Zabaw ciąg dalszy
Skoro takie rozwiązane jest takie proste,zacząłem na paru płytach od nowa bawić się w najlepsze ustawienie głośników tak żeby zarówno przy małych i dużych składach jak to mówił lancaster "fortepian nie był wielkości zapałek".Otóż złapałem ten kąt, fortepian urósł ;) w sumie okazuje się ze 1 cm to już zauważalna różnica.Kolumny są tak ustawione że oś każdej jest 32 cm odsunięta na zewnątrz od osi głowy. Już człowiek zadowolony a tu małe i wkurzające coś wyskoczyło. Johanes Brams Sonate fur Klavier und Violoncello F-dur op99 część adagio affetuoso M.Rostropowicz&R.Serkin .Wiolonczela zaczyna od dżwięków szarpanych, następnie Mistrz Rostropowicz zaczyna smyczkiem wzbudzać średnie rejestry i podążać do wyższych a ja sobie myślę co jest z lokalizacją? instrument przesuwa mi się nieznacznie z lewa do prawa. Myślę co jest a tu psikus. Podpiąłem graficzny equalizer i tak najpierw dźwięk zaczyna się od 250Hz później przechodzi do 1000 żeby na końcu wejść na 2000-4000Hz po drodze miedzy niskotonowym głośnikiem a średnio tonowym jest podział zwrotnicy na 1000Hz no i mamy winnego. Głośnik średnio tonowy jest tylko na szerokiej ściance względem nisko tonowca przesunięty od osi kolumny o 12 cm. Głupia sprawa bo przy rozstawie osi kolumn 2,57cm i odległości od nich 4,05cm (kąt około 39,3stopni)to nie powinno tak przeszkadzać i otóż nie. Przypomniałem sobie dla czego niektóre firmy robiły kolumny z głośnikami w lustrzanym odbiciu na froncie,otóż dla tego bo kierunek dżwięku zostaje zachowany w osi głośników. Przesuniecie o 12 cm jest jak słychać zauważalne (kąt ok 1stopień 40minut) a rozsuniecie lub zsuniecie bazy stereo pomiędzy podziałami zwrotnicy jednak trudniej . No i tak oto doceniłem "wąskie ścianki :)
Mam pytanko jak lepiej dać średnio tonowiec kopółkowy (ten na powyższym zdjęciu) tak żeby były od osi nisko tonowców na zewnątrz bazy stereo, czy żeby były od wewnętrznej strony osi (te głośniki w jednej linii to aktualnie zaślepki ) Jakie są za i przeciw. (najchętniej dałbym drugi komplet kopułek średnio tonowych ale po prostu są ciężkie do zdobycia) Gwizdki od 13kHz niestety na razie zostaną na swoim miejscu-za dużo roboty z przeróbkami
Rafaell
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Żyłem zaczarowany, uwieziony w jakimś ciele i w pokorze jakiejś duszy...
J L Borges