowther, czy Voxactiv działają tak samo :)
« Ostatnia zmiana: 16-10-2018, 23:27 wysłana przez wally »

lancaster

  • 26484 / 3934
  • Administrator
17-10-2018, 16:18
prawie tak samo ;-)

30cm szerokopasmowiec bez whizzera ma na gorze duzo bardziej pod gorkę a raczej z górki ;-)

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
17-10-2018, 17:40
:) Bo ma 30 cm :)

Yotomeczek

  • 195 / 3786
  • Aktywny użytkownik
17-10-2018, 18:41
Mam pytanie - skąd wynika wymiana obudowy i dołożenie na bas 15"?
W poprzednim wątku autor pisał, że nic nie brakuje dźwiękowi...

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
17-10-2018, 19:25
Zmiana była efektem kilku czynników.
Raz - kwestie planowanej zmiany ustawienia w poprzednim pomieszczeniu. Zorientowałem się że niezależnie od miejsca ulokowania głośników, na każdej z "dostępnych"  dla mnie ścian ich ustawienie wiąże się z potrzebą poświęcenia w tym celu minimum 3 metrów przestrzeni. I nawet wtedy - z uwagi na specyficzny kształt JE Labs OB - pomiędzy samymi krawędziami baffli pozostawało kilkadziesiąt centymetrów przestrzeni. I to przestrzeni w zasadzie niemożliwej do wykorzystania.
Dwa - miałem okazję posłuchania systemu składającego się z front loaded Horna z głośnikiem Lowthera oraz obudów typu Onken z 12 calowym głośnikiem. Użycie analogowej aktywnej zwrotnicy pozwalało nie tylko na płynny podział pasma pomiędzy te dwa elementy, ale i niezależne sterowanie ilością basu i wyższych częstotliwości.
Poprosiłem o prezentację pracy SAMEGO basu, pracy samej tuby z Lowtherem oraz całości.
Wynik dał mi do myślenia. Bas - sam w sobie pozornie będący mało zauważalnym zbiorem czegoś na kształt zmian ciśnienia, w zestawieniu z tubą wpływał na całokształt w sposób absolutnie zasadniczy.
Pomimo iż dolnego zakresu emitowanego przez samego EMS i Lowthera nie sposób porównywać (20 cm vs 30 cm) to jednak dopełnienie Lowthera  12 calowym wooferem tworzyło nową jakość.
W tym czasie kolega umożliwił mi dostęp do pary 15 calowych wooferów Monacora ...
I tu stanąłem przed problemem ...
Ze względu na konstrukcję JE Labs nie była możliwa jego nieodwaralna modyfikacja. Postanowiłem więc w miejsce EMS-a wstawić woofer (przykręcając od tyłu 15 cali w otwór dla 12 cali) a dla EMS-a zrobić "nadstawkę"
Cdn ...
« Ostatnia zmiana: 17-10-2018, 21:06 wysłana przez wally »

colcolcol

  • 500 / 3319
  • Ekspert
17-10-2018, 19:47
skąd wynika wymiana obudowy i dołożenie na bas 15"?
W poprzednim wątku autor pisał, że nic nie brakuje dźwiękowi...
Klasyka klasyki. Odkrył bas.

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
17-10-2018, 20:25
Woofer w OB

Yotomeczek

  • 195 / 3786
  • Aktywny użytkownik
17-10-2018, 20:44
Klasyka klasyki. Odkrył bas.

Lepiej późno niż później :)
No i reggae da się wreszcie słuchać i inne takie, a nie tylko lata 50-70 i plumkania
« Ostatnia zmiana: 17-10-2018, 20:46 wysłana przez Yotomeczek »

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
17-10-2018, 21:34
OB v.2
« Ostatnia zmiana: 17-10-2018, 21:36 wysłana przez wally »

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
17-10-2018, 23:04
Ewolucja miała więc wykorzystać istniejącego JE Labsa. Jednak z upływem czasu okazało się że typ odgrody znakomicie wspierający głośnik szerokopasmowy w zakresie niskich częstotliwości, nie do końca jest odpowiednim miejscem pracy dla 15 calowego woofera. Prawdopodobnie to wysoki Qts głośnika basowego powodował jego specyficzne brzmienie w JE Labs OB. Prócz tego w uzyskaniu satysfakcjonującego na dłuższą metę efektu nie pomagała także odległość pomiędzy przetwornikami, a specyficzna konstrukcja samego OB skutecznie zniechęcała do jego przeróbek.
Zresztą, stwierdziłem że niezależnie od ich wyniku nie zmieniłaby ona wymiarów samej odgrody i nie wpłynęłaby na możliwości ich ustawienia w pomieszczeniu
Cdn ..
« Ostatnia zmiana: 18-10-2018, 08:09 wysłana przez wally »

colcolcol

  • 500 / 3319
  • Ekspert
18-10-2018, 08:08
Ciekawa obróbka blaszyska. Rozumiem, że to z alu? Solidnie pozaginane, dobry wykrój środka. Przeszkadzają mi chromowane śruby, może dwie, trzy, ale nie tyle :) Przy tej grubości stelaża można było je schować lub użyć innej techniki łączenia, i tak jest malowane... Jedna śruba fi 10 to nawet 2,5 tony, na kilku zwojach gwintu ~250 kg, to nie ma prawa puścić, w pozostałej części można skleić dla wyeliminowania skutków drgań i wibracji.
Ta wąska sklejka na dole wygląda jak cokół z innej bajki, pozostaw dwie z trzech. Brakuje zabezpieczenia sklejki (proponuję okleinę egzotyczną na fizelinie, tylko front) i niewielkiego elementu (listwa?) chromowanego korespondującego ze śrubami :P
Łatwość z jaką takie duże głośniki przesuwają powietrze tam i z powrotem jest tym, co nigdy nie będzie domeną nawet najlepszych pompek 18 centymetrowych.

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
18-10-2018, 08:15
Ciekawa obróbka blaszyska. Rozumiem, że to z alu? Solidnie pozaginane, dobry wykrój środka. Przeszkadzają mi chromowane śruby, może dwie, trzy, ale nie tyle :) Przy tej grubości stelaża można było je schować lub użyć innej techniki łączenia, i tak jest malowane... Jedna śruba fi 10 to nawet 2,5 tony, na kilku zwojach gwintu ~250 kg, to nie ma prawa puścić, w pozostałej części można skleić dla wyeliminowania skutków drgań i wibracji.
Ta wąska sklejka na dole wygląda jak cokół z innej bajki, pozostaw dwie z trzech. Brakuje zabezpieczenia sklejki (proponuję okleinę egzotyczną na fizelinie, tylko front) i niewielkiego elementu (listwa?) chromowanego korespondującego ze śrubami :P
Łatwość z jaką takie duże głośniki przesuwają powietrze tam i z powrotem jest tym, co nigdy nie będzie domeną nawet najlepszych pompek 18 centymetrowych.
To nie Alu, tylko 5 mm stal. O jakim zabezpieczeniu sklejki mowa? Nie za bardzo widzę miejsce dla elementu chromowanego który miałby korespondować z niewidocznymi od frontu śrubami.
A gdzie i czym miałbym kleić ten stalowy stelaż?

colcolcol

  • 500 / 3319
  • Ekspert
18-10-2018, 08:34
5mm stal. Aż strach dzieci zostawiać same w okolicy. Wycinałeś to wodą?
Stal można było po prostu pospawać albo jeszcze lepiej zgrzać. Dwa kawałki blachy robią za piszczałkę, wcześniej czy później, stąd sugestia materiału izolującego i wytłumiającego np kleju. To jest konstrukcja audio :)
Surowa sklejka wygląda na prowizorkę i tylko tyle.
Moje uwagi są z cyklu "estetyczne" i nie są atakiem - dla jasności. Chciałeś dyskusji?

wally

  • 167 / 829
  • Aktywny użytkownik
18-10-2018, 09:31
Stelaż był wycinany laserem.
Oczywiście można było go pospawać czy też zgrzać. Tyle że rodziłoby to określone problemy transportowe z uwagi na rozmiary i masę, (samochód osobowy) a także konieczność udziału drugiej osoby np. przy przenoszeniu.
Wzrosłoby ryzyko uszkodzenia powierzchni itp.
Co do wytłumienia i izolacji - zostały one użyte w kluczowych elementach konstrukcji dla niwelacji zarówno efektu "dzwonienia" samego stelaża jak i "odsprzęgnięcia" sklejki od stelaża
A sklejka nie jest surowa - została wyszlifowana i zawoskowana. Mnie akurat podoba się taka surowa stylistyka, choć z pewnością można było zastosować inny wariant wykończenia ;)
O.S. W żadnym razie nie traktuję tego jako ataku :)
« Ostatnia zmiana: 18-10-2018, 09:34 wysłana przez wally »