>> Molibden, 2008-06-26 20:34
W tym celu trzeba niestety spojrzeć na przebiegi faz akustycznych użytych przetworników - a najlepiej różnicę fazy między midwooferem a tweeterem..
Na pionowej ściance jest coś w stylu 130 stopni (gwizdek do przodu) w okolicach 2kHz, poniżej - trochę mniej, powyżej - więcej - 180 stopni przy 3.3kHz, 270deg przy 6.5kHz, 360deg przy 10k. Przesunięcie gwizdka do przodu plus akustyczny roll-off midwoofera.
W takich warunkach jest IMHO na dwoje babcia wróżyła - chcąc dostać akustycznie 4th całosci, na gwizdku wahałbym się między 2nd a 3rd dla gwizdka i pewnie dałbym łagodne 3rd (quasi Linkwitz Riley a więc złożenie 2nd Butterworth i 1st Butterworth, oba z f3 tam gdzie planowane f6 filtru). W takim przypadku przy 2k mamy przesunięcie fazy równe 130st (głośniki) i 135 stopni (filtr 3rd). Razem prawie 270st a więc filtr woofera musiałby dokręcać tylko 90. A więc 2nd order LR. Przy 3.3kHz będzie tak - highpass da ok. 90st do przodu, lowpass - 120 do tyłu a więc razem jest 210 stopni różnicy. Akustyka dokłada się do tego ze 180st a więc idealnej zgodnosci może nie ma ale 30 stopni różnicy to jeszcze nie tragedia. Przy 10k - highpass daje 30deg do przodu, lowpass jakieś 160deg do tyłu a akustycznie mamy 360deg - tutaj dopiero dostaniemy coś zbliżonego do przeciwfaz (choć przy bardzo niskim SPL midwoofera - tam jego naturalny roll-off tnie już dość mocno) - dlatego zresztą w pasywnej zwrotce być może filtr "popsuty" dałby nieco lepsze rezultaty w dziedzinie faz.
To są wstępne wartości dla tej kombinacji przetworników (wybranej mocno arbitralnie), trzeba by się tym jeszcze pobawić pod kontrolą symulacji żeby dostać porządne i płaskie SPL.