Audiohobby.pl

Cubeaudio F-180 - jaka obudowa

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
18-06-2012, 20:24
Cześć

Jako, że stałem się posiadaczem ww głośników (dzięki Lan za pamięć!) chciałbym zbudować na nich jak najlepiej grające kolumny.

Dystrybutor sugeruje dwa typy obudów: TL i BR (poniżej schematy konstrukcji - mam nadzieję, że nie naruszam praw autorskich publikując je).

Chciałbym się jednak upewnić w kilku rzeczach. Po pierwsze czy aby owa TL-ka jest dobrze policzona. Ja nie potrafię tego zweryfikować ale może jest ktoś kto to potrafi w "dwie sekundy". Jak wytłumić taką kolumnę?

Po drugie. Proponowana obudowa BR ma pojemność ok. 20L. Symulacje pokazują, że w większej obudowie głośnik powinien zejść niżej. Lan jednak ostrzega, że w większej bas jest "przyklejony" (cokolwiek to oznacza). Dodał też by ścianka przednia była jak najwęższa. Po co?

Parametry i symulacje są w tym wątku:
http://audiohobby.pl/topic/7/5631

Byłbym wdzięczny za wszelkie sugestie dotyczące wyboru i konstrukcji przyszłej obudowy.

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
18-06-2012, 20:25
... i BR

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

cadam

  • 4401 / 6105
  • Ekspert
18-06-2012, 20:46
Zwrotnica będzie w tych kolumnach?

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
18-06-2012, 20:55
Jestem otwarty na propozycje ale ze względów "ideologicznych" fajnie by było jakby jedyną zwrotnicą w kolumnie był odcinek prostego drutu :). F-180 na na tyle płaską charkę, że lekkie rozjaśnienie na górze pasma mnie nie przeraża (szczególnie w kontekście kierunkowości głośnika szerokopasmowego). Raczej boję się o niedostatki dołu.

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

cadam

  • 4401 / 6105
  • Ekspert
18-06-2012, 21:03
Jeśli nie chcesz kompensować baffle step to warto przynajmniej spłaszczyć górkę na średnicy pochodzącą od dyfrakcji.

cadam

  • 4401 / 6105
  • Ekspert
18-06-2012, 21:12
.

meloV8

  • 1558 / 6072
  • Ekspert
18-06-2012, 23:09
Taka obudowa TL to bardzo nieszczesliwa opcja. Projektant chyba nie do konca zdawal sobie sprawe jak ogromne sa rezonanse harmoniczne w obudowie TL z offsetem 1/3 lub jemu bliskim. Tego nie da sie wytlumic zadnym materialem, a rezonanse bedzie generowal nie tylko tunel ale rowniez sam glosnik nimi obciazony.
Osobiscie proponowalbym obudowe z wyjsciem tunelu na gornej lub tylnej scianie, tunel z jednym zalamaniem i offset nie wiekszy niz 1/5, a nawet mniej. W takiej prostej konfiguracji mozna osiagnac doskonale tlumienie rezonansow harmonicznych, przy zastosowaniu relatywnie nieduzej ilosci materialu tlumiacego.

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
19-06-2012, 07:51
>> cadam, 2012-06-18 21:03:38
>> Jeśli nie chcesz kompensować baffle step to warto przynajmniej
>> spłaszczyć górkę na średnicy pochodzącą od dyfrakcji.

To nie jest tak, że nie chcę. Zastanawiam się tylko czy warto robić pomiarowo idealnie "płaską" kolumnę, która po wstawieniu do nieidealnego pomieszczenia i tak zagra z rezonansami. Dwudecybelowa, stosunkowo wąska, górka IMO to nie tragedia i obawiam się, że ani ja ani słuchacze, których goszczę u siebie jej nie usłyszą. Bardziej martwi mnie jak zagra "impulsem", "kick-basem", jaką stworzy stereofonię.

>> meloV8, 2012-06-18 23:09:22
>> Osobiscie proponowalbym obudowe z wyjsciem tunelu na gornej lub tylnej scianie,
>> tunel z jednym zalamaniem i offset nie wiekszy niz 1/5, a nawet mniej.

Cieszę, że zajrzałeś do tego wątku. Twoje doświadczenie w TL-kach bardzo się przyda.

Postulat jednego załamania przy zachowaniu kompaktowości kolumny trudno będzie utrzymać. W końcu to ponad 2 m tunelu dla strojenia w okolicach 40Hz. Jednak zmodyfikowałem oryginał wg Twoich sugestii jak poniżej. Powinno być lepiej, prawda?

--
Pzdr
Tomek
Pzdr, Tomek
d(-_-)b

lancaster

  • Gość
19-06-2012, 09:45
Cypis, zmierz  F180 na osi i poza.Nie pisałem żeby ścianka byłajaknajwęższatuylko, ze w konstrukcji która grałą jako prezenracyjna była możliwie wąska. Dasz szersza lepiej skompensujesz bs. A w zasadzie może nawet przedobrzysz.
Posłuchaj jak to gra i sam oceń.
Zrób konstrukcje prototypową możliwie wąską z samego mdf i dokłądaj różnej szerokosci klapki z boku. Prosta sprawa.

lancaster

  • Gość
19-06-2012, 09:52
Podobnie z v obudowy. Możes zzrobić przecież surowkę mdf (wąską) 30lnawet i wrzucaćdośrodka ...co tam chcesz.butelki z wodą ,cegły...zeby wytracić objętośc. Sam sprawdx kiedy bas jest najlepiej sklejony z resztą pasma.
Na pomiarach nic Ci nie wyjdzie, Po prostu będzie tak lub inaczej ukształtowany i schodzący bas.

Odnośnie wylotu LT z tyłu robułbym totylko wtedy kikedy kolumny staną daleko od tylnej ściany. Majac doświadczenie z innym typem falowodu - hornem wiem ze w zależnosci od ustawienia diametralnie zmieniaja sie warunki pracy.
Łatwomożna sobei zrobićkrzywdę w takis posób ze na samymdolebedziesz miałlekkie buuuuuu, nieco powyzej niedopowiedzenie i resza pasma.
Faktem jest też,ze strojąc tak by całosć była zwarta stracimy kilka Hz "misia" na dole.Tylkojanie wiem czy dla kazdego jest to strata :-)

meloV8

  • 1558 / 6072
  • Ekspert
19-06-2012, 11:43
Teoretycznie ten drugi projekt powinien byc ok, ale nie mowi on nam jak beda uklada sie harmoniczne w tunelu. Tutaj duzy wplyw ma nie tylko ilosc zalaman, ale ich miejsce. Dopiero po wykonaniu prototypu i zmierzeniu go, bedzie mozna stwierdzic jak te niechciane harmoniczne ukladaja sie w tunelu.
Prawda jest tez to, ze TL jako falowod jest kierunkowym zrodlem dzwieku, o czym nalezy pamietac przy projektowaniu wyjscia tunelu. Jednak mimo to prawa fizyki sa bezwzgledne i postawienie wyjscia tunelu w bliskosci scian bocznych czy podlogi musi spowodowac podbicie. Stosujac TL mamy pewna przewage nad innymi obudowami, mozemy precyzyjnie dostroic tunel do naszego pomieszczenia i ustawienia. Obudowa zamknieta nie daje nam takich mozliwosci.
Poza tym stosujac wiecej wytlumienia wplywamy pozytywnie na oscylacje pracy tunelu i glosnika. Czyli po podaniu sygnalu i glosnik i tunel szybciej wygasza oscylacje przy wiekszej ilosci tlumienia. Oczywiscie jest tutaj druga strona medalu, trzeba pamietac aby nie obciazyc zbyt mocno glosnika masa ruchoma powietrza, ktore przedzierajac sie przez pory materialu tylumiacego bedzie pobudzac rowniez sam material do ruchu. Moze dojsc do takiej sytuacji, gdzie luzno polozony material ( np welna ) przy glosnym sluchaniu bedzie sie poruszac wraz z powietrzem w tunelu, a to juz nie jest ciekawa sytuacja.
Co bym mogl wiec poradzic na poczatek? Estetyczna i sprawdzona metoda jest stosowanie wyjscia tunelu na gornej sciance. Co prawda przez kierunkowosc falowodu moga czaasami pojawic sie problemy z akustyka pokoju ale  generalnie to dosc bezpieczne rozwiazanie. Ksztalt tunelu moze by  rowny na calej dluglosci lub nieznacznie moze sie zmniejszac. Zastosowanie duzej objetosci za glosnikiem bez komory sprzegajacej moze zaaowocowac dosc mulastym, niskim basem. To sie stosuje jak trzeba osiagnac niskie strojenie w malej obudowie.

http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade%20Hifi_Optimo_copy.pdf tak to powinno wygladac

oraz projekt z forum obok, w ktorym tez kapke paluchow maczalem
http://diyaudio.pl/showthread.php/19578-Usher-9950-Usher-8935A-TL-by-Hermes

To co napisalem tyczy sie TL, ktora pomiarowo ma byc bardzo dobra, tlumienie harmonicznych bedzie bardzo dobre i nie beda one wplywac na prace glosnika.

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
19-06-2012, 12:32
F-180 ma Fs na poziomie 40Hz. TL 1/4 fali stroi się ciut wyżej? Na ile ją stroić?

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

meloV8

  • 1558 / 6072
  • Ekspert
19-06-2012, 13:08
Najlatwiej przewidziec punkt strojenia stosujac prosty tunel bez offsetu. Kazda inna opcja ma swoje wlasciwosci i na przyslowiowe oko precyzyjnie tego nie zrobisz. Dobrze by bylo uzyc programu do symulacji TL, np Hornresp, to da nam duzo wieksza dokladnosc.
Co do samego pytania to owszem, trzeba stroic wyzej poniewaz wytlumienie obnizy rezonans cwiercfalowy. Prosta i w miare skuteczna metoda jest obliczanie tunelu na 1/6 zamiast na cwiartke. Poza tym bez wielu prototypow nie uda sie idealnie trafic w rezonans glosnika i nawet nie jest to konieczne. Nalezy pamietac, ze glosnik umieszczony w tunelu zmieni swoje parametry, Fs bedzie nizsze poniewaz do masy ruchomej glosnika dokleja sie masa ruchoma powietrza w tunelu, tworzac nowy uklad rezonansowy. To dlatego czasami mozna spotkac TL, ktore wcale dobrze nie graja. Glosnik ze slabym ukladem napedowym nie radzi sobie z duzym obciazeniem, jakim jest dla niego wielka masa powietrza w tunelu linii transmisyjnej. Powstaje problem z kontrolowaniem tej masy, to przeklada sie na poluzowany, niski bas. Z tego powodu do falowodow zaleca sie glosniki z bardzo szytwna membrana ( ktora dzielnie bedzie znosic odksztalcenia spowodowane obciazeniem ) oraz z mocnym ukladem magnetycznym.

Dodam jeszcze aby w procesie projektowania tunelu, nie budowac tuneli o pojemnosci wiekszej od Vas uzytego glosnika.

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
19-06-2012, 13:37
>> meloV8, 2012-06-19 13:08:00
>> zaleca sie glosniki z bardzo szytwna membrana (...) oraz z mocnym ukladem magnetycznym.

Akurat F-180 ma membranę węglową i monstrualnej wielkości magnes, więc powinno być OK.

>> meloV8, 2012-06-19 13:08:00
>> Dodam jeszcze aby w procesie projektowania tunelu,
>> nie budowac tuneli o pojemnosci wiekszej od Vas uzytego glosnika.

Tu też nie powinno być problemu. Vas F-180 to ok. 40l. Przy stroju na 40Hz tunel powinien mieć długość 2,1m, co daje nam jakieś 180cm2 pola przekroju tunelu. Sam F-180 ma Sd=133cm2. A pisałeś jeszcze o skróceniu projektowanego tunelu do 1/6 fali co da jeszcze większy zapas.

P.S. Dzięki za cenne wskazówki.

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Cypis

  • 2479 / 5242
  • Ekspert
19-06-2012, 17:42
Pojawiło się jedno pytanie.

Umieszczając głośnik w odległości 1/5 od zamkniętej strony tunelu od którego miejsca liczyć długość tunelu dla zakładanej rezonansowej? Całość tunelu od zamkniętego końca czy od głośnika do jego wylotu?

Pzdr, Tomek
d(-_-)b