Audiohobby.pl

Nocne Handla odsłuchy

konto_usuniete

  • 56 / 5629
  • Użytkownik
09-08-2008, 02:14
Nie jestem wielbicielem muzyki klasycznej ale.... słucham właśnie o godzinie 2 w nocy Messiah , Handla.
Nie wiem czy to jest kwestia wieku (przepraszam starszych kolegów) ale mówiąc slangiem dzisiejszych nastolatków - "kopara mi opadła".
Czy do tej muzyki trzeba dorosnąć ? Chyba tak ale nie jest to jednak związane z wiekiem. Siedzę, słucham i jestem pod wrażeniem tej muzyki.
Jak to opisać te wrażenia ? Zupełnie nie mam pojęcia, .... siedzę.......słucham............Muzyka ......

fistulator

  • 348 / 6101
  • Zaawansowany użytkownik
09-08-2008, 11:16
Czy dorosnąć Gustawie ? Raczej nie, mi się wydaje że potrzebuje ona trochę więcej wysiłku w poznanie jej, ogarnięcie, zrozumienie. Przy pomocy ludzi siedzących w temacie jest łatwiej ale samemu to nie prosta droga o ile się nie ma skłonności do takiej muzyki.

To wykonanie które wymieniłeś też ma swój wkład w Twoją "koparę" ;). Bo to bardzo dobra interpretacja i bardzo przyjemna  w odbiorze.

pozdrawiam  

daGambus

  • 84 / 6016
  • Użytkownik
09-08-2008, 21:03
Tak tak... to moje ukochane wykonanie... a chór po prostu natchniony, nieziemski, anielski...
Cieszę się Gustawie - że jakimś przypadkiem Cię natchnęlo, żeby posłuchać tej muzyki. Każdy ma dziś wybór, słuchać może czego chce, ale ilu naprawdę odkryje wspaniałe, nieznane lądy? Winszuję, zyczę wielu, wielu dalszych wspaniałych odkryć... Zapewniam Cię, że "kopara" może Ci się już niemal nie podnosić ;-))))

konto_usuniete

  • 56 / 5629
  • Użytkownik
09-08-2008, 21:16
Dzisiaj w planach, po północy, mała powtórka :)

renes

  • 214 / 6102
  • Aktywny użytkownik
10-08-2008, 12:31
Ciekawe co będzie następne bo chyba na Mesjaszu się już nie skończy... Muzyczne podróże-odkrywania są jednymi z najpiękniejszych.
renes

Dudeck

  • 5101 / 6071
  • Ekspert
11-08-2008, 20:44
">> Gustaw, 2008-08-09 02:14:35 - Czy do tej muzyki trzeba dorosnąć ?"

Tak , to prawda , ja też pomału "dorastałem" do klasyki przy czym nie chodzi mi o to , że nastało to u mnie z osiągnięciem pewnego wieku a raczej chodzi o staż słuchania ( osłuchania ) wogóle .
Słuchałem różnej muzyki aż pewnego razu sięgnąłem po jakieś wydanie z DG i uświadomiłem sobie , że to jest to : klasyka zadomowiła się w mojej głowie na dobre .
Nie spowodowało to też oczywiście odrzucenia tej poprzedniej - oba ( a raczej różne gatunki muzyczne ) koegzystują sobie razem i wzajemnie uzupełniając moje zapotrzebowanie na dźwięki .
Pozdrawaim.

konto_usuniete

  • 56 / 5629
  • Użytkownik
11-08-2008, 21:32
Dzisiaj serenady Brahmsa. Na razie Mesjasz jednak pozostaje na topie mojej listy przebojów.

lidka

  • 363 / 5954
  • Zaawansowany użytkownik
11-08-2008, 21:40
Zupełnie inne wrażenia oferuje Mesjasz wydany przez Naxos. Choć wytwórnia znana z taniochy, to jednak w tym wypadku jest czego posłuchać. Partie chóralne w wykonaniu chóru chłopięcego, ale również arie na głosy chłopięce. Tak ponoć wykonywany był w 1751 roku Mesjasz w Londynie pod dyrekcją samego Handla. Nie tylko ciekawostka, ale i świetna muzyka.
W nocy zjawiskowo brzmią też kantaty Handla, w tym moja ukochana "Armida abbandonata". Sam smak.

konto_usuniete

  • 56 / 5629
  • Użytkownik
11-08-2008, 21:44
>> lidka, 2008-08-11 21:40:56
W nocy zjawiskowo brzmią też kantaty Handla, w tym moja ukochana "Armida abbandonata". Sam smak.

Dzięki lidka. Wpisuję to na swoją listę "do posłuchania".

lidka

  • 363 / 5954
  • Zaawansowany użytkownik
11-08-2008, 21:52
to być tak mily i se dopisz jeszcze oratorium "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" - Triumf Czasu i Prawdy. Uśniesz zaspokojony :-))

konto_usuniete

  • 56 / 5629
  • Użytkownik
11-08-2008, 22:14
 lidka, 2008-08-11 21:52:43
to być tak mily i se dopisz jeszcze oratorium "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" - Triumf Czasu i Prawdy. Uśniesz zaspokojony :-))

Załatwione :-)

fistulator

  • 348 / 6101
  • Zaawansowany użytkownik
11-08-2008, 22:37
>> lidka, 2008-08-11 21:40:56
Zupełnie inne wrażenia oferuje Mesjasz wydany przez Naxos. Choć wytwórnia znana z taniochy, to jednak w tym wypadku jest czego posłuchać. Partie chóralne w wykonaniu chóru chłopięcego, ale również arie na głosy chłopięce. Tak ponoć wykonywany był w 1751 roku Mesjasz w Londynie pod dyrekcją samego Handla.


mówisz pewnie o wykonaniu pod Edwarde Higginbottomem :) całkiem ciekawa produkcja a to wykonanie co Gustav słuchał też wykorzystuje chór chłopięcy.

Higginbottom  bazuje rzeczywiście na wykonaniu z 1751 roku w takim oto składzie osobowym

18 April & 16 May, 1751: Foundling Hospital Chapel, London

    * Cast from 1751 revival :
          o boy (treble)
          o Gaetano Guadagni (alto-castrato)
          o John Beard (tenor)
          o Henry Theodore Reinhold (bass) - 18 April; subsequently dies.
          o Robert Wass (bass) - 16 May

Warto jednak wiedzieć że Mesjasz miał kilkanaście różnych wykonań za życia Handla i pod jego dyrekcją z różnorodnymi korektami.

Pełna lista :

# First performance: 13 April 1742: Dublin, New Music Hall, Fishamble St. (Also 3 June for GFH\'s last concert in Dublin.)

    * Original cast from first performance :
          o Christina Maria Avolio (Avoglio) (soprano)
          o Susanna Maria Cibber (contralto)
          o Joseph Ward (countertenor) -- he sang : "Then shall be brought to pass", "O death, where is thy sting".
          o William Lambe (countertenor) -- he sang : "Behold a virgin shall conceive" and presumably also "O thou that tellest good tidings to Sion", "He that dwelleth in Heaven", and "Thous shalt break them".
          o James Baileys (tenor)
          o John Church (tenor)
          o John Mason (bass)
          o John Hill (bass) -- he sang a single air : "Why do the nations so furiously rage together?"
          o Matthew Dubourg : leader of the orchestra
          o Chorus members (16) : Baileys, Carter, Church, Colgan, Hall, Hill, Jones, Lambe, Mason, Phipps, Smith, Taverner, Taylor, Ward, Woffington, and Worrall.
          o There were also 16 boy choristors (trebles).

# Revival:

    * 23 March 1743: London, Covent Garden Theatre - first London performance of "A New Sacred Oratorio" (3 performances to 29 March)
          o Cast from 1743 revival :
                + Christina Maria Avolio (Avoglio) (soprano)
                + Catherine ("Kitty") Clive (soprano)
                + Miss Edwards (soprano)
                + Susanna Maria Cibber (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Thomas Lowe (tenor)
                + Henry Theodore Reinhold (bass)
    * 9 April 1745: London, King\'s Theatre, Haymarket; probably with new settings of "Rejoice greatly" and "Their sound is gone out" (also 11 April)
          o Cast from 1745 revival :
                + Elisabeth Duparc, called "La Francesina" (soprano)
                + Miss Robinson (mezzo-soprano)
                + ? Susanna Maria Cibber (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Henry Theodore Reinhold (bass)
    * 23 March 1749: London, Covent Garden Theatre (1 performance)
          o Cast from 1749 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + "the boy" (treble) - a Chapel Royal chorister
                + Caterina Galli (contralto)
                + Thomas Lowe (tenor)
                + Henry Theodore Reinhold (bass)
    * 12 April 1750: London, Covent Garden Theatre (1 performance) -- with new settings of "But who may abide the day of his coming?" and "Thou art gone up" composed for the alto-castrato Gaetano Guadagni.
    * 1 & 15 May, 1750: Foundling Hospital Chapel, London
          o Cast from 1750 revival :
                + Giulia Frasi (soprano) - absent for one or more of the FHC performances.
                + Gaetano Guadagni (alto-castrato)
                + Caterina Galli (contralto)
                + Thomas Lowe (tenor)
                + Henry Theodore Reinhold (bass)
    * 18 April & 16 May, 1751: Foundling Hospital Chapel, London
          o Cast from 1751 revival :
                + boy (treble)
                + Gaetano Guadagni (alto-castrato)
                + John Beard (tenor)
                + Henry Theodore Reinhold (bass) - 18 April; subsequently dies.
                + Robert Wass (bass) - 16 May
    * 25 March 1752: London, Covent Garden Theatre (also 26 March)
    * 9 April 1752: Foundling Hospital Chapel, London
          o Cast from 1752 revival :
                + Giulia Frasi (soprano) - 25 March; absent 9 April
                + boy (treble) - 9 April
                + Caterina Galli (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Robert Wass (bass)
    * 13 April 1753: London, Covent Garden Theatre (1 performance)
    * 1 May 1753: Foundling Hospital Chapel, London; GFH plays organ concerto & voluntary.
          o Cast from 1753 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + Gaetano Guadagni (alto-castrato)
                + John Beard (tenor)
                + Robert Wass (bass)
    * 5 April 1754: London, Covent Garden Theatre (1 performance)
    * 15 May 1754: Foundling Hospital Chapel, London; Probably last time under GFH\'s direction.
          o Cast from 1754 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + Christina Passerini (soprano)
                + Caterina Galli (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Robert Wass (bass)
    * 19 March 1755: London, Covent Garden Theatre (also 21 March)
    * 1 May 1755: Foundling Hospital Chapel, London
          o Cast from 1755 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + Christina Passerini (soprano)
                + Caterina Galli (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Robert Wass (bass)
    * 9 April 1756: London, Covent Garden Theatre (1 performance)
    * 19 May 1756: Foundling Hospital Chapel, London
          o Cast from 1756 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + Christina Passerini (soprano)
                + Caterina Galli (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Robert Wass (bass)
    * 30 March 1757: London, Covent Garden Theatre (also 1 April)
    * 5 May 1757: Foundling Hospital Chapel, London
          o Cast from 1757 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + Christina Passerini (soprano)
                + Caterina Galli (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Robert Wass (bass)
    * 10 March 1758: London, Covent Garden Theatre (also 15 and 17 March)
    * 27 April 1758: Foundling Hospital Chapel, London
          o Cast from 1758 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + Cassandra Frederick (soprano)
                + Isabella Young (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Samuel Champness (bass)
    * 30 March 1759: London, Covent Garden Theatre (3 performances to 6 April)
          o Cast from 1759 revival :
                + Giulia Frasi (soprano)
                + Signor Ricciarelli (alto-castrato)
                + Isabella Young (contralto)
                + John Beard (tenor)
                + Samuel Champness (bass)

 

fistulator

  • 348 / 6101
  • Zaawansowany użytkownik
11-08-2008, 22:39
ee pozlepiało się - jakiś moderator mógłby tam gdzie gwiazdki dać powyżej nich linie przerwy?

  • Gość
12-08-2008, 09:56
>> Gustaw, 2008-08-09 02:14:35
.... słucham właśnie o godzinie 2 w nocy Messiah , Handla.   ....

Ja Handla "męczyłem" przez całą ostatnią zimę, teraz od kilku dni słucham koncertów skrzypcowych (?) Bacha wydanych przez Harmonia Mundi. I pomyśleć, że w moich zbiorach poczesne miejsce zajmują ZZ Top, Tool, ...  itp. ...
Ale ... trochę OT ... (niech mi Autor wątku wybaczy), słuchając muzyki obu ww dżentelmenów miałem zamiar założyć wątek "system barokowy/system skrzypcowy" (skróty myślowe) z pytaniem o sprzęt do odtwarzania tego typu repertuaru. Zrezygnowałem.
Teraz jednak postanowiłem poprosić odwiedzających ten wątek o jakieś sugestie dotyczące sprzętu. Każda będzie mile widziana, ale najbardziej zależy mi na poradach forumowiczów słuchających muzyki barokowej.
P.S. za najważniejsze w systemie uważam kolumny.

fistulator

  • 348 / 6101
  • Zaawansowany użytkownik
12-08-2008, 10:53
>> Jarek, 2008-08-12 09:56:25
słuchając muzyki obu ww dżentelmenów miałem zamiar założyć wątek "system barokowy/system skrzypcowy" (skróty myślowe) z pytaniem o sprzęt do odtwarzania tego typu repertuaru. Zrezygnowałem.
Teraz jednak postanowiłem poprosić odwiedzających ten wątek o jakieś sugestie dotyczące sprzętu. Każda będzie mile widziana, ale najbardziej zależy mi na poradach forumowiczów słuchających muzyki barokowej.
P.S. za najważniejsze w systemie uważam kolumny.

---

dla mnie odpowiedź jest jedna - kolumny dipolarne - ale ani Jamo R909, ani ESA R9 - z "fabrycznych" może Oriony Linkwitza - ze skrzynek Spendor Sp100lub Sp 1 albo Rhedeko - jeżeli zależy Ci na barwie, proporcjach kosztem dynamiki elektrostaty Qada.